Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett enmannstelt


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Tessatroll skrev:

Heilt samd! Tok lang tid før eg greide innfinne meg med at så lenge eg er ute etter låg vekt så forsvinn dette....men nesten tilbøyeleg til å seie at det då hadde vore betre med BERRE myggnetting, som til dømes i Hilleberg Niak. Eg endrar uansett på dette heime, tek symaskinen fatt. Kjøpte nett eit Salewa Litetrek og det har breeeeei dør men myggnetting berre i toppen.

Piss irriterende. I Anarjohka sommarstid kan det jo også tenkast at ein treng den myggnettingen gitt.

Eh ja, det er visst myggfritt i januar sa Monsen :D 

Jeg ser det er versjoner av den med bare myggnetting, jeg vil heller ha den enn den med hvitt inntertelt og hobbitthull (det ender uansett med at jeg snubler på veg inn og river ned teltet). Snakket med teltfolka til helsport om dette og de synes det virket spennende. At de har denne type åpning på SL teltene, men ikke på trek serien, er helt uforståelig for meg. 

Moro med kurs i ting man kan fra før, da får man masse tid til å sitte på fjellforum!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg ser det er versjoner av den med bare myggnetting, jeg vil heller ha den enn den med hvitt inntertelt og hobbitthull (det ender uansett med at jeg snubler på veg inn og river ned teltet). Snakket med teltfolka til helsport om dette og de synes det virket spennende. At de har denne type åpning på SL teltene, men ikke på trek serien, er helt uforståelig for meg. 

Helsport er jo behjelpellige med å sy inn myggnett/bytte ut. Det var ein føresetnad for meg dersom eg skulle kjøpe reinsfjell den gong då eg vurderte det. Ser også at deira Fonnfjell SL har berre slik lita luke. Dumt, når teltets store føremun er nettopp utsikt. Eigentleg trur eg at eg ynskjer meg eit 1-manns fonnfjell med berre full myggnetting i dør og ingen tett stoff..

Gjekk forsovidt greit med ei god veke i Salewaen no, men det skuldast i hovudsak at det er stort innvendig så eg ikkje får klaus, samt at det var berre noke få kveldar med insekt som gjorde at eg ikkje kunne sitte med vidopen opning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2018 den 14.26, Sovjetunionen skrev:

skikkelig lett enmannstelt som oppfyller følgende kriterier: 

- Har to innganger

- Har myggnett inni 

- Har takhøyde på 100cm eller mer 

- Veier maks 2 kilo, helst mye mindre

 - Klarer seg fint under tregrensa i Anajohka. 

Zpacks Duplex oppfyller alle dine krav med god margin, bortsett fra at det er et tomannstelt.

50668583-AC3C-45F7-BFC1-805A39D7EA9A.thumb.jpeg.86eec73206c801ef5346a1d5e9de9b35.jpegMange har vel fått med seg at jeg syns mange velger et Superlight telt på feil grunnlag. Hvis du skal gå for et superlett telt, med de mangler et slik telt har, hvorfor ikke kjøpe et som virkelig er lett?

Zpacks Duplex har det meste en testvinner bør ha.  

595 gram inkl pakksekk ekslusivt plugger ( du kan greie deg med under 40 gram med plugger)

28 gram i tillegg for camo som jeg har.

Det trenger 8 plugger, og mitt oppsett er 4 stk MSR carbon core a 5,5 gram = 22 gram disse brukes i hjørner. 2 stk Hilleberg  y-peg på 16 gram hver (32gram) til hovedfester, og 2 J hooks på 6 gram for å holde midten av duken ut. Totalt 66 gram plugger. Pluggpose 2 gram.

De gangen jeg ikke har med gåstaver har jeg to Carbon stenger på 71 gram pluss pose til disse på 4 gram  =145 gram

Totalt blir dette 834 gram

3CB81308-912E-49CB-83C6-12E540515E6A.jpeg.eeed0e4911af732f152843403265e516.jpeg

Det er et luftig telt, med god plass til to, bra høyde og lang liggelengde og to fortelt. Høres jo ikke ut som et SL-telt. En duk og cuben fiber eller Dyneema fabrics som det nå heter løser mye. 

