Gå til innhold
  • Bli medlem

Naturehike sovepose


Anbefalte innlegg

Annonse
1 minutt siden, tubbs skrev:

Det eneste jeg tenker litt på når det kommer til dunprodukter lagd i østen er hvor duna kommer fra :)
Altså om det er etisk dun som kalles. Altså dun plukket kun fra døde fugler.
Akkurat på det punktet så er jeg litt pirkete :)

Sant sant, skal skrive til han og spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RoyN skrev:

Tror du det er så veldig annerledes sett i forhold til mer kjente produsenter som får produktene laget på bestilling i f.eks Kina?

Jeg tenker at her er det kanskje færre mellomledd som skal betalt på veien, men det er klart, dette blir bare synsing fra min side. Etikk i forhold til vareproduksjon i lavkostland er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er temmelig sikker på at større produsenter som Fjellreven, Patagonia, Helsport, Bergans, Houdini etc driver etisk handel og produksjon. Men også lavpris-kjeder i Europa som HM har blitt kritisert for latterlig lave lønninger blant arbeidere. Ofte synes det å være en sammenheng mellom pris og etikk, men ikke alltid selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Freebird  @RoyN Har skrevet til han, han skulle høre med Naturehike om hvordan det ble gjort. 

34 minutter siden, Freebird skrev:

Tror du det er så veldig annerledes sett i forhold til mer kjente produsenter som får produktene laget på bestilling i f.eks Kina?

Jeg tenker at her er det kanskje færre mellomledd som skal betalt på veien, men det er klart, dette blir bare synsing fra min side. Etikk i forhold til vareproduksjon i lavkostland er vanskelig.

Litt enig med deg her, tror alle selskaper prøver å få ting så billig som mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange europeiske produsenter bruker også europeiske fabrikker hvor ting er mer transparent. Men at alle prøver å få ting så billig som mulig uten å tenke etikk stemmer rett og slett ikke. Flere og flere selskaper jobber med både gjenbruk/miljøhensyn og etikk og bruker dette også som en del av markedsføringen sin. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RoyN skrev:

Er temmelig sikker på at større produsenter som Fjellreven, Patagonia, Helsport, Bergans, Houdini etc driver etisk handel og produksjon. Men også lavpris-kjeder i Europa som HM har blitt kritisert for latterlig lave lønninger blant arbeidere. Ofte synes det å være en sammenheng mellom pris og etikk, men ikke alltid selvfølgelig. 

Joda, men her sammenligner du med merker som har et klart uttalt mål om etisk og miljøvennlig produksjon og handelspraksis. Hvis vi sammenligner med sportskjedenes egne merker for eksempel så tror jeg ikke nødvendigvis den som sitter og syr soveposen sitter igjen med hverken bedre arbeidsvilkår eller lønn bare fordi det produseres for Norge.

Til sammenligning så har det flere ganger blitt avslørt elendige vilkår og dårlig betaling hos Foxconn, som blant annet produserer iPhone på oppdrag for verdens 9. største selskap, Apple.

5 minutter siden, RoyN skrev:

Mange europeiske produsenter bruker også europeiske fabrikker hvor ting er mer transparent. Men at alle prøver å få ting så billig som mulig uten å tenke etikk stemmer rett og slett ikke. 

Det er da ingen som påstår at det alltid er tilfelle. Det jeg prøver å få frem er at det ikke nødvendigvis er slik at varer som er produsert i Kina av en kinesisk produsent, og solgt via nettsteder som Aliexpress eller eBay, går på bekostning av lønns og arbeidsvilkårene til den som har produsert varene. Det har vi ikke innblikk i, på samme måte som vi ikke har innblikk i produksjonen av alt som selges i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina er nok et av landene med lavest standard på arbeidsforhold og lønninger men bevissthet om dette har i alle fall hevet standarden som du sier i noen bransjer litt. Spør man Naturhike om disse spørsmålene så får man nok det svaret som man ønsker seg :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tubbs skrev:

Spent på å høre om importør av Naturehike sitter med noe papirer på at dun i produktene kommer fra etisk produksjon.
Personlig så hadde jeg nok ikke bare tatt importørs ord i den saken !

Enig. En importør som ikke engang vet dette på forhånd om sine produkter, gir nok ganske faen. Så jeg vil tro importøren har flaks om duna faktisk er etisk (sånn helt på ekte). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, RoyN skrev:

Kina er nok et av landene med lavest standard på arbeidsforhold og lønninger men bevissthet om dette har i alle fall hevet standarden som du sier i noen bransjer litt. Spør man Naturhike om disse spørsmålene så får man nok det svaret som man ønsker seg :-) 

Jeg er redd du har rett, men eneste måten vi kan få dette til å bedre seg på er ved å stille spørsmål. Det er viktig at produsentene får vite at dette er noe vi som forbrukere faktisk bryr oss om. Jeg skulle ønske hele tekstilbransjen var langt mer transparent og åpen, vi har ingen mulighet til ettergå produsentenes egne påstander om etisk produksjon og handel. Alt baserer seg på tillit.

