Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Fjellreven Abisko Dome 2 ?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er nytt medlem her og lurer på om noen har erfaring med Fjellreven Abisko Dome 2? Jeg har aldri eid telt alene selv, og etter å ha lest gjennom ørten poster om emnet telt, trooor jeg dette kan være teltet for meg. Det kommer hovedsakelig til å bli brukt av en person og en liten hund, men vil og ha muligheten til å ha med meg noen på tur.

Har lest en del poster her inne hvor det trekkes frem som et telt folk anbefaler, uten at jeg har funnet så mye informasjon om de faktisk har prøvd det selv/har bekjente som eier det.

Uansett, utrolig glad for at jeg ramlet over dette forumet :) Virkelig mange gode tips og ikke minst erfaringer å lære av for en fersk "alene camper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! :) Og velkommen! 


Så vidt jeg har sett er det flere som har teltet her på forumet, og jeg eide/brukte det en lengre periode selv. Hva er det du lurer på (som du evnt. ikke selv så blandt postene)? :)  

Med få ord så hadde jeg ikke noe å klage på selv med teltet, det er supert på alle områder; men det var min erfaring. :) Om man ikke skal gå superlett og henger seg opp i vekten, så er det fint lite å utsette på det. 

Husker ikke navnet på de andre brukerne jeg har sett legge ut bilder og info om teltet, men kanskje de ser denne forumposten. 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det og takk for svar :) Da har jeg kanskje bare ikke lett lenge nok her inne, hehe! Fant hovedsakelig "første opplevelsen" og folk som foreslo teltet uten at det nødvendigvis kom fram om det var basert på egne erfaringer.

Jeg er mest ute etter erfaringer med teltet (positive og negative) etter noen nettets bruk, og eventuelt hva som gjorde at de valgte det teltet fremfor andre (ser både Helsport, Hilleberg og Exped (?) er godt representert og). Ting som hvordan plassen oppleves når man er to i teltet, brukervennlighet for en "fersking", hvilken type turer de har hatt det med på og  videre :)

Vekt er selvfølgelig viktig, men tenker i utgangspunktet det er mye annet man kan spare inn det ekstra kiloet på annet en telt, men har som sagt begrenset erfaring med telting alene. Bor i Oslo, så i første omgang blir det nok mest brukt i bynære områder, men er egentlig mest en "fjellperson", så vil gjerne ha et telt som funker bra der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til jeg har handla helsport kontra fjellreven forrige gang jeg handlet telt er enkelt og greit pris. Er lettere og finne gode tilbud på helsport telt enn fjellreven telt. Kvalitetsmessig så kan jeg ikke si så mye om dome teltet du referer til. Jeg har et fjellreven telt (abisko shape 3)som er en 6 år gammelt nå. Har ikke funnet noe som tilsier at kvaliteten på det ikke er topp. Selv om jeg har andre telt og, så finner jeg det teltet fram når jeg syns det passer best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, tklami skrev:

(abisko shape 3)som er en 6 år gammelt nå. 

Abisko Shape kom vel i 2016. Den forrige utgaven som ligner heter vel Abisko Lightweight.

Har Abisko Shape 3, og kan gå god for at Fjellreventeltene holder høyeste kvalitetsnivå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Mareng said:

Abisko Shape kom vel i 2016. Den forrige utgaven som ligner heter vel Abisko Lightweight.

Har Abisko Shape 3, og kan gå god for at Fjellreventeltene holder høyeste kvalitetsnivå.

 

Tror det kan stemme ja. Så da er det abisko lightweight 3 jeg har.

Det begynner ofte med at en skal ha ett telt som dekker alt. Deretter så har vi mennesker alltid lyst på noe nytt. Og når vi ser på diverse telt så finner vi andre modeller som passer en type tur bedre enn det vi har fra før, og plutselig står det et nytt telt på ønskelista. Når det er sagt så vil abisko dome dekke veldig mange behov. Det vil kunne brukes til så og si alt av turer du kan finne på i løpet av ett år. Samme vil helsport pro serien for den saks skyld. Så lenge du handler av anerkjent merke ikke av de aller letteste modellene og heller ikke av de tyngste variantene så vil du få et telt som brukes til stort sett alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 4 uker senere...
På 24.1.2019 den 18.27, TillaCharlotte skrev:

Tillater meg å "kuppe" denne tråden litt - dere som har hatt fjellrevens dometelt, hvordan har det vært med luftingen i taket på vinterstid? Kan den lukkes på noe vis? Ser veldig lite praktisk ut i sterk vind med snø var min tanke. 

Du kan lukke ventilene innvendig med glidelås slik at snøen ikke fyker inn i teltet. Jeg har ikke opplevd problemer med at det fyker så mye snø under "takhatten" at det fylles opp med ventilene lukket mot vinden. Har hatt større utfordringer med ventiler i fortelt på tunneltelt som virkelig blir som en trakt for snø som kommer i god fart oppover skråkanten på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.