Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Hilleberg Enan


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Siden det ikke er noen begrensninger på hvor mange teltspørsmål man kan legge ut på en uke, skal jeg slå til med ett til: 

Er det noen her som har testet Hilleberg enan? Hvordan er erfaringene når det er litt ruskevær og blir teltet veldig lavt og klaustrofobisk?

Var nettopp nede og testet det på OSL og synes det virket veldig koselig, men er usikker på om jeg vil synes annet dersom jeg har tilbrakt et par timer i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror både @opas og @Memento mori har erfaringer med Enan :) 

Selv har jeg et telt i omtrent samme størrelse (nåja, Golite Shangri-La 1 er vel litt mindre?), og for meg er det greit å overnatte i - men å måtte tilbringe mange våkne timer i det for å vente på bedre vær elns, ville nok trigget klaus-genet mitt ganske kraftig. Det er et gå-og-sove-telt, men man kan nok redde inn litt kos med en tarp i tillegg ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Er det noen her som har testet Hilleberg enan? Hvordan er erfaringene når det er litt ruskevær og blir teltet veldig lavt og klaustrofobisk?

Var nettopp nede og testet det på OSL og synes det virket veldig koselig, men er usikker på om jeg vil synes annet dersom jeg har tilbrakt et par timer i det. 

Har ikke prøvd Enan, men jeg har Akto, som er to cm høyere under taket, og 5 cm lenger liggelengde.  Teltet er et par cm for lavt å sitte i for meg som er 185 høy.   Liggelengden er det ikke noe så å si på, og siden det er bratte endevegger, så har jeg 20--30 cm med plass til diverse stash i hodeenden, i tillegg er det plass til endel stash lags sidene, spesielt i hoftehøyde.   Ligger jeg på ryggen på to underlag som jeg tror tilsammen er rundt 8 cm høye, så er innerteltduken rett over nesa.   Forteltet er romslig, det er plass til 95 liters-sekken min.

En forskjell mellom Akto og Enan, er bremmen Akto har i overkant av teltdøra.   Dette har ikke Enan, altså kan man ikke ha så stor lufteåpning der om regn og vind kommer mot dørsiden av teltet.   Jeg har ikke merket noen kondensproblemer i Akto, utenom når det uansett vill blitt kondens, altså kaldt og fuktig vær.   Med litt mindre luftemuligheter i Enan, så vil jeg tro det blir lettere kondens der, gitt de rette (eh, gale) forholdene.

Siden Enan bare har netting i innerteltdøra, ville jeg ikke brukt det i høyfjellet.

Hadde det ikke vært for at jeg allerede har et Akto-telt som ikke er helt nytt lenger, tror jeg at jeg ville kjøpt et Enan som lettvekts solotelt.  (Akto er lett klaustrofobisk for meg, Enan ville bare blitt litt mer klaustrofobisk, men det ville blitt oppveid av vektbesparelsen :-))

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarene @a_aa og @Helhaug :D Har en del venner som har akto ,og lignende telt, så det er egentlig konkrete erfaringer  med enan som jeg er mest interessert i selv om det seff er fint å høre om telt i samme gata. 

Ser det har litt andre kortsider enn akto og lurer litt på hvordan det virker inn på plassfølelsen. Da jeg satt inni det så virket det ok, men jeg tenker litt som du @a_aa at det er fort gjort at det er et telt man bare bruker til å sove i. Nå er jeg bare 170 da, så det hjelper litt. Venninna mi på 155 elsker jo aktoen sin, hun har jo danseplass der inne :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Enan har netting i hele døren er ikke noe problem siden åpningen er i motsatt retning av evt. vindretning i teltet. Du kan i tillegg lukke ventilene (har aldri vært nødvendig). Enan er forøvrig det eneste Hilleberg-teltet utenom Black label som har myggfritt yttertelt/netting i ventilene. Når det gjelder plass så er det knapt for meg på 182. Det går akkurat å sitte oppreist med et 2,5 cm liggeunderlag. Med et på 6 cm så må jeg krumme ryggen. Med 9cm er det game over for min del. Hadde jeg vært 170 og ikke hatt et 9cm underlag så hadde det vært perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RuneH skrev:

