Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke Norse kajakk til meg?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

12 timer siden, elgen skrev:

Det finnes en god oversikt over kajaktyper og mål untatt  havkajakker på www.kajakinfo.dk. 

Elgen 

 

I Lillehammer Ro og Kajakklubb har vi brukt siden www.kajakinfo.dk som utgangspunkt + tester for å gradere båtene (ca 50 stk)  i klubben, og alle vanlige "havkajakker" havner i klasse 9-11 for normalt bygde personer (unntatt smale rullebåter, havcruisere og smale surfskis).

5 timer siden, Mareng skrev:

Pleier å havne på 17-18 kilo for helgetur på fjellet med sekk, inkludert mat og litt fiskeutstyr. Med kajakk må jeg ofte ha med vann til drikke og matlaging i tilleg, så kommer det ett ekstra klesskift, padleårer, sikkerhetsutstyr, vest. Så jeg tror ikke 30-40 kilo last er urealistisk hvis du regner med alt av bekledning man har på seg og alt utstyret.

Litt av luksusen med kajakk på helgetur er vel også at vekt ikke betyr like mye som volum.

På helgetur har jeg nok alltid med en kamerat som kan hjelpe til med redning, og det må såklart tas med i beregningen at det er vanskeligere med last i kajakken ;) 

(Til sammenligning har kanoen min 560kilo lastekapasitet 😎)

En kajakk som er lastet til grensen, eller litt over lastakapasiteten, den blir vel lett en u-båt antar jeg ?

Jeg har en liten "helt" som jeg leste mye fra når jeg selv var i startfasen og som jeg etter nå 14 år etter at jeg kjøpte tegninger og bygde kajakk fra fortsatt mener har en av de beste sidene for "funderinger" og "vurderinger".. så sjekk https://www.thomassondesign.com/ , spesielt avsnitt om å velge kajakk :-). Ta også en titt på sidene om hans kajakkbygg og beskrivelser så ser du fort at kajakker har like varierte bruksområder som skotyper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Var på tur med en kompis, lånte hans Seabird Expedition 507. Denne er 507 lang, og 58,5 bred. Uten å ha for mye å sammenligne med, synes ikke jeg det virker som en spesielt rask kajakk, men helt ok, veldig stabil.

I følge beskrivelsen på denne siden skal den være både svært stabil og meget rask.

Men nå har jeg ihvertfall noe å sammenligne med, når jeg skal prøve neste kajakk ;)

Det har dukket opp en forhandler av Boreal Baffin P2 i nærheten også. Hvordan stiller den seg sammenlignet med Hasle excursion 500?

Og om sittekomforten i Boreal Baffin P2 faller i smak og er lik den i Baffin T2 ultralight (17,5kg), så er det jo mulig å bestille en T2 fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Eller så ser jeg litt mer mot Norse Sleipner, siden den er beskrevet som veldig rask, samt stabil for en mer erfaren padler. Litt usikker på om anbefalt padlervekt fra 80-110 kg gjør den uegnet for meg, og at den får stort vindfang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en veldig rask havkajakk anbefaler eg å ta en kikk på KayakPro Nemo eller Marlin. Eg var «dessverre» for stor, ellers hadde det ligget en av dem på biltaket nå 😉

Har i stedet en Boreal Epsilon, og er veldig fornøyd med den. Klarer rundt 8,5km/t med den over tid med dagsturoppakning og ikke alt for mye motvind. Effektiv selv i grov sjø.

Nemoen: http://www.utinaturen.no/display.aspx?menuid=136&prodid=1223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
15 timer siden, jan_o2 skrev:

Om du vil ha en veldig rask havkajakk anbefaler eg å ta en kikk på KayakPro Nemo eller Marlin. Eg var «dessverre» for stor, ellers hadde det ligget en av dem på biltaket nå 😉

Har i stedet en Boreal Epsilon, og er veldig fornøyd med den. Klarer rundt 8,5km/t med den over tid med dagsturoppakning og ikke alt for mye motvind. Effektiv selv i grov sjø.

