Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite eller stort, foto i forandring


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden brukt mye tid på å legge bilder over i Lightroom, behandlet og lagret i den store skyen. Det slår meg langt oftere hvor sjeldent jeg benytter meg av RAW filene. Jeg bruker langt mindre tid på å redigere og er langt mer fornøyd med jpeg bildene rett fra kamera. Nå skal det sies at jeg skyter veldig mye av bildene mine med Fujifilm X-T1, som er kjent for sin gode jpeg kvalitet.

Men jeg tar meg noen ganger i å mene at selv X-T1 er for stort kamera å ha med seg på tur noen ganger. Det har helt klart noen begrensninger som jeg ikke er helt happy med. Jeg har et gammelt Sony RX100, som jeg ikke bruker like mye, men putter dette ofte i lomma når jeg skal ha lett tilgjengelig point and shoot kamera. Her igjen tar jeg meg ofte i å være like fornøyd med kvaliteten i iphone kamera, da jeg stort sett bare pek og klikk, altså sjeldent benytter meg av egenskapene som bor i et slikt kamera. 

Hvem hadde vel ikke sky høye ambisjoner om å ta verdens fineste landskapsfotografi, bruke timesvis på å redigere istykker gode bilder i håp om å få noen skarve likes via flickr, 500px eller lignende 😂 Vel den tiden er forbi, jeg bruker kamera langt mer på sparket og impulsivt enn jeg gjorde i opplæringsfasen. Jeg tar mye mer filmsnutter av ungen i forskjellige settinger og om jeg bommer litt på innstillingene, gjør det fint lite eller ingen ting :-) 

Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av et nyere RX100, madammen har på en måte "tatt over" mitt gamle. Men så slår det meg at kanskje det er noe råflott å bruke så mye penger på et slikt kamera, da mobilen gjør mye samme nytten. Er det andre kamera jeg kanskje burde vurdere?  Er det andre som har radikalt endret måten de tar bilder på eller bruker kamera her inne? Av alle de 10 talls tusen bildene jeg har tatt... så henger bare 2 på veggen 😂 Selv om jeg ofte hadde langt større ambisjoner rundt mine egne bilder enn som så 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hva du har av optikk, men jeg har en X-E1 stående som bare samler støv. Kombinert med f.eks Fujinon 27mm F2.8 eller Fujinon 18mm F2 så vil du ende med et kamera som er omtrent like stort som X100. Som nevnt så blir ikke dette brukt, så om du vil låne det for å teste om det blir mer brukt når det tar mindre plass så er det bare å skrike ut. :) 

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Av alle de 10 talls tusen bildene jeg har tatt... så henger bare 2 på veggen 😂 Selv om jeg ofte hadde langt større ambisjoner rundt mine egne bilder enn som så 🙈

Her er du inne på noe vesentlig som folk gjerne hopper bukk over. Hva skal bildene brukes til?

Til nett/album/småbilder på vegg så duger det aller meste. Selv mobilen. Selv har jeg en del egne bilder på vegg opp til 120x80 cm, både hjemme og noen rundt om i verden etter salg via byens galleri. Og det er gangske stort. Og for å få ting bra sylskarpt i den størrelsen så er det plutselig flere krav til både kamera og optikk. Om man er kresen på bildekvalitet. 

Men så er jeg nok godt over gjennomsnittet opptatt av foto og bildekvalitet. Jeg kunne nok kuttet ut RAW-bilder til de fleste vanlige turbilder da jeg vet hva som kan bil "veggbilder" før jeg tar dem, men i og med at jeg ikke vet når de dukker opp så er det gjerne med litt tungt utstyr for å oppnå den kvaliteten jeg ønsker. Men jeg har pc-løsninger som har mer enn nok plass. RAW-format eller ei. Så dermed er det ikke så nøye hvilket format jeg bruker og da bruker jeg det som gir størst fleksibilitet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det siste året har jeg tatt 98% av bildene mine med en mobiltelefon som kostet meg 1599,- (Moto G4 Plus). ;-) Ambisjonen om foto med relativt høy teknisk kvalitet i en beskjeden pakke har dalt betraktelig siden jeg kjøpte Olympus Pen E-P1 for 9 år siden. Den og en ganske betydelig objektivpark blir nå oftest stående på hylla når jeg drar ut på tur. Unntak er når jeg vet at jeg må ta bilder i lite lys, da blir kvaliteten fra mobilen såpass rubbish at det er verdt å ta med Oly-en.

