Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på tur, minutt for minutt


REs

Anbefalte innlegg

Som vel de fleste har fått med seg så skal Lars Monsen på tur igjen, og denne gang med et tv team fra NRK på slep. Et "turstunt" i samarbeid med Turistforeningen og NRK. Alle som vil kan henge seg på og det skal bli moro å se hva slags selskap han får. Selv kunne jeg ikke tenke meg å gå på tur sammen med en så tilfeldig sammensatt gjeng som man nok må forvente her, men nå får vi se hvordan dette utvikler seg. Sikkert en fin anledning til å lokke enda flere uerfarne mennesker ut på tur i fjellet. Positivt eller negativt, det vil tiden vise.

En tanke som slår meg er hvilket ansvar arrangøren har hvis det nå skulle vise seg at man får en kritisk situasjon, rett og slett på grunn av at noen, som heller skulle ha holdt seg hjemme, tar ut på tur uten verken kunnskap, fysiske forutsetninger eller erfaring.

Det eneste som hadde vert litt moro er å ta seg en tur og "tilfeldig vis" krysse Monsens løype, sånn bare for å ha sett litt på "galskapen" med egne øyne. 

https://www.nrk.no/sommer/bli-med-lars-monsen-pa-tur-1.13809611 

322f5025985b44fcc4cbb4368609b145.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, Gittiamo skrev:

Er byfolk på tur en styggedom? 🤔 Visste jeg ikke. Og hvorfor er enkelte berettiget til å ha friluft helt for seg selv? Vil ikke folk dele? 

Jeg ser ingen ting galt i at nybegynnere går i en samlet flokk på kjente stier. Da vet einstøinger og stigjerrige folk hvor de ikke skal gå. 

Ikke verre enn det. 

PS: forrige helgetur på fjellet endte vi opp med en hel pose søppel fra andre. Selv meg som byjente kan finne på å rydde opp etter andre. 

Neida, er bare jeg som kom med noen sure oppstøt etter litt kjipe opplevelser på sist tur med søppel og dritt - det ødelegger så mye av opplevelsen med å være ute. Er positivt hvis dette programmet kan skape engasjement, omsorg for naturen og åpne opp en ny verden og lidenskap for folk som finner friluftslivet gjennom det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De større sport/friluftsbutikkene kommer ihvertfall til å tjene litt penger på serien.
En kompis jobba på XXL Alna når 365 dager på Nordkalotten gikk på tv.
De solgte billige telt og soveposer så det plystra.
95% av dette ligger vel nesten ubrukt i kjellere rundt omkring nå

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde mye søppel forrige helg inne ved Tyin og Falketindområde. Men noe av dette har nok blåst inn fra hyttene på vinteren, og mye var fra skifolk. Tydeligvis mista ting i fart. Og siden vi var vårens første på føttene der, så var det også en del søppel. Antar ikke at noe av dette søplete kom fra uerfarne byfolk. De går ikke langt inn i en slik dal på vinteren. 

Samtidig et annet sted i heimen gikk min totalt uerfarne nabo over Besseggen med lipgloss, gode venninner og lånt utstyr. Jeg ble spurt om tips og råd, og for dem var det en selvfølge at søppel ol ble tatt med i forberedelsene. De hadde en veldig ydmyk holdning til det hele. Og de fikk alle en dag de aldri vil glemme. For en glede jeg ble møtt av etterpå 😀 jeg unnet de å oppleve denne gleden. De har jo vært som rosa lykkepiller i flere dager etterpå. 

Sharing is caring 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp fra artikkel hos NRK. Virker som de har rett fokus fra start :

«Lars Monsen understreker at alle som vil gå turene samtidig, er ansvarlige for seg selv. Han vil at alle skal følge hans motto om sporløs ferdsel.

– Du skal plukke opp alt, også tannpirkeren du har brukt! Man skal ikke se at du har vært der, sier Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gittiamo skrev:

Vi opplevde mye søppel forrige helg inne ved Tyin og Falketindområde. Men noe av dette har nok blåst inn fra hyttene på vinteren, og mye var fra skifolk. Tydeligvis mista ting i fart. Og siden vi var vårens første på føttene der, så var det også en del søppel. Antar ikke at noe av dette søplete kom fra uerfarne byfolk. De går ikke langt inn i en slik dal på vinteren. 

Samtidig et annet sted i heimen gikk min totalt uerfarne nabo over Besseggen med lipgloss, gode venninner og lånt utstyr. Jeg ble spurt om tips og råd, og for dem var det en selvfølge at søppel ol ble tatt med i forberedelsene. De hadde en veldig ydmyk holdning til det hele. Og de fikk alle en dag de aldri vil glemme. For en glede jeg ble møtt av etterpå 😀 jeg unnet de å oppleve denne gleden. De har jo vært som rosa lykkepiller i flere dager etterpå. 

