Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på tur og bålforbud


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng

Frokostblandinger, evt med tørrmelk.

Knekkebrød, nugatti på tube. Makrell i tomat.

Muslibarer/kjeks

Chips

Istepulver

Melkesjokolade, uten å åpne innpakningen. Legg den i vannet med en liten stein oppå, så blir den hard igjen :) Jeg gjorde det i helgen, i ferskvann, det kom noen dråper vann inn, så jeg var glad jeg ikke gjorde det i sjøen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel kunne bruke en liten gassbrenner "jetboil" nedi ei stein strand ved et vann  ? fukte en masse på bakken. slik at en bruker hodet litt + ellers så er det en massse real turmat. grøt /frokost. ha med slike vantett pakkebager for brannslukking om det da tar fyr i vannet. 

men forbud er jo forbud.

Endret av royad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, royad skrev:

må vel kunne bruke en liten gassbrenner "jetboil" nedi ei stein strand ved et vann  ? fukte en masse på bakken. slik at en bruker hodet litt + ellers så er det en massse real turmat. grøt /frokost. ha med slike vantett pakkebager for brannslukking om det da tar fyr i vannet. 

men forbud er jo forbud.

image.png.034b8abc554b3ac81550c1fe55ee39fa.png

Hadde med ferdiggrillet kylling og couscoussalat forrige helg. Kyllingen lå i en tett plastpose - ble puttet i en pakkpose og bundet fast til stein i vannet. Vannet var riktignok veldig varmt så hadde liten kjølende effekt, og ville nok ikke holdt mat kjølig nok over flere dager, men avhengig av hvor man er kan det jo være at vannet har lav nok temperatur til å klare å holde mat over mer enn 1-2 dager.

Vil tro det også funker å bløte opp lettkokt couscous potetmos i vann uten å koke - det meste som bare skal trekke i varmtvann funker fint med kaldtvann også, men trenger litt mer tid og så kan det nok være greit å teste ut hjemme om man i det hele tatt synes det er spiselig kaldt.

Vann på termos holder jo også seg varmt nok til å brukes over flere dager nå, men blir tungt å bære med seg til all mat hvis du skal gå langt. Ellers tørrmat med tubeost, peanøttsmør etc. Spekemat, beef jerky og tørrfisk.

Jeg har laget meg iskaffe denne uken av melkepulver og instant kaffe - har passe mengder av begge i en tett kopp og rister godt. Funnet ut at kald kaffe egentlig nesten er å foretrekke foran varm nå i denne heten. Og istepulver er jo alltid kjekt å ha med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
48 minutter siden, Elisabethsk skrev:

image.png.034b8abc554b3ac81550c1fe55ee39fa.png

Hadde med ferdiggrillet kylling og couscoussalat forrige helg. Kyllingen lå i en tett plastpose - ble puttet i en pakkpose og bundet fast til stein i vannet. Vannet var riktignok veldig varmt så hadde liten kjølende effekt, og ville nok ikke holdt mat kjølig nok over flere dager, men avhengig av hvor man er kan det jo være at vannet har lav nok temperatur til å klare å holde mat over mer enn 1-2 dager.

Vil tro det også funker å bløte opp lettkokt couscous potetmos i vann uten å koke - det meste som bare skal trekke i varmtvann funker fint med kaldtvann også, men trenger litt mer tid og så kan det nok være greit å teste ut hjemme om man i det hele tatt synes det er spiselig kaldt.

Vann på termos holder jo også seg varmt nok til å brukes over flere dager nå, men blir tungt å bære med seg til all mat hvis du skal gå langt. Ellers tørrmat med tubeost, peanøttsmør etc. Spekemat, beef jerky og tørrfisk.

Jeg har laget meg iskaffe denne uken av melkepulver og instant kaffe - har passe mengder av begge i en tett kopp og rister godt. Funnet ut at kald kaffe egentlig nesten er å foretrekke foran varm nå i denne heten. Og istepulver er jo alltid kjekt å ha med.

Haha, litt morsom melding fra brannvesenet.

