Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken jakke og bukse bør jeg velge?


Emil Thon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er relativt fersk når det kommer til lengre turer og håpet å kunne få noen gode tips for valg av jakker og bukser.

Jeg skal kjøpe meg jakke og bukse som i hovedsak skal brukes på turer vår, høst og sommer.  Jeg ønsker da en jakke og bukse som er god å gå i overtid og er vannavstøtende og vindtett. 

Jeg har sett litt på Fjellreven Keb om noen har erfaringer med denne.

Jeg skal på telttur i starten av juli hvor jeg skal gå i Jotunheimen (Bitihorn og Valdresflya) for å fiske og overnatte. 

Tar gjerne i mot generelle tips om bekledning til tur, nødvendig turutstyr og turtips også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til jakke så bruker jeg så og si bare skalljakke på tur som ytterste plagg. Alle av softshell og andre vannavstøtende klær blir veldig fort våte ved regnvær. I forhold til bukse så har jeg med meg to stk. Softshell variant og en skallbukse. Skallbuksa bruker jeg bare ved regn eller når det er veldig usikkert for regn. Softshell buksa er den jeg bruker ellers. Fordelen med softshell er at det puster mye bedre enn skall samt at det er elastisk, mye mer behagelig å bevege seg i. 

Fjellreven Keb buksa er ei som mange har gode erfaringer med, men den vil ikke holde vannet ute om regnet kommer. Men som bukse en bruker når det ikke regner eller bare en bitteliten skur, så vil den buksa funke veldig godt

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fan av å droppe skallbekledning på tur, så kanskje jeg kan komme med noen tips som er litt ulikt fra tklami her.

Jeg går i en stretchy bukse og stretchy jakke som den typiske gå-bekledningen. Disse tåler veldig lett yr uten å bli våte, de holder mesteparten av vinden ute og er utrolig behagelige å gå i sammenlignet med skallbekledning. Når det regner bruker jeg regntøy. Regntøy er fort under halv pris av hva skallbekledning koster. 

Nå kan det jo være du liker gore-tex. Mange gjør jo det i dette landet. Men hvis du ikke har det fra før av ville hvertfall jeg startet med noe billigere regntøy og mer stretchy, pustende og behagelig tøy å gå i når det ikke regner. Selv her på vestlandet går jeg oftere i oppholdsvær enn regnvær ;)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for begge svarene! Jeg har lest noe om at mange blir klamme og varme når de går i skalljakke så vurderer derfor kanskje noe litt mer pustende som den typiske gå-jakka. 

2 timer siden, Thomas E skrev:

Nå kan det jo være du liker gore-tex. Mange gjør jo det i dette landet. Men hvis du ikke har det fra før av ville hvertfall jeg startet med noe billigere regntøy og mer stretchy, pustende og behagelig tøy å gå i når det ikke regner. Selv her på vestlandet går jeg oftere i oppholdsvær enn regnvær ;)

Jeg har gått en del i gore-tex i forsvaret og syntes nok til tider denne ble noe klam å gå i over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med shoftshell fra Arc’teryx. Den er lett, fleksibel og pustene. Blir ikke klamt. Gamma heter vel serien. 

Har Norrøna Svalbard og den er tung og klam i forhold. Men har en Norrøna Bitihorn, i tynt og veldig lett shoftshell som puster bra. Buksa er såpass tynn at den funker best på varmere dager. Fin bukse med pen passform også. 

