Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Garmin Fenix 5 plus serie


Anbefalte innlegg

Ser ut som om Garmin oppgraderer Fenix 5 serien sin med kart,music og Garmin Pay! Mulighet for nedlastninger av opptil 500 sanger og kart er vel det som betyr noe av betydning siden Garmin Pay ikke fungerer i Norge! Prisene ser også til å gjøre et byks oppover da pris på Fenix 5X Plus blir 899€😫 

Det positive er at man kanskje snart kan se ‘’gamle’’ 5X som jo har kart og safirglass dette ennå mer i pris?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Hvordan er kartene på disse? 
Har forstått det som at disse kommer forhåndsinstallert. Er det topografiske kart? Hvordan er detaljenivået?

Jeg har vært litt tilbakeholden på denne fronten, men litt endringer i friluftsvanene og mengden funksjonalitet de har klart å presse inn i disse klokkene, er i ferd med å lokke meg ned fra gjerdet.

Erindrer å ha lest at Garmin Pay er på plass i flere norske banker nå, dette hjelper også på nytteverdi og kjøpelyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, aico skrev:

Hvordan er kartene på disse? 
Har forstått det som at disse kommer forhåndsinstallert. Er det topografiske kart? Hvordan er detaljenivået?

Jeg har vært litt tilbakeholden på denne fronten, men litt endringer i friluftsvanene og mengden funksjonalitet de har klart å presse inn i disse klokkene, er i ferd med å lokke meg ned fra gjerdet.

Erindrer å ha lest at Garmin Pay er på plass i flere norske banker nå, dette hjelper også på nytteverdi og kjøpelyst.

 

Her kan du lese litt om 5x.... det er ikke noe forskjell fra kartene på 5x og 5x pluss. Man kan naturligvis andre kart, eller kartlag på klokken som hvilket som helst annet gps produkt fra garmin. Jeg er veldig fornøyd med klokken min :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, tshansen skrev:

Her kan du lese litt om 5x.... det er ikke noe forskjell fra kartene på 5x og 5x pluss. Man kan naturligvis andre kart, eller kartlag på klokken som hvilket som helst annet gps produkt fra garmin. Jeg er veldig fornøyd med klokken min :-) 

Takker for svar, tshansen!

Stor fare for at jeg ryker på en 5 pluss da.

Har du noen erfaring med lesbarheten på de forskjellige størrelsene? 
Jeg har ikke verdens feteste håndledd, så vipper mellom 5 pluss og 5S pluss. 5S pluss er nok den optimale størrelsen for meg, men forskjellen opp til vanlig 5 pluss er ikke veldig stor. Hvis den forskjellen utgjør mye på brukeropplevelsen så er nok den økte størrelsen til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 9.08, aico skrev:

Takker for svar, tshansen!

Stor fare for at jeg ryker på en 5 pluss da.

Har du noen erfaring med lesbarheten på de forskjellige størrelsene? 
Jeg har ikke verdens feteste håndledd, så vipper mellom 5 pluss og 5S pluss. 5S pluss er nok den optimale størrelsen for meg, men forskjellen opp til vanlig 5 pluss er ikke veldig stor. Hvis den forskjellen utgjør mye på brukeropplevelsen så er nok den økte størrelsen til å leve med.

Hvis ikke du har kjøpt så burde du kanskje drøye til etter onsdag med å kjøpe! Ikke umulig at den nye Apple Watch 4 kan ha noen kjekke nyvinninger nå den blir lansert til onsdag😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, stresser ikke med å kjøpe. 

Kan lett vente til Onsdag, men trur egentlig Apple lager en helt annen kategori av klokker. Jeg skal ha en dedikert tur og treningsklokke, ikke en hverdagsklokke. Jeg er så bakstrebersk at jeg helst går for stokk dumme mekaniske klokker til vanlig bruk 🙄

Skal innrømme at dagens AW har vært med i vurderingen den også. Den har mye bra, men i tillegg til å være designet som en 24/7 håndledds-datamaskin som jeg ikke trenger, faller den hovedsaklig igjennom på battertid og kronglete lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du blir skuffet med en Fenix, har selv en Fenix 3 som jeg har brukt i noen år nå på samtlige turer. Jeg skal ikke disse apple watch men holdbarheten generelt og ikke minst den helt tragiske batteritiden er en stor showstopper for meg. Fancy funksjoner er bra men når det kommer til stykket så er batteritid for en turklokke helt elementært. Med fenix kan du GPS tracke en helt dag uten problemer.  Men mulige den nye apple watch 4 har mye bedre batteritid? har ikke fulgt med på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, aico skrev:

Skal innrømme at dagens AW har vært med i vurderingen den også. Den har mye bra, men i tillegg til å være designet som en 24/7 håndledds-datamaskin som jeg ikke trenger, faller den hovedsaklig igjennom på battertid og kronglete lading.

