Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett telt 1-2/2


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Jan@ said:

Blir nesten svar skyldig🤔

Hilleberg, Helsport, Exped, Nordisk, Fjellreven, Frisport og Salewa😅😅

BD, TNF, MH og de andre store på telt for å gå/bære mange høydemeter og i værutsatte områder? Mulig du må endre litt på tankesett/funksjonsvalg ift slik du tenker nå, ut fra slik dem definerer behovene slike telt skal dekke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
5 minutter siden, Terka skrev:

BD, TNF, MH og de andre store på telt for å gå/bære mange høydemeter og i værutsatte områder? Mulig du må endre litt på tankesett/funksjonsvalg ift slik du tenker nå, ut fra slik dem definerer behovene slike telt skal dekke?

Mulig jeg sitter fast i et inngrodd tankesett og forestillinger om hvordan konstruksjonen bør være. Jobber med saken. MH og TNF er meget bra, uten tvil. Har hatt VE25 i noen år tidligere - ett transportabelt bomberom. Glippen under duken fungerte fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

MH. Ghost UL1 veier under et kilo, UL 2 veier litt over 1.2.

Virker som når man begynner å gå under den magiske 2 kilos grensen begynner størrelsen å krympe og/eller komprimissene å øke ganske mye i takt med vektttapet.

Men men, du har ihvertfall noen soveposer i samlingen din å velge blant :) :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at telt er vanskelig. Det er litt som med hus og leilighet. Du er ikke helt sikker på hvilke løsninger du vil ha, men etter å ha byttet bolig noen ganger vet du i hvert fall hva du ikke vil ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg liker MH Ghost Sky UL. God pris, lett og mange gode funksjoner, samt mesh innertelt. To innganger er hva jeg egentlig ønsker, noe Sky har.

Har det barduner? Er usikker 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Mareng skrev:

MH. Ghost UL1 veier under et kilo, UL 2 veier litt over 1.2.

Virker som når man begynner å gå under den magiske 2 kilos grensen begynner størrelsen å krympe og/eller komprimissene å øke ganske mye i takt med vektttapet.

Men men, du har ihvertfall noen soveposer i samlingen din å velge blant :) :lol: 

Ser at jeg også trenger flere telt i samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
17 minutter siden, rayun skrev:

Ingen tvil om at telt er vanskelig. Det er litt som med hus og leilighet. Du er ikke helt sikker på hvilke løsninger du vil ha, men etter å ha byttet bolig noen ganger vet du i hvert fall hva du ikke vil ha. 

Er ikke dette deg, om jeg ikke husker feil? Dette veier vel 2kg?

https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-tour-1

Synes MSR teltene ser litt mindre trekkfulle ut, pga. duk nederst og netting øverst? Men man får ikke dobbel dør i innerteltet, så man blir allikevel «fanget» inne, om man vil sitte i myggfri sone. Men jeg vet ikke, det er vel kanskje mer vanlig å ta på seg en mygghatt og sitte ute?

1,3 kilo: https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-nx

1,7 kilo: 

https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-nx

1,7 kilo (our most livable solo backpacing tent): https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/elixir-1

De fleste (eller alle disse?) får man med to innganger om man går opp ett hakk i størrelse ser det ut til.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Terka skrev:

Det et bare å følge samme metode som du gjør for soveposene dine @Jan@ 🤣

20180614_200944.thumb.jpg.da6a513b00d988ca80eebebe24ae2b00.jpg

Hvert telt har sitt bruksområde, noen overlapper delvis i bruk men har da forskjell i plass/vekt osv. 😇 Naturehike teltet er juniors "starttelt" 😁

Blir nesten som damer og sko, velger etter humøret😄 Vi velger etter type tur👍 Flott samling😊

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Jan@ skrev:

Blir nesten som damer og sko, velger etter humøret😄 Vi velger etter type tur👍

Velger du dame etter humøret og sko etter type tur? 👍

Noen må gi deg en medalje! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
19 minutter siden, rayun skrev:

Ingen tvil om at telt er vanskelig. Det er litt som med hus og leilighet. Du er ikke helt sikker på hvilke løsninger du vil ha, men etter å ha byttet bolig noen ganger vet du i hvert fall hva du ikke vil ha. 

Samme som med damer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hatt et lettere selv til lengre solotur, vurderte Salewa men vurderer og Black Diamond firstlight eller Reinsfjell Sl da har Reinsfjell pro så er bortskjemt med innganger og plass . Grei pris på BD og får tillegg en vestibyle hvis skal ha med med mye og vil ha fortelt og grei totalvekt tilsammen telt er 1500g og vestibyle 610g.

Om det er brukelig er et annet spørsmål men teltet er vel i samme liga som Helsport Trolltind 

https://www.outnorth.no/black-diamond/firstlight?gclid=EAIaIQobChMI-Y75wOHT2wIVzQ8YCh3a0Q_dEAQYAiABEgIuhvD_BwE#Wasabi

https://www.outnorth.no/black-diamond/firstlight-vestibule?gclid=EAIaIQobChMIgJC8u-DT2wIVxQ8YCh2J2AV8EAQYAyABEgIBV_D_BwE#Wasabi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mareng skrev:

Er ikke dette deg, om jeg ikke husker feil? Dette veier vel 2kg?

https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-tour-1

Synes MSR teltene ser litt mindre trekkfulle ut, pga. duk nederst og netting øverst? Men man får ikke dobbel dør i innerteltet, så man blir allikevel «fanget» inne, om man vil sitte i myggfri sone. Men jeg vet ikke, det er vel kanskje mer vanlig å ta på seg en mygghatt og sitte ute?