29 minutter siden, tubbs skrev:

Spent på å høre om importør av Naturehike sitter med noe papirer på at dun i produktene kommer fra etisk produksjon.
Personlig så hadde jeg nok ikke bare tatt importørs ord i den saken !

Jeg er enig i at det hadde vært svært fordelsmessig dersom det faktisk finnes papirer på at dunen i Naturehike sine produkter faktisk kommer fra etiske kilder, men hvor langt skal vi som forbrukere gå for å få klarhet i dette? For bare få år tilbake ble det avslørt at Patagonia hadde brukt dun fra levende dyr som ble tvangsforet. Hvis ikke Patagonia klarer å holde kontroll på hvor dunet kommer fra, hvordan skal da vi som sluttbrukere klare det? Ikea har vel også gått på samme smellen.

10 minutter siden, Gittiamo skrev:

Enig. En importør som ikke engang vet dette på forhånd om sine produkter, gir nok ganske faen. Så jeg vil tro importøren har flaks om duna faktisk er etisk (sånn helt på ekte). 

Jeg synes det er en litt farlig antagelse, tror du XXL eller Gsport ettergår alle sine produsenter og leverandører? Jeg synes vi skal la tvilen komme dem til gode, så kan vi heller ta avstand fra dem dersom de ikke kan fremlegge noe dokumentasjon eller sannsynligjøre at dunen kommer fra etiske kilder.

Sånn litt på siden av diskusjonen; 80 % av dunen i verden produseres i Kina (kilde). :)

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Freebird 

Antageligvis har du rett, selv om jeg velger å tro at sånt er info som flere og flere krever. 

Btw så er jo mesteparten av alle pelskrager derfra også. Flere enn meg som har fått brent inn i minnet bilder og filmer av flåing og lemlesting av levende hunder, katter og mår? 😩😩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet dette i en annen tråd her på forumet, men kan jo ta det opp igjen. Dette er tatt fra mitt minne i en tråd på et annet forum som jeg ikke kan finne backup til, så dere får ta det med en klype salt eller hva dere vil, men jeg syns det er verdt å nevne. 

Hva gjelder etisk dunproduksjon så har det vært et ganske stort fokus på det de siste årene. Det ble vist til en slags forskningsartikkel som viste at de fleste store dungrossister nå har blitt tvunget til et større fokus på dette. Effekten har vært at bransjen som helhet har blitt bedre. Samtidig er det svært få produsenter, uavhengig av pris og merke, som faktisk har kontroll på hele verdikjeden. Patagonia, Fjellreven og noen få andre skiller seg kanskje ekstra ut i at de faktisk kontrollerer slikt. Ellers har den store majoriteten av dun samme opphav.

 

Poenget var: Det er naivt å kun bli skeptisk så fort man ser på Naturehike og lignende merker. Om det er en Europeisk, Amerikansk eller Kinesisk logo på merket er uansett ingen garanti. Og sannsynligheten for at Kinesiske merker handler fra samme opphav som den store majoriteten av dyrerer merker er svært stor. Eller med andre ord: Det er stor sannsynlighet for at en høyere pris for dyrere merker mer er med på å kjøpe god samvittighet enn at det faktisk utgjør en forskjell.

34 minutter siden, RoyN skrev:

Kina er nok et av landene med lavest standard på arbeidsforhold og lønninger men bevissthet om dette har i alle fall hevet standarden som du sier i noen bransjer litt. 

Forskjellen med å kjøpe Kinesiske merker kontra andre større merker er vel mer hvor marginene utover produksjonen havner, ikke hvor godt betalt arbeiderne som lager produktet får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gittiamo skrev:

@Freebird 

Antageligvis har du rett, selv om jeg velger å tro at sånt er info som flere og flere krever. 

Btw så er jo mesteparten av alle pelskrager derfra også. Flere enn meg som har fått brent inn i minnet bilder og filmer av flåing og lemlesting av levende hunder, katter og mår? 😩😩 

Pelsnæringen har jeg ingenting til overs for, i mine øyne er det ikke mulig å drive pelsoppdrett og samtidig ivareta dyrevelferd. Jeg både håper og tror at dunnæringen er bedre. :)

34 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg har skrevet dette i en annen tråd her på forumet, men kan jo ta det opp igjen. Dette er tatt fra mitt minne i en tråd på et annet forum som jeg ikke kan finne backup til, så dere får ta det med en klype salt eller hva dere vil, men jeg syns det er verdt å nevne. 

Hva gjelder etisk dunproduksjon så har det vært et ganske stort fokus på det de siste årene. Det ble vist til en slags forskningsartikkel som viste at de fleste store dungrossister nå har blitt tvunget til et større fokus på dette. Effekten har vært at bransjen som helhet har blitt bedre. Samtidig er det svært få produsenter, uavhengig av pris og merke, som faktisk har kontroll på hele verdikjeden. Patagonia, Fjellreven og noen få andre skiller seg kanskje ekstra ut i at de faktisk kontrollerer slikt. Ellers har den store majoriteten av dun samme opphav.

