Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Femundsmarka i Juli?


Krokvatn

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg skal på tur alene 8. - 15. juli. Jeg hadde egentlig sett for meg Femundsmarka siden jeg alltid har drømt om å dra dit, men jeg innser at jeg kanskje heller bør dra dit når det er mindre folksomt, da jeg lengter litt etter en tur hvor jeg ikke treffer på så mange. Jeg har ikke mot å treffe på folk av og til, det er bare hyggelig, men om det er 4 telt rundt vannet jeg overnatter ved ødelegger det litt.

Ønskeliste (i prioritert rekkefølge):

  • Maks 8-9 timers kjøretid fra Oslo.
  • Naturtype: Jeg liker åpne landskap som Femunden, men samtidig litt skog så man kan få fyrt opp et bål. Furuskogområder er ofte fine. Så kanskje ved tregrensa et sted. Tett skog full av innsekter og maur er ikke særlig digg på sommeren synes jeg.
  • Kan få litt alene-følelsen.
  • Artig å slenge ut fiskestanga av og til, men det er ikke hovedfokuset mitt.

Har ikke tenkt å gå så voldsomt mye hver dag, kanskje 4-6 timer, og jeg kan godt tenke meg å campe tilbringe en hel dag på sted som er fint.

Alle tips er hjertlig velkomne :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du holder deg i den delen av Femundsmarka, som ligger nord for Røa-vassdraget, vil jeg tro du kan få være ganske alene. Mindre «edelfisk» her enn på Hedmarks-siden, men samme flotte naturen. Jeg har bare så vidt krysset inn på Nordsiden av vassdraget, så andre kan sikkert berette nærmere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er knusktørt i både Femundsmarka og Flensmarka for tiden. Det er absolutt totalforbud mot bål. Det skal komme relativt mye nedbør i flere dager i strekk før det er forsvarlig å fyre bål.

God tur når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkeså mye folk innover. Vært der 3 ganger midt i ferietid og synes ikke der er plagsomt med folk. Pleier være en del folk nedre delene av Røa og oppe på Røvollfjellet. Men får du litt inn er det ikke trangt. Møter på noen under vandring og ser noen på avstand da. Langs Røa vil det som reg2l passere folk i kano. Hatt både Grislehåen og nordelen av krokåthåen alene midt i juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i Sølendalen/Spekedalen for et par uker siden, som da ligger vest for Femunden/Isteren. Ca. 4-5 timers kjøre fra Oslo. 
Så ikke et menneske utenom en bonde som transporterte noen sauer inn mot Storlægda (hvor sauene dessverre trolig fikk et ublidt møte med ulven et par dager senere, ifølge lokalmediene). Terrenget er som du ønsker, men også med en del myrområder langs selve elva (Speka/Sølna). Rikt fugleliv hele veien! Labert med matfisk i elva, men fullt mulig å få et par pinner i kulpene og langs de beste strekkene nedover mot Sølenkroken/Store Sølensjøen. I sistnevnte er det alltids bra fiske! 

God tur!  

Endret av Vallers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gisle Uren skrev:

Husk på at det er knusktørt i både Femundsmarka og Flensmarka for tiden. Det er absolutt totalforbud mot bål. Det skal komme relativt mye nedbør i flere dager i strekk før det er forsvarlig å fyre bål.

God tur når den tid kommer!

Forbudet er vel opphevet, i hvert fall i Engerdal :)

https://mhbr.no/pressemelding-oppheving-av-totalforbud-mot-bruk-av-apen-ild-i-eller-i-naerheten-av-skog-og-mark-for-kommunene-i-midt-hedmark-brann-og-redningsvesen-iks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 8.06, Gisle Uren skrev:

Husk på at det er knusktørt i både Femundsmarka og Flensmarka for tiden. Det er absolutt totalforbud mot bål. Det skal komme relativt mye nedbør i flere dager i strekk før det er forsvarlig å fyre bål.

God tur når den tid kommer!

Som @Ola S. M. påpeker er bålforbudet opphevet akkurat nå, men jeg sjekker alltid slikt før jeg drar på tur. Takk for advarselen likevel.

Fint med flere synspunkter på hvor mye folk det er der. Og Sølendalen så også fin ut. Skal ha alternativene i bakhodet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.