At Enan har netting i hele døren er ikke noe problem siden åpningen er i motsatt retning av evt. vindretning i teltet. Du kan i tillegg lukke ventilene (har aldri vært nødvendig). Enan er forøvrig det eneste Hilleberg-teltet utenom Black label som har myggfritt yttertelt/netting i ventilene. Når det gjelder plass så er det knapt for meg på 182. Det går akkurat å sitte oppreist med et 2,5 cm liggeunderlag. Med et på 6 cm så må jeg krumme ryggen. Med 9cm er det game over for min del. Hadde jeg vært 170 og ikke hatt et 9cm underlag så hadde det vært perfekt.

Supert takk! Ja, jeg kan heller ikke forestille meg at den nettingdøren er et problem, som sjefssvetteren selv må jeg alltid ha oppe myggnettet i souloen for å unngå kondens fra meg og Alma og det er ikke noe stress. 

Er 170 og har 7cm underlag, jeg har vel 20cm på midten der jeg sitter uten å få hodet i duken 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enan tåler ruskevær svært godt, eneste er at den lette duken blaffrer en del. Plassen er jo som den er, når man tar med ett telt som veier nada så går man jo ned på komfort. Selv så gikk jeg over til Niak og synes det er kjemefint mtp vekt/plass (har en enslig Enan som søker beboer)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sig Man skrev:

Enan tåler ruskevær svært godt, eneste er at den lette duken blaffrer en del. Plassen er jo som den er, når man tar med ett telt som veier nada så går man jo ned på komfort. Selv så gikk jeg over til Niak og synes det er kjemefint mtp vekt/plass (har en enslig Enan som søker beboer)..

Jasså, hva skal du ha for enanen din da? 

Ja, man må liksom budge et eller annet sted. Godt å høre at den står bra i litt uvær. Har kikket på veldig mange ulike telt nå og mange går fordi de ikke kan brukes i en liten kuling. Hilleberg er jo ikke akkurat noen som lover for mye heller, de sier det er et telt for beslyttet terreng, men jeg håper å kunne bruke det på fjellet om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Er 170 og har 7cm underlag, jeg har vel 20cm på midten der jeg sitter uten å få hodet i duken 😊

Hvor høy er du når du sitter? Mål og finn et eksakt mål. Legg til høyden på liggeunderlaget, selv om du synker en cm eller to.

Jeg har hatt Akto, Enan, Ringstind 1-2 SL og har Trolltind 2 SL. 

IMG_3065.thumb.JPG.545787d9d8b005e1f2cd6472173eccff.JPG

Akto er et bra telt, men tungt.

IMG_5207.thumb.JPG.faaf64b8cbd255447911a4e338470c41.JPG

Her fra en skøytetur og med primus shelter gapahuk også

Enan og Ringstind 1-2 SL har samme lengde på stanga, men er ganske så forskjellige i utforminga. 

IMG_3064.thumb.JPG.dfba8cb17b463cd85d97e12af347bf99.JPG

Enan har et litt større fortelt en Ringstind 1-2 SL. Enan er mye bedre  i vind en Ringstind 1-2 SL. Men det er et vandretelt, flott og sove i. Meget god Hillebergkvalitet på alt. Men jeg men mine 194 cm og 95 cm høy når jeg sitter før underlaget blir for stor og høy. Utfordring er at det bare er en bue, og høyden som stanga gir her bare på midten. 

IMG_2958.thumb.JPG.0e542e59c8719a5b00ea12a1dd82b3c3.JPG

Tror at noen timer i dårligvær med en hund inni, blir i trangeste laget for begge to. Men vi er alle er forskjellige. 

Unna har jeg ikke prøvd, personlig syns jeg det er veldig tungt i forhold til Trolltind SL. 

Det å faktisk prøveligge et telt med ryggsekk og sitt eget liggeunderlag/sovepose, og med hunden inni, gir deg mye innspill på kort tid. Noen ganger er sekunder nok....

