Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung sekk ferdig pakket med alt på en ukes fisketur


tklami

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste. Men vi har jo en gjeng lettpakkere her på forumet som har superlett sekk, men vi er nå også endel som pakker ganske tungt. Hadde vært interessant å vite hvor tung en snitt sekk er for en ukes fisketur på fjellet med alt av mat, fiskeutstyr og alt mulig annet som går i sekken. Så rett og slett vekta på sekken i det en forlater bilen på ukesturer på fjellet.

Jeg for min del vet at min sekk med alt veier rett i underkant av 30kg for en 7-9 dagers tur. Ikke av de letteste, men jeg får i allefall kost meg på tur selv om de første dagene så kjenner jeg vekta av sekken ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del 16 kg inkl ytterjakke som alltid havner i sekken.  1 kg med mat PR dag. 

Da har jeg med et 2 mannstelt, 2 liggeunderlag og quilt til -12 grader, samt at gåstaver sitter på sekken. Et opplegg med god plass i teltet og bra sovekomfort. 

Edit: En Haspelstang og en Tenkara fluestang. Markboks. 

Endret av Memento mori
La til fiskeutstyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Kommer opp i litt over 20 kg med mat og fiskeutstyr for 7 dager. Tar jeg med tarp og staver øker vekta med 1,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne også vært interesant å vite hva dere har med av fiskeutstyr i dette regnskapet.

Personlig kunne jeg aldri dratt på en lengre fisketur uten å ha med både haspel og flueutstyr. Er fiske hovedmålet ville jeg også vurdert backup på stangsiden. Skal man ha fullt utbytte av turen, er det enkelte steder også en fordel å ha med en vadebukse (eller midjevadere). Mark er også ofte med, og for en uke kan det bli litt. Alt dette drar jo vekta opp ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken min havner på ca. 15kg for ei uke. Dette inneholder 5kg med mat (inkl. noen hundre gram med skummel væske) og ca. 1.3kg med fiskeutstyr. Har med 2 haspelstenger og en full slukboks på 300g. Vandring og fisking er prioritert 50/50 hos meg.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min ukestur på Hardangervidda i sommer har jeg beregnet omtrent 15 kilo. Alt utenom mat og drikke veier 9 kilo om jeg holder meg til nåværende pakkeliste. Det skal gå greit. Da blir det cirka 6 kilo med mat og edle dråper. 

Av fiskeutstyr har jeg da kun en stang, en 9’ Exage minitele og Mustad slukboks med ymse innhold. Av luksus er det stort sett bare Helinox Groundchair. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok 20-22kg på ryggen på en ukestur i Femundsmarka jeg sitter å pusler med nå, angående pakkeliste. Da har jeg god komfort og rikelig med fiskeutstyr.

BTW. Det er hos meg ikke mange kiloene i sekken som skiller en én ukes tur og en toukers. Det er mer gass som må med, mer mat og mer toalettpapir. Stort sett. Klær og bekledning blir det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en uke+ i Femundsmarka nå om en liten måned, faktisk veldig spent på hva vekten ender opp på. Har jo blitt litt mer bevist kanskje på ting jeg ikke behøver og diverse utstyr har blitt lettere men at jeg bikker 25kg tviler jeg ikke på. Dog vil det rase av noen kg de første dagene, det smaker veldig godt med ett par kalde halvlitere når man har fått opp første camp, og jeg antar det blir noe fersk-mat også som forsvinner fort. Er nok under 20kg håper jeg etter en par dager. Pakklisten viser 15,5kg med alt inkl drytec middag for 5 dager, men da er ikke fiskeutstyret, småting og ferskvarene medregnet. 

Fiskeutstyr skal med ja, får beherske meg litt der. Blir med både flue og haspelstanga men får velge litt nøye ut av sluker m/mer som blir med. Samme med kamerautstyret egentlig, vurderer å sløyfe tripoden men tenker å få filmet litt så usikker der enda.

Får se, skal være litt luksus på denne turen. Tross alt ferie, gleder meg vilt :)        

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha med 1 haspelstang og 1-2 fluestenger, vadere/vadestøvler og speilrefleks. Havner rundt 20 kilo på solotur da, pluss ca 1kg mat/drikkevarer pr dag. På lengre turer blir speilrefleksen og bensinbrenner hjemme (lager kun mat på bål) og byttes vadebukse og vadesko ut med hoftevadere + lette joggingsko. Sparer ca 4kg på det, slik at jeg holder vekten under 30kg i starten på 14 dagers tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.