Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakktur over vidda


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Dæven dette var lett.. er selv mye på tur med barna og da må jeg ofte ta litt ekstra i sekken og vi kan havne på rundt 20kg, 

hva er bakgrunnen for å gå så vanvittig ned i vekt? dere kan jo virke som noen staute karer som går i fjellet, klarer man ikke litt mere i sekken da?

droppe kaffekoppen? fiskeutstyr kan jo veie litt, og nøtter er fint, er jo flott trening og gå med litt godt med pakk på sekken (ikke for mye) men ser det kanskje går litt sport 

i det å pakke så utrolig lett. Selv har jeg et helsport superlight Lofoten som guttungen tar i sekken sammen med sin sovepose og det lette av kokeutstyret samt egne klær.

så tar jeg div annet felles som begge barna drar nytte av, fint at de får litt trening i å gå med sekk og 9 og 12 åringen kan fint gå med 10kg i sekken når vi går i fjellet.

vi bruker exped downlight underlag, men har også med Bergans eller helsport skum underlag, fint å ligge på under f.eks tarpen (helsport superlight) rett på lyng

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
16 minutter siden, Andre Pedersen skrev:

hva er bakgrunnen for å gå så vanvittig ned i vekt? dere kan jo virke som noen staute karer som går i fjellet, klarer man ikke litt mere i sekken da?

1) Ja, klarer å bære mer, men veldig behagelig og mer opplevelse med lett sekk på rene gåturer.

2) Det har nok godt sport i å ha den letteste sekken😊

Har krysset vidda med sekk på mellom 20 og 27 kg, da er sekkvekten til @Thomas Epå drøye 10 kg forlokkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Thoreau skrev:

Det er sikkert noe å lære av denne tankegangen, men jeg liker å ha litt å gå på. Radio og bøker er ikke med her. Har vært glad for Masi-soveposen min når temperaturen om natta faller under 5+. For ikke å snakke om frostnetter. Fiskeutstyr og mark? Varm mat uten å være avhengig av hytter? Men jeg kommer nok til å gjøre en vektgjennomgang før årets tur(er). Rundt 15-17 kilo ligger jeg på, for en ukes tur.

Det ligger et headset i Misc-posen min. Jeg er avhengig av lydbøker/podcaster, så stort sett det det går i for min del. Jeg nyter også et varmt måltid i teltet hver dag og har flust med kaffekopper :D Soveposen holder meg varm et godt stykke under frysepunktet.

12 minutter siden, Andre Pedersen skrev:

hva er bakgrunnen for å gå så vanvittig ned i vekt? dere kan jo virke som noen staute karer som går i fjellet, klarer man ikke litt mere i sekken da?

Jeg har hatt 20+kg i sekken ved flere anledninger, og vinterstid har jeg betraktelig høyere vekt på ryggen. For min del handler det om at trivselsnivået har gått opp med lav vekt og jeg kan unne meg flere luksusvarer om jeg vil. Jeg kan gå lenger og jeg sliter mindre på muskler og ledd. Jeg blir mindre sliten med lavere vekt og opplever derfor at selve gåingen går lettere og blir kjekkere. Samtidig er jeg veldig utstyrsnerd av meg. Jeg syns det er utrolig gøy å lage pakklister, vurdere utstyr opp mot hverandre og planlegge turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jan@ skrev:

1) Ja, klarer å bære mer, men veldig behagelig og mer opplevelse med lett sekk på rene gåturer.

2) Det har nok godt sport i å ha den letteste sekken😊

Har krysset vidda med sekk på mellom 20 og 27 kg, da er sekkvekten til @Thomas Epå drøye 10 kg forlokkende.

Gode svar :) det er nok mye man tar med som kan regnes som luksus ja, skal en uke inn i femundsmarka med kano i sommer og da blir det mye bærnig, så her skal det prøvepakkes i alle retninger samtidig som man må ha med litt ekstra kos på turen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thomas E skrev:

Det ligger et headset i Misc-posen min. Jeg er avhengig av lydbøker/podcaster, så stort sett det det går i for min del. Jeg nyter også et varmt måltid i teltet hver dag og har flust med kaffekopper :D Soveposen holder meg varm et godt stykke under frysepunktet.