Selvsagt merker jeg at jeg gjerne skulle ha endret brennvidde (zoom=gå), eller hatt reell kontroll med blender (fast), lukker (lengste eksponering er 1/6s) eller ISO (400 og over=crap) - men på den annen side får man rammer som kan presse fram kreativitet, triks og glemte fotoregler. Så jeg gjør mitt beste med det jeg har med meg, det får holde :)

Det skal sies at dersom jeg ender opp med å gi meg selv en aldri så liten ekspedisjon i 50-årsgave (pokker, så fort det nærmer seg :huh:), så kan det fort innbefatte en oppgradering av Oly-en også - 9-10 år for et kamera må da være akseptabel brukstid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt stort DSLR er helt utelukket. Minst mulig er mobilen, den har jeg jo med uansett. Så det må bli noe i mellom.

Jeg har jo ganske mye investert i µ43-systemet, så det mest sannsynlige er nok en Oly eller en Pana der jeg kan videreføre mye av det jeg har. Litt mer usannsynlig er et et høykvalitets superzoomkamera, av typen Sony RX10 IV (http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/sony-cyber-shot-rx10-iv), men selv om det kan være et ypperlig ryggsekkamera, er prisen ikke mulig å forsvare uten en lottogevinst eller et supertilbud. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hege Szyrxzc skrev:

Kanskje vurdere Sigma Quattro serien om du vil ha noe smått med (veldig) god bildekvalitet. Enkelt å bruke, ikke egnet til dårlig lys eller action..

Sigma hadde/har vel sin helt egne sensorteknologi med unikt god fargegjengivelse, så vidt jeg husker - var det Foveon det het? De slet dog med hastighet og brukervennlighet, men jeg antar at verden har gått mye fremover siden jeg sist leste om et Sigma-kamera :) (det må være 5-6 år siden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer, Foveon. Det er trege kamera, i hovedsak egnet til landskap ol. Synes dog det er enkelt å bruke, men har jo et snålt design som kanskje ikke alle liker..har nå fått støtte for dng.filer via en hardware update så en kan laste filene rett i Lightroom om en ikke vil bruke Sigma sin programvare. Pleier å ha det med på tur sammen med et lite stativ.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Tungt stort DSLR er helt utelukket. Minst mulig er mobilen, den har jeg jo med uansett. Så det må bli noe i mellom.

Jeg har jo ganske mye investert i µ43-systemet, så det mest sannsynlige er nok en Oly eller en Pana der jeg kan videreføre mye av det jeg har. Litt mer usannsynlig er et et høykvalitets superzoomkamera, av typen Sony RX10 IV (http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/sony-cyber-shot-rx10-iv), men selv om det kan være et ypperlig ryggsekkamera, er prisen ikke mulig å forsvare uten en lottogevinst eller et supertilbud. :) 

RX100 serien har priset seg helt ut etter min mening. Men man kan finne seg en RX100 iv for en normal penge som enkelt kan rettferdiggjøres om man vil lande på et så lite kamera. Forskjellene er ikke så veldig stor. Sony er jo ekspert på å gi ut nye kamera i stede for å oppgradere de kamera de allerede har. 

Jeg har med meg mobil, Sony Rx100 mark 1 og Fujifilm X-T1 på ferie nå... så blir spennende å se hvilket kamera jeg blir å bruke mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tshansen skrev:

RX100 serien har priset seg helt ut etter min mening

Jeg har hatt mk1. Kjøpt og solgt brukt. Byttet til mk3 kjøpt brukt på Finn til 3500kr inkl kvittering. Ferdig med litt riper på skjermen, så jeg slipper å være bekymret for den første ripa.....

22 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har med meg mobil, Sony Rx100 mark 1

Har iPhone x som jeg tar mest bilder med, men har også med rx100 mk3 på turer hvor vekta ikke er så nøye. Speilrefleks er historie for min del, ligger bare i skapet. For tungt, og blir ikke med på tur. 

