Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nytt kokeutstyr


Braxze

Anbefalte innlegg

Hei

Veit det har vert ein del liknande emner, men vant aldri det svare eg ville ha...

Tenker å kjøpe nytt kokeutstyr, men usikker på størrelsen... eg trenger ikkje kokeutstyr på omnifuel størrelsen så tenker at gravity eller spider er ein fin størrelse. Skal kun bruke det på 1-3 dagers tur. Har noen erfaringer med desse?? Kanskje til mitt bruk er microtrail godt nok??

Takk på førehand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne dette vært noe, her har du både kjele og stekepanne. Så kan du velge brenner. For toppmontering eller slangebrenner. det er jo så mye å velge i mellom så jeg har et lite utvalg så jeg setter sammen det som passer best til den turen jeg skal på. Kjelen på bildet er på 0,7 liter.

362456984_sett1.thumb.JPG.5710df051de27e5cab80ba47285fb428.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Kunne dette vært noe, her har du både kjele og stekepanne. Så kan du velge brenner. For toppmontering eller slangebrenner. det er jo så mye å velge i mellom så jeg har et lite utvalg så jeg setter sammen det som passer best til den turen jeg skal på. Kjelen på bildet er på 0,7 liter.

362456984_sett1.thumb.JPG.5710df051de27e5cab80ba47285fb428.JPG

Helt enig med dette!

Med den komboen har du en kaffekjele som koker nok vann til både en real eller havregrøt, samt kaffe på en fylling.

Stekepannen har non-stick, og rommer en liter. Med den kan du tilberede grøt, gryterett, taco, pannekaker, fisk, pannebrød eller hva du måtte ønske uten at du trenger å være redd for at maten brenner seg fast. Ikke den tyngste eller letteste stekepannen, men veldig god varmespredning og holdbarhet på non-stick belegget.

Anbefaler litt aluminiumfolie som lokk, det er greit å ha når grøten eller gryteretten koker for å slippe at det spruter.

Personlig er jeg glad i brennere som er stille og med god flammespredning for tilberedning av mat. Foretrekker med slange, siden de da kommer mye lavere enn de toppmonterte gassbrennerene. (Jeg foretrekker flytende drivstoff året rundt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg trenger en lett kjele til å koke opp vann til diverse, til potetmos og ris, ev gryterett. 

Ser at Primus ETA Power blir stort og tungt. Lettere med brenner og kjele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jan@ skrev:

Jeg trenger en lett kjele til å koke opp vann til diverse, til potetmos og ris, ev gryterett. 

Ser at Primus ETA Power blir stort og tungt. Lettere med brenner og kjele

Kjelen på bildet mitt er Optimus Terra på 0,7 liter. Den veier 153 gram. Pris rundt Kr. 200.- Jeg har også Primus sin kaffekjele på 1,5 liter. Bra den også, men litt mye å dra på for meg som bruke liten sekk på fjellturene, 55 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan@ skrev:

Har Primus LiTech stekepanne til ørreten, er berget med kjøp av lett kjele nå.

Dette er et av de mindre og letter kombinasjonene jeg har. Tar jeg med brenneren for toppmontasje putter jeg den opp i kjelen, kjelen går opp i stekepanna fra Rast og det hele pakkes inn i trekket som var med stekepanna.

924540040_sett2.thumb.JPG.5e11f9299418d26814d3fed2814fdc2f.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Dette er et av de mindre og letter kombinasjonene jeg har. Tar jeg med brenneren for toppmontasje putter jeg den opp i kjelen, kjelen går opp i stekepanna fra Rast og det hele pakkes inn i trekket som var med stekepanna.

924540040_sett2.thumb.JPG.5e11f9299418d26814d3fed2814fdc2f.JPG

 

Tipper brenneren på bildet er en del lettere enn min Primus Easy Fuel ll. Totalvekten for brenner, kjele og panne blir mindre med denne komboen. Har i tillegg 3000 watt mot 2000 watt for den andre. 

