Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur - hvor langt er det? Begrepsavklaring


Anbefalte innlegg

Her inne brukes begrepet langtur. I sykling blir vel turer på 15-20 mil regnet som langtur. Det vil si turer på 5-7 timer. 

De som jogger/løper er det vel nok med 10 km for å kalle det langtur. 

Men slik det blir brukt her inne er langtur - turer over en ukes varighet.  Hvor tung sekken/antall høydemeter er har ikke noe å si, går du fra hytte til hytte telles det ikke som langtur. 

Hva oppfatter dere at skal til for å kalle de langtur? Svar med deres egen defenisjon, Ikke andres, da det ikke finnes noen fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har nok ganske forskjellige meninger og tolkninger i det brukte begrepet, som noen andre begreper. :) Håper de avklarer i utfyllende tekst, hva de selv mener når de bruker begrepet. Her er vel alt fra lang dagstur, til Norge på langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, foroll skrev:

Jeg kaller det langtur om jeg må ha med negleklipper. 

Etter første langtur er det alltid en negleklipper i førstehjelpsvesken :)

For å rote seg bort i semantikkens hengemyr så bruker jeg å si at en tur på 2 uker eller mer er en langtur, mens en ukestur er en lang tur. Det er ett eller annet med det å bare være på tur uten å ha slutten i tankene når turen er på et par uker eller mer. Men skal innrømme at jeg har brukt langtur om en 12 dagers tur også.

 

 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hver og enkelt. Men å dele opp i lang tur (lang dagstur f.eks) og langtur, var lurt. Det er en definisjon jeg kunne brukt. 

Men igjen - alle definerer slikt utifra eget perspektiv. En på jobb anser jo Ullevållseter som en topptur, så ja vi ser nok ganske så forskjellig på ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk to førstehjelpssett, satt sammen selv, hvor det på det ene står skrevet med tusj "korte turer" og det andre "lange turer". Innholdet er relativt likt, men settet for lange turen har negleklipper, q-tips, flere gnagsårplaster og er litt mer utfyllende ellers. Så naturlig nok definerer jeg turen etter hvilket sett jeg tar med. Jeg regner korte turer som opp mot en uke, og lange turer som over det. 

Jeg føler i allefall at skillet mellom en langtur og en korttur må gå en plass der jeg er på begge typene tur. Om langtur er over 30 dager så har jeg aldri noensinne vært på annet enn kortturer. Jeg antar at dette er situasjonen til de fleste her. Hvis man trenger et begrep for skikkelig lange turer med proviantering underveis og den slags, får man kalle det en "ekspedisjon" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det kommer vel an på hver og enkelt. Men å dele opp i lang tur (lang dagstur f.eks) og langtur, var lurt. Det er en definisjon jeg kunne brukt. 

 Men igjen - alle definerer slikt utifra eget perspektiv. En på jobb anser jo Ullevållseter som en topptur, så ja vi ser nok ganske så forskjellig på ting. 

Topptur... Der har du et begrep som har mistet sin mening ja. Noen kaller det til og med topptur om de går opp på en topp om sommeren :P

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Topptur... Der har du et begrep som har mistet sin mening ja. Noen kaller det til og med topptur om de går opp på en topp om sommeren :P

 

Det er jo topp med topp 😉 så jeg ser ingen feil i å kalle det topptur selv på sommeren. 

Hva annet ville du kalt en tur opp på Dyrhaugstinden ol da? Fjelltur er det ikke for det er jo like mye rusling på vidda. Og klatretur er det ikke, siden man ikke går med sikring. Sier man klyvetur, så skjønner vel ikke folk hva du holder på med? Og målet med turen er jo å nå toppen. 

Jeg bryr meg fint lite om hvordan folk velger å definere sine turer, så lenge jeg skjønner hva slags tur de har vært på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Gittiamo said:

 Hva annet ville du kalt en tur opp på Dyrhaugstinden ol da?

Fjelltur til Dyrhaugstind 😊

4 minutes ago, Gittiamo said:

Fjelltur er det ikke for det er jo like mye rusling på vidda. 

Tur på ...vidda.

7 minutes ago, Gittiamo said:

Jeg bryr meg fint lite om hvordan folk velger å definere sine turer, så lenge jeg skjønner hva slags tur de har vært på. 