Nemoen: http://www.utinaturen.no/display.aspx?menuid=136&prodid=1223

Ser bra ut den, men kanskje litt lav stabilitet?

Prøvde Norse Freyja og Norse Duva i butikken i dag.

Freyja satt som malt på kroppen, god kontakt med kajakken og låstøttene. Skikkelig bra! Om man laster den over satekapasiteten betyr det bare at den ikke er innenfor det som er 100% ideelt for st den skal ligge perfekt i vannnet. 10-20 kilo over har ingen betydning, den vil ikke bli en ubåt i følge selger.

Hakket større kajakk med bredere cocpit satt jeg rett og slett løst i, og det viktigste må være å sitte godt. I duva satt jeg nesten bare i luft, samme som i seabird expedition.

Ulempen med Freyja er at den ikke har allverdens lasteplass, men nok til helgetur allikevel, for det er mer enn sekken min. Det er de 95% andre turene som er viktigst.

Skal prøve Freyja på vannet, og det samme skal jeg med Hasle Excursion 500. Men jeg kan ikke forestille meg at Hasle er bedre, så kanskje jeg blir overrasket?. ;) 

Freyja er den raskeste Kajakken Norse har laget, og det er jo en rask havkajakk jeg er ute etter også, så det passer jo fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en rask kajakk? En som går fort på flatt vann er ikke nødvendigvis den du padler raskest med når det er litt bølger.. De ulike skrogformene har ulike egenskaper, og man bør absolutt prøve også i bølger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Du spør vel om ting jeg ikke kan svare på. Jeg må nesten bare ta selgers og produsents ord på at det er den raskeste havkajakken de har. Jeg kan spørre i morgen om det også gjelder i bølger. Man får vel ikke en kajakk som er best på alt. Freyja ser ihvertfall ut til å ha lite vindfang, om jeg skal bedømme det visuelle, og det er vind som er den største utfordringen her jeg ferdes mest.

Jeg skal prøve noen kajakker, men med familie og småbarn er det begrenset hvor mange jeg kan prøve og hvor mye tid jeg kan bruke på det ;)

Skal teste Excursion 500 og Norse freyja på vannet i morgen. Så får vi se om det blir tid til noe mer prøving før etter sommeren, da blir det mest sannsynligvis kjøp om det er noe igjen på konto :) Jeg gir familien vann og brød hele ferien, så går det sikkert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er så enkelt som at de raskeste kajakkene gjerne er de med lavest primærstabilitet. Dette er utfordrende i bølger, og man kan bli sittende anspent og ikke få utnyttet fartspotensialet i det hele tatt. I en kajakk med større primærstabilitet så kan man bli sittende tryggere, og dermed bruke mer av kreftene på å faktisk komme seg fremover.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Lompa skrev:

Poenget mitt er så enkelt som at de raskeste kajakkene gjerne er de med lavest primærstabilitet. Dette er utfordrende i bølger, og man kan bli sittende anspent og ikke få utnyttet fartspotensialet i det hele tatt. I en kajakk med større primærstabilitet så kan man bli sittende tryggere, og dermed bruke mer av kreftene på å faktisk komme seg fremover.

 

I bølger er nødvendigvis ikke høy primærstabilitet en fordel, siden kajakken med høy primærstabilitet vil bli mer påvirket av bølger og prøve å følge vannflaten. Der er også forskjell på når sekundærstabiliteten «starter».

Men ja, jeg ser poenget, pimærstabiliteten må være såpass at jeg ikke blir utslitt av å «balansere».

Hadde det vert en fasit på hva som er best for all, hadde de fleste kajakker til «vanlig bruk» vert helt like :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre ting enda vanskeligere: Trenger du egentlig en rask kajakk?

Jeg har en Nelo Inuk. 5,5 meter lang og 50 cm bred. For å være havkajakk, altså en smal og ganske rask båt, men ingen racerkajakk. Den er fantastisk å padle alene som trening, men har noen absolutte svakheter til annen bruk. Jeg vet ikke i hvilken grad dette er aktuelt for de du ser på, men greit å tenke på.

