Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Forresten, en ting jeg liker med Salewa er at skoene kommer i ulike bredder på lesten, Medium og Wide for "herremodeller" og Narrow og Medium for "damemodeller". Det muliggjør litt valg ut fra type fot, og om man ønsker tettsittende/presis sko eller ekstra tykke sokker på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
16 minutter siden, Terka skrev:

Forresten, en ting jeg liker med Salewa er at skoene kommer i ulike bredder på lesten, Medium og Wide for "herremodeller" og Narrow og Medium for "damemodeller". Det muliggjør litt valg ut fra type fot, og om man ønsker tettsittende/presis sko eller ekstra tykke sokker på vinteren.

Det passer min fot bra. Må bare prøve - se hva som passer. I sykkelsko har jeg alltid hatt Shimano. Har prøvd andre men Shimano passer min fot best. 

Vil gjerne prøve andre fjellsko enn Crispi, og jeg finner fort ut hvem som sitter bra på foten, men gnagsårproblematikk når det er for seint😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du en sjanse, ja så sjekker du ut Alfa Bukk. Fantastisk på foten (- min) og lette som fae.... Om de holder en sesong, ja det er jeg ennå ikke sikker på. Jeg er på 3. paret etter en våt vårsesong. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jan@ skrev:

Det passer min fot bra. Må bare prøve - se hva som passer. I sykkelsko har jeg alltid hatt Shimano. Har prøvd andre men Shimano passer min fot best. 

Vil gjerne prøve andre fjellsko enn Crispi, og jeg finner fort ut hvem som sitter bra på foten, men gnagsårproblematikk når det er for seint😂

Salewa er veldig trygt kjøp tror jeg. De passer de fleste. Ser flere og flere går over til de. Jeg brukte mine første gang på en 10 timers tur i steinrøys. Gikk helt fint (og mine føtter er storforlangende). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Salewa er veldig trygt kjøp tror jeg. De passer de fleste. Ser flere og flere går over til de. Jeg brukte mine første gang på en 10 timers tur i steinrøys. Gikk helt fint (og mine føtter er storforlangende). 

Skal absolutt se på og prøve Salewa😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse om AKU støvler. Ikke de som er lettest å få tak i, men selges fra en del Ortopediske verksteder. Har 2 par av modellen som heter Alpina. Gikk fra Crispi (som jeg var kjempefornøyd med) for noen år siden og har ikke angret. Passer mine føtter fra første steg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Gjest Turlyst
16 minutter siden, Freebird skrev:

Hvis du liker Crispi kan jo Valdres kanskje være et alternativ? Har ikke prøvd de selv ettersom at mine Besseggen nok holder et par sesonger til, men jeg synes de ser spennende ut. :)

Takker - den ser spennende ut https://www.fjellsport.no/crispi-fjellstovel-valdres-gtx-orange.html?gclid=EAIaIQobChMI78Smudnc2wIVy44YCh2poQ2PEAQYASABEgLMqvD_BwE

Passform er helt avgjørende. Uten å ha prøvd noen av dem er både Salewa MS ALP GTX og Crispi Valdres interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode forslag her. Har skisko fra Crispi prøvde Alfa men passet ikke min fot samme med fjellstøvler ,ikke lett med sko viktig prøve er sikker

Fornøyd selv med de her gode gå i og tørker fortere blir ikke så lett lukt i som goretex sko har https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/footwear-men/Rondane-Trekking-Boot

Fins og som lærversjon  https://www.xxl.no/bergans-trollhetta-trekking-boot-lth-hikingsko-herre-svart/p/1106567_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans trollhetta er gode sko. ( Har de og veier 1620 gram samlet i min størrelse)

Har ikke erfaring med disse Lundhags Bjerg, men de skal jeg absolutt vurdere neste gang:

https://www.outnorth.no/lundhags/lundhags-stovler

Skinn og uten GTX.

Har også et par Lundhags Proffesional -Mid.  Dette er også skallsko som er egnet under bløte forhold og ikke for å traske på en meget oppgått sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Lurer på hvor mange kalorier og hvor mye krefter jeg hadde spart på nye fjellstøvler på 1210 gram kontra 1776 gram. På 12 mil er det nok betydelig🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har prøvd Mammut Kento High GTX? Kan virke som at den ut i fra beskrivelsen er en slags all-round sko, men med hovedvekt på tinderangling.  Jeg prøvde den og den satt som et skudd på foten så da lurer jeg på om noen har erfaring med denne også til vanlige vandreturer i høyfjellet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 3.7.2018 den 15.27, endred skrev:

Noen som har prøvd Mammut Kento High GTX? Kan virke som at den ut i fra beskrivelsen er en slags all-round sko, men med hovedvekt på tinderangling.  Jeg prøvde den og den satt som et skudd på foten så da lurer jeg på om noen har erfaring med denne også til vanlige vandreturer i høyfjellet? 

