Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulik/usymmetrisk fot og smerter.


Johanks

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt usikker om denne bør gå innunder fottøy men det startet med en plage og jeg har ett håp om at noen har litt peiling på føtter (og sko) her. Om en moderator mener denne bør ligge under fottøy så flytt gjerne :) 

IMG_4386.thumb.JPG.26630c70f1f69c54e8e31fa8f9a56148.JPG

Når jeg går lengre turer i ulent/skrått terreng eller fjellturer hvor jeg legger hardt trykk på foten oppover merker jeg plager i høyre foten. Merket smertesonen sånn ca i rødt på bildet over. Bemerket meg at det alltid var høyrefoten som fikk smertene, venstre kjenner jeg ingenting/lite selv etter en lang dag på jakt/tur. Bestemte meg nå derfor å tegne opp føttene for sammenligning og det kommer jo greit frem hvorfor jeg får plagen der jeg får den. Smertesonen trekker seg innover mot senter av foten til lengre jeg går, og smertene oppleves mer mot fotsålen enn risten. Etter en lang dag er høyrefoten helt "kake", virker som fotsålen vrir seg som en u. 

Om jeg legger tegningene over hverandre vises det også hvor høyre foten er noe breiere.

 IMG_4385.thumb.JPG.1cc9d773f70c450bd3a3ada0ec6f2e17.JPG

Skoene jeg bruker er Salomon quest 4d gtx. Aner ikke om disse har smal/bred lest, heller ikke om jeg har typisk nordisk bred lest/fot? Håper noen kan gi meg noen gode råd der som hjelper mot fremtidig sko kjøp. Jeg kjenner jo ganske rask når jeg går med trykk at høyre foten tar borti/presses opp og får vridning der som det er avmerket, men det er vel ikke skoen sin feil. Disse skoene er brukt mye så "inngått" til gangs om noen skulle lure.  

Relatert bilde

 

Hva mener dere er forebyggende for dette og hvilke sko bør jeg se på i fremtiden? Lukter på nye jaktstøvler (Alfa bever pro advance) mot høsten, men tja man får jo ikke prøvd sko uten å ta en skikkelig tur med sekk og trykk. Noe annet å nevne er jo at jeg jobber på en båt halve året, går derfor mye i vernesko på paddeflatt stål-dekk, noe som ikke akkurat gir føttene mine god trening til ulendt/steinete underlag.

På forhånd takk for alle gode råd :)  

Endret av Johanks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du høy fotbue? Kan være foten din faller utover fordi det er for lite støtte på innsiden? 

Uansett burde du dra til noen som lager såler for å sjekke forsettet ditt. Enten en ortoped, bandagist eller en sportsbutikk som lager såler etter behov. 

I Oslo så utgår ortopeden (totalt ubrukelig) men Medicus Plesner og gsporten på Storo lager og selger gode såler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til Drevelin ortopedi i Bergen hvis det ikke er for langt unna. De sjekket , målte tok avtrykk osv fant ut mer enn fysioterapeut, kiropraktor og leger har funnet på 20 år så fikk meg noen gode såler vart bedre avlastning på føtter . Virker til fotbuen din trenger litt støtte så vært greit fått sjekket.

Gå i marka er bedre for meg, jobbet i industrien før så var det tyngre gå betong/stål gulv men hadde heller ikke såler da..

Fant noen Alfa vernesko etterhvert som var gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gittiamo skrev:

Har du høy fotbue? Kan være foten din faller utover fordi det er for lite støtte på innsiden? 

Uansett burde du dra til noen som lager såler for å sjekke forsettet ditt. Enten en ortoped, bandagist eller en sportsbutikk som lager såler etter behov. 

I Oslo så utgår ortopeden (totalt ubrukelig) men Medicus Plesner og gsporten på Storo lager og selger gode såler. 

Av det jeg kan se så har jeg ikke det nei tror jeg, isåfall kanskje en svak grad av det men ikke noe som utpeker seg på høyre i forhold til venstre. 