Kronglete lading?

Jeg har ikke Apple Watch selv, men madammen har (versjon 3), og hun legger den jo bare på en liten magnetisk ladeplate og vipps så begynner den å lade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walle skrev:

Kronglete lading?

Må ses i kontekst av bruksområde.

11 timer siden, aico skrev:

Jeg skal ha en dedikert tur og treningsklokke, ikke en hverdagsklokke.

Å drasse med seg ladeplate på alle turer som varer over ett døgn er ikke spesielt praktisk. Når jeg heller ikke har bruk for klokken utenom tur, så blir kompromisset for stort.

Isolert sett er nok AW mer klokke for pengene, men til mitt bruk mener jeg Fenix er ett bedre valg.

Hvis Apple nå lanserer en vesentlig bedre klokke som fortsatt ikke passer helt til min bruk, så kan jeg hvertfall håpe at det medfører litt mer aggressiv prising på Fenix klokkene 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkt jeg først og fremst isolert på utsagnet om kronglete lading.

Jeg har selv en Garmin Fenix 2, der ladekabelen er større en "ladeplaten" for Apple Watchen til madamen, og må i tillegg klippses på klokken, der den ikke alltid treffer kontaktpunktene..
Nå har jo ladekabelen for Fenix klokkene endret seg med modellene som har kommet ut, men tror fortsatt ikke de er like enkel som på Apple Watch.

Det sagt, så deler jeg synet ditt, og hadde jeg ikke gått for en Apple Watch for bruk til tur og sport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega som i lang tid sverget til Apple watch har "skrotet" den og skaffet seg Fenix 5. Grunnen var så banal som manglende "tastelås".. Han skulle løpe Birken-løpet og holde tempoet etter pulsinformasjonen, men AW'en "trykket" seg selv "helt vekk" så han fikk ikke fomlet den tilbake til pulsvisningen underveis i løpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Omnilite said:

En kollega som i lang tid sverget til Apple watch har "skrotet" den og skaffet seg Fenix 5. Grunnen var så banal som manglende "tastelås".. Han skulle løpe Birken-løpet og holde tempoet etter pulsinformasjonen, men AW'en "trykket" seg selv "helt vekk" så han fikk ikke fomlet den tilbake til pulsvisningen underveis i løpet.

Dette er et godt poeng. Det med touch teknologi fungerer etter min erfaring relativt dårlig når man er på farta ute i all slags vær. Før jeg skaffet meg Fenix som bare har fysiske knapper så hadde jeg to forskjellige typer fitbit klokker med touch. Touch fungerer ekstremt dårlig når man blir våt og svett, noe man ofte er ute på tur. Det var veldig ofte jeg rett og slett ikke fikk betjent funksjonene på klokka fordi touchen kranglet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er overhengende fare for at jeg går for en Fenix 5 variant ila uka. 

Det jeg finner litt rart, er at i følge garmin.com så er displayet like stort på alle variantene (1.2"). Det har jeg faktisk ikke tenkt over når jeg testet dummyer. Så det man egentlig velger mellom er batteritid + evt pulsoksygenaklimatiseringsmåling(?) hvis man går for den største. Den største er uaktuell, nettopp pga. størrelsen, og jeg vet ikke hva pulsoksygenakklimatisering er, så da trenger jeg det neppe.

Helt ærlig så opplever jeg ikke noen stor forskjell mellom S modellen og den vanlige. Det er litt rart mtp. at jeg bare har 6,25"/160mm håndledd. Decisions, decisions...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.loepeshop.no/inspiration/garmin-fenix-5-plus

Denne artikkelen forklarer litt om forskjellen på ny Plus serie kontra gammel og på forskjellen mellom de tre modellene.

Ser ut som de to minste har fått dårligere batterikapasitet enn forgjengerne, men den store har fått bedre. Alle modellene har nå samme skjermstørrelse og kart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.