Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten: Sørvågen - Bunesstranda. Er det mulig?


Alex Stebbing

Anbefalte innlegg

Hei!

Har googlet kjempe masse, benyttet meg av UT.no og brukt lang tid på google maps, men klarer fortsatt ikke å finne ut om denne turen er mulig!

Jeg skal ut på tur med et par gode venner i slutten av Juli, og vi har gleden av å besøke Lofoten.
Vi er alle vant med fjelltur, og 3 av oss gikk litt over 100km på Island i fjor.

Vi har tenkt oss 10 dager i Lofoten, og for det meste tror jeg vi skal gå mange dagsturer, men vi har veldig lyst til å sette sammen et par lengre turer.
Siden vi ankommer med ferge til Sørvågen, og vi ønsker å komme oss til Bunestranda, så har vi veldig lyst til å komme oss dit uten å ta båt fra typp: Reine.

Det jeg har funnet ut av frem til nå er at vi kan gå til Munkebu, også komme oss langs vannlinjen av Tennesvatnet.
Det jeg ikke greier å finne ut av er om det er mulig å kommer seg ned fra nord-vest siden av Tennesvatnet til den innerste delen av forsfjorden.
På kartene jeg har sett på så ser det ut som det er en elv og noen kraftlinjer som går nedover mot Korkvann kraftverk.
Er det mulig å gå ned denne bakken??
Er det mulig å følge Forsfjoren videre oppover mot Bunesstranda og Kirkefjorden?

Tusen hjertelig takk for all hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på tur selv, og jeg får ikke googlet dette skikkelig. Men mange som går opp på Hermanndalstinden benytter kraftverket som startsted (dette er vel en fin avstikker også). Denne toppen var nunatak siste istid - kult å tenke på.

Så ferdsel opp denne kraftverkstien burde være OK. Sjekk også 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boka "På tur i Lofoten" utgitt av Lofoten turlag er det mulig å følge kraftlinja ned til Forsfjorden, men turen er beskrevet som temmelig bratt, og farlig når det er vått i marka. Kraftlinja går videre til Vindstad, men om det er mulig å gå langs den vet jeg ikke. Det kan være "hammar i hav" enkelte steder, og da blir det problematisk.
For øvrig bør den nevnte boka være obligatorisk for alle som skal gå fottur i Lofoten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp folkens!

Det virker som det er veldig greit å komme seg fra Tennesvatnet ned til forsfjorden. Det nevnes at det en sti man kan følge langs vann-rørene ned til fjorden.
De fleste som gikk opp fra Forsfjorden gikk til 448 fjellet før de fortsatt videre til Hemansdaltiden. Kan det være lurt å gå fra munkebu till 448-fjellet før man følger stien videre ned til forsfjorden og kraftverket? Dette virker som en litt brattere og tøffere vei enn om man bare skulle gå rundt kanten av tennesvannet.

Jeg vet forsåvidt ikke om det er helt mulig å gå rundt tennesvatnet på høyre sia heller, ser rimelig vanskelig ut!
Men da tror jeg vi ihvertfall kommer oss til munkebu, for å så gå tur bort til 448 fjellet, og ser om det mulig å komme oss ned til Forsfjorden.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.