Og så har jeg regntøy i sekken (hardshell). 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives i Fjällräven Keb, eller mer presis Keb Gaiter, bukse. På overkroppen har jeg blitt veldig glad i Bergans Microlight. Begge fordrer at en har med noe regntett på turer over flere dager, hvis det er fare for regn. Hvis en likevel har med seg regntett jakke, så er muligens Microlight litt unødvendig tung og stor, så da finnes det nok bedre egnede jakker, men jeg liker den uansett. Og veldig stor og tung er den jo ikke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med klær fra sport1 sitt eget merke, Jotunheimen. Du får nok ikke like mye kred som en jakke fra Arc'teryx eller Fjellreven gir, men den er mye snillere mot lommeboka. Favoritt"jakka" mi er uten tvil en anorakk fra Jotunheimen som har tålt mye juling i nesten daglig bruk i sju-åtte år. Samme med forskjellig bukser. Jeg er av de som ikke er særlig glad i skallbekledning, foretrekker softshell så sant det ikke øser ned. 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal leite lenge etter 1 jakke som funker i 3 årstider, vind/vanntett og behagelig med dager med sol. Jeg kjører et system med 3 jakker.

Vindjakke https://www.outnorth.no/arc-teryx/nodin-jacket-men-s denne veier 155gram å er på en størrelse med en knyttneve pakket sammen.

Dunjakke https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-ghost-whisperer-down-jacket-black-2.html 200gram å er maks 1L i volum pakket. Denne jakken er et must for meg, gått med denne i -4 med kun t-skjort under å det var varmt.

Hardshell https://www.outnorth.no/arc-teryx/beta-sl-jacket-men-s-45321 315gram å brukes mest i regn å sterkere vind eller storm.

Vekta på alle 3 jakken blir ikke mer en 670gram og jeg føler at jeg kan variere mer mht temperaturer med et sånt oppsett. De 3 jakkene veier vel heller ikke mer en en Keb jakke?

Varm dag med mye mygg å annet kryp, vind eller lett duskregn da er det Vindjakka.

Til kaldere dager eller på kvelden når tempen synker er Dunjakka helt konge å ta på seg. Trekk en buff over jakka når den er innpakket så har du en perfekt dunpute i tillegg!

I regn å sikkelig ruskevær bruker jeg Hardshell jakka, er det kaldt så havner Dunjakke på innsiden. Tips!! Har foresten aldri sett den jakka så billig som nå!

Under jakkene kjører jeg ALLTID Merinoull undertøy og vet jeg det kan bli ekstra kald kan jeg ta med en fleeze genser som enda et kleslag.

Bukser

Hardshell https://www.fjellsport.no/arc-teryx-alpha-sl-pant-men-s-black.html  lett skallbukse på 365gram hvor det viktigste for meg var at man har mulighet til å ta glidelåsen å åpne opp fra hoftene og helt ned til anklene, altså lufting hele veien om nødvendig.

Tur/vandre/fiske bukse er en realativt tynn Colombia Zip-Off bukse, fryser sjelden på bein så lenge skotøyet er bra. Er det kaldt er det igjen Devold Merino stilongs(heter det det ennå?😂) under. Ved regn å kjølig Hardshell over.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Jeg ser for meg at jeg, som mange skriver vil gå med en pustende og fleksibel jakke, og heller ha skallbekledning/regntøy i sekken.

Jeg tror jeg går for en Fjällräven Keb bukse, men er fortsatt veldig usikker på valg av jakke. 

@Lars Stenseth Tusen takk for utfyllende og informativt svar! Kanskje jeg må vurdere flere type jakker istedenfor en mer allround-jakke! 

 

 

Endret av Emil Thon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig fan av Fjellreven og har fortsatt to Keb bukser jeg bruker regelmessig... men disse kommer til kort i forhold til lufting, løsninger og komfort sammenlignet med Lundhags Makke! Dette er uten tvil den beste turbuksen jeg har, men om det regner bruker jeg gore-tex (norrøna falketind GTX) 

Jeg har også en Lundhags Traverse 1 bukse, denne er mer en bruksbukse jeg bruker på hytten og når jeg fisker. Men ser at Traverse 2 er enda bedre egnet som turbukse enn jeg føler den gamle var (litt tjukk i stoffet) XXL har mye lundhags inne for tiden.

