Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft newbe - Tips til gode PackRaft vann


Saksemann

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Packraft Yukon Yak. Artig sak. Har prøvd den en gang og tenker å ta noen korte shake down cruise før jeg tar en lengre tur. Tenker å ta en skikkelig tur i juli enten i Femundsmarka eller noen andre steder.

Noen som har noen tips til steder man kan få godt utbytte av en packraft samt gode fiskemuligheter? Flere vann i nærheten av hverandre. Helst i sør-norge.

Noen som har erfaringer med Femundsmarka i juli måned? Fare for veldig mye folk? ;) Må man kanskje lengre inn i marka?

Og hvordan er det å fiske fra båten? Så Monsen og co var skeptiske i starten men det så ut som de ble varme i trøya etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

Jeg har også skaffet meg packraft i år, og har hatt noen fisketurer. Konklusjonen er at det er helt supert! Du må planlegge litt, slik at ting er tilgjengelig (hov, sluk/flueboks). 

I helgen fisket jeg en god del med flue fra balja. Den største utfordringen er at båten snurrer på en femøring, og av og til kan man få litt rotasjon mens man kaster slik at det lan bli vanskelig å plassere kastet dit man vil, men stort sett gikk det greit. Rotasjon mens flua er på vannet kan ordnes med en hånd på åra. Faktisk retta jeg båten flere ganger bare ved hjelp av stangtuppen i vannet (jeg «rodde» med stanga).  En halvkilos ørret på 0,15 spiss hadde intet problem med å rotere båten 360 grader. 

Ellers kan avdrift være et problem, men det kan også brukes til å avfiske et større område. Man ror mot vinden forbi der man vil fiske, og lar vinden drive båten forbi, mens man kaster skrått i fartsretningen og lar båten passer godt forbi flua før nytt kast. 

Jeg prøvde å dorge fra den også. Gikk fint det og. Men skal du bruke noe annet enn flytewobler, bør du nok ikke ha motvind ...  Båten pendler jo litt fra side til side når man padler, så det gir sikkert en fristende gange på wobleren. Fikk i alle fall noen abbor på den lille stunden jeg forsøkte. 

Femundsmarka i juli kan bety mye folk, men med packraft kommer du deg jo vekk fra stien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.