Gå til innhold
Saksemann

Packraft newbe - Tips til gode PackRaft vann

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Packraft Yukon Yak. Artig sak. Har prøvd den en gang og tenker å ta noen korte shake down cruise før jeg tar en lengre tur. Tenker å ta en skikkelig tur i juli enten i Femundsmarka eller noen andre steder.

Noen som har noen tips til steder man kan få godt utbytte av en packraft samt gode fiskemuligheter? Flere vann i nærheten av hverandre. Helst i sør-norge.

Noen som har erfaringer med Femundsmarka i juli måned? Fare for veldig mye folk? ;) Må man kanskje lengre inn i marka?

Og hvordan er det å fiske fra båten? Så Monsen og co var skeptiske i starten men det så ut som de ble varme i trøya etterhvert. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! 

Jeg har også skaffet meg packraft i år, og har hatt noen fisketurer. Konklusjonen er at det er helt supert! Du må planlegge litt, slik at ting er tilgjengelig (hov, sluk/flueboks). 

I helgen fisket jeg en god del med flue fra balja. Den største utfordringen er at båten snurrer på en femøring, og av og til kan man få litt rotasjon mens man kaster slik at det lan bli vanskelig å plassere kastet dit man vil, men stort sett gikk det greit. Rotasjon mens flua er på vannet kan ordnes med en hånd på åra. Faktisk retta jeg båten flere ganger bare ved hjelp av stangtuppen i vannet (jeg «rodde» med stanga).  En halvkilos ørret på 0,15 spiss hadde intet problem med å rotere båten 360 grader. 

Ellers kan avdrift være et problem, men det kan også brukes til å avfiske et større område. Man ror mot vinden forbi der man vil fiske, og lar vinden drive båten forbi, mens man kaster skrått i fartsretningen og lar båten passer godt forbi flua før nytt kast. 

Jeg prøvde å dorge fra den også. Gikk fint det og. Men skal du bruke noe annet enn flytewobler, bør du nok ikke ha motvind ...  Båten pendler jo litt fra side til side når man padler, så det gir sikkert en fristende gange på wobleren. Fikk i alle fall noen abbor på den lille stunden jeg forsøkte. 

Femundsmarka i juli kan bety mye folk, men med packraft kommer du deg jo vekk fra stien. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Humbug
      Asbjørn og jeg tok en femdagers extreme survival-tur i Nordmarka, og her er videobeviset:

• Av Leif88
      har en ferieuke i oktober som jeg ikke har planlagt enda, sitter egentlig og vurderer femundsmarka eller børgefjell. noen som er bereist i disse partiene på den tiden av året? hvordan er vær og temp i børgefjell da?
      kom gjerne med innspill

edit: dette blir vanlig telttur med fiskestang, aldri vært på noen av stedene, så drar jo mest for å se området og kose meg. er det god fiske så er det bare en bonus
    • Av Evald
      Hei
      Vi tenker å gå fra Svukuriset til Øvre Roasten, via Oasen. Vil det være behov for å ta med seg drikkevann for de 2 dagene vi planlegger å bruke på distansen, eller kan man drikke vannet fra Oasen? 
    • Av Nils-Marius Benjaminsen
      Hei! Er det noen som kan si noe eller vet noe om vannstanden i øvre del av Stabburselva nå for tiden? Har planlagt å padle elva med packraft fra Bojobæski til Suohpášluoppal. Hva må jeg se opp for, og hvor er de værste strykene, er det lange strekninger der jeg må gå f.eks?
    • Av SkogLinås.
      Tenkte å gå til anskaffelse av en kano i sommer. En ally 16,5 er perfekt da vi vil ha en sammenleggbar. Dvs, den er perfekt på dagsturer. Vi er to voksne og to barn. På overnattingsturer blir det for trangt, da har vi jo baggasje og bikkje i tillegg.

Vi vil ikke gå opp til en 18, da vi ønsker den skal være enkel å bruke for kun to personer også. 

Tanken min er at vi kan ha enten en oppblåsbar kajakk eller en packraft i tillegg, så de gangene vi skal på overnattingstur, kan enten en eller to unger padle den oppblåsbare.

Noen tips til hva vi kan velge som ekstrafartøy? Helst noe med en snill pris.

-Felicia
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.