Jeg har hatt 20+kg i sekken ved flere anledninger, og vinterstid har jeg betraktelig høyere vekt på ryggen. For min del handler det om at trivselsnivået har gått opp med lav vekt og jeg kan unne meg flere luksusvarer om jeg vil. Jeg kan gå lenger og jeg sliter mindre på muskler og ledd. Jeg blir mindre sliten med lavere vekt og opplever derfor at selve gåingen går lettere og blir kjekkere. Samtidig er jeg veldig utstyrsnerd av meg. Jeg syns det er utrolig gøy å lage pakklister, vurdere utstyr opp mot hverandre og planlegge turer.

Det er uten tvil greiere å mindre slit når man har en lettere sekk på ryggen, selv har jeg erfart at det var veldig kjekt med min fjellreven jakke og knott nett over hode når jeg fisket for et par år siden, førstehjelps kit er jo noe som jeg også har med, dette kan veie litt, har erfart at det var lurt og ta med en gang også, måtte forbinde en forstuet ankel, og den ble støttet opp med gassbind og gaffa tape. man er ikke 20 år lengre (er nå 40) men har ikke startet gramjakten enda, kanskje det kommer ;) har to barn på 12 og 9 år og da kan man rett og slett ikke komme unna med noe superlett pakking, derfor superlight telt og tarp og lette soveposer samtidig er man 3 om å bære. men igjen, imponert over vekta, møtes vi en dag i fjellet skal du få litt sjokolade ;)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andre Pedersen skrev:

Det er uten tvil greiere å mindre slit når man har en lettere sekk på ryggen, selv har jeg erfart at det var veldig kjekt med min fjellreven jakke og knott nett over hode når jeg fisket for et par år siden, førstehjelps kit er jo noe som jeg også har med, dette kan veie litt, har erfart at det var lurt og ta med en gang også, måtte forbinde en forstuet ankel, og den ble støttet opp med gassbind og gaffa tape. man er ikke 20 år lengre (er nå 40) men har ikke startet gramjakten enda, kanskje det kommer ;) har to barn på 12 og 9 år og da kan man rett og slett ikke komme unna med noe superlett pakking, derfor superlight telt og tarp og lette soveposer samtidig er man 3 om å bære. men igjen, imponert over vekta, møtes vi en dag i fjellet skal du få litt sjokolade ;)

Førstehjelpskit er vel generelt et betent tema med mange ulike meninger og ikke noe godt fasitsvar. Jeg har det med meg, både til meg selv og til utstyret mitt. Noen vil nok mene jeg har med for lite, noen vil mene jeg har med unødvendig mye. Jeg føler meg komfortabel med det jeg har nå.

Jeg har selv ikke fått noe barn enda, men både hund og barn kommer nok til i relativt nær fremtid. Det blir spennende å se hvordan jeg skal pakke på slike turer, men jeg har allerede en større sekk som passer bedre til tyngre bør klar til den tid :D 

Hvis du spanderer sjokolade så skal jeg by deg på en dram om du liker sånt ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andre Pedersen veien min inn i "superlett"-tankegangen var mye samme bakgrunn som deg. Jeg har tre barn (11, 9 og 7) og er (dessverre) ikke en av de sterkeste mannfolka. For å komme meg på tur med barna MÅTTE vekten ned. 
Derfra gikk tanken over til hva jeg trenger når jeg er på tur alene. Samtidig går jeg med en hemmelig drøm om lange turer, og jeg tror jeg kan komme lengre, oppleve mer og samtidig komme bedre ut av det om grunnoppsettet mitt er slik at det ikke er tung sekk som skal sette en stopper for hvor langt jeg går eller hva jeg gjør. 

