Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan nesten ikke bli vakrere (Besseggen 12.10)


morten

Anbefalte innlegg

Etter å ha snudd på Veslefjell forrige søndag, ville jeg og Julia prøve oss igjen i dag.

I motsetning til sist, hvor snøen begynte først rundt 1500 moh, lå den i dag allerede fra Gjendeosen og oppover. Et punktert bildekk ga turen en litt vel adrenalinaktig start. Jeg kom gjennom Båtskaret med mine 4 flunka nye piggdekk i godt og vel 80 og plutselig ut på glatta.. Normalt ikke noe problem på rettstrekket, men bilen skar noe sinnsykt ut til siden. Med frenetisk ratting klarte jeg og holde den rett mens vi kom oss litt ned i fart. Enden på visa ble reservehjulet, før vi fortsatte med 3xpigg og 1xslitt sommerdekk.

Fra ca. 1500 moh bød snøen i dag på et slit. Stedvis knedypt, med en forrederisk skorpe som først måtte brekke før foten sank til bunns. Jeg hadde i tillegg glemt vottene, så det var godt at i det minste været stemte på en dag hvor ikke alt det tekniske stemte.

Det var bare så nydelig. Gnistrende sol (ja litt for mye vind men), Vinterlige landskap med tørr pudder og pappsnø og et Gjende som lyste grønt mellom de snødekte fjell. Slik opplever man kun Gjende på høsten før isen legger seg, med snødekte fjell og det grønne vannet.

Det ble et slit over Veslefjell, det var langt fra skiføre (i alle fall hvis man ikke har Loppemarkedski, men på Flya kunne man nok faktisk gått litt på ski i dag.) men likevel ikke det helt store fotturføre heller. Det gikk smått og tungt med oss, og man merker det godt i benmuskulaturen når "skaresnøen" er slik at den ikke bærer, men likevel såpass hard at du ikke kan svømme fritt med føttene men hele tidene må nijobbe vertikalt...

Likevel ned mot Besseggen ble det bare moro. Været ble bedre og bedre og utsikten er jo ikke dum da, selv om mange er anti Besseggen. Noen rare fotsport (3 personer) som dukket opp av det store intet (Vi så ingen spor hele dagen før dette, verken fra Gjendesheim eller fra Bessheim før Veslefjellvarden) hadde gått ned Besseggen kort tid før oss.

Utsikten var herlig. Sjogholstind, Raudalseggi, Skardalseggi og den massive Besshø....
Vi storkoste oss ned eggen. Besseggen er egentlig en grei spasertur, men i dag med is og nysnø måtte man være litt forsiktig. Fjellet på det bratteste er ganske massivet og glattslipt - ypperlig om sommeren med masse friksjon i tørt vær, men med snø og is ble det mindre fotfeste, men vi kom oss greit ned.

Litt bort langs Bessvatn lunsjet vi.

Returen la vi langs Bessvatn og tilbake til Gjendesheim. De 8 km langs Bessvatn var et slit. Snødekt hele veien, forræderisk underlag... Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg "fant" et hull. Det ble en del knall og fall og god trim så vi var glade da det viste seg at stien fra enden av Bessvatn til Gjendesheim var forholdsvis godt tråkket opp, noe som gjorde de siste 3,5 km. veldig greie.

På vei ned mot Gjendesheim kom kveldssola på skrå innover Gjende og lyste opp Semmeltind, Skardalseggi og Raudalseggi og ikke minst Sjogholstind.
Kanskje siste gang i år med innsyn mot disse toppene?

Gjende etter at vinteren har kommet på besøk om hausten må sees. Det er vakkert!

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men på Flya kunne man nok faktisk gått litt på ski i dag...

Veldig hyggelig med detaljerte beskrivelser fra fjellturene dine og det er særlig artig å høre om snøforholdene i Jotunheimen. Jeg tror nesten jeg må ta frem noen gamle ski neste helg og sjekke forholdene på Flya...!

Ellers er det modig at noen som ellers har mye cred som topp-sanker er villig til å stå frem som Besseggen-gåer. Etter min mening finnes det knapt noe mer kitschy og påtatt på fjellet enn Besseggen. Jeg hadde nok heller holdt meg inne i skapet enn å stå frem sånn... :lol:

Fra spøk til alvor, Besseggen er for overbefolket. Det blir ikke akkurat en stille og avstressende fjelltur i urørt natur av å rusle i flokk/kø. Det er imidlertid hyggelig å lese at det går faktisk an å avlegge eggen et besøk - utenfor sesongen selvfølgelig. Det er også artig å lese om slike litt uvanlige turer i overgangen til vintersesongen. Jeg får masse ideer av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werdna:

Fra spøk til alvor, Besseggen er for overbefolket. Det blir ikke akkurat en stille og avstressende fjelltur i urørt natur av å rusle i flokk/kø.

Det som er det flotte er jo akkurat at det faktiskt går an å ha Besseggen helt for seg selv - i drømmevær, til og med, hvis man bare går på tampen av sesongen. Kan hende Besseggen er kitschy, men utsikten derifra innover Jotunheimen er bare helt fantastiskt, spesielt på en klar senhøstdag med en luft som ikke kan bli klarere eller renere. Pudderen på toppene gjorde sitt at det ble så vakkert.

Morten og jeg har gått Besseggen helt alene før - det var sent i mai 98 og faktiskt vår første ordentlige tur sammen. Den gangen ble det nattur, dvs vi var oppe på Veslefjell til soloppgang. Vinden var helt fraværende, så vi koste oss hele to timer i en varm morgensol nede på bandet før vi gikk tilbake samme vei. Landskapet ser anderledes ut om våren, snøen på toppene er ikke så pudderaktig lenger og Bessvatnet var kritthvit under et tykt snølag, mens isen hadde begynt å gå på Gjende.

