Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt lettpakk turkjøkken!


Anbefalte innlegg

Annonse
3 minutes ago, a_aa said:

Fint komponert sett, det der :thumbsup:

Robens Firebug ser for øvrig ut til å være en rebranded Fire Maple 117T (det er utrolig mange som setter eget navn på produktene deres): http://www.fire-maple.com/en/productlist.aspx?cid=16

Det er nok riktig :)

Just now, Bjarne H.S. said:

Bra tips! Tror du kan få det enda litt lettere med en toppmontert brenner, som også vil ta mindre plass.

:)

Ja jeg har en veldig liten toppmontert brenner også og kan da skrape av ytterligere endel gram 👍🏼😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Tror du kan få det enda litt lettere med en toppmontert brenner, som også vil ta mindre plass.

Jepp. FMS 300T får du på biltema til 299,- den veier 45 gram. BRS3000 får du på eBay til under 100-lappen, den veier 25 gram :) 

Men toppmontert er litt mer krevende å skjerme mot vind, da. Kan godt hende vektbesparelsen forsvinner i økt gassbruk :huh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, a_aa said:

Jepp. FMS 300T får du på biltema til 299,- den veier 45 gram. BRS3000 får du på eBay til under 100-lappen, den veier 25 gram :) 

Men toppmontert er litt mer krevende å skjerme mot vind, da. Kan godt hende vektbesparelsen forsvinner i økt gassbruk :huh:

Ja selve robens titan brenneren veier bare 102g. Samtidig er den mer stabil og har noe høyere effekt tror jeg. Den har også noe bredere spredning av flammen slik at den fungerer også til litt enkel steking. Men ja, kan spare 50g om det skulle være behov :) 

Forøvrig så kan jeg bekrefte at en 110g gassboks passer oppi den 750ml kjelen sammen med en toppmontert brenner. Robens brenneren gikk ikke oppi med en 110g gassboks ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vekta ned til 224g på det settet her fra Keith i titan. Kjelen er på 800ml og diameteren er 12,5cm. Lokket er en liten steikepanne (med høye kanter) med samme diameter som kjelen. Brenneren er en FMS-116T på 48g. Jeg pleier å ha gassboksen (230g) inne i kjelesettet under transport og ta brenneren utenom. Med full gassboks i kjelesettet, så veier dette totalt 597g på min vekt, da inkludert brenneren på 48g.

Det er dette settet her jeg har. Egenvekten er faktisk under 170g på min digitale vekt.

:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med slike inspirasjonstråder, @Tor-Erik-L-77. Flere gode eksempler på gass-oppsett her, så det hopper jeg over. Legger heller ved min versjon av sprit-kjøkken, for de som måtte være interessert i det. Mindre kjele, så ikke det mest fleksible, men til soloturer der det primært trengs å koke vann (kaffe, suppe, frysetørret etc.) brukes det mye. Inkludert fuel til ett oppkok kommer vekta på 187 gram (alltid ferdigpakket i dagstursekken). Uten fuel og fuelflaske: 153 gram.

  • Toaks 550 ml kjele med lokk.
  • Hjemmelaget Fancee Feast spritbrenner.
  • Lighter, svamp (rengjøring, og reduserer skrangling i settet) og trakt for refylling av fuelflaske.
  • Liten folie-bit som underlag, og vindskjerm.

Full kjele kokes opp på ca 5-6 min og bruker 20-25ml rødsprit, avhengig av temperaturen. På overnattingsturer har jeg med mer fuel i 100ml flaske.

001.thumb.jpg.155d7acc8281fe9d4580cdc7273d06ee.jpg002.thumb.jpg.347d66b7c4555a72fae70ee61677e076.jpg003.thumb.jpg.adc74227acde6e8c9f02d36b029bc87e.jpg004.thumb.jpg.abf1edee0d1a34200a2994c9780d3949.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB42131F-FD1B-45C3-B1C6-D0E4B375FD07.thumb.jpeg.e49de00c677b0b355191c518b1ddaa9a.jpeg

Evernew 0.5L (e-bay) med BRS-3000 brenner til 82 kr, Ruta lokura karbon lokk, titan vindskjerm(e-bay), Snow peak lid (finn), og cuben fiber pakkpose. Da er den også i bruk som kopp. Den grønne posen til BRS brukes som gryteklut hvis håndtakene blir varme. Vekt 113 gram, så kommer gassboks med maks 100/110 gram gass. BRS brenneren er ikke spesielt snill med gassforbruket. Men siden jeg pleier å refylle slanter fra større bokser over i de små, funker det greit på 1-2 dagers turer. 

