Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass og magnetisme


Miamaria

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor vanlig er det at kompass kommer i ulage fordi det har vært i nærheten av nøkler, mobiltelefon eller lignende? Jeg mener, det er jo godt kjent at det kan bli i ulage der og da om det er for nært noe metallgreier, men sånn at kompasset blir permanent satt ut av spill og må sendes inn for avmagnetisering? (Ifølge forhandler som en person med kompass som ikke funket reklamerte til.)

Det var nytt for meg, vet ikke hvordan jeg skal klare å oppbevare kompassene sånn at de aldri er i nærheten av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være at magnetfeltet fra mobilen er sterkt nok til skape problemer, men da tror jeg de må ligge inntil hverandre ganske lenge. Et kompass som jeg lot ligge i en rackskuff sammen med bassforsterkeren min ble ødelagt, men det var da 8 svære magneter rett under det. Og i tilfelle noen lurer, når man er seriøs rockemusiker trenger man noen ganger kompass for å finne øvingslokalet...

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Miamaria.  Ja kompass påvirkes og dersom det endrer seg vil det ofte bruke litt for mye tid til før det peker mot nord eller peke mot noe annet enn nord. Du vil da ikke avmagnetisere det, men remagnetisere det. Så sjekk opp mot annet kompass og se om de oppfører seg røflig likt. PS: De bør begge ende opp mot nord, men om du har f.eks en orienteringskompass så kan det være raskere (tynnere olje og lettere pil). Men heldigvis er det lett å remagnetisere det. Ta en sterk magnet og før sør polen av den mot og litt under den rød delen av kompass pila. Trekk rolig bort, gjenta noen ganger og sjekk så med kontroll kompasset. Det pleier å hjelpe. Har ett eldre silva kompass som jeg behandler nå og da. Det trekker ut 4-5 grader :-) . Det som er litt vanskelig å vite er om remagnetiseringa virket og går langs nål-aksen eller ikke, så man må kontrollere opp mot ett annet kompass, og om det ikke stemmer så får man gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, PTG skrev:

Hei @Miamaria.  Du vil da ikke avmagnetisere det, men remagnetisere det.

Vi får tro Silva har peiling, at damen bare skrev feil til meg. :) Det var altså ei på et kurs som hadde kompass som ikke viste det samme som de vi andre hadde, og hun har fått det til svar. Synes det er litt rart at ikke det er mer kjent om det stemmer, kart og kompass skal jo liksom være bænkers metode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompass er "bankers", sammen med kart. Men selv kompass kan ødelegges/knuses, så ingen ting er 100%.

Tviler på om nærkontakt med metall, vi ødelegge eller delvis  avmagnetisere kompass. Må nok være nærkontakt med en magnet (eller sterkt magnetfelt), for å påvirke. Men det er vel ikke mange i dag, som har magneter hjemme. Om mobilen kan skape trøbbel, vet jeg ikke, men tviler stekt.

Ellers så undrer jeg på hvorfor et kompass, skal ha nærkontakt med mobil og metall. :(  Kan ikke tenke meg at noen av mine kompass har hatt nærkontakt med slikt, de ti-årene jeg har hatt dem. De vokter jeg vell og slenger de ikke rundt.

Om du ikke har et annet kompass å kontrollere med, kan du jo kontrollere med GPSen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen har bekreftet at det var feil, var remagnetisering hun hadde fått beskjed om. Hadde ikke hun vært sammen med en gjeng på kurs som brukte kart og kompass samtidig, sånn at hennes pekte annen retning enn de andres, men på tur og avhengig av kompasset - ja det hadde blitt ubehagelig. Det viste ganske mye feil, rett og slett. Har aldri tenkt på at man måtte kontrollere det i det hele tatt, så lenge det er helt så har jeg trodd at det skulle funke. Men det er jo bra man kan lære noe fremdeles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Humbug skrev:

Det kan være at magnetfeltet fra mobilen er sterkt nok til skape problemer, men da tror jeg de må ligge inntil hverandre ganske lenge. Et kompass som jeg lot ligge i en rackskuff sammen med bassforsterkeren min ble ødelagt, men det var da 8 svære magneter rett under det. Og i tilfelle noen lurer, når man er seriøs rockemusiker trenger man noen ganger kompass for å finne øvingslokalet...

trodde det var eneren du lette etter jeg :P

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Miamaria skrev:

Damen har bekreftet at det var feil, var remagnetisering hun hadde fått beskjed om. Hadde ikke hun vært sammen med en gjeng på kurs som brukte kart og kompass samtidig, sånn at hennes pekte annen retning enn de andres, men på tur og avhengig av kompasset - ja det hadde blitt ubehagelig. Det viste ganske mye feil, rett og slett. Har aldri tenkt på at man måtte kontrollere det i det hele tatt, så lenge det er helt så har jeg trodd at det skulle funke. Men det er jo bra man kan lære noe fremdeles.

Hehe, du har så rett. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet når jeg og unga holdt på med kompass øvelser :-) . Så all skrivinga om at kart og kompass er best hjelper lite om kompasset viser feil. Og kompass er mye mer følsomt instrument enn mange er klar over. Det jeg fant ut den gang var at så lenge nåla får bevege seg fritt så skal det i teorien mer til for at det blir "ustabilt". Og at man bør holde det unna sterke felt som varierer mye (høyttalere etc).  Men det jeg også fant ut er at magneter ikke er magneter, og vil du være enda tryggere så bør man velge rear-earth magnets som har mye mer stabil "gitterstruktur" og er mye raskere. F.eks har mitt fingerkompass til orientering fra Suunto magnet som er lagt av neodymium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.