Men denne turen sist søndag var nok enda vakrere, og vi vurderer nå å avslutte fottursesongen på Besseggen i Oktober hvert år, liksom for å si ha det til Jotunheimen før vinteren kommer. Det må ikke alltid være toppturer, og jeg er helt sikker på at også Tom hadde syntes det en flott opplevelse. Under slike forhold blir Besseggen heller ikke noen spasertur - man blir ganske sliten! Og hvis man tar det veldig nøye, så er jo Veslefjell et topp men den forholdsvis høy primærfaktor :roll:

Så heller ta turen selv en gang under slike forhold, og den vil ta pusten av deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim:

Ja, i slike tilfeller hadde digitalt vært kjekt, og Morten sa selv på veien tilbake at han ønsket å kunne legge ut bildene med det samme. Så diskusjonen går - men det er ikke alt man kan få til når man måtte ønske det :roll:

So dere må nok dessverre vente til bildene er fremkalt og scannet. Men de kommer som bildegalleri på etojm.com!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Besseggen alene for noen år siden, men helt alene var jeg allikevel ikke da det var en knall dag i juli - det rett og slett myldra av folk overalt :roll: Jeg strenet av gårde for å komme meg fortest mulig over og vekk fra folkehavet, og jeg skar ut av stien flere ganger for å unngå bølingene som kom imot. Tok meg ikke tid til å beundre utsikten ordentlig heller, tenkte bare at aldri om jeg skal gå over her flere ganger. Men etter å ha lest turreferatet ditt, Morten, tror jeg kanskje at jeg skal revurdere den oppfatningen, for Besseggen er jo absolutt en opplevelse i seg selv, det er menneskemassene som er det store minuset. Ellers vil jeg anbefale å gå rundturen Gjendesheim - Besseggen - Memurubu - og til Gjendesheim igjen langs Gjende når man først skal gå Besseggen. En kjempeflott dagstur, og det er en nytelse å gå langs Gjende tilbake igjen i fred og fordragelighet hvis man går i høysesongen. Det går knapt et menneske der, og det er en lise for sjelen etter mylderet over eggen. Da får man litt i pose og sekk på samme turen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått Besseggen i høysesongen, men i likhet med Morten og Julia har jeg gått den utenfor og relativt alene. Det er jo ikke Besseggen det er noe galt med. Det er flott der, det er en fin tur. Det er folkevandringen som suger, samt at høyeste punkt er for lavt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett har det lett for å vere reine folkevandringen der oppe...

var iallfall det sist eg gjekk der ( slutten av sept i fjor)... Gjekk Gjendebu - Bukkelægret - Memur..- Besseggen- Gjendesheim.

Naturen er flott der, men finner ikkje roen når ein må gå i kø..

Var dødskjedeleg opp Eggen då me kom inn i eit kobbel med Tyskarar.. Skal bli lenge til neste gong!

------------

Ang digitalt brukar eg Canon Powershot G3 (4,1MPx) og er kjempefornøygd, fekk att papirkopiar frå Apport.com i går. Billeg og Bra !!

Skulle eg valgt no, hadde eg kjøpt G5 hjå XD.no for ca 6000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har aldri gått Besseggen jeg, er det noe vits i, selv utenom sesongen?

Forøvrig synes jeg det virker litt kjipt selv hvis det ikke er mennesker der, stien er jo synlig fra toppen av Valdresflya! Det er vel ikke lenge før det blir vanlig å sykle denne stien...

Men med nysnø så er vel dette problemet løst. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei Terje,

september er nok for tidlig, midten av oktober er tingen :roll:, og så må du ned eggen, ikke opp, for å ha utsikten foran deg hele tiden!

Gjestejulia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Espen:

Ja, jeg synes det er noe vits i, hvis du går den nå, på slike knallfine senhøstdager. Og du har rett, sti-problemet er løst med nysnøen :roll: . Det er greit opp til Veslefjellet, her bør man følge stien, i hvert fall på det bratteste partiet, og den er synlig. Oppe blir det rett etter nesen til toppen av Veslefjell, og så gir veien seg selv. Selve eggen er nok litt mindre staselig enn folk flest vil ha det til, men en knallfin tur gir den under slike forhold som vi hadde sist helg. Og returen langs Bessvatnet er folketomt uansett sesong. Etter bandet blir det kjedelig uansett, så det er egentlig ikke noen vits i å gå videre til Memurubu i det hele tatt, med mindre man vil enda lengre innover.

Da vi kom tilbake til Gjendesheim fra osen av Bessvatnet begynte sola å gå ned og kastet en huldrelys over hele Valdresflya og det ytre Leirungsdalen. Også det hører med til totalopplevelsen av turen. Det er fra nå til jula vinterlyset i fjellet, og spesielt i soloppgangs- og -nedgangstider, er på sitt mest mystiske!

Gjestejulia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har aldri gått Besseggen jeg, er det noe vits i, selv utenom sesongen?

Forøvrig synes jeg det virker litt kjipt selv hvis det ikke er mennesker der, stien er jo synlig fra toppen av Valdresflya! Det er vel ikke lenge før det blir vanlig å sykle denne stien...

Men med nysnø så er vel dette problemet løst. :roll:

Espen: Om det er noen vits får du finne ut selv. Det er en fin tur. Billedmessig og estetisk tidvis bedre enn flere 2000 metere. Nysnø fjerner de fleste spor etter store stier. Du kan sikkert drasse med deg sykkelen over, men det blir en del bæring. Er du sær kan du også sykle fra Juvass til Piggen...

Gjestemorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.