Mange drar på tur og er godt fornøye om de har gått 15 km på en dag. Hva om de kunne ha gått de dobbelte, være like slitne og fått med seg like mye opplevelse? Tung sekk er god trening sier mange. Jeg er helt enig, men jeg vil trene når jeg trener og gå på tur når jeg er på tur. Da mener jeg at jeg sitter igjen med mer opplevelse selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vekta i seg selv er ikke er det viktigste, men prosessen med å veie og tenke gjennom hva man har i sekken -det skaper en bevisstgjøring. 

Selv med det utstyret man har PR i dag, kan man få lettere sekk. 

Skal det kjøpes nytt utstyr kan vekta være med. 

Men ensidig fokus på vekt blir helt feil. Det er funksjon som er viktig, og mange går nok i vektfella på grunn av liten kompetanse/vet ikke bedre. 

Det kreves en innsats for å komme dit @Thomas E er i dag, og det lette oppsettet er alltid nr 2 settet, men veldig ofte det som faktisk blir mest brukt. Slik er det for min del. 

CE5C6286-AD36-4FC6-85C8-E9FE428BA882.thumb.jpeg.bb86775f01462b10e5e3503220bf92ff.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg typen som merker svært lite til 2 kilo pluss eller minus.... men har man lysten og gleden av å ha minst mulig og lettest mulig utstyr, for all del! Jeg er hvertfall mektig imponert over hvor lett noen klarer å få sekken :-P (ingen nevnt, ingen glemt) 

I et førstehjelpskrin trenger man egentlig veldig lite (min mening) du trenger det mest akutte som kan hjelpe deg i en hårete situasjon til hjelpen kommer eller til pasienten er ute av terrenget. Hva som er kjekt å ha, kan ligge igjen hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ost skrev:

@Andre Pedersen veien min inn i "superlett"-tankegangen var mye samme bakgrunn som deg. Jeg har tre barn (11, 9 og 7) og er (dessverre) ikke en av de sterkeste mannfolka. For å komme meg på tur med barna MÅTTE vekten ned. 
Derfra gikk tanken over til hva jeg trenger når jeg er på tur alene. Samtidig går jeg med en hemmelig drøm om lange turer, og jeg tror jeg kan komme lengre, oppleve mer og samtidig komme bedre ut av det om grunnoppsettet mitt er slik at det ikke er tung sekk som skal sette en stopper for hvor langt jeg går eller hva jeg gjør. 

Mange drar på tur og er godt fornøye om de har gått 15 km på en dag. Hva om de kunne ha gått de dobbelte, være like slitne og fått med seg like mye opplevelse? Tung sekk er god trening sier mange. Jeg er helt enig, men jeg vil trene når jeg trener og gå på tur når jeg er på tur. Da mener jeg at jeg sitter igjen med mer opplevelse selv. 

Ja man kan gå lengre når man pakker lettere. Vi ser ikke mange folk når vi er på fjellet fordi vi ofte går utenfor stier og midt i trafikken, men det hender vi ser noen som jager av sted fra hytte til hytte og da tenker jeg på hvor mye de går glipp av når de farer forbi der vi sitter utenfor teltet med fiskestanga og koser oss når vi ser gråværet komme i full fart i mot oss, da jeg er glad jeg ikke har 2 timer rask gange igjen til neste hytte, med rosa bukse og vindjakke mens jeg tar noen raske bilder av naturen til instagramkontoen min :) litt på kanten, men som jeg er sikker på du gjør så nyter vi stillheten og roen i fjellet, ikke førstemann til mølla prinsippet :) blir nok en superlight tur på meg snart også, selv om jeg ikke klipper tannbørsten i to eller setter igjen min fine trekopp med reinsdyr horn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Memento mori skrev:

Jeg mener at vekta i seg selv er ikke er det viktigste, men prosessen med å veie og tenke gjennom hva man har i sekken -det skaper en bevisstgjøring.