 

Poenget var: Det er naivt å kun bli skeptisk så fort man ser på Naturehike og lignende merker. Om det er en Europeisk, Amerikansk eller Kinesisk logo på merket er uansett ingen garanti. Og sannsynligheten for at Kinesiske merker handler fra samme opphav som den store majoriteten av dyrerer merker er svært stor. Eller med andre ord: Det er stor sannsynlighet for at en høyere pris for dyrere merker mer er med på å kjøpe god samvittighet enn at det faktisk utgjør en forskjell.

Forskjellen med å kjøpe Kinesiske merker kontra andre større merker er vel mer hvor marginene utover produksjonen havner, ikke hvor godt betalt arbeiderne som lager produktet får.

Jeg har lest noe av det samme. I linken jeg la ved litt over her står det blant annet cirka dette:
 

Sitat

80 % av verdens dun og fjær er produsert i Kina, størsteparten - 90 % - kommer fra ender. Andekjøtt er en stor del av det kinesiske kostholdet, noe som også er en av grunnene til at Kina er verdens største produsent av dun og fjær.

Ettersom at disse fuglene blir oppfostret som mat, er det ingen fordel ved ulovlig høsting av dun, noe som er inhumant, dyrt og ofte skadelig for fjærene.

 

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Freebird skrev:

Jeg er enig i at det hadde vært svært fordelsmessig dersom det faktisk finnes papirer på at dunen i Naturehike sine produkter faktisk kommer fra etiske kilder, men hvor langt skal vi som forbrukere gå for å få klarhet i dette?:)

Føler vel at som forbruker så har man gjort sitt når når man handler produkt der selger, importør, fabrikk gjør som Hekta på Tur og Warmpeace.
Warmpeace fyller alle sine poser hos Tyske Karl Sluka. Karl Sluke GmbH er sertifisert av VDFI og EDFA for bl.a. etisk dun og garanterer at ingen dun kommer fra levende dyr.
Noe mer garanti kan man vel ikke be om.
Forøvrig langt unna det å si "Jeg stoler jo på at produsent ikke benytter dun plukket av levende fugler"
Spesielt når produktet er produsert i land som er kjent for å gi f... i dyrevelferd!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tubbs skrev:

Føler vel at som forbruker så har man gjort sitt når når man handler produkt der selger, importør, fabrikk gjør som Hekta på Tur og Warmpeace.
Warmpeace fyller alle sine poser hos Tyske Karl Sluka. Karl Sluke GmbH er sertifisert av VDFI og EDFA for bl.a. etisk dun og garanterer at ingen dun kommer fra levende dyr.
Noe mer garanti kan man vel ikke be om.
Forøvrig langt unna det å si "Jeg stoler jo på at produsent ikke benytter dun plukket av levende fugler"
Spesielt når produktet er produsert i land som er kjent for å gi f... i dyrevelferd!

Helt enig! Warmpeace er et godt eksempel på hvordan en produsent kan gå frem for skape mest mulig tillit. Jeg har også kjøpt en sovepose fra Cumulus, der har jeg ikke andre garantier enn at det innenfor EU er forbudt å plukke dun fra levende dyr, jeg håper det er tilstrekkelig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

... Og hvis noen har svar til selve det opprinnelige spørsmålet i tråden, så hadde det vært knall å få en diskusjon rundt det også 😂

Sorry! Ingen erfaring. 😂

Men spesifikasjoner ser veldig bra ut i forhold til pris. Alle andre produkter jeg har fra Naturehike er mye for pengene.

Når det er sagt så er ikke prishoppet opp til f.eks Warmpeace Viking 900 så stort hvis du deler det på antall teltnetter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

... Og hvis noen har svar til selve det opprinnelige spørsmålet i tråden, så hadde det vært knall å få en diskusjon rundt det også 😂

Det som generelt er greit med Naturehike er at de er ganske populære verden over. Med andre ord, finner du ikke noe her så er sannsynligheten stor for å finne noe erfaringer andre steder på nettet. Prøv youtube. Et tips kan være å søke etter erfaringer fra andre soveposer fra samme merke :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 timer siden, RoyN skrev:

Se på bildene av soveposen på rewievs. Ser dette ut som bra greier?

Sikkert helt ok for vekten og prisen, men jeg stoler ikke på temprating overhodet. Dunklaff er sikkert ikke særlig velfyllt, og kammerkonstruksjonen er ukjent? (Kuldebroer?).

Baserer intrykket mitt på bilder...

D63FA0A6-8EE3-4BD4-9387-1C0B015B5B60.png

19C42114-7191-4D5F-A5F3-FB4A74A6474D.png

3A23AFA9-CE58-4941-B8D9-CF4EEEFDFB7F.png

88C50C03-F3E9-42AD-8E3B-E5701E82C1D4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mulige off-topic bidrag. Og når jeg først har startet så fortsetter jeg litt til 😂 En annen grunn til å tenke seg to ganger før man kjøper såkalte kinavarer enten det er fra Biltema eller direkte er mulige giftstoffer i produktene som nok reguleres temmelig mye dårligere enn i feks europeisk produksjon: https://www.vg.no/forbruker/i/327W0/fant-ulovlige-og-helsefarlige-giftstoffer-i-sportsutstyr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.