Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt solotelt: Ringstind 2 pro eller SL


endred

Anbefalte innlegg

Hei!
Skal ha meg et nytt solotelt til bla reinsjakt- og fisketurer på høyfjellet. Har kikket på Ringstind pro 2 og det samme teltet i SL utgaven. Må si at det frister med den lave vekten på SL.. Er det nødvendig å modifisere ringstind sl 2 på lik linje som jeg ser mange gjør med Ringstind sl 1-2? 

 

Det eneste som gjør at jeg vegrer meg er at jeg også leser at enkelte er litt skeptisk til et så lett/spinkelt telt når det blir litt vær (noe det fort blir på høyfjellet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nevnt det før, men stengene er vel de samme i begge teltene, så rent vindstabilitetsmessig ser jeg ingen grunn for at det skal være noen forskjell på disse to. Pro-versjonen har bedre lufting. Det er noe jeg regner med vil bli fikset i SL-versjonen. Slik jeg ser det er det minst like viktig i en SL-versjon, da den er rettet mer mot sommer/3-sesongs bruk. Den skandinaviske modellen med duk som går helt ned til bakken krever bedre lufting.

Med det sagt; det finnes i mine øyne bedre alternativ der ute som enkeltmannstelt. Jeg ville heller gått for f.eks. Big sky chinook 2p(1,6/1,8kg) som er mye mer vindstabilt på høyfjellet og ikke særlig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både teltet i sl, pro og vanlig og min mening er at bunnduken på sl er for svak. Er det plutselig endel stein/ kvist der du skal sette opp teltet går det fort hull på bunnduken. Dette skjedde flere ganger med meg på en tur på Grønland forrige sommer. Luftingen er også for dårlig på sl etter min mening. Poenget med lett vekt ser jeg veldig godt, men jeg synes det går veldig på bekostning av slitestyrke. Så er planen å bruke telte en del over lengre tid ville jeg ha kjøpt PRO. Teltet i seg selv er fantastisk og jeg har brukt det på flere lengre ekspedisjoner både i inn og utland.  Big sky chinook som nevnes over er nok helt sikkert et godt telt, men fordelen til ringstind er at du setter det opp ekstremt raskt alene siden det bare er en stang. Dette har gjort teltet til min favoritt på det norske høyfjellet sommerstid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Om man bruker 5 minutter eller 15 minutter på å sette opp ett telt syns ikke jeg betyr så mye så lenge det ikke er vanskelig eller umulig å få opp teltet. Men det ser ikke så enkelt ut å sette opp Big Sky Chinook alene i vind, men kanskje det kan gjøres bedre enn han i videoen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mareng skrev:

Om man bruker 5 minutter eller 15 minutter på å sette opp ett telt syns ikke jeg betyr så mye så lenge det ikke er vanskelig eller umulig å få opp teltet. Men det ser ikke så enkelt ut å sette opp Big Sky Chinook alene i vind, men kanskje det kan gjøres bedre enn han i videoen.

Kuppeltelt er generelt mer plundrete i vind siden man ikke kan sette i stengene fullt ut mens teltduken ligger langs bakken. Vet ikke helt hvorfor du tenkte det ikke så enkelt ut å sette opp Chinook, men i sterk vind er hvertfall min erfaring at slike "hemper" er lettere enn å måtte dytte opp en av stengene først og få vindfang i duken mens man dytter inn versus det å kunne holde i stanga og dra opp duken mens man får vindfang i den.

Min erfaring er for øvrig også at tid henger sammen med vanskelighetsgrad. Jeg har enda ikke opplevd et telt som er umulig å sette opp, og ei heller plundret særlig mye ekstra i vind. Det kan kanskje skyldes at jeg setter opp alle mine telt som om uværet kunne inntruffet umiddelbart bare av vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
15 minutter siden, Thomas E skrev:

Vet ikke helt hvorfor du tenkte det ikke så enkelt ut å sette opp Chinook, men i sterk vind er hvertfall min erfaring at slike "hemper" er lettere enn å måtte dytte opp en av stengene først og få vindfang i duken mens man dytter inn versus det å kunne holde i stanga og dra opp duken mens man får vindfang i den.

 

Jeg synes at hilleberg sin løsning med å sette stengene ned i korte kanaler slik at alle stengene står på plass, og oppreist før man begynner med hempene virker bedre. Teltet kan først plugges i bakken, så kan man sette inn stengene og feste hempene uten at man trenger å støtte opp stengene som allerede står av seg selv.

Kuppelteltet mitt, Marmot Vapor 4P, har en fast link i krysset mellom hovedstengene. Denne løsningen er bra under oppsett (men har andre ulemper), for etter man har plugget innerteltet til bakken og satt nedi hovedstengene står alt av seg selv, og man kan gå rundt teltet og hekte på hempene gradvis oppover. (Det er størrelsen/vindfanget og det at ytterteltet skal på til sist som gjør at oppsett av dette teltet i vind ikke er enkelt).