Jeg er veldig enig. Det er stadie 1 i å redusere vekta: Finn ut hva utstyret ditt veier, sett det opp i en liste, finn ut hva man trenger og hva man ikke trenger. Jeg lærte og lærer fortsatt utrolig mye av å gruble på hvordan jeg kan klare meg uten ditt og datt og hvordan jeg best mulig kan få utstyr som gjør jobben.

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Men ensidig fokus på vekt blir helt feil. Det er funksjon som er viktig, og mange går nok i vektfella på grunn av liten kompetanse/vet ikke bedre. 

Det viktigste man kan ha med seg om man vil redusere vekt er erfaring. Ikke bare er komfort individuelt, men det å vite hvor grensene går der ute, hvordan man holder seg varm, hvordan man får i seg nok og riktig mat, holde seg tørr osv. er ikke noe man bare kan lese seg opp på. Når det skal sies er mitt inntrykk, hovedsakelig basert på min vennekrets, at det å dra på tur med for lav vekt er en sjeldenhet. Jeg ser oftere at folk er med meg på tur med unødvendig høy vekt; typisk at de tar med seg skift til flere dager. Joda, det hender at folk tar med for lite klær, men da har det ofte ikke vært en bevisst handling for å redusere vekten, det har mer vært manglende erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thomas E skrev:

manglende erfaring

Første turen jeg hadde i Jotunheimen med 2 kompiser basecampen skulle være innerst memurudalen. Både klatring og bre, samt mat til en uke. Min sekk veide 35 kg. Tungt men greit nok. 

Ene kompisen greide ikke å bære sin sekk, som veide ca 50 kg. Så vi måtte bytte. 

Han hadde med en Olabukse, men det værste var at han også hadde med en ekstra olabukse også i reserve....

Han som var minst hadde ansvar for maten, ble på slutten bare havregrøt til alle måltider, så vi måtte ned før tida. 

Lærte mye på den turen😂

Så høy vekt betyr ikke alltid at det blir bra totalt sett. 

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fjellkaren skrev:

Hei, ble imponert over lista @Thomas E!

Ble nysgjerrig på sekken - den var veldig lett!    Volum? Link?

Link. Den er 42L + 10L. Det vil si 42 liter i hovedrommet og 10 liter i eksterne lommer. Den rommer mat til rundt en uke for meg uten problem.

2 timer siden, fjellkaren skrev:

Oppfølgingsspørsmål om sekken - har du prøvd den på tur? - bærekomfort?

Ja, jeg har prøvd den. Har vel ca 20 overnattinger med den så langt. Det var min første rammeløse sekk, så jeg var veldig spent i starten, men den er overraskende komfortabel. Jeg har et tynt skumunderlag mot ryggen som gir den litt struktur og hjelper på komforten. Men NB: Den er veldig ukomfortabel med tung oppakning. Det merkes fra 10kg(totalvekt) og oppover at den ikke takler tunge bør. Generelt er regelen å kjøpe lett sekk helt til slutt, da man må tilpasse sekken til vekten på alt annet utstyr.

2 timer siden, Memento mori skrev:

Ene kompisen greide ikke å bære sin sekk, som veide ca 50 kg. Så vi måtte bytte. 

Intet annet enn imponerende. Jeg veier bare 15-20 kg mer enn den sekken der, så jeg hadde garantert ikke klart den jeg heller. Apropos morsomme oppakninger. Jeg hørte om en fyr som kjøpte et slikt barnebasseng i plast litt på gøy mens han gikk Appalachian Trail. Han hadde tenkt å kvitte seg med det, men ble tilbudt penger og øl for å bære det helt frem (1500km). Jammen gjorde han ikke det :P Bilder: https://imgur.com/gallery/mrZpY

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Thomas E skrev:

Den er veldig ukomfortabel med tung oppakning.

4EA0A1B7-EC91-489C-86D9-2DD694696D03.thumb.jpeg.eefbdec885ae428e9154dd9daa297da4.jpeg

Jeg er på min andre generasjon med lette sekker på 10 år.