På jakkefronten blir det stort sett lett skalljakke (bergans storen) i kombinasjon med dun, fleece eller ull som gjør susen avhengig av sesong. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg drar på tur stort sett 2-4 dager, og skal jeg bære alt har jeg bare med èn ytterjakke og èn ytterbukse (pluss evt. en lett shorts). Hvis vi snakker tur som ikke innebærer ski gjør jeg følgende:

A: Forventes nedbør, blir det skallbukse med lufting (Norrøna falketind) og en skalljakke med lufting (Norrøna Falketind). Er det fare for å bli veldig varmt tar jeg også med den tynneste og letteste shortsen jeg finner i skapet. Vindjakke trenger jeg ikke, falketindjakken fungerer fint til det, og blir det for varmt tar jeg av jakken og bruker evt. genser/ullundertøy/syntetjakke om det blir for kaldt å gå bare i T-skjorten. Ingenting puster bedre enn en genser, svett blir jeg når jeg går allikevel om det er en skalljakke eller vindjakke jeg har på.

B: Forventer jeg bare tørt vær bruker jeg Fjellreven Keb buksen, og en lett vindjakke (eks. bergans microlight).

Jeg tar altså ikke med vindjakke og skalljakke, en lett skalljakke med lufteåpninger er fin som vindjakke hvis det trengs.

Forøvrig, Norrøna Flaketind er akkurat sterkt nok til tur, neste gang blir det noe mer slitesterkt. Det går ikke lang nok tid før det er utslitt, det er tynt og lett på godt og vondt.

Fjellreven Keb buksen er helt super. Jeg har i dag fått Amundsen Exclusive fra 123friluft. Den koster bare 500kr og er nesten like god som Keb Buksen, den ligner veldig mye, men til en brøkded av prisen. Keb Buksen liker jeg hakket bedre, men prisen er for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på vestlandet blir det mye softshell og skall pga vind og vær men bruker og mye Fjellreven Vidda pro bukse og Iceland jakke. Lite voksing så duger de til sommerbruk når er vind ofte. Fjellreven er en drøm gå med vindtett, pusting, lommer og totalt lydløst. Er jeg i hjemtraktene vokste opp ved Jotunheimen /Rondane så har jeg med en skall jakke og Bergans storen bukse til overtrekk i sekken hvis blir skikklig drittvær. Ellers er Fjellreven foretrekke. Har en jakke som ikke fins mer Iceland ,ligner litt på Singi. Sett på Keb jakke men tynne stretch materialet i ryggen og ermer som ikke er vindtett så blir det heller en Singi , Skogsø eller jakke No 68 de er mer robust i G1000 overalt og mer lommer på Singi og No 68. Kanskje er Keb ok går med sekk men frykter uten sekk hvis fisker bare går tur osv kan bli vind rett gjennom.

Den har https://varuste.net/en/Fjällräven+Iceland+Jacket?_tu=941

Singi https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-singi-trekking-jakke/

No 68: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-jacket-no-68/

Skogsø : https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-skogso-jacket/

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, KimH skrev:

Her på vestlandet blir det mye softshell og skall pga vind og vær men bruker og mye Fjellreven Vidda pro bukse og Iceland jakke. Lite voksing så duger de til sommerbruk når er vind ofte. Fjellreven er en drøm gå med vindtett, pusting, lommer og totalt lydløst. Er jeg i hjemtraktene vokste opp ved Jotunheimen /Rondane så har jeg med en skall jakke og Bergans storen bukse til overtrekk i sekken hvis blir skikklig drittvær. Ellers er Fjellreven foretrekke. Har en jakke som ikke fins mer Iceland ,ligner litt på Singi. Sett på Keb jakke men tynne stretch materialet i ryggen og ermer som ikke er vindtett så blir det heller en Singi , Skogsø eller jakke No 68 de er mer robust i G1000 overalt og mer lommer på Singi og No 68. Kanskje er Keb ok går med sekk men frykter uten sekk hvis fisker bare går tur osv kan bli vind rett gjennom.