Enig. 👍 Dog er topptur for meg ensbetydende med at man har brukt  ski opp og/eller ned, men slike begreper begynner å bli utvannet/endret nå når det er blitt populært å ferdes i naturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Når jeg snakker med blåsnippene på jobb, så er det en type definisjoner. Men en helt annet når jeg snakker med utefolk. 

Å si topptur til blåsnippen på jobb (ski that is) nytter ikke. Da sier jeg oppognedskipåfjelletutenforskibakkene. Og sånt synes noen er helt sjuuuukt villt 😂 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er jo topp med topp 😉 så jeg ser ingen feil i å kalle det topptur selv på sommeren. 

Hva annet ville du kalt en tur opp på Dyrhaugstinden ol da? Fjelltur er det ikke for det er jo like mye rusling på vidda. Og klatretur er det ikke, siden man ikke går med sikring. Sier man klyvetur, så skjønner vel ikke folk hva du holder på med? Og målet med turen er jo å nå toppen. 

 Jeg bryr meg fint lite om hvordan folk velger å definere sine turer, så lenge jeg skjønner hva slags tur de har vært på. 

Hehe. Enig i at folk får kalle det hva de vil. Topp er topp, så så lenge en ikke går nede i dalen så kalles det en topptur i dag. Så har ikke noe i mot at folk sier topptur når de går opp på en topp. Språk endrer seg, og har til og med godtatt at folk bruker tarp om en pressening. 

Men, alltid et men, i gamle dager, da bakkene var så meget brattere, begynte vi å bruke topptur om skiturer til en fjelltopp, der målet var å kjøre på ski nedover. Ellers var vi på skitur, til og med når vi gikk opp på en liten høyde for å få utsikt. Var det barmark var vi på fjelltur, så lenge det ikke var snakk om tau til sikring. Da klatret vi. (muligens ikke så rart dama på politikontoret så på meg, og sa grått, da hun skulle fylle inn hårfarge. Selv ville jeg fylle inn nei... :P )

Tilbake til saken. Å definere begrep er en umulig sak når så mange driver med ulike ting som havner under sekkebegrepet friluftsliv. Som igjen heller ikke er så helt enkelt å definere. Er jo ikke rent så få akademikere som har det som jobb å prøve å definere faget sitt. Starter med "...Ibsen i diktet på vidderne...", og "I stortingsmelding XX står det...". Og lenger kommer heller ikke jeg, for nå pakkes sekken for fjelltur, om det da ikke blir topptur, for nysnøen ligger lavt i Troms i dag. Pakker for 7-10 dager, så får vel kalle det en lang fjelltur :) 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor flere ganger er dette et begrep som brukes svært forskjellig, noen tenker det i avstand og andre i tid, også er det jo svært individuelt hva som føles som en lang tur :)  Personlig definerer jeg vel turer etter lengden jeg er borte og ikke lengde i avstand. Dagstur, helgetur, ukestur osv....grensa til langtur er nok for min del når det passerer en uke med telting ute i marka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

12-20 mil er langtur på sykkel for meg.

Løpetur på 10 km er en god økt, men ikke langtur.

Uke eller mer på fjellet med full oppakning er langtur. Helst en god del gange.

6-7 dagers telttur over vidda med middag på hyttene er hybridtur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste er å si det som det er, enten i antall dager eller andre benevninger: Skal du på ukestur så sier du det. Skal du på to-ukerstur sier du det. Skal du på månedstur sier du det :)  Sier du at du skal på langtur blir det uansett spørsmål om hvor lenge den varer :P 

For meg er langtur mer enn en langhelg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper folk på Vestlandet og spesielt i sona Sunnmøre er uenig i bruken av "topptur" utrykket bare på ski @Gittiamo :-) 

For meg er topptur når jeg skal bestige en topp over 1000m.

Langtur er når jeg overnatter på veien. Om det er en eller flere netter spiller ingen rolle. Skal jeg være mer enn 1 uke på tur, kaller jeg det eventyr :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg tipper folk på Vestlandet og spesielt i sona Sunnmøre er uenig i bruken av "topptur" utrykket bare på ski @Gittiamo :-) 

For meg er topptur når jeg skal bestige en topp over 1000m.