  • Den har lang svingradius. Når jeg padler sammen med en av ungene (7 og 9) snur de på en femøring. Jeg trenger 50 meter. Det vil både si at det er vanskelig å følge dem, men også at det tar tid for meg å komme fram til dem dersom de skulle velte.
  • Den har liten cockpit-åpning. Så liten at jeg ikke får opp knærne før rumpen er på akterdekket. Dette er suverent når man først sitter i båten, men gjør det for meg nærmest umulig å entre eller forlate båten uten flytebrygge. (Jeg tror ikke dette er aktuelt for de du ser på.)
  • Den er i grenseland ustabil for å kunne fiske. (Med det går)
  • Den er knotete å justere, og derfor vanskelig å låne bort.
  • Dekket er tynt for å spare dekk. Det tåler derfor mindre herjing enn jeg kunne tenke meg.

Så her sitter jeg med en rask "drømmekajakk" og drømmer om en lettmanøvrert plastkajakk.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er som de sier. Raske kajakker er smale og undervannsskroget er rundt. De har også lang vannlinje. De ekstra raske har også ror og setene er hevet av hensyn til padleteknikken. I vanlig turfart går de imiddlertid ikke særlig lettere i vannet enn de fleste andre vanlige kajakker. I noen tilfeller tvert i mot pga større våt flate. Det er gjerne i hastigheter rundt 6 knop man virkelig merker forskjellen.

Opplevelsen av "fart" i en kajakk handler litt om psykologi. I en veldig lett kajakk kjenner man kajakken akslererer for hvært tak og det kan lett gi inntrykk av "hurtighet". Og hvis den er smal og lav vil det visuelle inntrykket også gi inntrykk av mer fart.

For å få et riktig inntrykk av en kajakk må man kjenne seg selv og bruke gps under forskjellige forhold. Og da erfarer man at forskjellene ikke er så store som mange tror. Dagsformen derimot kan gi veldig store utslag.

Selv legger jeg aldri vekt på en kajakks "luftmotstand". Kajakken utforming er alt for earodynamisk til at dette betyr noe særlig. Forfra kan den jo nesten sammenlignes med en rakett. Padleren selv og åra derimot kan skape en del luftmotstand. De som har padlet litt legger nok ikke så mye vekt på dette med primær og sekundær-stabilitet heller. De fleste vanlige kajakker ligger vel innenfor grenser som gjør at de fungerer greit under de fleste forhold. Det å vende seg til å padle i bølger har mye større betydning.

Det som betyr betyr mest er vel det de mange legger minst vekt på. Nemlig åra, padleteknikken og litt strukturert trening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

I bølger er nødvendigvis ikke høy primærstabilitet en fordel, siden kajakken med høy primærstabilitet vil bli mer påvirket av bølger og prøve å følge vannflaten. Der er også forskjell på når sekundærstabiliteten «starter».

Men ja, jeg ser poenget, pimærstabiliteten må være såpass at jeg ikke blir utslitt av å «balansere».

Hadde det vert en fasit på hva som er best for all, hadde de fleste kajakker til «vanlig bruk» vert helt like :) 

Ja dette står skrevet i mange forum og i tekster, men er en halvsannhet. Den angitte effekten er når man får bølgene på tvers. Om båten ikke er for bred og du har god kontakt inne i båten, så vil din evne til å motvirke ved å trykke på siden som løfter seg være større enn påvirkningen fra bølgene, og du har jo fleks i hofta   I tillegg vil en båt som har god primærstabilitet være noe flatere i bunnen så bølgene lettere passerer under.  For brytende bølger er det igjen andre forhold som gjelder. 