Har ikke prøvd den i fjellet, men prøvde et par av disse hos Oslo Sportslager da jeg kjøpte støvler tidligere i sommer. De kom litt til kort i forhold til konkurrentene  Salewa Mountain Trainer GTX og Scarpa Rebel Lite GTX både på passform og sånn rent kvalitetsfølelsesmessig. Jeg gikk for sistnevnte, og de fungerte beint frem strålende på sti i fjellet, på bre med slaps, i ut og til grotteklyving da jeg tok dem med ut i fjellet forrige uke. 

Endret av Ola Sundli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ola Sundli skrev:

Har ikke prøvd den i fjellet, men prøvde et par av disse hos Oslo Sportslager da jeg kjøpte støvler tidligere i sommer. De kom litt til kort i forhold til konkurrentene  Salewa Mountain Trainer GTX og Scarpa Rebel Lite GTX både på passform og sånn rent kvalitetsfølelsesmessig. Jeg gikk for sistnevnte, og de fungerte beint frem strålende på sti i fjellet, på bre med slaps, i ut og til grotteklyving da jeg tok dem med ut i fjellet forrige uke. 

Jeg kjøpte de Kento’ene. Har brukt de en del i fjellet i sommer og ca 12 mil med blytung sekk etter reinsdyra de siste to helgen. Er egentlig veldig fornøyd, men den vanntette pløsen er ikke vanntett lengre.. Gode sko for steinur, klyving og lengre turer på mer tilgivende underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har låg og brei fot og Alfa høver meg overhovudet ikkje, mens Crispi høver meg godt og er i min vanlege storleik, så inga sanning der ang nordisk lest. 

La Sportiva høver meg også godt, og eg har verkeleg føter frå gakk-gakk land. Av di kallenavn Magica blandt venner 🙈 ja, pluss eit par andre særtrekk, men det treng me ikkje kome innpå 🤣

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg et problem. Eller ikke helt foreløpig, men det kommer. Jeg har nemlig et par Crispi fjellsko, de har jeg aldri trengt å gå inn, de har passet flott fra første dag og jeg har aldri opplevd gnagsår. Av en eller annen grunn jeg ikke husker har jeg trodd at det var Crispi Skarven, og tenkte å kjøpe nye når de nettopp var på tilbud, sånn at jeg har når dagens er utslitt. (Noen vil nok anse dem utslitt allerede, da diverse hemper er knekt og sånn, men de er vanntette og det er viktigst.)

Men de så jo slett ikke ut som de jeg har! Skarven ser høyere ut. Mine er ikke så ulike de på bildet i trådstarten her, men har en forsterkning på tuppen. Jeg har endevendt skoene, men det står jo ikke noe navn på dem! Hvordan i alle dager skal jeg da finne ut hva det er slags jeg må få tak i? Det står trykket en tallkode på flapsen, kan den si meg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har fått meg et problem. Eller ikke helt foreløpig, men det kommer. Jeg har nemlig et par Crispi fjellsko, de har jeg aldri trengt å gå inn, de har passet flott fra første dag og jeg har aldri opplevd gnagsår. Av en eller annen grunn jeg ikke husker har jeg trodd at det var Crispi Skarven, og tenkte å kjøpe nye når de nettopp var på tilbud, sånn at jeg har når dagens er utslitt. (Noen vil nok anse dem utslitt allerede, da diverse hemper er knekt og sånn, men de er vanntette og det er viktigst.)

Men de så jo slett ikke ut som de jeg har! Skarven ser høyere ut. Mine er ikke så ulike de på bildet i trådstarten her, men har en forsterkning på tuppen. Jeg har endevendt skoene, men det står jo ikke noe navn på dem! Hvordan i alle dager skal jeg da finne ut hva det er slags jeg må få tak i? Det står trykket en tallkode på flapsen, kan den si meg noe?

Ta et bildesøk på Google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har fått meg et problem. Eller ikke helt foreløpig, men det kommer. Jeg har nemlig et par Crispi fjellsko, de har jeg aldri trengt å gå inn, de har passet flott fra første dag og jeg har aldri opplevd gnagsår. Av en eller annen grunn jeg ikke husker har jeg trodd at det var Crispi Skarven, og tenkte å kjøpe nye når de nettopp var på tilbud, sånn at jeg har når dagens er utslitt. (Noen vil nok anse dem utslitt allerede, da diverse hemper er knekt og sånn, men de er vanntette og det er viktigst.)

Men de så jo slett ikke ut som de jeg har! Skarven ser høyere ut. Mine er ikke så ulike de på bildet i trådstarten her, men har en forsterkning på tuppen. Jeg har endevendt skoene, men det står jo ikke noe navn på dem! Hvordan i alle dager skal jeg da finne ut hva det er slags jeg må få tak i? Det står trykket en tallkode på flapsen, kan den si meg noe?

Kan det vere Besseggen? Legg inn eit bilete her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.