Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultra light 1-2 mans telt, sovepose og liggeunderlag.


Anbefalte innlegg

Ser etter Ultra light 1-2 mans telt, vurderer Helsport Superlight Ringstind som veier 1060gr. Eller er det andre i tilsvarende kvalitet som veier mindre? For nokon år siden fikk ein Terra Nova Laser som veide 720gr men finner ikkje den lenger.

Ser og etter ultralight sovepose som tåler 2-3 minus grader. Kva er å anbefale her? Og et  ultralight liggeunderlag som har 5-7cm tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tarptent Notch Li er 570 gram. ZPacks Duplex er 595 pluss plugger. Begge krever gåstaver. Terra Nova Laser var et (overprisa og oppskrytt) superlett telt som kun ble lagd i begrenset opplag.

Skal du ha ultralett sovepose er ofte quilt å foretrekke. Sjekk ut enlightened equipment eller nunatak gear f.eks. Dette er litt smak og behag hva man liker best av quilt og vanlig sovepose da, men vektmessig vinner quilt.

Underlag: therm-a-rest neoair xlite er bra.

 

Hva har du av annet utstyr? Det å kutte vekten på sekken handler først og fremst om å legge igjen unødige ting hjemme, dernest veie alt du har i dag før du kjøper nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
57 minutter siden, Olav Erlend Aslaksen skrev:

Ser og etter ultralight sovepose som tåler 2-3 minus grader. Kva er å anbefale her? Og et  ultralight liggeunderlag som har 5-7cm tykkelse.

Da kan jeg varmt anbefale Mountain Hardware Phantom Spark. Den veier 648 gram og er oppgitt til T-limit -2. https://www.mountainhardwear.com/phantom-spark-down-28f--2c-sleeping-bag-1671441.html

Mountain-Hardwear-Phantom-Spark-Sleeping

Topp dunkvalitet, impregnert dun, meget forseggjort pose med jevn dunfordeling. Har ikke testet den, men ved -2 forutsetter det at du er lett påkledd og generelt viktig med et godt underlag. Om den holder -2 for meg vites ikke, men gleder meg til å finne ut av det. 

Regular passer best slanke personer, mens Large er romslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Tarptent Notch Li er 570 gram. ZPacks Duplex er 595 pluss plugger. Begge krever gåstaver. Terra Nova Laser var et (overprisa og oppskrytt) superlett telt som kun ble lagd i begrenset opplag.

Skal du ha ultralett sovepose er ofte quilt å foretrekke. Sjekk ut enlightened equipment eller nunatak gear f.eks. Dette er litt smak og behag hva man liker best av quilt og vanlig sovepose da, men vektmessig vinner quilt.

Underlag: therm-a-rest neoair xlite er bra.

 

Hva har du av annet utstyr? Det å kutte vekten på sekken handler først og fremst om å legge igjen unødige ting hjemme, dernest veie alt du har i dag før du kjøper nye ting.

Har kjøpt meg ein Stone Glacier Talus sekk som eg tenker å utstyre med ana lett utstyr for reinsjakta.

Endret av Olav Erlend Aslaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Olav Erlend Aslaksen skriver at han skal på reinjakt, så han har vel behov for stor sekk. En 40-50 liter sekk er ikke mye å komme med da.

Selv bærer jeg 17-18 kg inkludert fiskeutstyr på en 3-4 dagers tur og bruker en 75:95 liters sekk, fordi det er den sekken jeg har. For meg blir det galskap å kjøpe enda en mindre og lettere sekk, bare fordi jeg kan spare ett lite kilo, når jeg allikevel må beholde den store sekken til annet bruk. Men så har jeg med noen ting som ett stoltrekk på ett halvkilo, en fiberpute for å ligge godt og ett stort telt på 2,8 kg.

Men nå var det helst telt og sovepose det var snakk om, og der er nok de rette personene allerede innpå tråden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos sovepose. Cumulus quilt 250/350 gir vel mindre importavgift enn EE fra uniten? Kombinert med thermarest xlite/XTherm og ett telt som settes opp med en gåstav eller enkelt karbonstang vil totalvekt på sovesystem og telt ligge rundt 1,5-1,8 kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Memento mori skrev:

I forhold til lett utstyr/lett sekk er vel dette både en tung og alt for stor sekk? 105 liter er normalt alt for for mye. Hva skal du med en så tung og stor sekk? Jakt?

