Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg, knott, klegg og fluer


tshansen

Anbefalte innlegg

Overnattet på Gullfjellet på ca 900 moh sist helg, og ble positivt overrasket over hvor lite mygg og knott det var der. Noen få knott på kvelden, i de periodene vinden løyet helt, men det virket som om det var bare hanner - de var lite interesse for å borre i huden min :) 

Det skal sies at det fortsatt lå en del snø der, og nattetemperaturen var vel rundt 8°C. Men det kan altså være håp om bedre forhold i høyden?

Både på turen opp og ned var det atskillig varmere 2-300 moh lavere, og der var det stadig noen blindinger som prøvde seg - jeg stoppet av og til og sendte gjerne et par-tre av dem over til nye jaktmarker på hver stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, a_aa skrev:

Overnattet på Gullfjellet på ca 900 moh sist helg, og ble positivt overrasket over hvor lite mygg og knott det var der

Det er vel ikke sesongstart for slikt enda i de høydene? 

Normalsesongen er vel at Juni er rimelig trygg når det gjelder innsekt i høyfjellet uansett hvor man er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Svein Tore skrev:

Man tager hva man haver. Leiren ble evakuert så fort vi hadde fått i oss frokost. Havregrøten var forresten ekstra mettende den dagen, og veldig crunchy.

Knott.jpg.a1b3689f7ef07790cc98c08d0cbaac58.jpg

Hvor er dette fra?

Spør fordi jeg skal gå over vidda om ikke lenge. Er det ille må jeg løpe med ryggsekk😄😄😄 Ny taktikk mot mygg og knott.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er vel også slik at insekter tiltrekkes mørke klær så å bruke lyse klær kan også være litt til hjelp.

Det er en grunn for at en sebra har striper. Små, blodtørstige flygedyr blir forvirra av fargene. De går mot mørke farger (aner ikke om det gjelder alle, men i hvert fall klegg går mot sort)  

Ergo burde dere gå kledd i sort/hvite striper på tur nå 🦓

Vi kler ut hester som sebraer på sommeren pga dette. 

Antihistaminer er også kjekt for å unngå å klø seg ihjel etter et sånt massiv angrep av sånne grusomme smådjevler 😱 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Det er en grunn for at en sebra har striper. Små, blodtørstige flygedyr blir forvirra av fargene. De går mot mørke farger (aner ikke om det gjelder alle, men i hvert fall klegg går mot sort)  

Ergo burde dere gå kledd i sort/hvite striper på tur nå 🦓

Vi kler ut hester som sebraer på sommeren pga dette. 

Antihistaminer er også kjekt for å unngå å klø seg ihjel etter et sånt massiv angrep av sånne grusomme smådjevler 😱 

Det er smådjevler som liker mitt blod😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, Gittiamo skrev:

Du får satse på at motsetninger tiltrekker hverandre eller noe sånt 😂

Sette opp teltet på de mest forblåste plassene👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er en grunn for at en sebra har striper. Små, blodtørstige flygedyr blir forvirra av fargene. De går mot mørke farger (aner ikke om det gjelder alle, men i hvert fall klegg går mot sort)  

Ergo burde dere gå kledd i sort/hvite striper på tur nå 🦓

Vi kler ut hester som sebraer på sommeren pga dette. 

Antihistaminer er også kjekt for å unngå å klø seg ihjel etter et sånt massiv angrep av sånne grusomme smådjevler 😱 

Tja, jeg vet ikke hvor godt dette vil slå an i fjellheimen? Godt jeg er bleik :rofl:

Bilderesultat for fangedrakt

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng
24 minutter siden, Tåkefyrsten skrev:

Det beste jeg noen gang har brukt var ett lokalprodusert myggmiddel/myggmelk jeg fikk kjøpt i lakselv.. Ikke ett eneste bitt selv om jeg var i stabbursdalen på en vindstille sommerdag.

 

Husker dog ikke hva det heter.

Sikkert diesel. Har hørt det funker 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 8.44, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er vel også slik at insekter tiltrekkes mørke klær så å bruke lyse klær kan også være litt til hjelp.

Jeg har vert birøkter i noen år, og birøktere bruker ofte hvite klær når de steller i bikubene. Biene går også mot områder på kroppen hvor svette trenger igjennom, men jeg er ikke sikker på om mygg og knott navigerer på samme måte. Biene har veldig god luktesans, men mygg og knott navigerer etter CO2 metningen i luften. Det vil alltid være mye mygg i områder med tett laugskog og vann eller myr, ofte samme stedene som vi liker å slå opp telt. Men hvis du slår opp teltet på en åpen plass eller høyde hvor det trekker eller blåser litt så er ofte problemet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 1.42, Johanks skrev:

Tja, jeg vet ikke hvor godt dette vil slå an i fjellheimen? Godt jeg er bleik :rofl:

Bilderesultat for fangedrakt

Sebraens striper er nok ment så forvirre større blodtørstige dyr enn mygg og klegg. Mange insekter ser også fargene på en annen måte enn oss. Mange av dem ser et litt annet fargespekter enn oss, f.eks. så kan bier og humler se ultrafiolett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mygg er vel den enkleste å slippe og bli stukket av :) Autan eller myggmidler med DEET opp mot 20 % gjør at man slipper en god del stikk, noen vil vel alltid komme, men det bør man tåle om man bedriver litt friluftsliv. De vil fortsatt svirre rundt deg, men man slipper mange av stikkene. Enda sterkere midler med DEET fungerer naturligvis bedre, men stor sannsynlighet at kroppen din syns det er mer stas med noen myggstikk enn store mengder DEET. 
Man kan også ta 1 tablett zyrtec om dagen, så slipper man de verste hevelsene av myggstikkene. Man kan også impregere klærne med permethrin, fungerer strålende, trolig ikke helsekost det heller følge de som kan dette. Det enkleste er ofte det beste og det er å kle på seg og ignorere disse myggene. 