Edit: la til blide av Akto 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Unna veier jo kilon mer enn de 2 andre og er vel strengt talt ikke lettvekter? :)

Det har du rett i. Man må veie for og i mot vekta.  Momenter man finner relevant legges på skåla. Et telt som man vil "tåle" å ligge værfast i en dag eller to, og som tåler været, kan for noen kanskje "veie tyngre" enn den ene kiloen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Godt å høre at den står bra i litt uvær. 

Vurder litt etter å ha sett filmen, litt typisk for enstangskonstruksjon  som Enan og Ringstind er.

2 timer siden, Sig Man skrev:

Enan tåler ruskevær svært godt, eneste er at den lette duken blaffrer en del.

Vet ikke hvor mye «strong wind» er i filmen. Men kan ikke være mye, personen står like støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Unna og er veldig glad i teltet, men den største mangelen syns jeg er at myggnettingen bare er i toppen av "døra". Jeg hadde Akto tidligere, som jeg forøvrig solgte fordi det var for lavt å sitte i for meg, men savner å kunne ligge i teltet og se ut gjennom nettingen om sommeren når det er mye insekter. Utover det syns jeg Unna er perfekt. Vurderer å få sydd inn myggnetting i hele døra hos Sømhuset på Hosle, men det koster nok fort en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, zementh skrev:

Jeg har Unna og er veldig glad i teltet, men den største mangelen syns jeg er at myggnettingen bare er i toppen av "døra". Jeg hadde Akto tidligere, som jeg forøvrig solgte fordi det var for lavt å sitte i for meg, men savner å kunne ligge i teltet og se ut gjennom nettingen om sommeren når det er mye insekter. Utover det syns jeg Unna er perfekt. Vurderer å få sydd inn myggnetting i hele døra hos Sømhuset på Hosle, men det koster nok fort en del.

Du har ikke vurdert å kjøpe deg mesh innerteltet da? Løser "problemet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Står mellom enan, unna og trolltind SL så langt

Med Trolltind så mister du en av tingene som gjør Unna så digg :)
Nemlig å ha muligheten til å åpne hele langsiden.
Innbiller meg at det å ligge i soveposen og kose seg med kaffekoppen blir en annen opplevelse i Trolltind.
Unna har også den fordelen at man kan ta av innerteltet og bruke yttertelt som gapahuk.
Noe Lars Monsen gjorde på Canada på Tvers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt bruk er Enan (kerlon 600 - 1. versjon) et telt til lengre vandringer eller en kort tur i nærområdet. På turer hvor vi etablerer basecamp, og tar dagsturer i nærområdet for å fiske, så velger jeg et annet telt.

Til tross for Mesh i døren så opplever jeg teltet som lunt. Har ingen problemer med å ta med teltet til fjells (med unntak av vinter ...). Like fullt så er jeg nøye med valg av teltplass og at oppsettet er så bra som mulig. En lett tarp er aldri feil å ha med iom at teltet i seg selv er så lett. Vi bruker teltet i bakkant av tarpen og staver/stenger i fremkant.

Jeg har skrevet noe om mine første erfaringer i denne tråden (side 5). Vedr telt er preferansene subjektive, men så langt har Enan innfridd mine preferanser.

PS! Har også hatt Trolltind, men ble aldri bekvem med liggelengden, frontåpning og at jeg måtte ta med alt inn i teltet...

Endret av Jofa19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvis du vurderer Enan, men er litt usikker på hvordan det takler fohold i fjellet kan du også se på Fjellreven Abisko Lite 1 som er ett 4-sesongs telt.

I forhold til Akto/enan er dette teltet som gir mest høyde i endene på teltet (enan har bare en stang i endene) og man kan justere størrelsen på ytterteltet/innerteltet med en glider på en snor i teltbunnen. Høyden på midten er 3 cm lavere, men hobedstangen er flatere på toppen (rettere opp fra bakken).

Det har merkbart mindre pakkvolum enn Akto, ventilasjonløsningene er noe bedre etter hva jeg kan se, og hovedstangen mener jeg er tykkere.