Utvendig lengde er oppgitt til 254 cm og innvendig 230 dvs en diff på 24 cm hvor mange telt er ned i 10 cm. 2DEFA3AD-70FA-4818-9FB3-EE7E7648EE60.thumb.jpeg.9d66284eea874261bfc6a45b65007ac8.jpeg

Her er et par linker til innlegg om teltet her på forumet. Duplex innlegg 

Det er jo nesten bare en tarp, med dører som kan lukkes, og er badekargulv, montert sammen med myggnetting. 100% vanntett og myggfritt inni. Kondens som på en tarp. 

Kan bare si en ting om teltet -Anbefales!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Tessatroll skrev:

 dør men myggnetting berre i toppen. Piss irriterende.

Det å ha full myggnetting i døren er for meg ett must om sommeren! Sitte i myggfri sone og bli kokt eller ikke kunne se ut er virkerlig ikke for meg. Da ville jeg heller hatt bare myggnetting i døren. Det er faktisk en av de største hindringene med superlight telt synes jeg.

Det «soloteltet» som tikker av på de fleste av mine punkt er hittil fjellreven Abisko Lite 2. Jeg synes også at det er kult at man kan åpne begge glidelåsene i ytterteltet, og sette ut panelet mellom dørene som en baldakin.Men det veier 2070 gram da, og det er litt mer enn de andre teltene her.

 

9205EF8D-3BB5-4831-9FE0-8C7F1E713D94.jpeg

Man kan også bruke det som gapahuk ved å hekte løst innerteltet:

F47BAA74-6C46-4862-9FE6-B80C120CF2CF.jpeg.1cb1a951496151a4ccec3d94f8ba611c.jpeg

Forteltet er ok størrelse:

F41A9B93-3265-4F65-841F-6FEC8117DA3F.jpeg.d8fa5b9d4aeb31364e4c53d27693f6c0.jpeg

Og man kan lufte meget godt. Da har man ett stort meshpanel øvert i fotenden på innerteltet som gir god utsikt også. Ett fint «vindu».

460D7104-1FFD-46DC-A664-44E68EC1DAD2.jpeg.f1bcaea00248800e61dfb1c2b5688dae.jpeg

Men hvis vekt er første prioritet, så er 2070 g langt fra «lett» ;)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BD0534C0-5FEB-4138-987A-600A234C8D2A.thumb.jpeg.de5f2a11c7791b2f1014a2e5284c6d96.jpeg

meshtypen Zpacks bruker er du bra gjennom, her er den både åpen og dobbel. Ikke så mye forskjell. 

F56CD96F-F6C4-4E68-B408-8A3BFB68AB88.thumb.jpeg.9202a9e72351a605c06ab4e334128f24.jpeg

Bilde tatt gjennom duken om natta. 

11025A3B-8909-4D8D-A6F6-C2EB4973D827.thumb.jpeg.1a87ec8a8d075b5bc867a3371c6bd637.jpeg

Her er to tatt på sanne tidspunkt, det ene gjennom duken  

ps: @SovjetunionenDu har ikke bare lurt på å kjøpe et mesh innertelt til hilleberg teltet du har og bruke stengene på det med en tarp?

CB96B7D0-6107-4684-B7A6-8D5F77A2305C.jpeg.deda1d18c6b577d85cf4ea63342c3674.jpeg

Da slipper du billig unna og har enda breiere mulighet med det du alt har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kule, korte teltreview her folkens, takk for at dekk tar dekk tida! 

Ser ut som det er mange fine alternativer, abisko blir veldig tett på soulo vektmessig, så jeg skal under 1,5 dersom det skal monne. 

