Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sykkeltur?


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei på dere!😀

Vi er en liten familie på 3 som har lyst til å dra på sykkeltur i sommer, men vet ikke helt hvor. 

Er det noen som har tips til områder som er fine å sykle i?

Lille frøkna er 2år så det må være fremkommelig med sykkelvogn. Gjerne en tur på 2-3 dager eller lengre. Vi ønsker å sove i telt. Helst ikke alt for mange laaaange oppoverbakker da det er myyye pikkpakk som skal med...😜😜

Det kan gjerne være en rundtur, frem og tilbake eller muligheter for på komme seg tilbake til bilen med kollektiv transport. Helst minst mulig langs  veldig trafikkert vei... 

Veldig takknemlig for tips!! 😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere skriver ikke hvor dere holder hus, men i Oslo-området kan man jo sykle i Nordmarka. Der går det skogsbilveier i «alle» retninger. Tar man t-banen opp til Frognerseteren, starter man jo høyt og slipper de verste stigningene. Men paddeflatt er det selvsagt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Golsfjellet er visst nok bra https://www.cyclingnorway.no/reisemal/golsfjellet/ Mange mil med grusveier. Jeg vet om flere fine ruter på asfalt, men stigning er uungåelig, i tillegg biltrafikk. Barn i sykkelvogn på smale trafikkerte veier i ferietiden kan jeg ikke anbefale. Sats på grusveier med lite eller ingen biltrafikk.

https://www.cyclingnorway.no/ruter/hallingdalsruta/

Det er flere ruter i lenken dere kan se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil til fjells og kan dra når det er meldt passe fint vær, kan jeg anbefale Krossobanen - Kalhovd. Vi gjorde det sommeren eldste var 2 og satt i sykkelvogn. VisitRjukan (ellernoesånt) selger pakker hvor billett til Krossobanen (opp og ned), matpakker som hentes på turistkontoret, dusj, middag og overnatting på Kalhovd er inkludert, litt rabattert. Eventuelt er det jo og mange fine teltplasser underveis, og det går vel også an å sykle litt videre vest eller nord forbi Kalhovd - eller ta en båttur inn til Mårbu. Passe variert, lettsykla grusvei uten de verste bakkene. Jeg har lyst til å ta den turen igjen snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere! 

Takk for mange fine tips!! Skal sjekke ut alle! 😀

Vi holder til i Østfold, men kjører gjerne et stykke - så alt sør for Trondheim er interessant! 😉

I fjor syklet vi nordover i Øyerfjellet en liten uke, med utgangspunkt rett nord for Hafjell. Der var det veldig fint! Hadde noen dager på Skeikampen langs Peer Gyntveien også, men det var alt for mye trafikk...  Så enig med deg @Jan@, minst mulig trafikk! 😉

Så turen trenger ikke være så lang i mil, men vi vil gjerne være ute i flere dager. ☺️ Til fjells er mest ønskelig, alternativt langs elv/sjøen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Megalep skrev:

Hvis dere vil til fjells og kan dra når det er meldt passe fint vær, kan jeg anbefale Krossobanen - Kalhovd. Vi gjorde det sommeren eldste var 2 og satt i sykkelvogn. VisitRjukan (ellernoesånt) selger pakker hvor billett til Krossobanen (opp og ned), matpakker som hentes på turistkontoret, dusj, middag og overnatting på Kalhovd er inkludert, litt rabattert. Eventuelt er det jo og mange fine teltplasser underveis, og det går vel også an å sykle litt videre vest eller nord forbi Kalhovd - eller ta en båttur inn til Mårbu. Passe variert, lettsykla grusvei uten de verste bakkene. Jeg har lyst til å ta den turen igjen snart :)

 

Dette høres spennende ut! 

Ser ut som et flott område for å kombinere også noen fotturer og kanskje litt bading! :) Har kun vært i området vinterstid tidligere... 

Syklet dere noe videre forbi Kalhovd? Gikk det greit å få med sykkel/vogn på Krossobanen? Rjukan er jo et vakkert område med mange muligheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 0.54, Jan@ skrev:

Golsfjellet er visst nok bra https://www.cyclingnorway.no/reisemal/golsfjellet/ Mange mil med grusveier. Jeg vet om flere fine ruter på asfalt, men stigning er uungåelig, i tillegg biltrafikk. Barn i sykkelvogn på smale trafikkerte veier i ferietiden kan jeg ikke anbefale. Sats på grusveier med lite eller ingen biltrafikk.

https://www.cyclingnorway.no/ruter/hallingdalsruta/

Det er flere ruter i lenken dere kan se på. 

Skal sjekke dette nærmere, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pearl skrev:

Takk for link!! :)

Har tenkt på Rallarvegen mange ganger, men tenkt at det ikke var et sted for barn i vogn... men ser av teksten at turen fra Haugastøl til Finse skal være ok. 

Har du syklet den? Mye folk? 

Nei ikke syklet selv ennå kun hørt fra bekjente som har syklet hele og sagt var veldig fin tur 😊 

Ifølge de kan det være noe folk i høysesong ja. 

Er nok greiest den etappen ja blir mye stigning ellers med vogn. Regner med er noen andre her som kan gi deg bedre svar syklet selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pearl skrev:

 

Dette høres spennende ut! 

Ser ut som et flott område for å kombinere også noen fotturer og kanskje litt bading! :) Har kun vært i området vinterstid tidligere... 

Syklet dere noe videre forbi Kalhovd? Gikk det greit å få med sykkel/vogn på Krossobanen? Rjukan er jo et vakkert område med mange muligheter! :)

Vi sykla bare Krossobanen-Kalhovd tur-retur, men den turen kan gjerne deles i et par etapper med teltovernatting, så får man bedre tid til leik underveis. Ser at det ikke var like mye vei vest- og nordover videre fra Kalhovd som jeg trodde, det går bare opp til Synken der båten til Mårbu går fra. Hvis vi tar den turen igjen ser jeg for meg telt, kortere sykkeletapper (eldstemann må sykle sjøl nå) og båttur inn til Mårbu, det blir variert og spennende for unga håper jeg :) går fint med sykler og sykkelvogn på banen, og bare den turen i seg sjøl var en høydare for toåringen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om noen skulle lure så endte vi opp med å reise opp på Hardangervidda ved Rjukan! :)

For å gjøre ting litt enklere for oss selv så kjørte vi opp til Kalhovd turisthytte. Med utgangspunkt her syklet vi en liten tur i retning Synken. Der lagde vi basecamp helt nede ved vannet og nøt 2 rolige dager med små gåturer og bading. 

Det var meldt tordenvær og mye regn onsdag til torsdag, så da tok vi en natt inkl. deilig middag på Kalhovd.

Nydelig vær lokket oss videre ut på sykkel igjen. Syklet fra Kalhovd og retning Gvepeborg. Fant oss en flott sted ved et lite vann, ny base camp som utgangspunkt for flere dager med sykkelturer, bading, multeplukking og oppdagelsesferd. 

Såååå deilig å være oppe på vidda igjen!! :) Med en toåring og 2 mnd igjen til termin så blir det enkel turlykke uten de helt store forflytningene. ;)

Takker så masse for tips dere som kom med de! De øvrige tipsene er lagret for nye eventyr neste sommer! Da er det duket for en måned eller to på tur i permisjonstiden. ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.