Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det lov med primus i skogen nå? (Buskerud)


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg har selv laget bål, brukt primus og generelt vært veldig flink, men jeg har også vært uheldig hvor det holdt på å gå gale! Selv om jeg burde vite bedre og har all kunnskap man skal ha på feltet! Så slutt å vas mannskit, alle som gjør opp ild ute eller bruker primus kan være uheldig... det er menneskelig 👍🏻 

789A02D6-B3D3-43C1-8DC1-6F9C3F183800.thumb.jpeg.418a8f4a6d8693023f3f26374a9603d0.jpeg

😉😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er totalforbudet hevet så er det lov å fyre primus, men det er ikke lov å brenne ned skauen. 

Og når det har regnet noen dager er det lov å fyre bål, men det er ikke lov å brenne ned skauen. 

Og ved bruk av åpen ild må man til enhver tid bruke hodet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 6.07, Martin HJ skrev:

Er totalforbudet hevet så er det lov å fyre primus, men det er ikke lov å brenne ned skauen.

Hvor har du det fra? Dette er tolket før. :) Er Totalforbudet opphevet, er det forskriften som gjelder. Forskriften omhandler "all åpen varme", ikke kun bål. Men forskriften åpner for bruk av "åpen varme", under "gode" forhold uten å spesifisere den ene eller andre type "åpen varme". Så bål er også lovlig, hvis det er forsvarlig!

Men som det er nå i Sør Norge (og kanskje spessilet på Østlandet), må en være ekstra forsiktig, enten det er innført Totalforbud eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

Hvor har du det fra? Dette er tolket før. :)Er Totalforbudet opphevet, er det forskriften som gjelder. Forskriften omhandler "all åpen varme", ikke kun bål. Men forskriften åpner for bruk av "åpen varme", under "gode" forhold uten å spesifisere den ene eller andre type "åpen varme". Så bål er også lovlig, hvis det er forsvarlig!

Men som det er nå i Sør Norge (og kanskje spessilet på Østlandet), må en være ekstra forsiktig, enten det er innført Totalforbud eller ikke.

At det ikke er lov å brenne ned skauen, det er vel noe alle veit. At man til enhver tid må å bruke huet og se om terrenget rundt er fuktig og ikke knusktørt, er noe alle veit men ikke alle klarer.

Om det er lov å brenne primus, eller fyre bål for den saks skyld, utenom totalforbudstiden er noe alle kan hvis man forholder seg til de to andre tingene over.

Hvor jeg har det fra? Nei er vel bare vanlig folkevett det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Martin HJ skrev:

At det ikke er lov å brenne ned skauen, det er vel noe alle veit.  Hvor jeg har det fra? Nei er vel bare vanlig folkevett det.

Sorry! Aner ikke, hvordan jeg kunne lese så feil.  :( Det var jo ikke noe galt, i det du skrev og som jeg kommenterte. :) I mitt "hode" ble det til; "lov til å fyre primus, men ikke fyre bål"!!!  :( Jeg var våken (hadde jobbet utenfor huset, noen timer og trengte en pause), flere dager siden jeg fortæret noe "alko", så jeg vet ikke hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens artikkel i fra Laagendalsposten( Lokal avisen i Kongsberg)

https://www.laagendalsposten.no/nyheter/kongsberg/rollag/innforer-totalforbud-mot-bal-og-apen-ild/s/5-64-545639

SPØRSMÅL OG SVAR

  • Kan du fyre opp bål? Nei.
  • Kan du bruke engangsgrill, kullgrill og gassgrill? Nei.
  • Kan du bruke primus, fyre opp vedfyrt badestamp eller lignende? Nei.
  • Kan du bruke fellesgriller/bålplasser som er satt opp i friluftsområder? Nei.
  • Kan du grille hjemme på privat eller på offentlig eiendom? Ja, inntil videre med høyest forsiktighet, hvis man ikke er i nærheten av vegetasjon som kan antennes.
  • Kan du sette grill(er) i hodet på folk. Nei, ikke bokstavelig.
  • Kan du kontakte en gammel flamme? Vær forsiktig…..
  • Kan du brenne for en god sak? Ja.
  • Kan du tenne en gnist i kjærligheten? Ja, gjør det :)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, StianOslo skrev:

Slik jeg tolker det er det lov å bruke gassbrenner under eget ansvar?

Kan du bruke primus, fyre opp vedfyrt badestamp eller lignende? Nei.
Jeg vil tolke det som at primus her benyttes som en sekkebetegnelse på alle typer gassbrennere/stormkjøkken/bensinbrennere osv.  og jeg vil også tolke det som at "skogbrann" betyr "brann i vegetasjon" herunder alle steder det er vegetasjon som kan antennes.  

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihht Drammensregionens Drannvesen IKS (dekker deler av Buskerud) er det lov å bruke primus innenfor deres område m, med oppfordring om å være ekstra varsom. Dette gjelder pr 4.7.2018, hva som gjelder i morgen eller til helga må sjekkes da.