Men de burde ha korrekturlest meldingen før de offentliggjorde den for å eliminere skrivefeil. Norsken er også så dårlig at her er åpent for å mistolke denne meldingen på mange måter hvis man ønsker ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Phoney skrev:

Noen som har efaring med slike "self heating" pakker? Funker de til Real etc, eller må man ha annen type FR?
Om tørken fortsetter må jeg enten skaffe meg mye større termos, eller finne på noe annet for å få varmet maten...

Vet ikke, men ser at XXL har et system for matvarming uten ild som heter Barocook Kunne jo være verdt et forsøk, kosta ikke all verden heller (og kjøper du i dag er det fortsatt vennefest :D) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Phoney skrev:

Noen som har efaring med slike "self heating" pakker?

Magasinet hadde middagsretter med slike pakker. Ble litt forbauset over hvor bra det funket. Men, du må være nøye med vannmengden ellers blir det bare tull (les ikke varm mat). Middagene var gode, noe ALA Fjordland, men ble både tunge og dyre og ha med på tur. Og når du ikke kan fyre brenner er de et fullgått alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Heriks said:

Vet ikke, men ser at XXL har et system for matvarming uten ild som heter Barocook Kunne jo være verdt et forsøk, kosta ikke all verden heller (og kjøper du i dag er det fortsatt vennefest :D) 

lurer på om det er verdt er forsøk, selv om jeg er skeptisk å måtte ha med en slik stor boks. 

 

5 minutes ago, Memento mori said:

Magasinet hadde middagsretter med slike pakker. Ble litt forbauset over hvor bra det funket. Men, du må være nøye med vannmengden ellers blir det bare tull (les ikke varm mat). Middagene var gode, noe ALA Fjordland, men ble både tunge og dyre og ha med på tur. Og når du ikke kan fyre brenner er de et fullgått alternativ. 

... noe skeptisk til å måtte ha med meg desiliter mål ut i skauen 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Phoney skrev:

lurer på om det er verdt er forsøk, selv om jeg er skeptisk å måtte ha med en slik stor boks.

Ja, den så jo ikke akkurat veldig hendig ut .. men det funker ganske greit å klare seg uten varm mat i de få periodene man må det her også da .. vi får jo satse på at det kommer ei skikkelig rotbløyte snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Heriks skrev:

Vet ikke, men ser at XXL har et system for matvarming uten ild som heter Barocook Kunne jo være verdt et forsøk, kosta ikke all verden heller (og kjøper du i dag er det fortsatt vennefest :D) 

Jepp. så denne i praksis på helgens klassetur. Har ikke brukt det selv, og dingsen tok lite volum av gangen. Kokende vann ble det i alle fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, whistler skrev:

Jeg får sikkert kjeft nå, men min mening: Legg turen til område det er trygt å fyre gassbrenneren. På stein, i vannkanten f.eks. ;-)

Brannvesenet oppfordrer alle til å respektere totalforbudet mot bruk av ild i denne perioden..... står ikke noe om egne vurderinger gitt. 

Det pågår en diskusjon på utsidan om fyring inni i innerteltet regnes som innendørs og dermed er lovlig i hendhold til svensk lov.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, Memento mori skrev:

Brannvesenet oppfordrer alle til å respektere totalforbudet mot bruk av ild i denne perioden..... står ikke noe om egne vurderinger gitt. 

Det pågår en diskusjon på utsidan om fyring inni i innerteltet regnes som innendørs og dermed er lovlig i hendhold til svensk lov.  

Bergen brannvesen har skrevet at de allerede har tatt vurderingen for deg, slik at du ikke risikerer å vurdere feil.

Bare for å vise ett eksempel på hvor man ikke har lov å gjøre sin egen vurdering: På bildet under, på det lille neset bak kanoen min der, er det altså ikke lov å bruke en primus/gassbrenner/stormkjøkken/jetboil/grill eller hva du har lyst å kalle det.

Dette bildet er fra helgen, jeg kan ikke huske hva jeg gjorde.

(Ett åpent bål vil uansett kunne spre gnister til vegetasjonen, så den er rimelig grei.)

6D0BDE54-73F9-4E31-8DE6-0184A291B2E0.thumb.jpeg.70d3686b37e8cc7cc9133eadf50fa5a8.jpeg

Problemet er at når man tillater alle å gjøre sine egne vurderinger vil 0,0001% vurdere feil, og med det antall folk vi er er skogbrann dermed ett faktum.