3CEC96F3-4F18-47D8-95C6-0A1095C55A82.thumb.jpeg.1785a10877e0fa612fd7c84ce9625767.jpeg

Startet med Golite jam2  rammeløs. Funker bra opp til 9-10 kg, og pakker du rett er den god å bære. Har også hatt en zpacks sekk som ligner, men som ikke lengere er i produksjon. På disse sekkene, hvor det er nesten bare en pakkpose med stopper/hoftebelte blir du våt på ryggen. Men har ufattelig mange turer med Golite sekken tipper rundt 4-500 og den er nesten  like fin, bortsett fra noen bålhull.

Vil anbefale Zpacks.com de har gode sekker/telt etc og oppgitte data er edruelige. 

A1B27DB5-AA55-41DE-B096-EE1D2E5CB164.jpeg.20c3d696b554143400e0e1d355e12fd9.jpeg

Bruker nå arc blast på 52 liter, og den har en bitte liten ramme, som gjør at du får luft på ryggen. Opptil 16 kg er ok slik jeg opplever den, zpacks oppgir det samme. Meget behagelig sekk. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memento mori skrev:

Bruker nå arc blast på 52 liter, og den har en bitte liten ramme, som gjør at du får luft på ryggen. Opptil 16 kg er ok slik jeg opplever den, zpacks oppgir det samme. Meget behagelig sekk. 

Kona har Arc Zip og jeg er av samme oppfatning som deg på bærekomforten. Jeg savner dog nettinglomme i bunnen som GramXpert-en min har(vil dog vise seg hvor holdbar den er over tid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Rutevalget mitt blir som følger:

  1. Lægereidstølen - Krækkja - Halne
  2. Halne - Kvamsbu - Rauhelleren
  3. Rauhelleren - Sandhaug
  4. Sandhaug - Besså (delvis hviledag)
  5. Besså - Litlos
  6. Litlos - Hellevassbu (Holmasjøen er målet)
  7. til Haukeliseter

Har kanskje litt hjemlengsel på slutten, samt enda lettere sekk, så mulige det går med lenger distanser helt på slutten😊 Mangler bare teltet av utstyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det skal jeg si var lett sekk @Thomas E 👍 Imponerende! Det er ikke vanskelig å se du har fått en del inspirasjon fra de som vandrer lengre ruter i USA ;) 

Du kunne vel kanskje klart deg med kun regnjakken som vindtett plagg, og latt microlighten være hjemme? Men hva er vitsen, når totalvekten er så lav fra før ;) 

Hvordan fungerer dette når det regner og er litt guffent vær? Er den kilten, tynne dunjakken, og tynne regnjakken god nok i regnvær og vind? (Når dunjakken blir fuktig).

Har du ingen pakkposer for å pakke ting vanntett?

Jeg er veldig glad i en skikkelig kopp som står stødig i teltet og som man kan bære omkring uten å søle. For bare 70 gram ekstra kan du få en kopp på en halv liter med skikkelig lokk, som holder drikken varm til du er ferdig å spise: https://www.fjellsport.no/merker/a-g/gsi-outdoors/gsi-infinity-backpacker-mug-orange.html . Jeg borret ett ekstra 1mm hull under flippen i lokket for at trykket i koppen ikke skal presse lokket av. Da ble det en perfekt kopp! Men jeg skjønner at 100g kopp er for meget for mange, når man skal pakke lett 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Hvordan fungerer dette når det regner og er litt guffent vær? Er den kilten, tynne dunjakken, og tynne regnjakken god nok i regnvær og vind? (Når dunjakken blir fuktig).

Fungerer flott. Jeg blir våt i dårlig vær uansett. Regnjakken er helt OK. Den holder regnet ute, men har relativt dårlig med lufting.

Dunjakken går jeg aldri i. Den er der for pauser/camp. Jeg ville nå ikke klassifisert den som tynn... Den har ca 160 gram med 950FP vannavvisende dun(tilsvarende ca 220 gram 700FP) i bokskonstruksjon. Jeg sper på med enten fleece- eller syntetjakka hvis forholdene er slik at jeg mistenker at ullundertøyet ikke holder meg varm mens jeg går.