Er på vei mot lettere sekk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
22 minutter siden, tshansen skrev:

 

727 gram for den med minst kjele. Mye lettere enn mitt sett. Bra vekt.

Primus Xpress Speider 200 gram

Titankjelen til @Tor-Erik-L-77129 gram 

Primus LiTech panne 267 gram

596 gram komplett. 131 gram spart uten vindskjerm. Litt vanskelig å sammenlikne da settet du viser til ikke har stekepanne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jan@ skrev:

596 gram komplett. 131 gram spart uten vindskjerm. Litt vanskelig å sammenlikne da settet du viser til ikke har stekepanne?

 

Jeg har aldri skjønt det med behovet for stekepanne? Det er jo 2 kjeler? En av de fungerer jo fint som stekepanne, bare med større kanter? Jeg pleide å ha med stekepanne selv i begynnelsen, men den ble aldri brukt. Så den ble brukt som blink på hytten.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har aldri skjønt det med behovet for stekepanne? Det er jo 2 kjeler? En av de fungerer jo fint som stekepanne, bare med større kanter? Jeg pleide å ha med stekepanne selv i begynnelsen, men den ble aldri brukt. Så den ble brukt som blink på hytten.... 

Enig! Min stekepanne er for lav. Høyere kanter er absolutt en fordel. For plass til mer i høyden og mindre spruting.

Ørret og ris etc i panna krever litt høyere kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primetech settet har flott byggekvalitet, er ikke så tungt som det virker. Brenneren er helt utrolig lav og er den stilleste jeg har vært borti. Det er 2 høyder med kjelestøtter for kjelene, en for kjeler med diameter liten nok til å gå nedi vindskjermen og en for de som er videre.

Vekt: Vindskjerm med brenner: 293g Varmeveksler kjele med non stick: 188g Hardanodisert kjele uten VV: 153g Pakkpose isolert: 52g, Lokk 70g, Klype 67g, Piezotenner: 38g, Reflektor (Folie til å sette det på): 22g.

Med en Gsi microgripper på 14g i stedet for tanga og kun varmevekslerkjelen er vekta 495g, Du kan nok fint steke i gryta med varmeveksler, ved å vippe kjelestøttene opp så kommer den høyere.

Alt etter som så er det bare å ta med de delene en mener det er behov for på aktuell tur. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ser snart 1899kr - FF-rabatt inn på Fjellsport sin konto😂

Sekken blir lett, men det kan fort lommeboka også bli😄 Tror jeg logger ut før jeg drar på meg flere kostnader..,,

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har aldri skjønt det med behovet for stekepanne? Det er jo 2 kjeler? En av de fungerer jo fint som stekepanne, bare med større kanter? Jeg pleide å ha med stekepanne selv i begynnelsen, men den ble aldri brukt. Så den ble brukt som blink på hytten.... 

Jeg steker masse pannekaker på primus. Da er panne et must. Vanskelig å få snudd pannekaker i kjele ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Jan@ skrev:

Ser snart 1899kr - FF-rabatt inn på Fjellsport sin konto😂

Sekken blir lett, men det kan fort lommeboka også bli😄 Tror jeg logger ut før jeg drar på meg flere kostnader..,,

Ikke for å være ufin, men denne var på tilbud hos Outnorth for 888,- for ikke lange tiden tilbake 😂

2 minutter siden, TOT skrev:

Jeg steker masse pannekaker på primus. Da er panne et must. Vanskelig å få snudd pannekaker i kjele ...

Jeg steker litt pannekaker jeg også, av typen "amerikanske" jeg har ikke problemer med å få snudd de i panne, det krever bare en litt annen teknikk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, tshansen skrev:

Ikke for å være ufin, men denne var på tilbud hos Outnorth for 888,- for ikke lange tiden tilbake 😂

Jeg steker litt pannekaker jeg også, av typen "amerikanske" jeg har ikke problemer med å få snudd de i panne, det krever bare en litt annen teknikk :-) 

Har ikke kjøpt enda, men skal følge med på tilbud. Primus Easy Fuel brenneren beholder jeg da den blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.