Når det gjelder fart i kajakk så er din evne til å balansere uten at det påvirker åretaka viktigst. Må du begynne med støttetak eller korrigerende padletak så går hastigheten ned. Så det gjelder å finne en båt som er rask nok OG som du kan sitte avslappet i lenge nok. For en nybegynner og båt til hav vil en båt rundt 55 cm bred og med god primærstabilitet gi deg mye glede og trygghet og fart de første årene og når du blir mer dreven vil den fortsatt være en god båt på dagene når sjøen er rotete eller går stor.

Jeg bruker mye klubbåter, men er har du mine båter (vippefaktor 1-11) hvor 1 er race.

1. Hav: 5,8m, 55 cm bred, vippefaktor 10, svært flat i bunn, svært høy primærstabilitet, god lastekapasitet. Brukes på alt med oppakning og hav. Har ganske mye vannflate og er ikke lettdrevet ved lave hastigheter. For "tunge" trimturer har jeg padlet opptil 50 km med snitt 9 km/t og vært ute i 3+ m  brytende bølger med mye høye støttetak, så allsidig båt. Denne har jeg hatt i 13 år nå og er fortsatt helt topp. Denne kan jeg sitte med komfort (bra formet sete, justerbar ryggstøtte), trygt og avslappet.

2. Trim med moderate bølger og "innaskjærs" : 5,2m, 47 cm bred, vippefaktor 7. Litt primær, noe sekundært. Kan lett holde snitt over 9 km i mange timer. Brukt f.eks på Dalslands Kanotmaraton på 56 km. Snitt 10,5 km/t, men da er det jobbing.

3. Trim flattvann: Den mest brukte båten på trening nå, 5,2m, 44 cm bred, vippefaktor 3.  Marginalt primær og ørlite sekundært. Jobber med saken, men fikser stort sett ikke mer en 10 km med fart før teknikk og balanse "knekker" sammen. I denne båten begynner man virkelig å føle fart og snitt rundt 12 km/t nås.

Som du ser endres ikke snittfartene seg dramatisk, men vippefaktoren og treningen som må til for å stabilisere er (i hvert fall for meg) betydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har sikkert nevnt det, men jeg padler kano relativt raskt og har ganske greit teknikk der. Kajakkteknikken må jeg nok jobbe mye med, foreløbig finnes den jo ikke :lol:  Mine utsagn om følgende båter må derfor tas i betraktning av dette. Jeg hadde med GPS for å sammenligne hastigheten på båtene. Jeg måtte låne åre, men alle årene var ganske like på hverandre.

Da har jeg fått prøve følgende båter:

1. Lånt av en kompis på tur: Seabird Expedition 507. 507 lang, 58,5 bred.

Alt for stor til meg, kan muligens polstre mye og få den mer passe, men fikk ikke særlig god kontakt med kajakken. Padling med ror nede var litt slitsomt pga. pedalsystemet. Det er doble pedaler, men tunge å bruke. Padling uten ror var ikke så veldig retningsstabilt. Stabiliteten ellers i kajakken var meget bra. Synes den virket tung å padle.

2. Hasle Excursion 500. 500 lang, 56 bred. Polyetylen-plast. 23,5 kilo, lettest av de alle, og vekten stemmer inkludert rorsystem og alt

Passet mye bedre til meg, men jeg fikk ikke god kontakt med lårstøttene. Jeg kan nok polstre litt under lårstøttene, så vil jeg få bedre kontakt med kajakken. Den kjentes litt urolig ut/"vaggete" under padling selv om det er en stabil kajakk, men det var trolig fordi jeg ikke hadde så god kontakt med kajakken som jeg burde ha. Med litt "luft" rundt kroppen blir det vel lett sånn. Kajakken er ikke særlig retningsstabil uten ror, men du verden så lett den var å snu og manøvrere. Rorsystemet var svært enkelt å justere, og svært gode pedaler. Roret vippes lett opp og ned, lettere enn på Norse Freyja og Seabird expedition. Pedalene gjør at du enkelt kan gi fullt utslag på roret. Enklere kan man vel ikke få det. Å padle denne uten ror ble litt sikk-sakk padling og den trakk hele tiden til en side (selgeren nevnte at han hadde merket det med akkurat dette eksemplaret), i vinden ble det vanskelig, med ror ble det veldig mye bedre. Jeg tror ikke denne er beregnet å padles særlig mye uten ror nede?

