Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport vs naturehike


Anbefalte innlegg

Hei!

Håper på å kunne få litt hjelp og veiledning her:)

Vi er ikke veldig erfarne turfolk men håper å finne gleden i å være mye mere ute.

Har idag kjøpt ett Helsport Fjellheimen superlight tunneltelt for 3 personer. 

Etter det kom jeg imidlertidig over Naturehike opalus som ser for meg veldig veldig likt ut men til en ganske annen pris. Det er til og med litt større inni pluss at det har større vannsøyle. For godt til  være sant?

Jeg vurderer nå å levere tilbake det fra Helsport og satse på det fra Naturehike men er veldig usikker...

 

Noen med erfaringer eller råd?

Ser for meg at vi kommer til å dra på tur 3-4 ganger kanskje i løpet av vår/ sommer ( hvis vi ikke blir bitt av basillen.) Teltet må være lett å bære og ha en grei kvalitet ifht vannsøyle og lufting.

Takknemlig for ærlige svar og råd.

 

Henriette

Endret av Henriettepl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport har vel bortimot noe av det beste du kan komme over av kundeservice, har du kjøpt telt der fikser de vel så å si alt som kan komme til å inntreffe med det teltet i mange år fremover, muligens med unntak om du brenner det opp. Naturhike har, tja .. har de serviceavdeling?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturehike er et "Kina-telt" fra sider som Aliexpress.com som jeg ville tatt spesifikasjonene på med en stor klype salt. Samtidig så oppgir forskjellige produsenter av telt vanntetthet på forskjellige måter. Et telt som har vannsøyle på 1000 er i utgangspunktet vanntett. Noen oppgir hvordan vanntettheten er helt nytt. Mens andre oppgir etter hvordan det vil være etter noe bruk.  På denne måten så sammenligner man epler og pærer og vanntetthet er noe man egentlig ikke behøver å bekymre seg over fra anerkjente produsenter. Det er en annen kvalitetsikring over materialer og telt fra produsenter som Helsport og Hilleberg feks og det er du betaler mer for blant annet. Du vil også få en helt annen pris på bruktmarkedet på telt fra anerkjente produsenter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Naturehike opalus, men både jeg og en venn kjøpte naturhike Cloud 2 for noen år siden. 
Dette teltet var noe skikkelig møkk. Begge våre telt knakk på tur i femundsmarka når de ble utsatt for litt vind. Dette var også en av de første turene teltene var med på. 
Så av personlig erfaring vil jeg ikke anbefale dette merket, men kansje de har blitt bedre de siste årene.....
Kan forresten informere om at begge teltene ble kondemnert og resten av turen i femundsmarka ble gjort i telt fra helsport!.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Naturehiketeltene har etter anmeldelser på nettet å bedømme god kvalitet ifht. pris. Du får ett billig telt som holder til vanlig turbruk.

Kvaliteten er nok ikke i nærheten av Helsport, for det er kvalitet, men trenger man egentlig ett steindyrt helsport telt til din bruk? Overhodet ikke, det trenger ikke å være så dyrt å begynne med friluftsliv.

 Jeg tror nok Naturehiketeltene er vanntette. Kjøp fra norsk forhandler om det finnes.

Her er en god erfaring med Naturehike Cloud:

 

Den negative erfaringen som @Yngve Ravnestad har er mest sannsynlig med skjøteleddet der de tre stengene møtes? Den svakheten er nok kun på det teltet, for Naturehike opalus er ett tunelltelt. Jeg ville i så fall gått for det grønne teltet i silnylon, ikke det orange i polyester.

Skal det brukes under litt tøffere forhold på vindutsatte plasser - gå for helsport. Superlight er en lett teltserie, ikke laget for den tøffeste bruken i det mest eksponerte terrenget, bare sånn at du er obs på det.

Men jeg har ikke prøvd noen av teltene, dessverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer @Mareng. Og ellers holdt teltet både oss og utstyr tørt mens det stod oppreist.  
Så mulig dette bare er en svakhet ved dette teltet.:)
Men et tips for å få teltet til å vare litt lenger, er å bruke litt god til på å sette det opp skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Henriettepl skrev:

Har idag kjøpt ett Helsport Fjellheimen superlight tunneltelt for 3 personer. 

Etter det kom jeg imidlertidig over Naturehike opalus som ser for meg veldig veldig likt ut men til en ganske annen pris. Det er til og med litt større inni pluss at det har større vannsøyle. For godt til  være sant?

Jeg vurderer nå å levere tilbake det fra Helsport og satse på det fra Naturehike men er veldig usikker...

Noen med erfaringer eller råd?

Ser ingen grunn til å bytte ut. Det er nok uten tvil et bedre telt du har fått deg, selv om mange er fornøyde med Naturehike. I 2018-fjellheimen har du bedre takhøyde, rektangulært innertelt(begge gir mye bedre volum), du vet du har kvalitetsstenger fra DAC (usikker på hva Naturehike bruker, men mest sannsynlig ikke DAC), lavere vekt og du har garantert bedre kundeservice, garanti og reklamasjonsrett.

Jeg har generelt troen på at Naturehike kan gi mye for pengene, men Pro/SL til Helsport er nok bedre altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si deg at det å kjøpe et Helsport Fjellheimen superlight telt for så å levere det tilbake for å kjøpe et Naturehike telt, blir som å kjøpe en Rémy Martin Louis XIII cognac for så og levere den tilbake for å heller kjøpe en dunk med hjemmebrent hos den lokale brenneren. 