Den har https://varuste.net/en/Fjällräven+Iceland+Jacket?_tu=941

Singi https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-singi-trekking-jakke/

No 68: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-jacket-no-68/

Skogsø : https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-skogso-jacket/

Har du prøvd Lundhags sine modeller? Siden det kan se ut som vi har litt samme innhold i skapet :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært trofast mot Fjellreven men har vurdert en Makke bukse har flere venner som gikk fra Keb til den pga de sleit ut/hull i skog/kratt 😊

Jeg har ikke Keb selv basert meg på venners bruk/erfaring så holdt meg til trofaste vidda pro og iceland jakken de har vært utrolig solid .

Har vurdert Norheim Rondane og men liker bedre Lundhags mer lommer og virker mer solid likt Fjellreven tror er verdt betale litt ekstra Lundhags mer levetid.

Samme med finske Sasta men i samme prisklasse som fjellreven : https://www.fjellsport.no/merker/n-z/sasta.html

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Bergans Microlight som  vindjakke. Bukse er enten en Bergans zipoff eller Fjellräven. Så har jeg med skalltøy. Kjøpte bukse og jakke fra Bergans på Outlet, da blir pris grei. Mange gode merker å få tak i. Hvis jeg er på tur i marka og det i utgangspunktet er meldt fint vær dropper jeg som regel skalltøy og tar med en poncho i tilfelle regnbyger.

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 12.54, Snutemor skrev:

 Du får nok ikke like mye kred som en jakke fra Arc'teryx eller Fjellreven gir, men den er mye snillere mot lommeboka.

Og klær hos Magasinet, er ennå snillere mot lommeboka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 19.6.2018 den 17.17, Emil Thon skrev:

Har noen prøvd FR Keb jakka og kan dele noen erfaringer om denne?

Jeg hadde en eldre Bergans skalljakke, men byttet den ut mot en Fjellreven Keb-jakke, og er superfornøyd med denne i forhold! Bergansjakka ble for tett og ble fort fuktig på innsiden når man ble varm og svett, selv med lufting under armene osv.
Keb-jakka er ikke 100% vanntett, men tåler en skur eller to og tørker kjapt. Den er heller ikke vindtett, spesielt der det er stretch-materiale. Men det er derfor jeg kjøpte den, for å nettopp få litt luft inn/ut av jakken, da det går ut gjennom store deler av jakken og ikke bare fra dedikerte "luftehull/åpninger". Jeg bruker den sommer/høst/vinter/vår enten med ullgenser og merionoull-trøye eller kun over merinoull-trøya hvis jeg blir for varm, selv på vinteren. Blir det skikkelig uvær med mye vind og/eller regn, så har jeg en tynn lett skalljakke til å ta på utsiden.
Man kan jo imprignere jakken til å tåle mer vær og vind, som er meningen med G1000-stoffet, men jeg har ikke rørt min enda, fordi jeg vil ha luftgjennomstrømming.

Ellers er har den god passform, samt myk og bra bevegelighet, og det er vel meningen i Keb-serien.

Vet ikke om dette hjalp så, men er det noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse etter et par år med keb gaiter er at den er altfor tung. Kommer det regn føles det som å gå med jeans. Har byttet den ut i en Lundhags Makke som i utforming er litt av det samme, men den er lettere. Ingen av disse buksene fungerer når det regner, de blir våte, men lundhagsen tørker fortere.

Minus med lundhagsen er glidelås på alle lommer, noe som er litt ubehagelig når du skal stappe ting i lommene. Foretrekker knapper sånn som på Keb-buksa. 

Til varmere dager bruker jeg Norrøna Bitihorn zip-off. Elsker denne buksa! En STOR fordel med de avtakbare bena på denne kontra keb er at man kan ta beina av uten å ta av sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.