Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt, vet folk snart er lei.


Mads Folkestad

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
Akkurat nå, Mads Folkestad skrev:

Du har nok prøvd flere en meg! Hadde et fjellheimen, et msr enduks som lakk og et orion. Likte ikke tunell. Du har Orion som favoritt? 😊

Det finnes så mange bra telt til ulike formål, å finne en klar favoritt er vanskelig. Har ikke Orion, men har lest at mange er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Jan@ skrev:

Det finnes så mange bra telt til ulike formål, å finne en klar favoritt er vanskelig. Har ikke Orion, men har lest at mange er godt fornøyd med det.

Ja fins mangle flotte telt, ideelt sett ville jeg hatt 4😊 men lommeboka vil kun ha 1 som må passe til alt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, Mads Folkestad skrev:

Ja fins mangle flotte telt, ideelt sett ville jeg hatt 4😊 men lommeboka vil kun ha 1 som må passe til alt... 

3 er godt nok for meg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det ee uteolig mange telt som er virkelig gode, men som veier 0,5-1 kg «for mye».

Ditt gamle telt var Orion 3 exreme, som veide 3,5 kilo. Du vil spare vekt om jeg skjønner. Har det da noen hensikt å gå over til ett telt som veier 3 kilo eller mer? Sekken vil føles like tung.

Jeg tenker at hvis vekt er grunnen til at du vil skifte telt, så bør vekten reduseres ned med minst ca ett kilo, om det skal merkes.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er faktisk litt lei, men mest av utstyrsfanatismen på nettet. Kan ikke folk bare kjøpe et telt? Det meste fra anerkjente produsenter har god kvalitet - det har ikke så mye å si uansett hvilket telt du har. Friluftsliv handler om så mye mer enn det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Mads Folkestad skrev:

Kunne nok klart meg med 3, men slang på et typ myggtelt til kanondagene uten mygg. 

Hvilke telt har du? 

Hemmeligstemplet👍

Vet aldri når kona er på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Det ee uteolig mange telt som er virkelig gode, men som veier 0,5-1 kg «for mye».

Ditt gamle telt var Orion 3 exreme, som veide 3,5 kilo. Du vil spare vekt om jeg skjønner. Har det da noen hensikt å gå over til ett telt som veier 3 kilo eller mer? Sekken vil føles like tung.

Jeg tenker at hvis vekt er grunnen til at du vil skifte telt, så bør vekten reduseres ned med minst ca ett kilo, om det skal merkes.

Eller?

Jo, er enig i dette. Vil helst ned til 2,5 kg. 3,6 er litt mye på et telt jeg personlig ikke liker i snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thoreau skrev:

Ja, jeg er faktisk litt lei, men mest av utstyrsfanatismen på nettet. Kan ikke folk bare kjøpe et telt? Det meste fra anerkjente produsenter har god kvalitet - det har ikke så mye å si uansett hvilket telt du har. Friluftsliv handler om så mye mer enn det.

 

Jeg er enig og jeg starta med denne filosofien. Men jeg startet og med en sekk på 25kg og gikk da kun relativt korte turer. Etter jeg begynte med litt utstyrshysteri er den nå nede i 17kg og jeg får opplevd mye mer friluftsliv. Nå kunne jeg jo selvfølgelig trent mer men er man lat så er man lat... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thoreau skrev:

Ja, jeg er faktisk litt lei, men mest av utstyrsfanatismen på nettet. Kan ikke folk bare kjøpe et telt? Det meste fra anerkjente produsenter har god kvalitet - det har ikke så mye å si uansett hvilket telt du har. Friluftsliv handler om så mye mer enn det.

Ja og nei ;) Det er ikke dumt å ha tenkt i gjennom hva man ønsker å bruke teltet til, og hva man aksepterer av vekt og risiko, før man velger et å bruke en ukjent mengde penger på.

På den annen side: Jeg er atskillig mer gnien på å trykke på "liker"-knappen i rene utstyrstråder i dette forumet, enn i tråder for faktiske turer/friluftsliv. Gear-head-forums finnes det 14 på dusinet av, og jeg håper (og tror) fjellforum klarer å unngå å ende opp der ;) Samtidig er det jo fint om det fungerer som en god kilde for erfaringsbaserte utstyrsråd? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mads Folkestad skrev:

Jeg er enig og jeg starta med denne filosofien. Men jeg startet og med en sekk på 25kg og gikk da kun relativt korte turer. Etter jeg begynte med litt utstyrshysteri er den nå nede i 17kg og jeg får opplevd mye mer friluftsliv. Nå kunne jeg jo selvfølgelig trent mer men er man lat så er man lat... 