Må anbefale deg å beholde Helsport teltet for da har du et telt som du kan stole på og som vil være med deg i lang tid mtp. kvalitet og service fra leverandør. Naturehike sitt telt vil mest sannsynlig ikke holde i lengden og vil kanskje svikte deg under krevende forhold. 

  • Liker 2
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe et billigtelt for å teste ut teltivet kan jo bli relativt dyrt hvis man ett år senere kjøper et dyrt et. Skjønt, hvilke behov man har for teltet kommer jo ann på bruken. Du skriver ingenting om hvor du ser for deg å dra på tur, om det er bare deg eller flere og hvor store distanser det er snakk om. 

@Yngve Ravnestad@Mareng Jeg er ganske sikker på at jeg har lest at den svakheten var blitt rettet opp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martin HJ skrev:

Jeg kan si deg at det å kjøpe et Helsport Fjellheimen superlight telt for så å levere det tilbake for å kjøpe et Naturehike telt, blir som å kjøpe en Rémy Martin Louis XIII cognac for så og levere den tilbake for å heller kjøpe en dunk med hjemmebrent hos den lokale brenneren. 

Må anbefale deg å beholde Helsport teltet for da har du et telt som du kan stole på og som vil være med deg i lang tid mtp. kvalitet og service fra leverandør. Naturehike sitt telt vil mest sannsynlig ikke holde i lengden og vil kanskje svikte deg under krevende forhold. 

HAHAHAHAHA, ok, tenkte jeg skulle kommentere på denne tråden, men så sa du det så vakkert at jeg tror bare jeg slutter meg til den. 

Når det er sagt kan det selvsagt være helt fint med et naturehiketelt dersom bruksområdet er litt koseturer under tregrensa i normalt vær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RoyN skrev:

Naturehike er et "Kina-telt" fra sider som Aliexpress.com som jeg ville tatt spesifikasjonene på med en stor klype salt. Samtidig så oppgir forskjellige produsenter av telt vanntetthet på forskjellige måter. Et telt som har vannsøyle på 1000 er i utgangspunktet vanntett. Noen oppgir hvordan vanntettheten er helt nytt. Mens andre oppgir etter hvordan det vil være etter noe bruk.  På denne måten så sammenligner man epler og pærer og vanntetthet er noe man egentlig ikke behøver å bekymre seg over fra anerkjente produsenter. Det er en annen kvalitetsikring over materialer og telt fra produsenter som Helsport og Hilleberg feks og det er du betaler mer for blant annet. Du vil også få en helt annen pris på bruktmarkedet på telt fra anerkjente produsenter. 

ER jo et godt poeng... Skulle ikke teltet bli særlig brukt og vi vil selge er det sikkert ikke så mye tap på ett fra Helsport:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Å kjøpe et billigtelt for å teste ut teltivet kan jo bli relativt dyrt hvis man ett år senere kjøper et dyrt et. Skjønt, hvilke behov man har for teltet kommer jo ann på bruken. Du skriver ingenting om hvor du ser for deg å dra på tur, om det er bare deg eller flere og hvor store distanser det er snakk om. 

@Yngve Ravnestad@Mareng Jeg er ganske sikker på at jeg har lest at den svakheten var blitt rettet opp. 

 

Jeg ser for meg at av og til skal kun jeg og mannen på tur ( da blir det fottur med teltovernatting over tregrensa, derfor ønsket vi lite og lett) Andre ganger skal vi på kortere turer med barn. Uansett ser jeg for meg at vi kommer til å være litt "godværs" campere... iallefall i starten. 

Vi er ikke helt grønne altså, vært litt på tur men skal nå liksom gjøre litt mer alvor av det enn tidligere.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Martin HJ skrev:

Jeg kan si deg at det å kjøpe et Helsport Fjellheimen superlight telt for så å levere det tilbake for å kjøpe et Naturehike telt, blir som å kjøpe en Rémy Martin Louis XIII cognac for så og levere den tilbake for å heller kjøpe en dunk med hjemmebrent hos den lokale brenneren. 

Må anbefale deg å beholde Helsport teltet for da har du et telt som du kan stole på og som vil være med deg i lang tid mtp. kvalitet og service fra leverandør. Naturehike sitt telt vil mest sannsynlig ikke holde i lengden og vil kanskje svikte deg under krevende forhold. 

Point taken:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Martin HJ skrev:

Jeg kan si deg at det å kjøpe et Helsport Fjellheimen superlight telt for så å levere det tilbake for å kjøpe et Naturehike telt, blir som å kjøpe en Rémy Martin Louis XIII cognac for så og levere den tilbake for å heller kjøpe en dunk med hjemmebrent hos den lokale brenneren. 

Må anbefale deg å beholde Helsport teltet for da har du et telt som du kan stole på og som vil være med deg i lang tid mtp. kvalitet og service fra leverandør. Naturehike sitt telt vil mest sannsynlig ikke holde i lengden og vil kanskje svikte deg under krevende forhold. 

Kan være vell så mye moro med en dunk hjemmebrent som med en flaske cognac.  

  • Liker 3
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sturela skrev:

Kan være vell så mye moro med en dunk hjemmebrent som med en flaske cognac.  

Det kan det, men det er stor risiko for at det kan gå dårlig også hvis man glemmer at det er en kjip vare man har det morro med. Det samme gjelder teltene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.