Vil anbefale å ha en modell med wifi, da får du overført til mobil på en-2-3. Stor forbedring. Men bildene blir litt tunge og må ofte vaskes litt hvis nettet er dårlig.

Har blitt mere viktig å få lagt ut, nogenlunde mens det skjer, enn kvaliteten. Ref minutt for minutt og dag for dag turtrådene mine. Vrir meg litt i etterkant når jeg ser gjennom trådene. Men funket der og da, og da er det bestått. 

Har godt fra best mulig til bra nok, på bildesiden. Men ergrer meg grønn over bilder tatt i motlys, 17 mai bilder i sollys og bunadskledde med solbriller, hvor de kunne ha tatt bra bilder ved å flytte seg 3-5 meter. Men de rundt meg syns bildene er bra nok.

Så vi som er litt nerdete ang kvalitet er nok på en annen planet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

Har godt fra best mulig til bra nok, på bildesiden. Men ergrer meg grønn over bilder tatt i motlys, 17 mai bilder i sollys og bunadskledde med solbriller, hvor de kunne ha tatt bra bilder ved å flytte seg 3-5 meter. Men de rundt meg syns bildene er bra nok.

Så vi som er litt nerdete ang kvalitet er nok på en annen planet. 

Man kan nok se på egne bilder, for hvert 1000 bilde som er lagret, så ser man gradvis endring på hvordan man tar bilder, hva man legger vekt på og viktigheten av motivet i bildet. 

I begynnelsen var det om å gjøre at alt skulle være 100%, alle detaljer skulle være spot on og kunne sitte timesvis å redigere et bilde som ikke hadde noe "innhold" En viktig del av opplæringen, absolutt! men en helt annen framgangsmåte enn de bildene jeg tar nå. 

Hva kan man formidle inne i den ruten man knipser. Hvem skal man vise disse bildene til, om himmelen er litt overeksponert så lenge ansiktet eller objektet i framgrunnen er i fokus spiller ingen rolle. Jeg kommer ikke til å drive salg av bildene mine, Ikke blir jeg å stille de ut for publikum heller.... Så en viss kvalitete og høy formidlingsevne er det viktigste. Å da kan jeg enkelt gå ned litt på størrelse så lenge det blir mer hendig å ha med seg på tur. 

På sykkelturene mine er det enkelt å putte kamera i tankvesken, eller ha det hengende på skulderen når jeg kjører. Når jeg går på tur, da er behovet for noe lett å enklere point and shoot større. Men det er nettopp på disse fjellturene man kommer over de flotteste naturopplevelsene hvor man skulle ønske at man hadde litt bedre kamera utstyr 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt forskjellig. Mobil synes jeg ofte blir for lite alene. Er ikke så gode annet enn gode lysforhold men nå har ikke jeg den beste kameramobilen da.

Det jeg nesten alltid har med er panasonic ft5. Er vanntett kamera som tåler en støyt. Tar greie bilder og video. Noen manuelle funksjoner men sliter litt med liten sensor. Men lite og lett så det er alltid med ut, enten i en lomme eller i hoftelomme på sekk. Veldig greit med noe som er vanntett. Tar mest bilder med dette kamera, ikke var det dyrt heller. 

Har ganske nylig skaffet et lite systemkamera Panasonic GX80. Ville ha noe som har flere muligheter og bedre å ta bildee med i vanskelige lysforhold. Har et DLSR fra før men det ble alltid hjemme pga vekt. Fornøyd med det så langt. 

Av "proff" kompakt jeg kunne tenke meg er det Sony RX100 men nye modeller der har blitt veldig dyre. God lysstyrke men ikke all verden zoom. Men det som nok hadde vært mest aktuelt nå er Panasonic TZ100. Det har 10x og grei lysstyrke, lite men har 1inch sensor. Har nettopp kommer ny versjon i TZ200 så det er gode priser på TZ100 for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg gjort litt egne tester når det kommer til å bruke X-T1, Rx100 og mobil på tur.

Fujifilm X-T1 : Sitter godt i hånden, inspirerer til bruk og lete etter komposisjoner gjennom EVF. Det er rett og slett et kamera som er en glede å bruke. Det er akkurat så stort at det føles behagelig i hånden, men ikke for tungt og stort.