Jada, og dette er jo et diskusjonsforum, og det er alltids noen detaljer ved ulike produkter som man er opptatt av. Men jeg har sett noen omtale sovepose og liggeunderlag som "sovesystem"  - Det er altså det de sammenrullede skumplastgreiene mine er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått meg bort i jakten på det perfekte teltet, og innser etterhvert at vekt på teltet er ikke alt. Hovedsaken er at sekken blir lettere. Det trenger ikke være ensbetydende med lettere telt. Jeg har etterhvert redusert vekten på andre områder.

En av mine favoritter er er Reinsfjell 2, men da som solotelt. Har hatt med datteren noen ganger, men da synes jeg det er trangt. 

Vurder Allak som tomannstelt. Råflott telt og legg igjen 1 liter med øl og ta inn noe vekt der😊Omtrent samme størrelse innvendig, men større fortelt. Og da har du også vintertelt👍

Endret av Jofa19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jofa19 skrev:

Jeg har også gått meg bort i jakten på det perfekte teltet, og innser etterhvert at vekt på teltet er ikke alt. Hovedsaken er at sekken blir lettere. Det trenger ikke være ensbetydende med lettere telt. Jeg har etterhvert redusert vekten på andre områder.

En av mine favoritter er er Reinsfjell 2, men da som solotelt. Har hatt med datteren noen ganger, men da synes jeg det er trangt. 

Vurder Allak som tomannstelt. Råflott telt og legg igjen 1 liter med øl og ta inn noe vekt der😊Omtrent samme størrelse innvendig, men større fortelt. Og da har du også vintertelt👍

Ja er vinterbruken og ventilasjonen som gjør at jeg ønsker meg dette. Men er redd det blir lite for 2p+hund på vinterstid😊 å da er jo poenget borte. Samme gjelder vell for reinsfjell 2. Hadde vurdert 3ern hadde den vert klunk lik 2ern bare større👍

Endret av Mads Folkestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mads Folkestad skrev:

Haha dama mi er drittlei, hun likte orion. Men er ikke hun som bærer det så... Slet litt med gjennomtrekken på di 25 grader + dagene vi hadde. Men sjelden det blir så heftig her da. 

Når det er så varmt så kan man ikke ligge inni teltet med skottene tettet. Da er det bedre å legge seg utenfor teltet. Ev med myggnetting over ansiktet.

Det finnes foreløpig ingen telt som kan gi deg alt du vil ha på en gang. Hvis du skal ha det lett så er det sjeldent høyt inni, stort, eller egnet for seriøs vinterbruk.
For vinteren har tunnelldesignet noen uovertrufne fordeler spesielt på høyfjellet: Fort å slå opp, vindstabilt, og mulighet for stort fortelt (med grop). Selvstående/kuppel telt har sjelden store fortelt.

Et lett, selvstående, men dog litt lite telt for 2+hund er https://bigskyinternational.com/products/big-sky-chinook-2p-tent?variant=31320827715

Jeg tror kanskje jeg ville satset på et telt for 3+ sesonger, og heller kjøpe et dedikert vintertelt en gang i fremtiden. (Og da er forsåvidt Orion 2 UL ganske fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mads Folkestad skrev:

Ja, blir et problem med takhøyden da... Har teltet på litt kule plasser jeg vil tilbake til som ikke er tunell vennlige😊

Med ett par steiner er det null stress å ankre fast tunelltelt. Det eneste som kanskje er vanskelig er rett før snøen kommer og steinene er fryst fast i bakken. 

Takhøyde eller liggelengde er heller ikke noe problem for meg på 194cm. 

Kan ikke huske en enste gang selvstånde telt har vært eneste løsning på noen av mine turer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
29 minutter siden, Mads Folkestad skrev:

Ja, blir et problem med takhøyden da... Har teltet på litt kule plasser jeg vil tilbake til som ikke er tunell vennlige😊

På mange steder er det nok enklere å få opp kuppeltelt ja, og mange trives godt i kuppeltelt. Men hvis det er litt steiner i nærheten, og du har med litt snor/tynt tau, får du satt opp tunellteltet også ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bunnduk på SL telt så trenger du ikke bekymre deg. Bruk teltet for alt det er verdt, blir det ett hull lapper du det med gaffa. Blir det 20 hull bytter du bunnduken. 