947345EE-6B7E-4189-9572-4047FC42F46A.thumb.jpeg.6b74272efd7c78f6cb91fb759da2a890.jpeg

På lengere turer 4-5 dager bruker jeg MSR titan Ketle på 0,8 L og MSR Pocket rocket, siden der får en boks med 230 gram gass plass. Vekt 212 gram. Har fungert veldig bra så langt, har brukt 3 gassbokser på det. Kjelen har vært brukt i 10 år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
24 minutter siden, Memento mori skrev:

AB42131F-FD1B-45C3-B1C6-D0E4B375FD07.thumb.jpeg.e49de00c677b0b355191c518b1ddaa9a.jpeg

titan vindskjerm(e-bay),

Har en sånn vidskjerm i titan som på bildet, med en magnetknapp på. Den gjør på en måte jobben hvis man gidder å bruke den, men jeg synes den er alt for tynn og lett, så er den for kort til store kjeler (men stor nok til små kaffekjeler og kopper). I forhold til tilsvarene rullbare vindskjermer i aluminium står aluminiumen mye bedre, er stivere, ruller seg ikke sammen når du slipper den, og veier litt mer slik at den ikke blåser bort og/eller flytter seg når der blåser.

Her er mitt «lettvektskjøkken», til vannkoking.

Spritbrenner med kjelestativ fra e-bay, og på bildet er den fyllt med fuel nok til 3-4 oppkok av kjelen på 0,7 liter. Jeg har også en sånn drittvindskjem i titan her:

552CA20D-38DB-4A65-A9BD-A3EB6EA44F3E.thumb.jpeg.7401d6b1cbdc31f7b7fbecd82f5dc20d.jpeg

Jeg ser at noen av dere har glemt uringlasset med fyrstikker:

E798E0EC-88F1-4819-B53D-1B716278E225.thumb.jpeg.ed3cee43842dc7017f7574377015d0f5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig noe nytt på fronten "kokemulighet". :)  Men jeg er glad jeg kom over noe som virkelig var lett, for mange år siden. Og som markedet ikke kan konkurere med - foreløpig. Ser ofte dere fremhever vekten, på det som det skal kokes i. Men unnlater å ta med både brennkilde og brenner, når dere oppgir vekt. Dere bærer vel på alt!

Min gamle Esbitt kjele (0.5 L) med holder/understøttelse (også vindbeskyttet), veier kun 150 g. Bruker jeg de små Esbitt tablettene på 4 g, bruker jeg  2 stk for en oppkoking av 0,5 l vann. Så totalvekten er da 158 g.  Tar selvfølgelig med meg nok tabletter (for de mulige kokinger), så vekten vli ofte øke litt. Kan også benyttes med rødsprit og med litt oppfinnsomhet direkte på bålet. Desverre så er vel denne kjelen utgått, etter at de kom med den sammenleggbare versjonen. Men, da kommer kjele i tilegg.

For turer sommerhalvåret, holder denne greit. Brukes kun på spessielle turer, der jeg vet det er lite brennsel, eller tung transport og gange, også ved tilfeller jeg ikke ønsker å benytte bål, eller annen litt tyngere og mer omfangsrik kjøkken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg ser at noen av dere har glemt uringlasset med fyrstikker:

E798E0EC-88F1-4819-B53D-1B716278E225.thumb.jpeg.ed3cee43842dc7017f7574377015d0f5.jpeg

Trenger ikke uringlasset. :) Jeg har flere gamle fotobokser i plastikk, som er vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
Akkurat nå, unirune skrev:

Jeg har med en mini-BIC lighter, inkludert i vekta. Den veier 11 gram, og holder i evigheter :)

Helt sikkert! :)

Jeg stoler ikke på lightere. Det skal ikke så mye til å ødelegge, ikke like bra i kulden og så kan den gå tom uten at du ser hvor mye som er igjen.

Tror jeg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Helt sikkert! :)

Jeg stoler ikke på lightere. Det skal ikke så mye til å ødelegge, ikke like bra i kulden og så kan den gå tom uten at du ser hvor mye som er igjen.

Tror jeg ;) 

Dette er i kit'et jeg alltid har ferdigpakket i dagstursekken. I sekken jeg bruker på overnattingsturer har jeg både ekstra lighter og fyrstikker i en filmboks i backup :) Men har vel vært heldig.. Aldri opplevd at lighteren har svikta på tur. For å tenne FanceeFeast'en trengs vel strengt tatt bare en gnist også, om gassen mot formodning skulle være oppbrukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid interessant med kjøkken :D 

Angående lightere/fyrstikker. Jeg kjøpte disse her(tennstål) og la en hver sammen med alle brennerne mine, kvistbrenneren, en i hver sekk jeg har osvosv.. Bruker kun disse nå for å tenne gass, veldig enkelt og jeg har alltid en der som funker. Lette og tar liten plass. Skal det dog sies at fyrstikker ligger fast i sekken også, men det går vel mest på bål/kvist. 

Bilderesultat for optimus weekend

Bruker dette nå, 358g inkl brenner og poser. Rommer 230g boks, brenneren, bein til gassboksen og tennstål. Koker veldig raskt med varmeveksleren, ikke det letteste men fungerer veldig greit. Lokket/stekepannen er perfekt til lapper, speilegg/omelett eller som fat/kopp.  

