Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsgave til brudepar?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Hjelp søkes! 

Jeg skal i et bryllup neste helg, og attpåtil som forlover. Brudeparet har (selvsagt....) satt opp ei ønskeliste med de sedvanlige interiør- og kjøkkentingene. Kjenner at det byr meg midt imot å skulle henge seg på den bølgen, og ønsker mye heller å gi noe friluftsrelatert. Brudgommen har jo en del utstyr fra før - men hva er det dere har / ser at andre har, som passer for par å ha med seg på tur - og som ideelt sett gjør at man kommer seg enda mer ut??? 

På forhånd takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de er toppturfolk og ikke strenge på miljøhensyn: 

http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=10&languageId=44

(Alternativt et løft eller to på destinasjon i alpene om de drar på skiturer dit.)

Eller guide/føringer i den norske fjellheimen?

Å anbefale utstyr er jo vanskelig uten å vite hva dem har fra før, eller type friluftsliv dem utøver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

 

Å anbefale utstyr er jo vanskelig uten å vite hva dem har fra før, eller type friluftsliv dem utøver.

 

Jepp, burde nok presisert bedre. Han liker både ski og fjelltur, men som par er de mer typiske "marka - folk" med lavterskel friluftsliv som fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ett dobbelt Exped liggeunderlag :) Sleng oppi en pakke kondomer, så skjønner de hva liggeunderlaget skal brukes til 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hva med å lage en glampinghelg for de? Du stiller opp med telt og god friluftsmat. All inclusive i skogen/på fjellet. Og de kan bare lene seg tilbake og nyte turen uten å bære med seg masse. 

Eller; når du sier 'Markafolk' - bor de i eller i nærheten av Oslo? Hva med en luksushelg for dem på Bøvelstad husmannsplass i Enebakk. Du/en liten vennegjeng må stille med nødvendig mat og drikke og planlagte aktiviteter. Du/vennegjengen bærer og tilbereder. Brudeparet koser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig post!

- Hva med pariserpulk? Du kan evnt fylle den med øl/vin og diverse, så alt er klart for tur=)

- Foret fjellduk, "happy wife, happy life"

Om du vil ha noen tips til "småting:

En gang kjøpte jeg en fiskesluk, som jeg leverte til en gullsmed og fikk inngravert brudeparets initialer osv. De satte stor pris på den, og fikk den rammet inn.

Trekopper med inngravering har jeg også gitt bort i gaver, og de har blitt satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Dette synes jeg blir helt feil, i mine øyne. :( Jeg hadde ALDRI kjøpt noe som ikke sto på deres ønskeliste, hvis jeg ikke var 100% sikker på, at de trenge noe annet bedre. Selv om minst en av dem er ivrig på friluftsliv, blir det tullete å kjøpe noe slikt av minst to grunner. 1) De har mer behov, for det som står på ønskelista!  Ellers hadde også omtalt utstyr stått der. 2) Uten å vite hva de trenger av friluftsutstyr, blir det en nedtur å få noe de har fra før av, selv om tanken er god. Måtte i såtilfelle ha blitt et gavekort. Men er det noe å ha med seg som bryllupsgave, når det er ei klar ønske liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis uenig @Tiur3, det skal også være noe du har lyst til å gi. Jeg har gitt annen gave, som den opplevelsen jeg nevnte, til friluftsfolk som giftet seg. Det ble satt skikkelig stor pris på.

Men f.eks. å gi noe annet som er tilsvarende det dem har på listen blir feil. Og du bør kjenne dem godt for å komme med egen gavevariant, noe jeg antar du gjør når du er forlover.

Og siden du er forlover så er det også lov til å legge i litt ekstra for gaven også om du har råd til det, og gjøre litt mer ut av det. F.eks om du går for gaven @Mareng nevner så kan du utdype det i en tale under middagen og nevne at det følger med en glampinghelg ++ slik @Gittiamo nevner, og gjøre det hele litt underholdende om de er personer som setter pris på det. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips så langt. Vi bor langt fra hverandre i landet så det blir vanskelig å gi en opplevelse jeg skal være med på selv. Men den mest vellykkede gaven jeg har gitt noensinne var nok til et vennepar som fikk grunnkurs havkajakk med meg som instruktør. 

Personlig tenker jeg at man må kunne gi noe utenfor lista uten at det "tas ille opp", er jo grenser for hvor høytidelig og forutsigbart alt må være. Så lenge det er noe man vet vil bli brukt og satt pris på. Likte ideene om både dobbelt underlag og glamping - helg. Samt tips til småtingene som kan slenges med, sånt gjør jo det hele mer personlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.