Har ingen hull i mitt, selv med en hund som gjerne ligger i innerteltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Prebb skrev:

Når det er så varmt så kan man ikke ligge inni teltet med skottene tettet. Da er det bedre å legge seg utenfor teltet. Ev med myggnetting over ansiktet.

Det finnes foreløpig ingen telt som kan gi deg alt du vil ha på en gang. Hvis du skal ha det lett så er det sjeldent høyt inni, stort, eller egnet for seriøs vinterbruk.
For vinteren har tunnelldesignet noen uovertrufne fordeler spesielt på høyfjellet: Fort å slå opp, vindstabilt, og mulighet for stort fortelt (med grop). Selvstående/kuppel telt har sjelden store fortelt.

Et lett, selvstående, men dog litt lite telt for 2+hund er https://bigskyinternational.com/products/big-sky-chinook-2p-tent?variant=31320827715

Jeg tror kanskje jeg ville satset på et telt for 3+ sesonger, og heller kjøpe et dedikert vintertelt en gang i fremtiden. (Og da er forsåvidt Orion 2 UL ganske fint)

Det ser ut som det kommer til å bli et orion 3 ul. Da har jeg ihvertfall spart 800 gram og har et telt jeg vet syns er greit og som dama er fornøyd med 😊 venter bare på at fjellsport skal få flere på lager, ser di har - 30% nå👍 får jeg skikkelig sans for vinterturer får jeg kjøpe meg et dedikert vintertelt😊 fåreløpig får jeg prøve å være flink å bygge litt opp forann glippen på orion😉 Tusen takk for alle svar! Gir nok tunell eg sjangse hvis det blir dedikert vintertelt👍 

Vi hadde desverre ikke myggnett på vår varme tur😅 blir med på neste hetebølge, blir vell ikke denne sommeren😊

Endret av Mads Folkestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anders_G skrev:

Når det gjelder bunnduk på SL telt så trenger du ikke bekymre deg. Bruk teltet for alt det er verdt, blir det ett hull lapper du det med gaffa. Blir det 20 hull bytter du bunnduken. 

Har ingen hull i mitt, selv med en hund som gjerne ligger i innerteltet. 

Godt å høre😊 tåler mer en jeg trodde da ihvertfall, 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mads Folkestad skrev:

Det ser ut som det kommer til å bli et orion 3 ul. Da har jeg ihvertfall spart 800 gram og har et telt jeg vet syns er greit og som dama er fornøyd med 😊

Vet ikke hvor lange du og dama di er, men vær nå uansett klar over at Exped utvider liggelengden med 10 cm fra 2017 til 2018 for Orion UL. Da Kan det være fornuftig å være sikker på hva du kjøper? Greier du deg med den gamle liggelengden , som offisielt var 220, men som jeg som en person på 190 vil kalle "akkurat tilstrekkelig" , eller må du ha den nye. Hvis ikke kan du gjøre gode bruktkjøp, vil jeg tro. Det er visstnok bare 50 gram i differanse :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, a_aa skrev:

Vet ikke hvor lange du og dama di er, men vær nå uansett klar over at Exped utvider liggelengden med 10 cm fra 2017 til 2018 for Orion UL. Da Kan det være fornuftig å være sikker på hva du kjøper? Greier du deg med den gamle liggelengden , som offisielt var 220, men som jeg som en person på 190 vil kalle "akkurat tilstrekkelig" , eller må du ha den nye. Hvis ikke kan du gjøre gode bruktkjøp, vil jeg tro. Det er visstnok bare 50 gram i differanse :) 

Jeg er ikke så lang, men 10cm er 10cm, ser det er 230 på fjellsport sitt som er på tilbud. Kommer nok godt med når hunden skal inn

Endret av Mads Folkestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mads Folkestad said:

Slet litt med gjennomstrekken på di 25 grader + dagene vi hadde. Men sjelden det blir så heftig her da. 

Selv med begge dørene åpner i yttetteltet og kun netting i innerdørene så ble det tett? (25 pluss er varmt uansett hvor man er/sover.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Terka skrev:

Selv med begge dørene åpner i yttetteltet og kun netting i innerdørene så ble det tett? (25 pluss er varmt uansett hvor man er/sover.)

kun netting i innerdørene, men ytterdørene lukket :) fruen syns det er litt skummelt å kunne se ut i mørket^^ dørene lukket gir en fin falsk trygghet som gjør at hun får sove.

Det ville nok virket bra med ytterdørene oppe, men da hadde jo ikke jeg fått lov å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.