Screenshot_20180704-203652.thumb.png.7d981e4f353de9e9d16f71df836945fb.png

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2583116581912987&id=1664286360462685

 

Selv hadde jeg nok ikke giddet å fyre opp primusen så varmt og tørt som det er nå. (Drar heller ikke på tur i marka i denne varmen.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har vært flere branner her i Buskerud siste halve uka. Flere startet av lynnedslag, og en av dem mest sannsynlig pga forlatt leirplass med bål som blusset opp igjen.  I tillegg har politiet vært ute og stoppet bruk av engangsgriller ved skogsvann i helga, og det ble observert en "fersk" bålplass oppe ved Gamledammen i går.

Skal ikke dra opp igjen diskusjonen rundt bålforbud/totalforbud vs "jeg klarer fint å vurdere dette selv", men nevnte hendelser er godt nok grunn for meg til å ikke klage når det opprettes forbud mot åpen ild. Skulle heller ønske de kunne nå enda bedre ut til allmuen siden det fortsatt fyres opp griller og bål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Jeg plukket opp noe glasskår i går og en plastikkflaske. Litt sol og litt feil vinkel, og vipps så ryker det. Men folk ser ut til å ha blitt flinkere til å ta med søppel. Så noe går riktig vei 👍🏻 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt til mandag (i dag) fyrte noen ungdommer opp et batteri med fyrverkeri på veien like nedenfor der jeg bor i Finsland i Songdalen. Med knusktørr skog helt inntil veikanten. Ufattelig at noen kan være så korttenkte. Flere naboer og jeg var ute for å holde brannvakt et par timer etterpå. Kan jo lett ligge noen rester og ulme i buskene. 

Saken er omtalt i vår lokalavis, men dessverre bak betalingsmur. Tillater meg å sitere et avsnitt:
 

Sitat

Hege Pedersen bor langs Finslandsvegen kort avstand fra Røyrås Treindustri. Natt til mandag, bråvåknet hun, i likhet med naboene, av en lang serie med skudd nede ved vegen. Hennes to hunder satte i gang å gjø, og hun kom seg ut for å sjekke.

– Flere naboer kom i samme ærend. Det viste seg at noen hadde plassert et batteri med fyrverkeri ved innkjørselen til en av naboene, forteller Pedersen. Hun er sjokkert over at noen kan finne på noe slikt nå som det er så tørt at en ikke bør tenne seg en røyk i skogen.

– Vi meldte fra til politiet, men de hadde ikke anledning til å komme. De som gjorde dette bør bli tatt, sier Pedersen som ble sittende oppe og holde vakt i tilfelle noen av rakettene kunne ha havnet i den knusktørre skogen.

Like før smellene kom var det flere som hadde hørt lyden av mopeder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd mye aktivitet mens jeg var på ferie. 

Jeg kjenner jeg er blitt bitt av det noen vil kalle hysteri. Jeg vurderer ikke engang å tenne på noe som helst. Det gjelder både gass og flammer. Når lynnedslag kan starte 100 branner på kort tid, så sier det ganske mye om hvor tørt det er. Jeg forstår ikke hvorfor folk må tøye og bøye på reglene kun for egen vinning? Brannvesenet sier: Det er knusk tørt. Dvs, det brenner raskt. Dere skriver at brannvesenet burde være tydeligere, men kan ikke folk tenke selv? Ja, jeg vet jeg biter meg selv i halen nå siden det var jeg som startet tråden, så derfor gjelder også dette meg selv. Hvorfor trenger vi alltid så krystallklare beskjeder fra fagfolk? Mange lytter ikke til de uansett. 

 

Jeg skal ut i skogen, kun på kvelden og morgenen for jeg makter ikke gå i den stekende varmen, men elsker å ligge ute. Jeg går ikke langt. For jeg er faktisk redd for at andre ikke tenker slik som meg. Jeg vil ikke være timevis unna bilen om det skulle begynne å brenne. Lynnedslag, tog, glassbit, tullinger som «bare skulle». Nei, jeg er hysterisk og skal ikke røre min gassbrenner før det har regnet en uke eller så. De dryppene som nå kommer i ny og ne har ingen betydning. Jeg tar med meg varmt vann på termos og nyter friluftslivet i nærmarka til det har bøttet ned en god periode. 

Ha en fin tirsdag. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

På Litlos hadde en gjest røkt sigar dagen før jeg kom, med det resultat at det var svidd av et område på 3-4 kvadrat rett nord for hytta. Ikke mer enn ish 5 meter fra veggen.

Veldig tørt i fjellet også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Hege P. skrev:

Foreslår at alle drar på tur og lar telt og tarp ligge igjen hjemme. Ville være merkelig om det ikke kom regn da. På tide å bidra for å dempe skogbrannfaren. ;)

Hmm, det der minner om «fisketur uten hov», som jo også pleier å funke ...

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.