Det jeg likte best med denne var at det er utrolig lett å snu og svinge den, det gode rorsystemet som glir silkemykt og gir stort utslag, de gode pedalene og fotstøtten. (Hvorfor bruker ikke alle dette rorsystemet?). Det jeg likte minst var dårligere retningsstabilitet og at jeg ikke fikk god nok kontakt med kajakken (kan fikses med litt polstring?) Ser for meg at den er litt mer slitsom å padle i mye vind og der man må jobbe litt for å holde kursen.

3. Norse Freyja. 550 lang, 550 cm bred. Glassfiber. Oppgitt 24 kilo (men veier mer).

Dette er "kniven" som skjærer gjennom vannet sammenlignet med de andre. Her sitter jeg skikkelig godt plassert i kajakken. Kjennes dønn stabil ut, selv om den har lavere stabilitet enn Hasle, men det er fordi jeg sitter med fullstendig kroppskontakt med kajakken. Den ligger dønn i vater på vannet når jeg padler og går kjapt og lett. Den er svært retningsstabil, selv uten ror går den rett fram der den skal. Finmanøvrering i trangt farvann er ikke like enkelt med denne. Jeg prøvde å kante den, men jeg fikk den ikke til å respondere så bra på det (delvis også tekninn, men det er vel helst kajakker med knekkspant form som responderer bra på kanting?). Den er også raskest med god margin, lettpadlet og glir langt. Her sitter jeg så godt at jeg kan sitte hele dagen uten problemer. Den ligger lavt i vannet, så vindfanget er trolig lite og det er enkelt å få til god padleteknikk. Den ser også veldig fin ut (selv om det betyr lite).

Det jeg likte minst med Norse Freyja er at den benytter samme rorpedaler som Seabird Expedition. Føttene sitter riktignok som støpt fast med fotstøtten midt under foten, og man styrer roret med tærne. Når man sitter skikkelig nedi kajakken med lårene mot lårstøttene er det ikke mye bevegelse man får gjort med tærne, så om jeg skulle ha stort rorutslag måtte jeg ta føttene av lårstøttene. (Men har det stor betydning hvis roret blir lite brukt med stort utslag?)

4. Norse Bylgja  

For stor for meg. Men de har en prototype av Norse Bylgja i butikken som er laget for mindre personer som sannsynligvis vil passe meg bra. Den kommer ut omkring Mars 2019, med noen små forbedringer. Jeg fikk ikke tid til å prøve denne, kanskje jeg burde gjøre det en dag jeg får tid?

Så da kommer det fram enda flere spørsmål :)

A: På en retningsstabil kajakk som Norse Freyja, bruker man roret i særlig grad, eller er det stort sett oppe? Er det helst i sidevind/krysninger av fjorder og slikt at man setter ned roret? Og har man behov for stort rorutslag på en slik kajakk?

B: Når det gjelder å padle en kajakk som er veldig retningsstabil, er det en viss type åre man bør ha dersom man er i farvann hvor man trenger å manøvrere mer? Vil en grønlandsåre være like bra egnet som en "vanlig" euroåre?

 

4 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Bare for å gjøre ting enda vanskeligere: Trenger du egentlig en rask kajakk?

Jeg har en Nelo Inuk. 5,5 meter lang og 50 cm bred. For å være havkajakk, altså en smal og ganske rask båt, men ingen racerkajakk. Den er fantastisk å padle alene som trening, men har noen absolutte svakheter til annen bruk. Jeg vet ikke i hvilken grad dette er aktuelt for de du ser på, men greit å tenke på.