13 minutter siden, Mareng skrev:

Du kunne vel kanskje klart deg med kun regnjakken som vindtett plagg, og latt microlighten være hjemme?

Jeg elsker microlighten! Den er herlig å gå i, stretchy, puster godt, greit vindtett og tåler litt yr. Heller ikke særlig dyr og god nok holdbarhet. Regnjakken kan ikke sammenlignes med den. Den er ikke stretchy i det hele tatt og den puster dårlig. Ikke godt å gå i.

19 minutter siden, Mareng skrev:

Har du ingen pakkposer for å pakke ting vanntett?

Sekken er vanntett i seg selv. Det vil si; stoffet den er lagd av er 100% vanntett og jeg har forseglet alle sømmer. Har ikke opplevd at noe vann har klart å trenge seg inn enda. I tillegg så fungerer puta som vanntett pakkpose for de mer essensielle tingene.

25 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg er veldig glad i en skikkelig kopp som står stødig i teltet og som man kan bære omkring uten å søle. For bare 70 gram ekstra kan du få en kopp på en halv liter med skikkelig lokk, som holder drikken varm til du er ferdig å spise: https://www.fjellsport.no/merker/a-g/gsi-outdoors/gsi-infinity-backpacker-mug-orange.html . Jeg borret ett ekstra 1mm hull under flippen i lokket for at trykket i koppen ikke skal presse lokket av. Da ble det en perfekt kopp! Men jeg skjønner at 100g kopp er for meget for mange, når man skal pakke lett 👍

Sikkert en bra kopp det altså. Jeg har ikke noen problemer med en 100 grams kopp hvis jeg plutselig føler for det. Luksuskategorien er der nettopp av den grunn. Men snyltekoppen har vært med meg gjennom tykt og tynt i årevis nå. Har litt samme forhold til den som Lars Monsen har til "svartkjelen". ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jan@ skrev:

Rutevalget mitt blir som følger:

  1. Lægereidstølen - Krækkja - Halne
  2. Halne - Kvamsbu - Rauhelleren
  3. Rauhelleren - Sandhaug
  4. Sandhaug - Besså (delvis hviledag)
  5. Besså - Litlos
  6. Litlos - Hellevassbu (Holmasjøen er målet)
  7. til Haukeliseter

Har kanskje litt hjemlengsel på slutten, samt enda lettere sekk, så mulige det går med lenger distanser helt på slutten😊 Mangler bare teltet av utstyr.

 

bra rute! du har tenkt å fiske? når du kommer til Holmasjøen, da kommer du til å krysse en liten "hengebru" da går du ned i dalen til venstre for deg

der kan du fiske i kulpene rett ved utoset til vannet som renner ned i poddevann. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Andre Pedersen skrev:

bra rute! du har tenkt å fiske? når du kommer til Holmasjøen, da kommer du til å krysse en liten "hengebru" da går du ned i dalen til venstre for deg

der kan du fiske i kulpene rett ved utoset til vannet som renner ned i poddevann. ;)

Det her blir en rein gåtur uten fiskeutstyr, men tar med fotoutstyr. Skal på 6-7 dagers fisketur juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jan@ skrev:

Rutevalget mitt blir som følger:

  1. Lægereidstølen - Krækkja - Halne
  2. Halne - Kvamsbu - Rauhelleren
  3. Rauhelleren - Sandhaug
  4. Sandhaug - Besså (delvis hviledag)
  5. Besså - Litlos
  6. Litlos - Hellevassbu (Holmasjøen er målet)
  7. til Haukeliseter

Har kanskje litt hjemlengsel på slutten, samt enda lettere sekk, så mulige det går med lenger distanser helt på slutten😊 Mangler bare teltet av utstyr.

 

I forhold til vekt på sekken, så er du jo innom mange steder hvor du kan bunkre mat. Det kan spare noen kilo på starten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.