Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft - tips til drivanker


turboms

Anbefalte innlegg

Hei,

googler meg ihjel her så kanskje noen her kan hjelpe?

skal på en 15dagers packraft/fluefisketur i finnmark om et par uker. Jeg fisker mye fra packraften, og det skal ikke store fisken til før man blir slept rundt i vannet som en dupp. Tenkte derfor på et drivanker (eller en mcgyver-variant av dette). 

De jeg finner er store. Type 50cm i diameter og oppover. Trenger noe som er vesentlig mindre.

noen fikse ideer her?

det første som slo meg var å feste et tau i en vanntett pakksekk, men da risikerer man at den ikke åpner seg, og bare ligger å flyter i vannet. Alternativt legge en stein oppi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
1 time siden, Anders Holt skrev:

Hei,

googler meg ihjel her så kanskje noen her kan hjelpe?

skal på en 15dagers packraft/fluefisketur i finnmark om et par uker. Jeg fisker mye fra packraften, og det skal ikke store fisken til før man blir slept rundt i vannet som en dupp. Tenkte derfor på et drivanker (eller en mcgyver-variant av dette). 

De jeg finner er store. Type 50cm i diameter og oppover. Trenger noe som er vesentlig mindre.

noen fikse ideer her?

det første som slo meg var å feste et tau i en vanntett pakksekk, men da risikerer man at den ikke åpner seg, og bare ligger å flyter i vannet. Alternativt legge en stein oppi? 

Søk på DIY drift anchor, og lag i din størrelse 👍

Eller så kan man kanskje bruke en pakkpose/packliner, og sette 2-3 pinner på kryss i åpningen slik at den ikke lukker seg? En ring som passer akkurat og kan presses inn i åpningen hadde kanskje vert det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, KimH skrev:

Kan kikke drasse med meg en dregg i 15 dager over finnmarksvidda dessverre. Har kutta tannbørsten i to for å spare vekt liksom... :P

Får se hva det blir til. jeg skal teste å bare ta en stein oppi en pakksekk festet til en line på båten og slenge den uti. Tipper det bør gjøre susen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anders Holt skrev:

Kan kikke drasse med meg en dregg i 15 dager over finnmarksvidda dessverre. Har kutta tannbørsten i to for å spare vekt liksom... :P

Får se hva det blir til. jeg skal teste å bare ta en stein oppi en pakksekk festet til en line på båten og slenge den uti. Tipper det bør gjøre susen

Tipper det gjør mer sus uten stein. Jeg har brukt en vanntett pakksekk, type litt tykk og med D-ringer på begge sider og tykk kant i enden. Ved å feste snor i begge ringene så funka det sånn tålig.

Har du lavvo så kan du modifisere topphatten.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller litt vekt enn drivanker som ikke fungerer typisk feil folk gjør starter med for lite må gå opp.. 

Men skjønner på vandretur kan bli for tungt men ville ikke gått for minste drivanker hatt litt str og en backup itilfelle så ikke turen blir frustrasjon over raft som driver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
27 minutter siden, SnorreL skrev:

Skal du ha dregg eller drivanker? Det er to helt forskjellige ting... En dregg skal forankre  farkosten. Et drivanker skal redusere farten man driver med evt hjelpe holde baugen/hekken opp mot vinden, fortsatt i drift.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Drivanker

https://no.wikipedia.org/wiki/Anker

 

Siden vi først er inne på terminologi.

Anker skal forankre. Dregg brukes i utgangspunktet til å dregge etter fiskeredskaper og slikt, men fungerer som anker også ;) Blir vel sikkert oftest brukt som ett anker, i prakis.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Siden vi først er inne på terminologi.

Anker skal forankre. Dregg brukes i utgangspunktet til å dregge etter fiskeredskaper og slikt, men fungerer som anker også ;) Blir vel sikkert oftest brukt som ett anker, i prakis.

I følge min «ordbok» er en dregg et sanmenleggbart anker med tre eller fire armer og uten ankerstokk ...

For øvrig kan vel både anker (dregg) og drivanker være aktuelt for packraft. Førstnevnte kan vel lages med stein og tau, sistnevnte krever litt mer planlegging ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Holt skrev:

Supert.

Legg gjerne ut en lite brukererfaring når du har fått prøvd/brukt det noe.

Det står at det passer for båter mellom 12-14 fot, så kan vel kanskje hende at siden packraften er så lett, så får det ikke samme effekt, og at det ikke åpner seg slik det skal?
Så interessert i om du får det til å funke :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.