Sony Rx100 : Tar gode bilder, men jeg sliter rett og slett med å ta bilder med så lite kamera. Det føles utrolig uinspirerende, selv om kvaliteten blir god og bedre enn mobilkamera. Det tar igrunn litt av gleden med foto helt vekk fra meg.

Iphone 6s plus : Tar greie bilder, dårlig på fargegjenngivning og er egentlig bare en nødløsning når jeg ikke har med meg annet. Jeg har sammenlignet en del i Lightroom for egen del, å det er egentlig alt for dårlig kvaltiet til å kunne gi noe annet enn et raskt innblikk i hva du holder på med (point & shoot) 

Nå finnes det mobilkamera som er bedre enn det jeg har, og jeg blir nok å velge ny telefon basert på kamera. For jeg ser at selv om kvaliteten til Rx100 er bedre enn telefon, bruker jeg stort sett bare telefon når jeg skal ta snapshot av noe. Alt annet foretrekker jeg Fujifilmen. Så skal jeg oppgradere kamera, er jeg overbevist om at jeg må velge noe i den størrelsen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mobiltelefonene hatt mer vidvinkel og optisk zoom, RAW-filer, ikke vært så kornete/grøtete detaljer selv på høylys dag om man zoomer litt inn i bildet, og bedre på ISO-egenskaper, så kunne jeg vurdert å ta bilde med mobil på tur :p

På forrige tur hadde jeg med meg mitt Canon EOS M10 med 15-45mm, speilløst og med "stor" sensor(1,6crop) og med adapter så jeg kan bruke litt av den andre Canon-optikken jeg har. Det funket greit og hadde det hengende på skulderstroppen på sekken så det var meget lett tilgjengelig. Men tok meg stadig i å savne speilrefleksen som lå hjemme flere ganger. Men valgte M10en pga jeg ville teste det på tur denne gang, og den nye holderen :)
1735697086_2018-07-0211_29_50.jpg.2bc2378b662de0981e75d126df91219c.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tshansen skrev:

Sony Rx100 : Tar gode bilder, men jeg sliter rett og slett med å ta bilder med så lite kamera. Det føles utrolig uinspirerende, selv om kvaliteten blir god og bedre enn mobilkamera. Det tar igrunn litt av gleden med foto helt vekk fra meg.

 

Enig det der, og kunne kjenne at man har med skikkelig verktøy til jobben. Og det psykiske med å føle at man tar et bilde ved at man kjenner speilet bevege seg og hører den mekaniske lyden av at man tar et foto er veldig tilfredstillene når man er ute på tur og jakter på noen gode motiver. Blir litt som det samme som når man har fått en stor fisk på kroken og kjenner at snella jobber og hører bremsen ruser hvis fisken er stor, hadde blitt en mye flatere opplevelse om lydene og bevegelsen ikke var tilstede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid fristende å bære med seg så lite som mulig, selvfølgelig også når det gjelder foto.

Men jeg har hatt foto som hobby svært lenge og må ha med så godt utstyr som mulig, men samtidig så lite som mulig.

Når jeg vet at jeg skal fotografere fugl/dyr og trenger lange teler, da bruker jeg Olympus EM-1 MkII med 40-150/2.8 og 300/4 med en konverter i tillegg. 

Når jeg er på telttur og landskap og turbilder er viktig, bruker jeg Sony A7RIII med 24-105/4 og en 16-35/4 i sekken. 

Ja, jeg har to relativt dyre system, som også er relativt små i forhold til den gode ytelsen.

Det kan friste med et godt kompaktkamera, men jeg er usikker på om jeg hele tiden hadde tenkt på begrensningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, opas skrev:

Det er alltid fristende å bære med seg så lite som mulig, selvfølgelig også når det gjelder foto.

Men jeg har hatt foto som hobby svært lenge og må ha med så godt utstyr som mulig, men samtidig så lite som mulig.

Når jeg vet at jeg skal fotografere fugl/dyr og trenger lange teler, da bruker jeg Olympus EM-1 MkII med 40-150/2.8 og 300/4 med en konverter i tillegg. 

