Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose ønskes: 3 sesongers, lett og liten


endred

Anbefalte innlegg

Hei!
Har i dag en eldre mammut tre sesongerspose. Denne fungerer fint, men tar alt for stor plass i sekken ettersom jeg nå også må bære med meg ungenes poser. Har et bruksområde ned til -1 grad og blitt brukt på vår-høst turer i alpine strøk. Har frosset noen ganger, men har da supplert med ullundertøy osv. 

Ønsker en lett, liten og ikke alt for dyr (selvmotsigende ref punkt 1 og 2) tre sesongerspose med komfort ned mot et par minus. Tar i mot tips med takk:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo litt an på hva du definerer som liten, lett og ikke alt for dyr :D

Jeg er veldig fornøyd med Mountain Hardwearposene mine, denne bruker jeg som sommerpose  men funker jo da litt dårlig om man vil vite med tærne :) Det er syntetpose, jeg har et snev av dunskrekk så har ingen selvopplevde anbefalinger å komme med der, men den stadig tilbakevendende Warmpiece Viking får jo gode skussmål ser jeg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en superlett Mountain Hardware sommerpose som holder -2 (T-Limit). Synes dog 287 gram dun i en 3-sesongspose er lite, vil heller anbefale mer mot 5-600 gram.

Viking 600, Mountain Equipment Helium 600, Mountain Hardware Phantom Flame. Det finnes også poser med 400 gram dun som duger.

Ofte soveposesalg hos Fjellsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! 

Noen som har erfaring med Mammut Sphere Down 3-Season? Den ser ut til å være liten, lett og ok bruksområde. Dog litt dyr..

 

Den viking 600 ser også bra ut. Men jeg tenker at den kunne ha vært litt mindre og lettere.. Har fått gramsyken..

Endret av endred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, endred skrev:

Takk for innspill! 

Noen som har erfaring med Mammut Sphere Down 3-Season? Den ser ut til å være liten, lett og ok bruksområde. Dog litt dyr..

Har ikke erfaring med den, men har god erfaring med Mammut Sphere Spring UL. Den holder meg varm ned 0 og jeg benytter den vår, sommer (i fjellet) og tidlig høst. Rundt 0 er i grenseland for meg med Sphere Spring så jeg vil tro 3-Season er akkurat det lille ekstra som holder deg god og varm ned til noen få minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, endred skrev:

Er 172 og 80 kilo.. Så kort og bred:-)

Mammut Sphere Down 3-season er veldig smal. Mulig den oppfattes som trang. Du vil passe best inn i en sovepose i Regular(180-185cm personlengde) og ikke den aller smaleste passformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan@ skrev:

Mammut Sphere Down 3-season er veldig smal. Mulig den oppfattes som trang. Du vil passe best inn i en sovepose i Regular(180-185cm personlengde) og ikke den aller smaleste passformen.

Lurer på om det gjelder mammut soveposer generelt dette med smal fasong? Jeg prøvde en mammut sovepose som stod på lista mi over mulige vintersoverposer i helga. Det var rene kokongen for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, Heriks skrev:

Lurer på om det gjelder mammut soveposer generelt dette med smal fasong? Jeg prøvde en mammut sovepose som stod på lista mi over mulige vintersoverposer i helga. Det var rene kokongen for meg. 

I hvertfall UL-serien er smal https://www.fjellsport.no/mammut-sphere-down-3-season-dark-indigo.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category2 Tror Kompakt Down-seriener litt bredere, men fortsatt slank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@HeriksI følge Mammuts hjemmeside er de på papiret lik bredde, ser jeg. Har har prøvd en UL med samme bredde, som til meg den gang var veldig trang. Har ikke prøvd den nye Kompakt Down, bare studert den nøye på Skitt Fiske da den var lå utstilt.

Jeg mener at Mummut har slank mummy-fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Har ikke erfaring med den, men har god erfaring med Mammut Sphere Spring UL. Den holder meg varm ned 0 og jeg benytter den vår, sommer (i fjellet) og tidlig høst. Rundt 0 er i grenseland for meg med Sphere Spring så jeg vil tro 3-Season er akkurat det lille ekstra som holder deg god og varm ned til noen få minus. 

Akkurat samme her. Null grader fungerer med tett telt, ullundertøy og lue. Merk at du får 200 g mer dun - omtrent 80 % - for bare 30 % høyere vekt. Ikke akkurat romslig pose, men fungerer for meg (172 x 72).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir overvekt av bruk ned mot og under 0 bør du gå for 3-Season isåfall.

Jeg er 190 og har 195 varianten som passer meg utmerket. Det er riktig som det blir påpekt at den er ganske smal, men det er jeg også, så den passer meg veldig fint :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, endred skrev:

Så tre sesongers er å anbefale når tempen kan bikke null? 

Er det 180 varianten du har @ArveS?

Det ble faktisk 195-varianten fordi den var på salg, den andre ikke. Jeg ville nok valgt en pose med minst 400g dun dersom jeg planla å overnatte i temperaturer under null regelmessig. En ting er å klare seg den ene natten det ble litt kaldere, da kan en supplere med ekstra klær i og over posen. Men for regelmessig bruk der det blir minusgrader ville jeg prioritert varme fremfor å spare et par hundre gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme vurdering jeg heller mot.. Vil bare ha en sovepose i «stallen», men camper ikke på vinteren. Det kan dog fort bli litt kaldt på høsten på Hardangervidda og da er det greit å heller bære 300 g ekstra enn å måtte fryse i en vårpose.

Tror jeg skal bestille en i 180 cm og håpe den passer. Denne posen er i hvertfall lett og med lite volum!

Endret av endred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første test av ny pose er gjennomført. Pakker veldig lite og er veldig behagelig å ligge i! Har aldri hatt dunpose før, men dette var saker! Det er litt dumt at glidelåsen ikke går helt ned i fotenden, hadde blitt lettere å bruke den som dyne da.. Synes ikke den føles klaustrofobisk når man snører den helt igjen. 

Det KAN hende jeg ryker på en liten og lett sommerpose i tillegg, for denne var varm:-) 

 

7916E246-C209-4DFE-9243-75BD21D78252.jpeg

0AC199D8-6377-4A27-A11A-3943850EFF5F.jpeg

Takk for innspill:-)

Endret av endred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.