@mementemoreTror ikke å sette opp souloen sitt mesh innertelt, det blir mye ekstra mesh, da tror jeg det er en bedre løsning å kjøre tarp og et meshtelt fra Hilleberg. Jeg heller imidlertid mest mot et telt. Ellers ser det andre teltet fint ut også, er liksom ikke helt frelst på den formen, men det ser jo ut til å funke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ellers ser det andre teltet fint ut også, er liksom ikke helt frelst på den formen

Skjønner deg meget bra. Liker av prinsipp ikke telt med store rette flater. Blir ikke veldig gøy ved vind. Dette gjelder blant annet Ringstind. Men Cuben fiber ble laget for å bruke i spinnakre på båter og har helt andre egenskaper. Det strekker seg overhode ikke og trekket ikke vann. Duplex har i tillegg et feste på hver rett flate som holder alt på plass. En nye og for mange ukjent verden, desverre.

Det lette oppsette jeg bruker nå er mitt andre på 10 år og det å snu tankegangen er jo veldig vanskelig. Nesten så en trenger hjelp av en psykolog for å snu et tankesett og over til funksjon. Må innrømme at overgangen ikke er lett. Sikkert derfor jeg tester så mye som jeg gjør. Det tåler utrolig med vind opptil 25-30 m/s i følge kilder.  Jeg er 194 og har god plass. Vi har også sovet der to stk og det ble godkjent av konemor. 

C6D988BB-C878-4237-9AB1-7169D161D360.thumb.jpeg.ece9a8414bcbbeb4e7c96d42eabc576b.jpeg

Jeg kommet aldri til å se meg tilbake på «vanlig» telt når det skal være lett. 

7B495FA9-56C7-4F7F-96BD-9D2769338C25.thumb.jpeg.61c2a3c71216c519bb93851c729896cc.jpeg

Jeg har hatt enan, akto,Soulo, Rajd og Nallo 2, Ringstind 1-2sl, Reinsfjell 2SL, Nordmarka 2, Trolltind 2SL for å nevne noen av de små. 

Av disse har jeg Duplex og Trolltind igjen, resten er solgt. 

0C126068-F508-4656-B6C5-E30F507D65D4.thumb.jpeg.e4260f6842402c5d2d11f0ac8b160734.jpeg

Lykke til med valget, legg gjerne ut i tråden hva det blir og hvorfor du valgte som du gjorde. Telt er jo bare en stor samling kompromiss når vekta teller. 

02C4727C-0F82-4E5C-8056-77DE643E304E.thumb.jpeg.abb29865c8333b3d44ed7c765cf8242c.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JohanS skrev:

Lager stoffet på Duplex mye lyder når det er vind?

Cuben fiber har en litt annen lyd enn andre telt/tarper. Og den lager mere lyd når den er ny enn etter en tid, når det har blitt brukt og pakke noen ganger. 

Den lager mindre lyd i telt enn tarper. 

Helt hvorfor mange lurer på/ mener at Cuben i telt lager mye lyder kan jeg ikke helt skjønne etter å ha brukt det selv ganske mange døgn. Dårlig oppsatte tarper kan lage mye lyd, mulig det er her at myten om at Cuben fiber bråker har oppstått

Alle telt og jo mere superlight jo mere bevegelse og lyd er mine erfaringer. 

Setter du opp teltet riktig, er det lite bevegelse og lite lyd, siden det ikke strekker seg. Har tatt en film en gang for å vise lyden, men ble ikke nok lyd til å få det med på filmen, så den er slettet. 

Cuben finnes i flere tykkelse også, pluss camopåtrykk som jeg har på teltet. 

A83D465F-C823-4FB4-B727-665F7D8B6414.thumb.jpeg.a85f163b6fad69bc92dbe212ddc853c4.jpeg

Ligger inni og ser ut på 🌞

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, JohanS skrev:

Lager stoffet på Duplex mye lyder når det er vind?