Når jeg er på telttur og landskap og turbilder er viktig, bruker jeg Sony A7RIII med 24-105/4 og en 16-35/4 i sekken. 

Ja, jeg har to relativt dyre system, som også er relativt små i forhold til den gode ytelsen.

Det kan friste med et godt kompaktkamera, men jeg er usikker på om jeg hele tiden hadde tenkt på begrensningene.

For min del får jeg bare ikke til å knipse bilder med kompaktkamera, samme hvor gode bilder det tar. Maken til uinspirerende kamera skal du lete lenge etter, MEN!! dette kan være for at jeg har foto som hobby selv og derfor henger meg opp i begrensningene i stede for å se mulighetene.

Sitter selv på gjerdet å vurderer Sony A7 mark 3..... 20.000,- for et slikt kamera er mye penger, men herregud for en pakke du får. Må ha meg en tur på japan foto å se om jeg kan få låne meg ett en dag, så jeg får kjenne hvordan det er i praktisk bruk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tshansen skrev:

For min del får jeg bare ikke til å knipse bilder med kompaktkamera, samme hvor gode bilder det tar. Maken til uinspirerende kamera skal du lete lenge etter, MEN!! dette kan være for at jeg har foto som hobby selv og derfor henger meg opp i begrensningene i stede for å se mulighetene.

Sitter selv på gjerdet å vurderer Sony A7 mark 3..... 20.000,- for et slikt kamera er mye penger, men herregud for en pakke du får. Må ha meg en tur på japan foto å se om jeg kan få låne meg ett en dag, så jeg får kjenne hvordan det er i praktisk bruk 

Ja, helt enig med akkurat hva du sier. Men det koster dessverre mye penger :-( Jeg betalte 33000,- for A7RIII, men det er utrolig hvor mye rom man har for etterbehandling av bildene. 

Hvis man ikke er villig til å sette seg inn i menysystemet, kan det være utfordrende. Men jeg synes systemet er bra, man kan nærmest sette alle knapper og hjul til akkurat hva man øsnker dem til. Og med en liten hurtigmeny i søkeren har man det man trenger. 

Jeg anbefaler å teste ut dette systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen mellom et dedikert fullformat kamera og en mobil er gjerne når det er utfordrende lys og dynamikk/oppløsning.

Mobil fungerer veldig greit til digital bruk, insta, face og blogging osv. Men så fort du blåser opp et mobil bilde så ser du ganske tydelig forskjellen. Men som sagt, det spørs bruksområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert akkurat, men RAW-filer er jo helt overlegne å redigere i lightroom da. Du har ikke i nærheten av det samme spillerommet i komprimerte format. Har et RX100mk3, og det jeg kanskje savner på det er støtte for automatisk overføring av filene via wifi. Det går på nyere modeller, men såvidt jeg ser får jeg ikke lagt inn den appen i kamera.

Og jeg vil påstå at selv om mobiltelefoner duger til å ta greie bilder, så er det stor forskjell på bildene tatt med et kamera og en mobil. Spesielt når det er snakk om bilder som er kjørt gjennom etterbehandling. Så lenge det meste annet er riktig (komposisjon, osv) så kan man justere eksponering, farger, og liv i bildet i ettertid. Med mobiltelefon er dette ofte begrenset. Jeg merker selv at etter jeg byttet til en billigmobil har bildekvaliteten gått vesentlig ned, og jeg har derfor børstet støv av lightroom-abonnementet og funnet frem kompaktkamera.

Nå skal det nevnes at noen mobiltelefoner er langt bedre enn andre til å ta bilder i utfordrende situasjoner som dårlig lys, motlys, eller med lang eksponering. Kanskje bedre enn noen dårlige kompaktkamera. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kompromisskamera er en Samsung med 21x zoom og brukbar lysstyrke. Hovedgrunnen til at jeg valgte dette er nettopp zoomen, som jeg ikke kan få med mobilen. Optisk konkurrerer den ikke med de ovenfor nevnte, men det er et greit nok kompromiss. Den har også wifi, som gjør at man kan overføre lett til mobil, og dele videre. Dette kameraet gjør at jeg ikke tar så mye turbilder med mobilen (iphone 8) lenger. Speilrefleksen ligger oftest hjemme.