  • Den har lang svingradius. Når jeg padler sammen med en av ungene (7 og 9) snur de på en femøring. Jeg trenger 50 meter. Det vil både si at det er vanskelig å følge dem, men også at det tar tid for meg å komme fram til dem dersom de skulle velte.
  • Den har liten cockpit-åpning. Så liten at jeg ikke får opp knærne før rumpen er på akterdekket. Dette er suverent når man først sitter i båten, men gjør det for meg nærmest umulig å entre eller forlate båten uten flytebrygge. (Jeg tror ikke dette er aktuelt for de du ser på.)
  • Den er i grenseland ustabil for å kunne fiske. (Med det går)
  • Den er knotete å justere, og derfor vanskelig å låne bort.
  • Dekket er tynt for å spare dekk. Det tåler derfor mindre herjing enn jeg kunne tenke meg.

Så her sitter jeg med en rask "drømmekajakk" og drømmer om en lettmanøvrert plastkajakk.

Veldig bra innlegg! 

Grunnen til at jeg vil ha en rask kajakk er fordi jeg har en kano jeg padler mye på sjøen her. Farten er grei på den, det er en relativt rask kano for ekspedisjonskano å være, men i motvind savner jeg farten. Det er også en del steder, øyer og holmer i området jeg vil nå, og da må jeg passere steder det er til dels mye vind og kan være langt. Derfor har jeg lyst på en rask kajakk jeg kommer fram med, og ikke en treg kajakk jeg kjemper og "stamper" med for å komme fram. 50% av padlingen min blir gjort mot nordavinden ;)

Det er derfor jeg har tenkt at en "rask" kajakk er det jeg vil ha, men den må for all det fortsatt være stabil nok til turbruk og bølger. 50 cm er nok for smalt for meg.

Men det med lang og kort svingradius fikk jeg smake på i dag ja, kjenner godt igjen beskrivelsen din der! At forskjellen kunne være så stor var jeg ikke klar over før i dag. Jeg visste den var stor, men ikke SÅ stor.

Sånn sett er Norse Freyja stabil nok og har stor cockpit-åpning. Det er kun svingradiusen (med null padleteknikk) jeg opplever som stor. Viftetak og baklengspadling er eneste styretakene jeg kan for å svinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanting har liten effekt med en smal kajakk. Det blir som omvendt carving på ski, det hjelper lite å sette en rett ski på kant. En kajakk med knekkspant vil gi en mer buet skrogform mot vannet dess lenger ned man kanter den, og dermed gi større hjelp til å svinge. En "kniv" som Norse Fryja (som jeg bare har sett på lenken din) vil trolig ha omtrent samme vannlinje selv med kanting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Lompa, du som har bylja. Er den retningsstabil? Er den lett å få til å gå bent fram selv i en del vind?

Den er for stor til meg uansett, men bylgja 2 kan passe til meg, hvis jeg orker å vente til våren 2019, og finner ut at det er en slik jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, Phoney skrev:

Hvorfor ikke melde deg inn i en kajakk klubb i nærheten slik at du har mulighet for å teste ulike båter? Samtidig får du en ide om balanse og øvet på teknikk (og støttetak :P)

Har kone som jobber skift (kveld og helg), og småbarn jeg må ta meg av ellers, så jeg padler stort sett når det passer meg, ikke klubben. Det begrenser seg mest til kjappe kveldsturer («joggeturer»), og turer med en erfaren kompis når vi har tid.

Jeg tror ikke jeg trenger å prøve for mange forskjellige båter. Jeg vet jo på forhånd hva som passer store og små padlere, og hvilke egenskaper og materialer de har, og da kan jeg begrense antall prøvebåter og tid brukt på det til utvalgte modeller. Skal jeg prøve alt, blir det til slutt forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen Kajakklubb har vel ordning med at medlemer kan hente ut utstyr selv, dermed ikke avhengig av faste dager/tider? Bare den første klubben som dukket opp da jeg googlet, aner ikke om du bor i nærheten. Var også slik da jeg var tilknyttet Ålesund Kajakklubb på midten av 80 tallet. Veldig greit å kunne velge type etter forhold... noen ganger en stor balje som het Tiki til ganske ustabile racere og alt i mellom. Fant fort favoritt båtene da, samt moro å pushe grenser mtp ustabilitet vs evner når det blåste og bølgene gikk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Phoney skrev:

Bergen Kajakklubb har vel ordning med at medlemer kan hente ut utstyr selv, dermed ikke avhengig av faste dager/tider? Bare den første klubben som dukket opp da jeg googlet, aner ikke om du bor i nærheten. Var også slik da jeg var tilknyttet Ålesund Kajakklubb på midten av 80 tallet. Veldig greit å kunne velge type etter forhold... noen ganger en stor balje som het Tiki til ganske ustabile racere og alt i mellom. Fant fort favoritt båtene da, samt moro å pushe grenser mtp ustabilitet vs evner når det blåste og bølgene gikk... 

Askøy Kajakklubb har kanskje noe sånt ja ;) 

Vi får se hva jeg får tid og anledning til. Jeg ble ganske glad i Norse Freyja kajakken, den satt så godt på kroppen og var rask og lettpadlet. Det eneste jeg dveler litt med er om den er litt tung å svinge eller om det kommer seg med litt bedre teknikk og erfaring. Det er vel snakk om kompromisser der også, som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Har i grunn aldri sett det som noe problem å svinge en kajakk. Denne måten kan læres på 38 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=ovAyFkTWIzA

Tipper freyja er en bra dagsturkajakk men den har ganske dårlig med plass. Kanskje den kunne innspirere til en lav-volum-pakke-tråd for overnattingsturer?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, nova skrev:


Har i grunn aldri sett det som noe problem å svinge en kajakk. Denne måten kan læres på 38 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=ovAyFkTWIzA

Tipper freyja er en bra dagsturkajakk men den har ganske dårlig med plass. Kanskje den kunne innspirere til en lav-volum-pakke-tråd for overnattingsturer?

 

Får ikke åpnet linken din.

Volumet er ikke så stort nei, det er vel fordi kajakken er lav og spiss, og noen lunde smal.

Volumet i lasterommene er 138 liter, pluss litt i cockpiten. Så det blir større enn i helgetursekken min, men skal jeg ha med konas Megamat 10 blir den liggende på dekk - så den tror jeg at jeg dropper.

Siden jeg skal bruke den hovedsakelig på dags og kveldsturer, må jeg legge ballast om jeg velger en kajakk med stort lastevolum, i tillegg til at jeg mest sannsynlig må polstre for å sitte godt. Excursion 500 har kanskje litt større volum, men var som sagt ganske annerledes å padle, men ikke dårlig, bare ikke like gøy :) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nova skrev:


Har i grunn aldri sett det som noe problem å svinge en kajakk. Denne måten kan læres på 38 sekunde...

 

Det er jo nettopp dette som er tilnærmet umulig i en lang kajakk, uten spring, og med tømmerstokkprofil. 

Kajakkene i videoen endrer den neddykkede delen av skroget totalt når den kantes. Vannlinjen blir kortere, og båten stikker dypere på midten. Den oppfører seg da som en mye kortere kajakk. Inuk’en min er fortsatt 5,5 meter  med kanting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtig? I mine velmakts dager var det ca. 10-12 km/tim i gjennomsnitt på langtur i en Struer Zefyr vekt ca. 13 kg + bagasje (glem kanoen her!). Inkl et røvhvil på kysten av og til. Selvfølgelig væravhengig.

Deltok i langdistanseløp i Struer Tracer (kappkajakk) eller Struer Fenja 85 (turklassen)- og jeg veide også den gang + 85 kg.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 timer siden, nova skrev:


Har i grunn aldri sett det som noe problem å svinge en kajakk. Denne måten kan læres på 38 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=ovAyFkTWIzA

 

 

Da fikk jeg åpnet lenken. Den metoden har jeg ikke prøvd. Trodde det var mer vanlig å kante kajakken utover i svingen?

Det finnes vel forskjellige måter som passer forskjellige kajakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.