Sharing is caring 💕

Var ved Tyinholmen for noen dager siden, og de dreiv å pussa opp/gjorde seg klare til sommeren. Søppelet fløyt rundt og plast blåste avsted. Fruen blei så forbanna at hu ringte eieren av stedet og sa i fra.

Skrev litt om det på bloggen: http://www.utentur.com/2018/06/13/dag-43-jotunheimen/

Ellers må jeg si at Jotunheimen var mye ryddigere enn Hardangervidda, selv om vi gikk på ski over vidda. Rundt flere av hyttene på Hardangervidda lå det mye dritt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anders_G skrev:

Var ved Tyinholmen for noen dager siden, og de dreiv å pussa opp/gjorde seg klare til sommeren. Søppelet fløyt rundt og plast blåste avsted. Fruen blei så forbanna at hu ringte eieren av stedet og sa i fra.

Skrev litt om det på bloggen: http://www.utentur.com/2018/06/13/dag-43-jotunheimen/

Ellers må jeg si at Jotunheimen var mye ryddigere enn Hardangervidda, selv om vi gikk på ski over vidda. Rundt flere av hyttene på Hardangervidda la det mye dritt. 

Ikke bra. Var helt tomt der når vi var forbi. Regner med eierene satte pris på at dere sa ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra info som kommer fra bekjente i DNT så er dem der veldig bra i å organisere ift allt utstyret som skal bæres inn/med på tur, og ut igjen. 

Utfordringen blir likevel å nå frem klart og tydelig med budskapet @Memento mori siterter til alle som  kommer "uorganisert". Vil man klare å etablere en "selvjustis" som gjør at alle passer på at ingen forsøpler, eller blir det motsatt, at det blir så mange folk at "mitt lille bidrag" ikke betyr noe. Og tilsvarende for alle som blir inspirert til å dra på tur i etterkant

Et annet aspekt jeg lurer på hvordan de tenker å løse/hvordan det kommer til å se ut i etterkant, er "dobesøk" der det blir mange mennesker i naturen.

 

Tror det et viktig for alle som er litt negative til dette arrangementet at dem selv også kan gå på tur i fjellheimen fordi vi har den fine allemannsretten som også gir alle andre like mye rett til å oppleve naturen.

Men det som blir viktig dersom mange nye begynner å gå på tur, er å nå igjennom med "allemannsplikten" som følger med denne retten ift sporløs ferdsel, forsøpling osv. Det er som kommentert over allerede mye søppel i fjellheimen vår, og noe av dette kommer garantert fra erfarne turfolk også, som dessverre har dårlig holdning ift forsøpling.

 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jo flere som drar til skogs/fjellet, jo mer søppel blir det også (personlig erfaring fra Oslo området de siste årene tilsier dette). 

Generelt sett er ikke folk flinke nok til å ta med seg søppelet hjem. Men tror dette både gjelder nye og gamle friluftsfolk. 
Men på denne turen til Monsen tror jeg de fleste kommer til å rydde etter seg. Handler om at folk ikke ønsker å bli oppfattet som griser når andre kan se det :)

Monsen turen: dette tror jeg blir veldig bra, og sikkert læringsrikt for dem som blir med også. Selv om de kanskje ikke får snakket mye med Monsen vil de jo komme i kontakt med andre friluftsfolk som kan gi veiledning og tips.  Skal selv jobbe hele sommern så dere vil ikke se meg der, men skal følge med på tvn isteden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen er jo fra Oslo. Bygutt? Men søppel er det overalt. Geitvassdalen: Søppel og ølbokser (sikkert fra fluefiskere) Femundsmarka: Lå et par hansker nedi skogen ved Abbortjønn. En pakke med uspist bacon ovenfor Mogen. Halvbrente rester av Drytech er jo en klassiker, gjerne oppi et bål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Var opp ved Geitsjøen, en typisk fiskeplass 10-12 km fra Æan. Søppel over alt. Måtte for all del ikke snu på steiner i et større søkk. Resten er selvforklarende. Poenget mitt et at både noen gamle og noen nye friluftsfolk «glemmer» søplet sitt😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hvor man kommer fra eller hva man er. Bygutt, bondejente, en "maur" fra en drabantby eller oppvokst på en veiløs værbitt knaus ute i havgapet. Det handler om holdninger og erfaring. Dette opplegget vil sannsynligvis trekke mange tur- og fjellvante folk inn på den samme stien, og det er ikke noe problem i seg selv, men det som kan bli et problem er alle de som ikke har verken kunnskap eller erfaring som drar til fjells i Monsens fotefar. Det er slike folk som kan komme til å oppføre seg negativt eller som, etter noen dager, plutselig ikke kommer lenger og må ha hjelp for å komme seg hjem. Noen av dem vil muligens lære mye nytt og få inn en positiv holdning, men det kan lett bli som når mange mennesker er samlet på et sted f.eks. i byen. En festival eller en konsert. Alle som er det vet veldig godt hvordan man skal oppføre seg og hva man skal gjøre med søppelet sitt, men alle vet også hvordan det ser ut når arrangementet er over.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tshansen skrev:

@REs Ja, jeg ser veldig godt poenget ditt, men tror du at det blir mere negative sider av et slikt prosjekt eller tror du det blir mer positivt? 

