Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerens pakkliste


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei

Det var skuffende få endringer fra fjorårets før jeg hadde årets pakkliste klar. Til inspirasjon, skrekk og advarsel, eller av de som måtte ha interesse;

Betraktninger

  • kunne hatt telt som var 1-2 kg lettere avhengig av hvor ukomfortabelt / luftig en vil ha det. Dette teltet er ikke kresent på pluggfester, er solid nok til hva som helst, har meget god plass for en (er en rotekopp), er trygt å lage mat inni
  • kunne valgt en sekk som var nær kiloen lettere, men er da i grenseland mht å få alt inni sekken (jeg pakker alt, inkl. telt, inni nå).
  • sannsynligvis unødvendig med to sett ullundertøy
  • gass kunne spart meg for 2-300 g på brenner-fronten (fun fact: egenvekt på 100g gassboks er mer enn msr 325 ml flaske)
  • 750 g brød (et helt) pleier å være i overkant
  • det er moteriktig med lavere/lettere støvler, men disse tråkker jeg ikke over i selv om jeg forsøker

Tror det blir en kjempebra tur (tre dager, to overnattinger)!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, Thomas E skrev:

 Trenger du termokopp og turkopp?

Godt spørsmål! Jeg er helt håpløst avhengig av kaffe, så om morgenen koker jeg opp nok til begge koppene, slenger én pose i turkoppen og to i termokoppen. Kopp 1 blir drukket mens jeg steker og spiser egg, kopp to pleier å holde til riving av leir og til første sjokoladepausen. Mulig en toppmontert gassbrenner ville spart mer enn egenvekten vs WhisperLite, da kunne jeg raskere lage kaffe underveis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott liste, du har kommet langt. 

Multiverktøyet du bruker er ganske stort. Jeg har gått over til Leatherman Squirt PS4 som veier 57 gram. Var i utgangspunktet skeptisk, men har funket bra.IMG_0021.PNG.08066e19ad4346fb7ee0ac8933ebf1d2.PNG

Hadde nok også byttet ut cameback chute med en brusflaske. Mye lettere og samme funksjon. 

Vil også anbefale Petzl e+Lite som hodelykt. IMG_0022.JPG.518b30e08b327fdbff7ba9f7f7ffc3eb.JPG

Hadde nok testet med en mindre sekk, hvis du har. Og heller hatt noe utenpå. Når du skal hjem, får du alt oppi. Men jeg har funnet ut at jo flere ganger jeg pakker sekken, jo flinkere blir jeg til å få det kompakt. Flere og mindre pakkposer, gjør det lettere å få det kompakt, eventuelt en stor som at som skal være tørt går inni, og has inn i sekken før du starter å pakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Thomas E skrev:

Advarsel? 😮

 

Det kan koste penger å telle gram, gjør det for meg i hvert fall😂

Pakkelista er super. Blir bevisst på hva man tar med seg👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x ullundertøy er kanskje ikke nødvendig på 3 dager, eller bruker du ett til å gå i og ett til å sove?  Samt om jeg har forstått det riktig at du har en ullgenser, en fleece og en dunjakke? Jeg hadde kanskje sløyfet en av dem om det ikke skulle bli meldt veldig kaldt. Blir kun med meg en primaloft jakke nå på en ukestur+, men ser an værmeldingen om jeg bør ha med en lett ullgenser eller fleece i tillegg til ullundertøyet. 

Ellers ser jeg at jeg har litt å lære av deg, for flink å ta med meg for mye luksus :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Johanks skrev:

2x ullundertøy er kanskje ikke nødvendig på 3 dager, eller bruker du ett til å gå i og ett til å sove?  

Det er kanskje litt i overkant, ja, men blir det kaldt i 1200 moh så blir det fort veldig kaldt. Har man da gått i ett sett kan det være greit å ha et tørt å skifte til om natten. Men jeg er i stuss her. I fjor forble posen med reserve ulltøy og sokker uåpnet.

12 timer siden, Johanks skrev:

Samt om jeg har forstått det riktig at du har en ullgenser, en fleece og en dunjakke? Jeg hadde kanskje sløyfet en av dem om det ikke skulle bli meldt veldig kaldt. Blir kun med meg en primaloft jakke nå på en ukestur+, men ser an værmeldingen om jeg bør ha med en lett ullgenser eller fleece i tillegg til ullundertøyet. 

Ullgenseren jeg går i er en tynn, vanlig merino-genser av den typen en går med utenpå skjorte. Bare at den er helt slitt i filler. Den er så behagelig at jeg ikke klarer kvitte meg med den. Og igjen, under tørre forhold holder det nok med ullundertøy og ullfleece. Et alternativt scenario er at det regner og er fem grader hele dagen, da er det veldig greit å kunne ta på noe helt tørt om kvelden. Sånn har jeg tenkt, men ser jo at det er litt belte+buksesele preg over hele listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og kommentarer. Vektbesparelser som nå vurderes:

  • bytte ut whisperlite med Pocket Rocket, ca 400 g spart
  • legge igjen ett sett ullundertøy, ca 450 g spart
  • bytte ut Atmos mot f.eks. Exos, ca 800 g spart (Levity blir for dumt, og Bergans Helium ser hakket for simpelt ut i min bok.
  • droppe termokopp og heller lage kaffe fra grunn når jeg vil drikke, ca 250 g spart
  • bytte ut multitool med noe lettere: spare 200g

Tradeoff: Må ha to sekker i stedet for én. Må ha to brennere i stedet for én (ok, jeg har to bensinbrennere). Unødig forbruk av gassbeholdere og restgass du aldri får brukt. Må stoppe og koke opp vann når jeg vil ha en slurk kaffe. Kostnad på alle tiltakene: 2700,- ca.

Resultat: sparer ca 15 % av sekkens vekt, dvs bærer 13,2 kg i stedet for 15,2 kg ved turens start.

🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sjekket yr.no hvert døgn i det siste, og det overraskende gode været som er meldt har gjort at jeg har dumpet ca 1 kg fra base weight.

Begynner å ligne noe. Reiser på lørdag, gleder meg som en unge!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ArveS skrev:

Har sjekket yr.no hvert døgn i det siste, og det overraskende gode været som er meldt har gjort at jeg har dumpet ca 1 kg fra base weight.

Begynner å ligne noe. Reiser på lørdag, gleder meg som en unge!

Dette ser veldig fornuftig ut og ganske likt mitt opplegg. God tur! Fortsatt tre uker til jeg reiser, må gjøre unna varm ferie i Spania med familien først ;-) Kan bli en lidelse å sitte i varmen å lengte etter kjølige vidder men det kommer nok til å smake desto bedre når tida er inne 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, whistler said:

God tur! Fortsatt tre uker til jeg reiser, må gjøre unna varm ferie i Spania med familien først ;-) Kan bli en lidelse å sitte i varmen å lengte etter kjølige vidder men det kommer nok til å smake desto bedre når tida er inne 😎

Avsporing: I husholdningen her ble det gjort enkelt. Kjæresten, som er fra Portugal, dro to uker til hjemlandet sitt, mens jeg dro to uker til Finland. Synes det var fortreffelig løsning på ferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, foroll skrev:

Avsporing: I husholdningen her ble det gjort enkelt. Kjæresten, som er fra Portugal, dro to uker til hjemlandet sitt, mens jeg dro to uker til Finland. Synes det var fortreffelig løsning på ferien.

Ahh. Det hørtes ut som et utmerket opplegg 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.