Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskekort betalt med SMS


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

OFA har hatt dette i mange år.
Greit for oppsynsmenn når de møter folk som fisker uten å ha betalt også.
Da får de folk til å betale fiskekortet der og da !
Altfor mange som bruker unnskyldningen "jeg veit ikke hvor man får kjøpt fiskekort/rakk ikke å kjøpe før vi dro"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det ikke allverdens vanskelig å kjøpe på nettsiden til inatur heller... Er en del dyrere i det området der, enn romeriksåsene som jeg har kjøpt kort til. Der kostet årskort for familien 500 kroner, slik at det ikke skal mange turene til før det lønner seg med årskort. Skjønt... det blir ganske grei kilospris på den ene 300 grams ørreten som er utellingen til nå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man søker på navnet til kulpen man skal fiske i på inatur og i tillegg googler "navn på vann + fiske" uten å finne kort, har man da gjort en tilstrekkelig innsats? Om jeg finner eksplisitt "ikke tillatt å fiske", så greit nok. Men om jeg ikke finner noe info, så får de ta seg en bolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Om man søker på navnet til kulpen man skal fiske i på inatur og i tillegg googler "navn på vann + fiske" uten å finne kort, har man da gjort en tilstrekkelig innsats? Om jeg finner eksplisitt "ikke tillatt å fiske", så greit nok. Men om jeg ikke finner noe info, så får de ta seg en bolle. 

Egentlig har man vel ikke det, for om man ikke finner opplysninger om fiskekort og ikke har forhørt seg med grunneier skal man vel ta utgangspunkt i at det ikke skal fiskes der? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heriks skrev:

Egentlig har man vel ikke det, for om man ikke finner opplysninger om fiskekort og ikke har forhørt seg med grunneier skal man vel ta utgangspunkt i at det ikke skal fiskes der? 

Man skal det ja. Hjelpes å vanskelig. Greit nok om man skal være i et område i et par dager, men om man rusler gjennom et område så må man altså på forhånd ha sjekket opp alle vannene i området i tilfelle man vil slenge sluken uti 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Man skal det ja. Hjelpes å vanskelig. Greit nok om man skal være i et område i et par dager, men om man rusler gjennom et område så må man altså på forhånd ha sjekket opp alle vannene i området i tilfelle man vil slenge sluken uti 🙁

Ja, det er nå en gang slik at innlandsfiske er en rett som tilhører grunneieren og krever avtale med grunneier for å benyttes. Avtalen inngår man ved kjøp av fiskekort eller ved å spørre grunneier om lov. Har man ingen avtale så har man ingen rett til å fiske, og det er vel bare rett og rimelig at det er den som skal benytte seg av andres rettigheter som har ansvaret for å få på plass en avtale/spørre om lov før man setter igang ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ganske liberale fiskeregler i Norge. Hos naboen Sverige er det svært strengt og enormt høye bøter. En kollega gikk noen hundre meter over til feil side av grensen på et vann og fikk 15 000,- i bot. 

Og i enkelte nasjonalparker er det ikke lov å fiske eller jakte i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Sms betaling er mye bedre enn Vipps. Mobildatadekningen er mye dårligere enn GSM deiningen rundtom, og den telefonen jeg har med meg mest på tur har verken apper eller mobildata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heriks skrev:

Ja, det er nå en gang slik at innlandsfiske er en rett som tilhører grunneieren og krever avtale med grunneier for å benyttes. Avtalen inngår man ved kjøp av fiskekort eller ved å spørre grunneier om lov. Har man ingen avtale så har man ingen rett til å fiske, og det er vel bare rett og rimelig at det er den som skal benytte seg av andres rettigheter som har ansvaret for å få på plass en avtale/spørre om lov før man setter igang ? 

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Sms betaling er mye bedre enn Vipps. Mobildatadekningen er mye dårligere enn GSM deiningen rundtom, og den telefonen jeg har med meg mest på tur har verken apper eller mobildata.

De fleste har jo mulighet til å sende en sms men ikke alle har Vipps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.