Den totale effekten vil nok bli positiv. Dette kan lett bli en inngangsbillett til friluftslivet for mange som ellers ikke ville hatt mot til å ta steget ut fra sine trygge hjem, gater eller parker. Jeg har mer enn 10 års erfaring som turleder i Turistforeningen og i denne perioden var jeg blant annet turleder på en rekke nybegynnerturer. Mange av deltagerne der var både fysisk og psykisk i stand til å dra på tur alene, men terskelen for å ta steget fullt ut var alt for høy. Disse turene bidro til at denne terskelen ble betydelig lavere og det ble langt mindre skremmende å ta ut på tur alene eller sammen med venner. Noen fant også både nye turvenner og livsledsagere på disse turene.  Dette opplegget med Monsen vil sikkert kunne ha litt av den samme effekten, og skulle de med dette trekke folk til fjells som heller burde blitt hjemme, så er nok muligheten stor for at disse ikke blir å treffe i fjellet i tiden fremover. De synker nok tilbake i sofaen og i stedet for å dra på tur så vil de bruke fremtidige anledninger til å fortelle sine omgivelser, til det kjedsommelige, om den gangen da de var på tur med Lars Monsen. 

Men hvis dette opplegget blir veldig populært så blir nok den umiddelbare negative effekten at du vil få en lokal overbefolkning på Turistforeningens hytter, på stier og fiskeplasser og på eventuelle teltplasser, men dette blir selvfølgelig et lokalt forbigående fenomen.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REs skrev:

Men hvis dette opplegget blir veldig populært så blir nok den umiddelbare negative effekten at du vil få en lokal overbefolkning på Turistforeningens hytter, på stier og fiskeplasser og på eventuelle teltplasser, men dette blir selvfølgelig et lokalt forbigående fenomen.

Jeg er ikke helt sikker på at dette blir et umiddelbart problem...  DNT er jo stadig på jakt etter nye turledere, dugnadshelter og folk som har lyst/tid/evne til å bidra til det store dugnadsløftet som DNT bedriver! 

Jo flere man får ut i fjellet å oppdager hvor flott Norge er, jo lettere blir det å få rekruttering og vedlikehold. Så min teori er at dette er kjempepositivt, så får man heller bare ta det løftet å plukke litt ekstra søppel noen steder 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg er ikke helt sikker på at dette blir et umiddelbart problem...  DNT er jo stadig på jakt etter nye turledere, dugnadshelter og folk som har lyst/tid/evne til å bidra til det store dugnadsløftet som DNT bedriver! 

Jo flere man får ut i fjellet å oppdager hvor flott Norge er, jo lettere blir det å få rekruttering og vedlikehold. Så min teori er at dette er kjempepositivt, så får man heller bare ta det løftet å plukke litt ekstra søppel noen steder 😇

Det er vel noe av dette jeg skrev i innlegget mitt i avsnittet før det du siterte. Det jeg antydet kunne bli et problem, og som du har sitert, er den situasjonen som oppstår når Monsen & Co. + diverse følgere ankommer de forskjellige hytter og steder, men som jeg også sa så er nok dette et forbigående problem all den tid dette "reisefølget" vel beveger seg videre neste dag. Langtidseffekten av et slikt stunt vil nok kunne bli ganske positiv, spesielt for turistforeningen.  Slike einstøinger som meg vil uansett ikke bo på hytter med for stort besøk uansett når det måtte være. Sist jeg overnattet på en T-hytte så var det litt for mange gjester for meg, og da sov jeg like godt ute på terrassen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir interessant. Ser på DNT sine sider at det er fullt når det gjelder frivillige. Blir folk å ligge i teltleire rundt disse hyttene? Er det det som er opplegget? NRKs stab bor på hytte og intervjuer turdeltagerne etter ankomst. Håper det ikke blir regn, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thoreau skrev:

Dette blir interessant. Ser på DNT sine sider at det er fullt når det gjelder frivillige. Blir folk å ligge i teltleire rundt disse hyttene? Er det det som er opplegget? NRKs stab bor på hytte og intervjuer turdeltagerne etter ankomst. Håper det ikke blir regn, da.

Nå har vel Turistforeningen innført en minsteavstand fra hytta hvis du skal bo i telt, men hvordan dette vil bli praktisert i denne settingen blir interessant å se.  Det plager ikke meg om noen setter opp telt utenfor en hytte og tar for seg av hyttas bekvemmeligheter, koking og matlager etc., bar de rydder og gjør opp for seg før de drar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.