Det er ikke sjeldent jeg kommer borti dyr og fugler jeg gjerne skulle hatt bilde av, og en slik kraftig zoom gjør at jeg kan få bilder det ville vært umulig å ta med mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvutnevnt fotosnobb, jeg gjør gjerne kompromiss på andre områder for å kunne ta med meg mer og tyngre fotoutstyr, men jeg vil også slå et slag for mobiltelefonen. Jeg var tidlig ute med Instagram og jeg var lenge av den oppfatning at alle bilder som skulle postes på Instagram, skulle være tatt med telefonen. Etter hvert som jeg gikk mer og mer turer fikk jeg lyst å vise mer av de inntrykkene og opplevelsene jeg fikk, og jeg så det som en utfordring å klare å best mulig gjengi dette gjennom kameraet på telefonen.

De fleste moderne telefoner har i dag, i motsetning til hva mange tror, mulighet til å ta bilder i RAW. Det krever stort sett en egen app, men muligheten er der. På iPhone har jeg brukt appen Manual. Det er også riktig at dynamisk rekkevidde og skarphet aldri vil bli det samme på en telefon som på et systemkamera, det er ren fysikk; mindre sensor mindre optikk, fast blenderåpning osv. Men hvor går grensen for godt nok og hvor mye har bruksområde å si?

I dag drasser jeg stort sett med meg en eller annen form for systemkamera når jeg er på tur, enten speilløst eller DSLR, men jeg sitter ikke å angrer på de bildene jeg har tatt med iPhone. Jeg ser ikke tilbake på de turene jeg har hatt og tenker at hvis jeg bare hadde hatt et bedre kamera så hadde bildene vært så mye bedre. Jeg er derimot strålende fornøyd og imponert over hva jeg har klart å få til med telefonen. Det har seg også sånn at print krever mindre rent kvalitetsmessig, enn det visning på en skjerm gjør, betraktningsavstand er stikkordet. Så jeg vil slå et slag for å utfordre seg selv til å ta de beste bildene man kan med det begrensede utstyret man har, erfaring du får på veien kan ikke kjøpes for penger. Jeg tar med meg mer og tyngre fotoutstyr rett og slett fordi at det er en stor hobby for min del, ikke fordi bildene nødvendigvis blir bedre.

Legger ved noen av bildene jeg har tatt med iPhone 7. :)

IMG_1307-copy.jpg.2bb77d0d4e15a4f6b5f6fc6b68d96707.jpg

IMG_1467-copy.jpg.6d79e96d4008645b5f18c6d958e88b41.jpg

IMG_1571-Pano-Edit-copy.jpg.1c518d7ac3b7883c479dab21fcf4ec93.jpg

IMG_1652-Edit-copy.jpg.821ba68ae193d3b4d16d183f88a9fce8.jpg

IMG_1674-copy.jpg.aad504e51c2388f5cad4aece9599a9d5.jpg

IMG_1951-copy.jpg.d4c10eec86bab560743942e8d0b110d5.jpg

IMG_1959-copy.jpg.f2b14bebceb28e886114e5abbeb7159c.jpg

IMG_2062-copy.jpg.4d8950f517880a0bcb2f4744c87bb679.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Den største forskjellen mellom et dedikert fullformat kamera og en mobil er gjerne når det er utfordrende lys og dynamikk/oppløsning.

Mobil fungerer veldig greit til digital bruk, insta, face og blogging osv. Men så fort du blåser opp et mobil bilde så ser du ganske tydelig forskjellen. Men som sagt, det spørs bruksområdet.

Det er sant, jeg har skrev ut et bilde i A3 størrelse fra min datters IPhone 7. Det ble overraskende bra. 

For min del er det dessverre totalt uinspirerende å fotografere med telefonen, ta bilder går greit 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freebird skrev:

Jeg er selvutnevnt fotosnobb, jeg gjør gjerne kompromiss på andre områder for å kunne ta med meg mer og tyngre fotoutstyr, men jeg vil også slå et slag for mobiltelefonen. Jeg var tidlig ute med Instagram og jeg var lenge av den oppfatning at alle bilder som skulle postes på Instagram, skulle være tatt med telefonen. Etter hvert som jeg gikk mer og mer turer fikk jeg lyst å vise mer av de inntrykkene og opplevelsene jeg fikk, og jeg så det som en utfordring å klare å best mulig gjengi dette gjennom kameraet på telefonen.