Her på Askøy var det senest i uken noen som oppdaget røyk fra skogen. Det var en varm engangsgrill, MIDT I SKOGEN, som hadde svidd av ett område på 10 kvadratmeter skog før brannvesenet kom. Flaks! Ett fint eksempel på feilvurdering...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå planlegger jeg ikke noen tur kommende helg , men skulle jeg besluttet at jeg ville en tur i heia , så hadde kaffekjelen vært med. Og jeg drikker ikke kald kaffe. Og jeg hadde ikke laget noe brann heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Litt surrealistisk at våte Norge er i denne situasjonen. Det står at 9 av 10 skogbranner er menneskeskapt, bål og engangsgriller er årsaken. Forbud er forbud, så da blir ikke primusen med på Store-Ble.

Får lage maten på Sigridsbu og Eriksbu, men spise ute. Tar med alternativ mat.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 minutter siden, Terka skrev:

Jeg trenger ikke bruke bilbelte for jeg har aldri krasjet...

Man kan kontrollere egen kjøring ganske bra, men ikke den møtende bilen som kommer over i feil kjørebane, derfor faller ditt argument :)

Poenget ditt er at selv den mest erfarene kan skape en brann.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Mareng skrev:

Du kan ikke kontrollere Murphy, han kommer når du minst venter det...

derfor skrev jeg ganske bra. Noe ville sagt at å ha kontroll er en illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig trygt å være en fjellforumer, for da kan jeg se bort i fra skogbrannfare, is- og skred-forhold, eller værmeldinger for den saks skyld. 

En god fjellforumer kan tross alt vurdere bedre enn sentrale myndigheter som har dette som yrke. 

At alle poster er åpne slik at alle kan få del i vår eminente kunnskap uten å lese hele tråden er nok en fordel med Google!

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Glad for at jeg alltid følger pålegg og forbud etc. Kjøper t.o.m. alltid fiskekort. Google kan man lese i bruddstykker, slik at ting kan tas ut av sin sammenheng, derfor redigerte jeg bort deler av innlegget over, dvs mine tanker.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Jan@ said:

Man kan kontrollere egen kjøring ganske bra, men ikke den møtende bilen som kommer over i feil kjørebane, derfor faller ditt argument :)

Vel... du har alltid faktoren av det ukjente som lett kan velte den kontrollen du tror du har.

Liten historie om akkurat det:

Jeg kjørte en høst for noen år siden fra Tyin via Hemsedal retning Oslo. I en lang venstresving merker jeg en veps som jeg begynner å vifte bort. Farten var ca 90 km/t, vi lå en del biler på rekke, og eg lå ca midt i rekka. Plutselig er vepsen på innsiden av t-skjorta, fokus deretter, og bilen er på vei ned i en 1,5 meter dyp V-grøft. 

(For å fullføre historien: Jeg opplevde alt deretter i sakte film. Først var fokus på å ikke tverre bilen på vei ned i grøfta, deretter så jeg en bergnabb stikke ut i grøfta lenger fremme og gav gass for å komme meg opp av grøfta. Fokus ble så på å ikke tverre bilen når vi kom ut av grøfta, bilen hoppa opp igjen på plassen i rekka, som fortsatt lå i ca 90 km/t. Jeg svinger av på første avkjøring etterpå. Karosseriet er bulka hardt inn på høyre side bak bakhjulet, og bilen har jord og dritt på  hele siden opp til takrailen. Hun som satt på var i lettere sjokk, samme med han som kjørte bak. Jeg var mest irritert fordi jeg hadde klart å miste fokus slik.

Om det gikk bra fordi jeg var en erfaren sjåfør, fordi jeg har ekstra opplæring i håndtering av bil i vanskelige sitaksjoner, eller om det var ren flaks aner jeg ikke. (Mye flaks tenker jeg.))

Poenget er, du har aldri 100% kontroll på alle faktorer. Men man har nok kontroll til at det som oftest går bra.

EDIT: Og det er akkurat det samme du skriver lenger nede i innlegget jeg siterer @Jan 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.