1,3 kilo: https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-nx

1,7 kilo: 

https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-nx

1,7 kilo (our most livable solo backpacing tent): https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/elixir-1

De fleste (eller alle disse?) får man med to innganger om man går opp ett hakk i størrelse ser det ut til.

Jo da, dette er meg.

Hubba Tour er litt ulikt andre telt fra MSR da duken på Tour-utgaven går helt ned til bakken. Lufting skjer hovedsakelig gjennom ventiler, men duken på langsiden kan løftes litt fra bakken for ekstra luft. I Tourutgaven er det hel duk i innerteltet med et par meshpanel øverst i mønet/taket. Ønsker man utsikt fra soveposen åpnes døra i innerteltet og døra ytterteltet mens man beholder myggdøra. Da har man helt myggfri og fin utsikt siden hoveddøra i ytterteltet har både tett duk og full myggdør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Reinsfjell SL som egentlig er svaret på alle dine teltdrømmer

Jeg er nok enig i at dette er det beste valget du kan gjøre. Skulle du mot formodningen ødelegge bunnduken, setter sikkert helsport inn en kraftigere bunnduk for en tusenlapp, og du har drømmeteltet. 

Men hvis du skal ha et lett telt, hvorfor ikke kjøpet et som faktisk er lett? Feks Zpacks  Duplex men de har 4-6 ukers leveringstid nå. 

Synd jeg blir bortreist ellers skulle jeg tatt en tur til deg, med et par telt. 

Har et Trolltind SL på 1.3 kg du kan få låne hvis du vil. Jeg er ikke redd for bunnduken.  Men må ha beskjed innen mandag ettermiddag, send i så fall en pm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tusen takk, sender PM hvis jeg ønsker å låne.

Jeg leste akkurat brukererfaringer om MH Ghost Sky 2/3 på hjemmesiden til MH - ikke akkurat oppløftende. Det var flere dårlige.

Enig med @whistlerog @Memento mori. Reinsfjell SL er nok mitt telt. Har vært Helsport SL motstander, men har snudd. Endringer fra 2018 er heller ikke negativt. Bruker vanligvis ikke bunnduk, men trolig kjøper jeg en.

Håper på snarlig 25% rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare positive erfaringer med Fjellheimen SL, men også de siste turene med Salewa teltet du har. Både Sierra Leone og Exped Orion har funka knall under hetebølgen som har vært nå. (to dører og mulighet for gjennomlufting på begge, større areal med netting om man vil på Orion).

EDIT: Tror løsningen er å ta et valg og IKKE se deg tilbake. Bra telt blir det uansett 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Terka skrev:

Har bare positive erfaringer med Fjellheimen SL, men også de siste turene med Salewa teltet du har. Både Sierra Leone og Exped Orion har funka knall under hetebølgen som har vært nå. (to dører og mulighet for gjennomlufting på begge, større areal med netting om man vil på Orion).

Veldig glad for Salewa-teltet. Exped Orion er et telt jeg gjerne kunne tenke meg, også Hilleberg Kaitum 3. Det er de modellene jeg stadig kommer tilbake til😊

Nå blir det i hvert fall Reinsfjell Superlight 2. Venter på bedre pris, hvis ikke kjøper jeg trolig det rett før turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
36 minutter siden, rayun skrev:

Jo da, dette er meg.

Hubba Tour er litt ulikt andre telt fra MSR da duken på Tour-utgaven går helt ned til bakken. Lufting skjer hovedsakelig gjennom ventiler, men duken på langsiden kan løftes litt fra bakken for ekstra luft. I Tourutgaven er det hel duk i innerteltet med et par meshpanel øverst i mønet/taket. Ønsker man utsikt fra soveposen åpnes døra i innerteltet og døra ytterteltet mens man beholder myggdøra. Da har man helt myggfri og fin utsikt siden hoveddøra i ytterteltet har både tett duk og full myggdør. 

Det har jo en del gulv i ytterteltet, så myggdør bare i ytterteltet kan muligens fungere bra på dette teltet.

Det ser ut til ett telt man kan bo i, ikke bare sove i. Har du prøvd det enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Bjørja skrev:

Prøv iallefall å bruke det teltet du tilsist kjøper. Telt som lever sine liv i boden er triste greier...

Har innrettet meg slik med det nye huset, at det blir regelmessige turer.

Har vært på en, men det blir i hvertfall ‘en ukes vandring og ukes fisketur med min datter. Den faste foto-høstturen skal jeg ha.

Har fortsatt prosjekter igjen på det nye huset, men de avsluttes innen utgangen av september. Det blir deilig å ikke være slave av huset hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisgaranti på xxl og gsport kjekt det ,synd ikke er helsport på gsport 25% der nå i 2 dager for de som er med i kundeklubb/nyhetsbrev😊 mulig du får med footprint på reinsfjell hvis prater med de linket til siden er på omtrent alle andre sl telt nå hos de nå pga lillehammerdagene, var greie handle med før hvertfall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.