Gå til innhold
  • Bli medlem

Isklatring i bre/brefall sommerstid


Henrik Hillestad Løvold

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter mye isklatring i vinter har ikke lysten til å ta øksene ut av skapet forsvunnet like fort som fosseisen. Er det noen som vet om gode steder i Norge hvor man kan gå islinjer i brefall om sommeren? Eller er det for slush'ete og/eller rasfarlig, og umulig å få til? Jeg har erfaring fra både fosseklatring vinterstid og brevandring sommerstid, men jeg har aldri kombinert disse to, altså klatring i breis. Jeg klarer ikke finne noe særlig informasjon om dette på internett, men synes det virker som en spennende aktivitet. Om noen har praktisert dette tidligere hadde jeg satt stor pris på erfaringer og tips om fine steder.

Jeg har forøvrig både brekurs og kurs i isklatring (samt sertifisering som klatreinstruktør), så jeg kjenner tau- og sikringsrutinene, og har stor respekt for kreftene som er involvert i både klatring og bre-aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, Memento mori said:

De skriver:I bremiljøet er det regnet som et moderat karstykke å gå opp hele brefallet. 

Da må et skikkelig karsstykke være utrolig tøft.....

Hehe.. det er slike ting som går rett i filteret her. Hva er et karstykke? Man blir god på det man gjør, og gjør du noe du ikke driver med så kan ting fort bli vanskelig eller uoverkommelig. For noen av de jeg kjenner så er enkelte av de turene jeg drar på langt ute på det "ekstreme", mens selv synes jeg ingen av turene mine de siste ti årene har vært mer en gjennomsnittlige.

Tilbake til brefallet i Bondhus. Det er ikke uten grunn de to beskrivelsene jeg linket til overnattet på Vinduet. Det er tidkrevende å gå opp der, og øvre del er den vanskeligste. Fra Vinduet blir da valget å fortsett opp breen, følge et bratt skar opp i fjellet, eller returnere ned. Velger man å fortsettr isen opp så er det veldig tidkrevende å avbryte å returnere ned igjen. Kjenner forresten til flere som har gått opp det, uten at det havner på Internet. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terka skrev:

uten at det havner på Internet. 😉

Jeg har klatret en del, mest i grotter og gruver. Var godt kjent i gruvene i Kongsberg, men dette ble forbudt, så da hjalp vi Bergverksmuseet. Husker at Iian hadde et tau på 200 meter, slik at vi kunne rappellere ned 120 meter på et tau i gruvene der og gå ut.

Dette var før Internett, og sist jeg var innom Bergverksmuseet hang jeg på veggen der. Men etter jeg fikk barn, ble det ikke godkjent i heimen med slike turer, og den karriera lagt på hylla. Men kjenner suget etter det fortsatt.....

Alt som er statisk, syns jeg er trygt, men med dynamiske elementer som bre og steiner / snøras som spretter rundt deg krever litt flaks. Det er vel også derfor det blir litt ulykker av slike turer. Men med kunnskap kan en del unngås. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har klatret en del, mest i grotter og gruver. Var godt kjent i gruvene i Kongsberg, men dette ble forbudt, så da hjalp vi Bergverksmuseet. Husker at Ian hadde et tau på 200 meter, slik at vi kunne rappellere ned 120 meter på et tau i gruvene der og gå ut.

Dette var før Internett, og sist jeg var innom Bergverksmuseet hang jeg på veggen der. Men etter jeg fikk barn, ble det ikke godkjent i heimen med slike turer, og den karriera lagt på hylla. Men kjenner suget etter det fortsatt.....

Alt som er statisk, syns jeg er trygt, men med dynamiske elementer som bre og steiner / snøras som spretter rundt deg krever litt flaks. Det er vel også derfor det blir litt ulykker av slike turer. Men med kunnskap kan en del unngås. 

OT så det held men: Med tanke på at me faktisk har ganske e mykje breaktivitet i dette landet er det nokså få ulykker som får fatale konsekvensar. 

Pendlinga mi er farlegare enn breaktiviteten min, for å seie det slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka Har du interesse for grotter, så har du et kraftsenter i seg selv i Lian Schrøder i Svelvik. Artig kar, holder foredrag. Har arrangert kurs og turer. 

Han har humor også, kurs og turavgift ble innkrevd av alle som overlevde kurset/turen😂

Ta kontakt med ham, er jo ikke lange kjippen for deg og stikke innom ham. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.