Jeg har ikke prøvd noen av disse teltene, og størrelsesmessig ser de ganske like ut. Kanskje de små forskjellene gjør at det ene føles litt bedre enn det andre? Alle er lettere enn Unna, men Enan er lettest.

748A9C5E-C8FF-43E9-90EE-210BC8F39FC5.jpeg

A10C8472-567C-4F7A-B2EB-4CA914643A7F.jpeg

DC3BA8FC-1E7E-45A8-B838-FA08448EA0BF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Står mellom enan, unna og trolltind SL så langt

IMG_3002.thumb.JPG.73d27cbe997ca413c8cbb7029d5315cb.JPG

Du kan sette opp Trolltind neste hvor som helst. Trenger bare plass til et liggeunderlag.

58 minutter siden, Jofa19 skrev:

PS! Har også hatt Trolltind, men ble aldri bekvem med liggelengden, frontåpning og at jeg måtte ta med alt inn i teltet...

IMG_2590.thumb.JPG.29eb8865e094aa488a311205b6a59804.JPG

Ja alt rotet må inn, jeg ligger alltid på diagonalen, og med så mye inni teltet, sklir heller ingenting rundt😱. En søppelsekk til våte/møkkete sko er lurt, så de kan stå ute. 

Ønske var vel å spare vekt. 

Hilleberg Enan er oppgitt til 1.2 kg

Helsport Trolltind er oppgitt til 1.4 kg

Hilleberg Unna er oppgitt til 2.2 kg. NB: Flere steder oppgir for lav vekt på dette.

Skal du spare vekt, blir telt små og trange hvis du ikke kjøper et lettvektstelt ala Duplex. Men skulle jeg ha et telt på over 2 kg hadde jeg tatt en titt på Helsport Reinfjell 2 SL på 2.25 kg, da får du mye mere plass for kiloene kontra unna. Eventuelt Exped orion 2 UL.

IMG_4558.thumb.JPG.d2fc97646d0979ce25b8cfcff0452b12.JPG

Men sekken blir tyngre.  

IMG_2409.thumb.JPG.1bb5156d12c54ec7ba8b7746f171bb34.JPG

Kjører du mc, er volum viktigere! Det er også viktig om du skal ned i totalvekt på sekken. 

IMG_2411.thumb.JPG.2f246ae212596a9575f2bd673e27a4f1.JPG

God plass inni forteltet på Reinfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt mye erfaring med Tarptent sitt Moment DW. Dette har relativt lik utforming som Enan/Akto utenfor, men ulikt inni da det har 2(mindre, men justerbare) fortelt og 2 innganger.

Erfaring i vind:

Teltet er relativt aerodynamisk og de korte stengene i hver endre gjør underverk i å holde duken oppe. Jeg har dog supplert med en kryssende stang ved kraftig vind og opplevd at det hjelper å holde duken på plass.

Romfølelse:

Jeg er ikke så kresen på soloturer. Men ved uvær blir jeg fort liggende og støtte meg opp med albuen når jeg skal kokkelere vs å sitte. Jeg savnet litt høyde. Moment DW er 99cm på det høyeste, men skrår hele veien i likhet med Enan. Jeg har nå byttet ut Moment-en i et lignende telt med 107 cm høyde gjennom hele(!!) innerteltet og det utgjør mye for meg. Mye lettere å sitte mens man styrer i forteltet.

 

edit: Jeg er 179 høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Akto en veldig kort tid og syntes den ble for lav for meg på 168 cm og 7 cm høyt liggeunderlag :P  Er helt ok, men syntes romfølelsen i soulo er mye bedre. Jeg hadde heller vurdert Nordisk Telemark 2 ULW eller LW (bare for å være dust og slenge opp enda flere alternativer ;)). 100 cm takhøyde og bare 880g høres fristende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig koselig at folk engasjerer seg og kommer med så mange andre forslag, men det er egentlig ikke det jeg er ute etter akkurat nå så dere trenger ikke legge inn det :D

(selv om det sånn sett blir en spennende tråd for andre teltjegere). Har vært igjennom ekstremt mange forslag allerede og endt på disse tre etter nøye vurdering. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.