Da skal jeg sjekke opp litt om det er noen i nærmiljøet som kan såler!. Takk for tips!:)  

16 timer siden, KimH skrev:

Ta deg en tur til Drevelin ortopedi i Bergen hvis det ikke er for langt unna. De sjekket , målte tok avtrykk osv fant ut mer enn fysioterapeut, kiropraktor og leger har funnet på 20 år så fikk meg noen gode såler vart bedre avlastning på føtter . Virker til fotbuen din trenger litt støtte så vært greit fått sjekket.

Gå i marka er bedre for meg, jobbet i industrien før så var det tyngre gå betong/stål gulv men hadde heller ikke såler da..

Fant noen Alfa vernesko etterhvert som var gode.

Det blir nok i lengste laget dessverre, bor på Nord-vest landet men skal forhøre meg litt i nærmiljøet, hørt ortopedisk avdeling ved Kristiansund skal være gode.

Jeg får det også i marka, føles som jeg ikke får trykt foten rett ned, all press havner på utkanten av høyrefoten. Står på en vibrerende stål dørk når jeg er på jobb, så der er jeg mest avhengig av demping for å ta av for vibrasjonene som planter seg opp til knærne, men funnet noen gode sko og gel-såler som hjelper der men der er det snart ikke såle igjen etter noen år så skal få sjekke ut om Alfa fortsatt lager vernesko! takk!     

10 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et annet alternativ er å ta en tur til løplabbet og få en time. De er flinke til å analysere føtter og tråkk og finne passende sko/såler 😊

Ser dem har Løplabbet i Stavanger, jobber der mye så kanskje det kan åpne seg en mulighet om jeg får litt ledig tid. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gittiamo skrev:

 

I Oslo så utgår ortopeden (totalt ubrukelig) men Medicus Plesner og gsporten på Storo lager og selger gode såler. 

Å? Prøvd ortopediteknikk på Ryen. Godt fornøyd med dem og de sålene jeg får der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kan være greit med prøve ortoped de ser hvordan du står, tråkker og får sjekket godt er ikke alltid bare i foten sitter kan komme fra lenger oppe som de fant ut hos meg .

Avanser maskineri kroppen .

Jeg var nok mer ømfintlig før i marka på lengre tur og men fått trenet meg veldig opp siste 2 år bevist på fotstilling og gått veldig mye og riktig trening sterk i beina så mindre bruk av såler nå men kresen på sko ikke lett finne noe syns er gode, asfalt er drepen da men desverre slitasje som følge av forkalkning de oppdaget revmatisme bare 21 år etter startet 😨

Alfa lager ennå de 😊 https://alfa.no/shop/proff

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, KimH skrev:

 Kan være greit med prøve ortoped de ser hvordan du står, tråkker og får sjekket godt er ikke alltid bare i foten sitter kan komme fra lenger oppe som de fant ut hos meg .

Avanser maskineri kroppen .

Jeg var nok mer ømfintlig før i marka på lengre tur og men fått trenet meg veldig opp siste 2 år bevist på fotstilling og gått veldig mye og riktig trening sterk i beina så mindre bruk av såler nå men kresen på sko ikke lett finne noe syns er gode, asfalt er drepen da men desverre slitasje som følge av forkalkning de oppdaget revmatisme bare 21 år etter startet 😨

Alfa lager ennå de 😊 https://alfa.no/shop/proff

 

 

Da bør man sikkert gå via fastlegen og få henvisning derifra? Tror ikke vi har noen private ortopeder her i byen. 

Prøver å være veldig bevist når jeg går jeg også, og med lave sko går dette forsåvidt fint egentlig. Fjellskoene er noe stivere så begrenser seg hvor mye jeg får korrigert trykket kjenner jeg. Forsøker å presse innsiden på høyre-foten lengre ned/vinkle den inn, men stopper seg litt i stivheten på sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være nødvendig med henvisning for såler, det er vel fordi bruker må betale selv. Hvis du må ha fotseng og vil ha det dekket (delvis) må du ha en godkjent diagnose. Spesialisten må da søke refusjon. Må være offentlig godkjent ortoped som har avtale med Nav.

Skjønner hva du mener, jeg vridde føtter ut type pingvin og ned innside så sleit sko veldig merklig. Med stivere fjellsko så var det vondere gå før nå går det fint.