Minuset er at jeg ikke vil sote ned dette settet, så er det bål sesong eller jeg skal bruke kvistbrenneren så blir det svartkjelen og en billig ikea stekepanne om det skal stekes. Vurderer å teste ett sett i Titan som nevnt over her, men får prøve å holde meg til det jeg har kjøpt tidligere. Selv om fristelsen for å teste nytt og lettere alltid ligger der :P

Blir nok en slik til bål sesongen tipper jeg. 

s-l1600.jpg

 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg har turkjøkken satt opp for 1-2 & 4 personer, som velges avhengig av type tur og hvor mange vi er.

Kunne garantert gjort ting enda lettere, men har for tiden ca 10 kg å gå på ift å få "den andre sekken" i lettpakkerformat så jeg tror nytteverdien er større på å fokusere innsatsen der for min del. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er volum viktigere enn vekt, er pakkvolum lite, så er alltid vekta innafor etter mine begrep. Lite pakkvolum gir liten sekk. Men bransjen og brukerne et opptatt av vekt, siden det er lettere å forstå. 

Feks høy FP på dun gir et veldig lite pakkvolum. At gassbokser går inni kjelen er også viktig. Så får det heller være at jeg har et oppsett for liten boks og et for mellomstor. 

Har en tanke om å gjøre et forsøk på antall kokinger på de tre settene jeg har for å finne ut hvor mange måltider som kan tas ut på disse. Jetboil bruker ca 40% mindre gass, når lønner det seg vekt/volummessig  å bruke dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
35 minutter siden, Memento mori skrev:

Jetboil bruker ca 40% mindre gass, når lønner det seg vekt/volummessig  å bruke dette?

Siden du allerede har kjøpt det, så lønner det seg, med 40%, fra første sekund for både lommeboken og miljøet ;)

Resten av sekken din er vel så lett at du kan ta med deg jetboilen uansett tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Siden du allerede har kjøpt det, så lønner det seg, med 40%, fra første sekund for både lommeboken og miljøet ;)

Resten av sekken din er vel så lett at du kan ta med deg jetboilen uansett tur?

Støttes! Jeg skiller mer på type tur, da vekta uansett er innenfor. På tur med andre tar jeg gjerne med Jetboil (MicroMo) da den raskere koker nok vann. Det store plusset med spritbrenneren (etter mitt syn) er ikke grammene spart, men at den er lydløs. Den overdøver ikke verken bekk eller fuglekvitter mens kaffevannet kokes :) Alt til sitt bruk, og det er morsomt å ha flere strenger å spille på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mareng skrev:

40%, fra første sekund for både lommeboken og miljøet ;)

Slik jeg gjør det koster en boks med 230 gram gass ca 13kr. Da er det 30% propan og 70% Butan. Prøver å redusere antallet brennere og det går nedover. Men ikke lett finne lett/kompakt gassopplegg. 

Men ga ca 250kr for jetboilen brukt😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
27 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Koker dere kaffe i disse kjelene?

Ja, jeg koker kaffe i disse. Ulempen med å koke kaffe i det samme som du varmer vann til real, er at det smaker kaffe av realen også. Har derfor ofte med en knøttliten lett kaffekjele på 0.6 L. Den er ikke i salg lenger, men Optimus terra kaffekanne 0,7 l -153 gram ligner. Men på dagsturer, varmer jeg vannet først, så koker jeg kaffe. Da blir kjelen vasket når jeg kommer hjem. 

På det minste settet, hvor jeg har en silikonleppe for å slippe kopp, blir gruven liggende i bunn. 

5F2E82C2-D351-475B-BDD4-D9087434F5AC.thumb.jpg.5dfd24e90879c8c6ac42c92317279c01.jpg

På både jetboil og windburner er det egne kaffepressefilter som passer i kjelen. Det funker knall, og på jetboil tar det ikke ekstra plass og veier nesten ikke noe. Men kaffesmak på alt er bivirkning her også om du ikke vasker innimellom. 

Endret av Memento mori
La til link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 10.6.2018 den 12.18, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har den siste tiden eksperimentert litt med å få til et lett turkjøkken som også er maksimalt fleksibelt. Tenkte jeg kunne dele oppsettet her som inspisrasjon til andre som har tenkt samme tanker.

Komboen gir meg et stort kokekar på 750ml og et mindre på 450ml som da også fungerer som kopp. Fordelen med titan er at det kan brukes på gass men også på bål noe som gjør det veldig fleksibelt.

EDIT: Under er linkene til produktene kjøpt.

Tomshoo 750ml titankjele:
https://www.ebay.com/itm/TOMSHOO-750ML-Titanium-Pot-Water-Cup-Outdoor-Camping-Mug-Spoon-with-Lid-US-B1I2/302526771527?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=601359279060&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Etter litt testing av Tomashoo 750ml, har du noe pros / cons og meddele? Har sikla på Toaks 750ml, men er doble prisen. Hvis jeg får samme funksjon, vekt og kvalitet er det vel lite vits for meg å gå for en Toaks :D 
Går utifra at en 1L nalgene flaske passer nede i denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.