Langtur er når jeg overnatter på veien. Om det er en eller flere netter spiller ingen rolle. Skal jeg være mer enn 1 uke på tur, kaller jeg det eventyr :-P

Jepp. Derfor er jeg heller ikke konsekvent i bruken av ordet «topptur». Det kommer litt an på hvem jeg snakker med. Men ovenfor de fleste, som beveger seg utenfor asfalten, så blir det stort sett kun brukt for snukaffeskigåståing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, tshansen said:

Jeg tipper folk på Vestlandet og spesielt i sona Sunnmøre er uenig i bruken av "topptur" utrykket bare på ski @Gittiamo :-) 

For meg er topptur når jeg skal bestige en topp over 1000m.

For meg som er født og oppvokst på Vestlandet så er det ganske så enkelt som  at nesten allt over tregrensa er en fjelltur, noken gonger er det bare en tur sjølv over tregrensa om målet er ein haug, eit berg, ein dal etc. (Mjelkhaug er 1005 m))  Under tregrensa er ein på "tur", i skogen/lia/etc. 

Topptur er nymotens (Har sjølve brukt det frå 199x ein gong), og da om å gå tur med ski til ein fjelltopp, gjerne brattere og høgare en å få eit stykke innover fjellheimen kor ein er innom ein snill topp eller to (då var me på skitur).

Edit: Eg er frå Hardanger.. @Tessatroll kan svare meir ang ordbruk i hennes region 🤣

Egentlig så er det så enkelt som at der brukes (ski/fot)+tur til/på/i + 'målet for turen'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Terka skrev:

For meg som er født og oppvokst på Vestlandet så er det ganske så enkelt som  at nesten allt over tregrensa er en fjelltur, noken gonger er det bare en tur sjølv over tregrensa om målet er ein haug, eit berg, ein dal etc. (Mjelkhaug er 1005 m))  Under tregrensa er ein på "tur", i skogen/lia/etc. 

Topptur er nymotens (Har sjølve brukt det frå 199x ein gong), og da om å gå tur med ski til ein fjelltopp, gjerne brattere og høgare en å få eit stykke innover fjellheimen kor ein er innom ein snill topp eller to (då var me på skitur).

Edit: Eg er frå Hardanger.. @Tessatroll kan svare meir ang ordbruk i hennes region 🤣

Egentlig så er det så enkelt som at der brukes (ski/fot)+tur til/på/i + 'målet for turen'. 

Eg skiljer stort sett berre mellom tur, fjelltur og klatretur. Sesongen og fjellet/staden seier noko om kva type fjelltur.

Korleis sunnmøringar flest nyttar desse orda skal eg ikkje uttale meg bastant om, men dei fleste eg kjenner nyttar fjelltur om sommar, og topptur/fjelltur om kvarandre på skiturar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske så enkel.. Min definisjon av turer jeg er på er relativt ift alt annet av faktorer for turen jeg er ute på. er målet en av de høyeste punktene i et område anser jeg den som en topp og jeg er på topptur. til fots eller ski eller hva det nå måtte være. Selvsagt annen topptur enn om det hadde vært 1000 høydemetre på en ruvende fjelltopp, og jeg får jo av enkelt eikke lov til å kalle de for topper men humper.. 😛

Men så  ser jeg på det så enkelt som at jeg ekstremt sjelden snakker med noen om en tur uten at det kommer en tilleggsbeskrivelse i form av enten antall km/tid/høydemetre eller andre ting som gjør at jeg tror de jeg prater med stort sett skjønner det om jeg har vært på en veldig veldig  lang dagstur og ikke en tur som krever oppsigelse av jobb og salg av hus og barn  osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skille mellom lang tur, og lenge ute. Jeg kan godt være lenge ute, men på en kort tur, men er sjelden kort ute på en lang tur, om det gir mening. Turen i fjor var en lang tur, med ca. 26 km palding og bæring fra Kärringsjön i Sverige til Vonsjøen i Femundsmarka og tilbake igjen, 19 dager ute med 18 overnattinger. Lenge ute er for meg en uke eller mer. Har også hatt en tur i Femunden der vi var ute i en uke men knapt 2 km fra kaien ved utløpet av Røa.

Jeg er ikke helt fan av "Monsen" turer hvor det virker som at det er viktig å kommer seg opp om morgenen og pakke uansett vær, bare fordi man skal videre, da blir jeg heller lenge på ett sted. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn 5 overnattinger i telt der du bærer med deg alt uten å kjøpe noe underveis, er langtur. Om du er 10 dager på fjellet og stopper ved Rauhellern for ett måltid, så er det fortsatt langtur. Er noen gråsoner. 2 uker + , er ekspedisjon. 😎

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.