Bare sekken din veier mere enn, både sekk, telt og sovesystemet mitt.  Jeg har Zpacks arc blast 52 liter sekk, som holder til en uke inkl mat. Zpacks duplex telt, neoair liggeunderlag og EE qulit -12 grader ekstra lang og brei. Sjekk ut tråden om turen jeg hadde rundt Tyrifjorden som ligger på framsiden, der ligger det mye info.

Er pris et tema? 

Som du ser skriver eg at dette er med tanke på reinsjakt.

Trur du slit med å bera 40-60kg reinskjøt heimat med oppsettet du har😊

Men eg likar tanken på å ha så lett utstyr som råd når eg jakter👍

Som regel koster lett utstyr, men ein kan kjøpe litt etter kvart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ost skrev:

Apropos sovepose. Cumulus quilt 250/350 gir vel mindre importavgift enn EE fra uniten?

Det skal ikke være noe toll på soveposer, så alt du skal betale er 25% mva uansett hvem/hvor man bestiller fra. Distributøren kan dog ta en avgift for å behandle denne fortollingen for deg, men det vil være avhengig av hvilket transportselskap som mottar varen her i Norge. Det skal dog sier at cumulus kanskje oppgir prisene sine inkl polsk(?) mva. Den kan man slippe ved kjøp til Norge. I USA er standarden at alle priser oppgis uten mva, muligens siden det er ulike satser fra stat til stat innad(min personlige teori basert på magefølelse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan@ skrev:

Da kan jeg varmt anbefale Mountain Hardware Phantom Spark. Den veier 648 gram og er oppgitt til T-limit -2. https://www.mountainhardwear.com/phantom-spark-down-28f--2c-sleeping-bag-1671441.html

Mountain-Hardwear-Phantom-Spark-Sleeping

Topp dunkvalitet, impregnert dun, meget forseggjort pose med jevn dunfordeling. Har ikke testet den, men ved -2 forutsetter det at du er lett påkledd og generelt viktig med et godt underlag. Om den holder -2 for meg vites ikke, men gleder meg til å finne ut av det. 

Regular passer best slanke personer, mens Large er romslig. 

Den der er veldig interessang👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Olav Erlend Aslaksen skrev:

Som du ser skriver eg at dette er med tanke på reinsjakt.

Trur du slit med å bera 40-60kg reinskjøt heimat med oppsettet du har😊

Arrh. Jeg hadde håpet at noen jegere her inne skulle teste ut Seek Outside sine sekker så jeg slipper å være prøvekanin :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Olav Erlend Aslaksen skrev:

Den der er veldig interessang👍👍👍

Billigst pris på Fjellsport. Er du slank og ikke lenger enn ish 180cm er Regular riktig størrelse. Står 183cm personlenge, noe som kan stemme bra, men da er det ikke mye å gå på i bunnen. Noen liker lenger sovepose, og finner størrelsen noe kort. Long er mye romsligere og endel lenger. Jeg har prøvd dem begge, beholdt Regular til meg på 181cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
16 minutter siden, Thomas E skrev:

Det skal ikke være noe toll på soveposer, så alt du skal betale er 25% mva uansett hvem/hvor man bestiller fra. Distributøren kan dog ta en avgift for å behandle denne fortollingen for deg, men det vil være avhengig av hvilket transportselskap som mottar varen her i Norge. Det skal dog sier at cumulus kanskje oppgir prisene sine inkl polsk(?) mva. Den kan man slippe ved kjøp til Norge. I USA er standarden at alle priser oppgis uten mva, muligens siden det er ulike satser fra stat til stat innad(min personlige teori basert på magefølelse). 

På cumulus sine sider trekker de fra MVA i handlekurven FØR du gjør siste bekreftelsen på kjøpet. Du, eller den som skal bestille, kan dobbeltsjekke ved å velge produktet man skal ha og legge i handlekurven og gå videre med bestillingen. På ett steg velger man da Norge, og momsen forsvinner fra varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.