Har tarp og mesh-telt i samme stoff. For å si det sånn: Jeg skjønte ikke at det lagde lyd før jeg leste på nettet at det var noen som mente det. I etterkant av det har jeg prøvd å høre etter og egentlig konkludert med at det lager en annen lyd, ikke nødvendigvis høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hva med årets nyhet fra Expeed? Tikker de fleste av boksene dine!

https://www.skittfiske.no/exped/201923/exped-mira-ii-hl-superlett-tomannstelt-med-god-plass

E81B4B6A-26FD-486B-90E9-4F526A8E2B08.jpeg.914b8f2a8706aee43b96b24d4bd320b2.jpeg

Jeg stusset litt på hvorfor exped lager ett telt hvor man må sette opp innerteltet først, når de allerede har telt hvor man har alt-i-ett oppsett. Men så skjønte jeg det på det ene bildet:

 

C585BA03-B261-46E6-B513-D435B8A7D957.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det virker som at Cuben fiber egentlig går helt greit. Har også lurt lenge på lett telt nå, og må vel bare begynne med å prøve meg frem.:)

Den Exped Mira virker også fin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Også løsningen hvor man kan rulle opp halve ytterteltet (valgfritt hvilke halvdel ser det ut til), eller hele ytterteltet ved å bare løsne hjørneklipsene likte jeg. Da kan du rulle opp delen vekk fra solen, og ha full lufting samtidig som du får skygge fra solen, eller kan skjerme mot innsyn. Smart løsning.

BF258C2B-4692-43A5-839F-B43537B023C2.png.87707ee3de480ca5f0307e455ec7f85e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Tungsten var faktisk det første teltet jeg kjøpte, det var veldig fint. Kosta 1500 den gangen (og var seff ikke lettvekts), hadde noen billigløsningen, f eks duk som rørte innerduken og litt ruskete barduner, men til prisen var det fint. Tror imidlertid jeg er såpass forelska i to innganger at det må bli et av de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2018 den 14.47, Freebird skrev:

Du kan jo se litt på teltene som Ken hos Backpackinglight.dk har tatt inn. Han er også flink å svare på eventuelle spørsmål. :)

Utover det så kan jeg nevne noen produsenter som kan være verdt å sjekke ut:

Beklager sent svar her, har vært en travel uke!

Om man vil ha noe annet enn det de store produsentene tilbyr er HMG absolutt noe å se på. Dyneema er jo et fantastisk lett og sterkt materiale. Anbefaler deg å sjekke ut Hyperlitemountaingear.com. 

Og skrik ut om du har noen spørsmål! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Super tråd:)

Mange gode tips her for en som trenger lettpakk telt. Må bare se om jeg finner et som passer mine preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Er det noen som vet hvor man får kjøpt big sky chinook med mesh innertelt? Googler og googler, men finner ikke. 

Bruk den amerikanske siden www.bigskyproducts.com og velg "Custom tents" i menyen til høyre. Der skal man få opp flere valg enn den internasjonale siden / ikke-custom versjonen. Direktelink til 2-mannsversjonen: http://bigskyproducts.com/big-sky-chinook-2p-tent-custom.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thomas E skrev:

Bruk den amerikanske siden www.bigskyproducts.com og velg "Custom tents" i menyen til høyre. Der skal man få opp flere valg enn den internasjonale siden / ikke-custom versjonen. Direktelink til 2-mannsversjonen: http://bigskyproducts.com/big-sky-chinook-2p-tent-custom.aspx

Ah, serderja, tusen takk! HAr til og med sendt de en s-post, men de der "usually replies within a few minutes" var ikke heeelt riktig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jan@ skrev:

Ja, sant. Jeg ligger og vaker mellom dette og bowfin. Liker utsikten i bowfin bedre, men har inntrykk av at dette står litt mer stødig. Ser at chinok ble en god del dyrere med netting innertelt, så da er det mulig det blir bowfin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Ah, serderja, tusen takk! HAr til og med sendt de en s-post, men de der "usually replies within a few minutes" var ikke heeelt riktig. 

Har tatt ca en dag eller to med meg. Har vel sendt de mail 3-4 ganger. De har Live Chat som de av og til er innom på innenfor amerikansk tidssone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.