Jeg viste om feil tråkk før såler og men enklere med hjelp og få riktig riktig trykk/belastning så kom ting seg tar tid vende om kroppen og hvis har gått lenge 😊

Regler for henvisning og hva kreves detaljert her http://www.drevelin.no/soknadsprosses/

http://www.drevelin.no/innleggsaler-fotsenger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, KimH skrev:

Skal ikke være nødvendig med henvisning for såler, det er vel fordi bruker må betale selv. Hvis du må ha fotseng og vil ha det dekket (delvis) må du ha en godkjent diagnose. Spesialisten må da søke refusjon. Må være offentlig godkjent ortoped som har avtale med Nav.

Skjønner hva du mener, jeg vridde føtter ut type pingvin og ned innside så sleit sko veldig merklig. Med stivere fjellsko så var det vondere gå før nå går det fint.

Jeg viste om feil tråkk før såler og men enklere med hjelp og få riktig riktig trykk/belastning så kom ting seg tar tid vende om kroppen og hvis har gått lenge 😊

Får ringe opp til klinikken å høre, har heldigvis aldri vært innom helsevesenet i noen særlig grad så litt usikker hvem og hvordan jeg skal oppsøke for råd. 

Takk for tips, får prøve å finne ut av dette etterhvert! Som du sier, tar litt tid å vende om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ost skrev:

Å? Prøvd ortopediteknikk på Ryen. Godt fornøyd med dem og de sålene jeg får der. 

Nå har jeg vært feildiagnosert der i mange år og skaden er forverret og kronisk. Jeg har også mange tilbakemeldinger fra diverse fysioterapeuter, som alle fnyser av stedet, og spesielt en som jobber der. Ortopedisk på Ullevål reagerte også på behandling fra de. Så jeg vil ikke anbefale de, selv om de ved flere tilfeller faktisk kan ha noe for seg. Men gåsett kan de ingen ting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ost skrev:

Synd å høre @Gittiamo. Jeg bruker dem kun for innleggssåler og skal ikke klage på det jeg får. 

Det er bra det funker. Men de bruker en gammel type fotseng. Du kan få mye bedre såler/fotsenger enn det de tilbyr 🙂 lettere, tynnere, mykere og mer fleksibel og enklere å tilpasse. Ryen henger ganske langt etter på den fronten. Siden du bor i Oslo ville jeg helt klart anbefalt Peter på G-Sport på Storo senteret eller Brian hos Majorstuen Fysikalske Institutt. Brian utfører en veldig avansert fotanalyse som ortopedklinikken på Ryen ikke er i nærheten av engang. 

Sorry for avsporing 😂 men dette er noe jeg er veldig opptatt av. Spesielt hver morgen når jeg prøver å gå til badet 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er bra det funker. Men de bruker en gammel type fotseng. Du kan få mye bedre såler/fotsenger enn det de tilbyr 🙂 lettere, tynnere, mykere og mer fleksibel og enklere å tilpasse. Ryen henger ganske langt etter på den fronten. Siden du bor i Oslo ville jeg helt klart anbefalt Peter på G-Sport på Storo senteret eller Brian hos Majorstuen Fysikalske Institutt. Brian utfører en veldig avansert fotanalyse som ortopedklinikken på Ryen ikke er i nærheten av engang. 

Sorry for avsporing 😂 men dette er noe jeg er veldig opptatt av. Spesielt hver morgen når jeg prøver å gå til badet 😂 

Takker for tips - men tror nok vi har noe forskjellig utfordring. Jeg er tverrplattfot og trenger fotsenger med trykkpunkt under. Dette har jeg aldri fått når jeg har henvendt meg hos diverse sportsforretninger som har ymse formstøpte såler. Da jeg var yngre fikk jeg ofte såler med en forhøyning på innsiden av fotbuen formstøpt sammenlignet med "normal" fot. Dette ga  meg ikke avlastning, men skjev belastning. Jeg har vært fast kunde hos Løplabbet i mange år, men med de sålene jeg har nå kan jeg også gå i andre butikker. 

Når dette er sagt - vi er alle ulike, og mine behov dekkes på en annen måte enn dine. 

Gir behandling hos Majorstuen Fysikalske grunnlag for refusjon fra NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.