De fleste moderne telefoner har i dag, i motsetning til hva mange tror, mulighet til å ta bilder i RAW. Det krever stort sett en egen app, men muligheten er der. På iPhone har jeg brukt appen Manual. Det er også riktig at dynamisk rekkevidde og skarphet aldri vil bli det samme på en telefon som på et systemkamera, det er ren fysikk; mindre sensor mindre optikk, fast blenderåpning osv. Men hvor går grensen for godt nok og hvor mye har bruksområde å si?

I dag drasser jeg stort sett med meg en eller annen form for systemkamera når jeg er på tur, enten speilløst eller DSLR, men jeg sitter ikke å angrer på de bildene jeg har tatt med iPhone. Jeg ser ikke tilbake på de turene jeg har hatt og tenker at hvis jeg bare hadde hatt et bedre kamera så hadde bildene vært så mye bedre. Jeg er derimot strålende fornøyd og imponert over hva jeg har klart å få til med telefonen. Det har seg også sånn at print krever mindre rent kvalitetsmessig, enn det visning på en skjerm gjør, betraktningsavstand er stikkordet. Så jeg vil slå et slag for å utfordre seg selv til å ta de beste bildene man kan med det begrensede utstyret man har, erfaring du får på veien kan ikke kjøpes for penger. Jeg tar med meg mer og tyngre fotoutstyr rett og slett fordi at det er en stor hobby for min del, ikke fordi bildene nødvendigvis blir bedre.

Legger ved noen av bildene jeg har tatt med iPhone 7. :)

IMG_1307-copy.jpg.2bb77d0d4e15a4f6b5f6fc6b68d96707.jpg

IMG_1467-copy.jpg.6d79e96d4008645b5f18c6d958e88b41.jpg

IMG_1571-Pano-Edit-copy.jpg.1c518d7ac3b7883c479dab21fcf4ec93.jpg

IMG_1652-Edit-copy.jpg.821ba68ae193d3b4d16d183f88a9fce8.jpg

IMG_1674-copy.jpg.aad504e51c2388f5cad4aece9599a9d5.jpg

IMG_1951-copy.jpg.d4c10eec86bab560743942e8d0b110d5.jpg

IMG_1959-copy.jpg.f2b14bebceb28e886114e5abbeb7159c.jpg

IMG_2062-copy.jpg.4d8950f517880a0bcb2f4744c87bb679.jpg

Det går lettere når man har såpass erfaring som du sikkert har. Her i gården går det meste av Insta-greier og tilsvarende rett fra mobil. Men plutselig ser man veggbildepotensiale i Instabildet. Da byttes det over til speilrefleks. Tidligere, før erfaringen var god nok, ble alt tatt med speilrefleks for sikkerhets skyld. Nå er heldigvis både erfaringen og mobilen bedre. 

 

Eksempelvis siste jeg la inn i tråden "Dagens bilde....". Jeg så plutselig at her var det noe på gang under "lek med mobilen" og fikk byttet over til DSLR og skarp macrooptikk. Så det bildet bildet plass til på veggen i 120x80 cm her. Det får jeg ikke til fra mobilen...

44 minutter siden, opas skrev:

Det er sant, jeg har skrev ut et bilde i A3 størrelse fra min datters IPhone 7. Det ble overraskende bra. 

For min del er det dessverre totalt uinspirerende å fotografere med telefonen, ta bilder går greit 😊

Nja... utskrift er ikke bare utskrift. Akkurat som man slipper unna med det meste av kvalitet fra mobil i "favebookstørrelser" på skjerm om man hadde skrevet ut på spesialpapir for detaljrikdom med egnet blekk så ser man fort tilsvarende forskjeller som man ser på skjerm når ting er tatt med sylskarpdyr optikk og plastikkzoom til 500,-

 

Men igjen: Alt til sitt bruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.