Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen: - Dropp dopapiret på tur


HannKatta

Anbefalte innlegg

Jobbet offshore industri før . Var på oppdrag i Hamburg og ferdigstille bad ombord på en båt vi bygde til. Innleide tyrkere som bar ombord ting brøt seg inn i bad og dreit da enten stående i dusj eller i håndvask toalett urørt , papir var det ikke eller noe annet der tørke seg med og ikke koblet på vann ennå så de tok vel bare på seg igjen. Så ja skjønner hvorfor er stådass i del land hygiene og wc kan være ymse ..Kranfører gjorde sitt i termos pga tid opp og ned..

Foretrekker papir det er nedbrytbart eller kan brennes  . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Miamaria skrev:

Å herregud. Jeg innså helt plutselig nå hva det innebærer å reise til Kina, som jeg har takket ja til i en ferie neste år. 😱

Du det er ingen problem med å gå på do i Asia. Ståpåhukdoer er bedre enn våres på mange måter også. Man venner seg fort til både de og vanntankene og du får kjøpt dopapir på hvert eneste gatehjørne. Og store deler av Asia har doer med alt fra rumpespyling til musikk også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Martin HJ skrev:

I fremtiden bruker man 3 skjell (hvis noen husker dem), men det er kanskje på tide å ta dem i bruk allerede nå.

 

Alternativt: utskriften av alle bøtene du pådrar deg når du banner høyt nok til at den sentrale stemmestyrte datamaskinen hører deg...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på et 3 ukers langt uvær med kontinuerlig striregn som følger ruta til Monsens signingsferd, en dag eller to i etterkant av allmuens bevegelser. Der vil sikkert løse opp og skylle bort det meste av trådens sentrale tema?😁

Er det forresten noen som kan dele kart med ruta og tidspunkt inntegnet, dette er finfint underlag for planlegging av årets sommerturer. 😅

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Miamaria skrev:

Å herregud. Jeg innså helt plutselig nå hva det innebærer å reise til Kina, som jeg har takket ja til i en ferie neste år. 😱

En anbefaling i tilfelle det er knapt med papir og generelt ekkelt: Babywipes (til rompe) pakket i ziplock-poser slik at de holder på fuktigheten. Reddet situasjonen et par ganger i India. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hege Szyrxzc skrev:

En anbefaling i tilfelle det er knapt med papir og generelt ekkelt: Babywipes (til rompe) pakket i ziplock-poser slik at de holder på fuktigheten. Reddet situasjonen et par ganger i India. 

Veldig godt tips uansett det der. Så slipper man tørre servietter. 

Men jeg har i det siste kjøpt små pakker med våtservietter på Gardermoen. En liten pakke inneholder 10 antiseptiske tørk og er derfor veldig lett å ha i lomme/veske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, foroll skrev:

Synds mose er greit om den er sånn akkurat passe fuktig, men knusktørt reinlav er ingen høydare. Nå går det stort sett i papir, men bruker tynneste, billigste sort, da jeg innbiller meg det brytes ned raskere. Jeg sørger også for å finne en plass med litt løs jord, så jeg kan sparke opp en liten grop med hælen på skoa, og sparke jorden over igjen etterpå. Slenger vi en stein oppå der igjen føler jeg meg rimelig trygg på at ingen turgåere går på en uhyggelig overraskelse. 

Det billigste dasspapiret, det grå som lettest gir sårt rompehull, som noen tror løser seg fortest opp, er faktisk det som løses senest opp. Det er resirkulert papir, og inneholder derfor store mengder lim. Mye slikt papir er faktisk det som tetter avløpsrør og kloakksystemer, i de tilfellene blir det etterhvert store klumper med papirlimballer.

Man får kjøpt papir for kjemiske toalett og båt/campingtoalett som løser seg ekstra lett opp. Tror biltema selger slikt. Kan være noe å ha med på tur?

Ellers er det utrolig å se hvor lang tid det tar før en menneskeavføring og litt dasspapir forsvinner. Har sett slikt ligge på samme sted i fjæresteinene i nærmets årevis, og det er nær Bergen med over 300 regndøgn...

Det er enkelt å grave den ned, og grav den ned litt mer enn bare 5 cm, og drit unna stien, leirplassene og drikkevannet. Det beste er å drite i sjøen. Og i sjøen kan man gjerne hive dasspapiret også, så lenge det ikke driver inn og blir liggende i fjæra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Mareng said:

Man får kjøpt papir for kjemiske toalett og båt/campingtoalett som løser seg ekstra lett opp. Tror biltema selger slikt. Kan være noe å ha med på tur?