Vanlig knott syns jeg det også fungerer til en viss grad med vanlig myggmidler, dog ikke like bra som for mygg. Bruker man sterkere myggmiddel med mer DEET så fungerer det på knott, men selv velger jeg å bli plaget av knott kontra å dynke meg i store konsentrasjoner av DEET. Her i fylket sliter vi med Tuneflue par-tre uker i året, enkelte hevder sitronellaolje fungerer tilfredstillende, men bitt blir du uansett :)

Sviknotten som jeg personlig syns er mest slitsom skyr sterk konsentrasjon av DEET den også, men er det områder man ikke kliner seg inn med så kan du banne på at de finner de områdene. Det jeg syns fungerer greit nok er noe naturproduktgreier for mygg jeg kjøpte, sviknotten blir ikke skremt, men de drukner i den illeluktende olja som ligger som et lag over huden. Vil sikkert fungere like bra med litt feit krem, vaselin eller tilsvarende. 

 

Også får vi trøste oss med at både mygg, knott, sviknott og klegg hører til i naturen vår på samme måte som de fleste andre individer som befinner seg der, vi må bare leve med de så godt det lar seg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 17.46, tklami skrev:

Så foreløpig konklusjon er at det eneste som funker på knotten er fysisk beskyttelse. Den som klarer å finne på et middel som tar vekk knotten kan tjene gode penger

EURAX fungerer utrolig godt mot knott :) Har skrevet dette tidligere, og jeg lo selv første gang jeg hørte det, men det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, famjsv skrev:

EURAX fungerer utrolig godt mot knott :) Har skrevet dette tidligere, og jeg lo selv første gang jeg hørte det, men det fungerer.

Sinksalve også. Men det er noe klin 😂 

Knotten når ikke igjennom fet og tykk krem. 

Hjemmelaget middel som funker også, er en flaske med olje, noen fedd hvitløk oppi der, en dose sitronella og lavendel og la godgjøre seg noen dager før man smører på. Men det er også noe realt klin. Og det stinker. Kan kanskje funke å bytte ut olje med vann, men den sitter antagelig bedre med olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Sinksalve også. Men det er noe klin 😂 

Knotten når ikke igjennom fet og tykk krem. 

Hjemmelaget middel som funker også, er en flaske med olje, noen fedd hvitløk oppi der, en dose sitronella og lavendel og la godgjøre seg noen dager før man smører på. Men det er også noe realt klin. Og det stinker. Kan kanskje funke å bytte ut olje med vann, men den sitter antagelig bedre med olje. 

Har ikke noe med tykkelsen på kremen å gjøre, når det gjelder Eurax. Knotten skyr lukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, famjsv skrev:

Har ikke noe med tykkelsen på kremen å gjøre, når det gjelder Eurax. Knotten skyr lukta.

Den liker heller ikke tigerbalsam. Noe jeg også har brukt. Har også prøvd eurax. Det er mye som funker, men som kanskje ikke er like behagelig for oss heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Gittiamo skrev:

Den liker heller ikke tigerbalsam. Noe jeg også har brukt. Har også prøvd eurax. Det er mye som funker, men som kanskje ikke er like behagelig for oss heller. 

Mener du at det ikke er behagelig å bruke Eurax, eller at det er skadelig på noe vis? Fra Apotekets beskrivelse (tok bort litt):

"Eurax krem er et reseptfritt kløestillende legemiddel som inneholder krotamiton. Eurax brukes ved kløe av forskjellige årsaker, for eksempel kløe ved allergier og insektstikk, brennesle, brennmanet og solbrenthet."

Trodde posten handlet om tips om det som fungerer, bl.a. mot knott, jeg. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, famjsv skrev:

Mener du at det ikke er behagelig å bruke Eurax, eller at det er skadelig på noe vis? Fra Apotekets beskrivelse (tok bort litt):

"Eurax krem er et reseptfritt kløestillende legemiddel som inneholder krotamiton. Eurax brukes ved kløe av forskjellige årsaker, for eksempel kløe ved allergier og insektstikk, brennesle, brennmanet og solbrenthet."

Trodde posten handlet om tips om det som fungerer, bl.a. mot knott, jeg. :)

Eh nei 😂 jeg motstrider ikke noe av det du skriver. Jeg har ingen problem med eurax. Kjekt mot kløe er det også. Kommer bare med tips jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Eh nei 😂 jeg motstrider ikke noe av det du skriver. Jeg har ingen problem med eurax. Kjekt mot kløe er det også. Kommer bare med tips jeg også. 

Hehe... "kommunikasjon er noe dritt". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.