Helt klart en god idé. Det brytes ned mye raskere enn vanlig dopapir.
https://www.biltema.no/bat/vvs/toaletter/toalettpapir/toalettpapir-for-portable-toaletter-4-pk-2000033117

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Veldig godt tips uansett det der. Så slipper man tørre servietter. 

Men jeg har i det siste kjøpt små pakker med våtservietter på Gardermoen. En liten pakke inneholder 10 antiseptiske tørk og er derfor veldig lett å ha i lomme/veske. 

Dette har kanskje alltid vært åpenbart for alle andre enn meg, men jeg nevner det allikevel: pass på at våtserviettene ikke inneholder sprit... 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Humbug skrev:

Dette har kanskje alltid vært åpenbart for alle andre enn meg, men jeg nevner det allikevel: pass på at våtserviettene ikke inneholder sprit... 

Hvorfor? Skjønner jo de man skal tørke seg i rumpa med. Men for hendene er det greit med sterkere skyts innimellom. Når du er innelåst på en do og du innser at det er bæsj på håndtaket, så er du glad for de serviettene (flyplassdoer kan være ille). Men på normalen så bør det være så mildt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hvorfor? Skjønner jo de man skal tørke seg i rumpa med. Men for hendene er det greit med sterkere skyts innimellom. Når du er innelåst på en do og du innser at det er bæsj på håndtaket, så er du glad for de serviettene (flyplassdoer kan være ille). Men på normalen så bør det være så mildt som mulig. 

Ok. Jeg skal revidere påstanden litt: Test på hendene først. Hvis de svir på hendene bør de ikke brukes bak. Om man ikke er veldig trøtt og trenger å våkne fort, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Humbug skrev:

Ok. Jeg skal revidere påstanden litt: Test på hendene først. Hvis de svir på hendene bør de ikke brukes bak. Om man ikke er veldig trøtt og trenger å våkne fort, da.

Det holder med det du skriver, og jeg har ingen planer om å teste 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Det beste er å drite i sjøen. Og i sjøen kan man gjerne hive dasspapiret også, så lenge det ikke driver inn og blir liggende i fjæra?

I deler av landet gjøres det jo rent i fjæra to ganger i døgnet til og med. Dette med driver inn og blir liggende i fjæra spurte jeg en som guider turister i kajakk store deler av året om, han praktiserer å bruke flomålet. Jeg så for meg at det fort kunne komme en komling drivende forbi leiren liksom, men det sier han ikke har skjedd. Da antar jeg det er en ok praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ArveS skrev:

Alternativt: utskriften av alle bøtene du pådrar deg når du banner høyt nok til at den sentrale stemmestyrte datamaskinen hører deg...

Må bli dette da eg fortsatt ikkje har fantasi nok til å forstå korleis skjella verkar.
Har nokon bedt Sylvester forklare dette nokon gong?

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 11.34, Hege P. skrev:

Dersom man må grave seg "tre meter ned i snøen" for å finne mose, da antar jeg at det er mulig å finne snø. ;) 

Tja... nå kommenterte jeg ditt innlegg, som en bekreftelse på at det går greit å bruke snø. :) Og ikke Marengs kommentar.  Og da er det jo uvisst, om det er snø i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blir spennende å se hvordan NRK vil gå frem som eksempel når det gjelder det tørre klimaet nå også, og bruken av åpen ild. Nå vet jeg ikke om det er "totalforbud mot åpen ild" i kommunen(e) han skal bevege seg i på Hardangervidda nå neste uke, men uansett forbud eller ikke - så er jo programmet til stor inspirasjon for folk overalt i Norge. Langtidsvarselet melder tørt og varmt i ukevis fremover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 14.09, Martin HJ skrev:

Du må ALDRI lese kommentarfeltet i nettavisene, da skjønner du at menneskerasen er dømt til å gå under i en implosjon av dumhet og ignoranse, de eneste som overlever undergangen er de som holdt seg langt utenfor de merka stier (les over) og dypt inne i villmarken uten dekning på telefon. Disse må nå skape en ny verden med nye mennesker som skal få moder jord tilbake til slik den var ment til å være :hug::ike:

Det er bare Keith Richards og kakkelakker som vil overleve.

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på NRK2 nå om Trolltunga. Noen har latt et helt telt stå igjen fullt av klær, bedervet mat og annet skrot. Dopapir under en stein kan vise seg å være et lite problem om dette brer om seg.

Endret av Thoreau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.