På chinook stikker man bare stengene ned i en malje, og slipper man stangen vil den falle. Så man må ha litt «lengre armer» for å støtte stengene når man setter dette opp i vind ser det ut til. En kort kanal nederst slik som på hilleberg ville gjort oppsettet lettere.

Men jeg vet ikke, jeg har ikke prøvd selv, så det er jo bare synsing/intrykk utifra dårlige bilder/videoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg synes at hilleberg sin løsning med å sette stengene ned i korte kanaler slik at alle stengene står på plass, og oppreist før man begynner med hempene virker bedre.

Mulig det er smak og behag da, for jeg syns det er mer tungvint med løsningen til Hilleberg. Det er uansett snakk om detaljer egentlig. De store forskjellene får man på tunnel vs kuppel. I tunneltelt er det nesten som at vinden hjelper til med oppsett.

37 minutter siden, Mareng skrev:

På chinook stikker man bare stengene ned i en malje, og slipper man stangen vil den falle. Så man må ha litt «lengre armer» for å støtte stengene når man setter dette opp i vind ser det ut til. En kort kanal nederst slik som på hilleberg ville gjort oppsettet lettere.

Jeg har ikke direkte erfaring med Chinook, men har satt opp et Naturehike-telt med samme prinsipp et par ganger. Høres ut som du setter opp på en litt annen måte enn jeg ville gjort, når tenker du man må støtte stengene? Med hemper så ligger stengene helt langs bakken frem til begge stengene er i og duken skal reises. Lettere å gå rundt på andre siden med stanga i hånda når den ikke er i noen stangkanal. Litt mer plundrete å putte i en malje vs stangkanal også. Men i det store og det hele er det egentlig små forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thomas E skrev:

Mulig det er smak og behag da, for jeg syns det er mer tungvint med løsningen til Hilleberg. Det er uansett snakk om detaljer egentlig. De store forskjellene får man på tunnel vs kuppel. I tunneltelt er det nesten som at vinden hjelper til med oppsett.

Her er jeg uenig. Har både Allak og Keron, og Keron er på ingen måte lettere å sette opp i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen har nok med teltenes størrelse å gjøre.

Jada, vinden spenner opp keronteltet fint når du har fått alle stengene på plass, men allaken er det jo bare å plugge "ryggsiden"  og sette i stengene i tur og orden.

Har i grunnen ikke problemer med noen av dem, men reagerer på at du hevder allak er tungvint. Jeg syntes det er raskt og enkelt å sette opp, også i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bsv skrev:

Hovedforskjellen har nok med teltenes størrelse å gjøre.

Jada, vinden spenner opp keronteltet fint når du har fått alle stengene på plass, men allaken er det jo bare å plugge "ryggsiden"  og sette i stengene i tur og orden.

Jeg har alltid opplevd kuppeltelt som mer plundrete enn tunneltelt i sterk vind. Kan ikke si jeg helt forstod hvorfor du var uenig.

25 minutter siden, Bsv skrev:

Har i grunnen ikke problemer med noen av dem, men reagerer på at du hevder allak er tungvint. Jeg syntes det er raskt og enkelt å sette opp, også i vind.

Jeg har aldri satt opp et Allak-telt, så jeg vet ikke hvor du har det fra. Det var ikke meningen å tråkke på noen tær, ei heller å framstille Allak som veldig tungvint så jeg må bare beklage hvis det oppfattes sånn. Det jeg mente var at min personlige erfaring er at det er lettere å sette opp kuppeltelt med hemper enn kuppeltelt med stangkanaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser ut til at dette bunner ut i en misforståelse. Du skriver lengre oppe i svar til

10 timer siden, Thomas E skrev:
11 timer siden, Mareng skrev:

Jeg synes at hilleberg sin løsning med å sette stengene ned i korte kanaler slik at alle stengene står på plass, og oppreist før man begynner med hempene virker bedre.

Mulig det er smak og behag da, for jeg syns det er mer tungvint med løsningen til Hilleberg. 

Jeg antok at du kjente til Allak siden du tydeligvis syntes løsningen til Hilleberg er tungvint. 

4 timer siden, Thomas E skrev:

Det jeg mente var at min personlige erfaring er at det er lettere å sette opp kuppeltelt med hemper enn kuppeltelt med stangkanaler.

Her er vi 100% enige, men Hillebergs løsning innebærer begge deler. Korte stangkanaler nederst, så hemper. Dette fungerer utmerket i sterk vind. allakpitch.jpg.ef9af36e14b38f17904faaa0a270e87e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bsv skrev:

Jeg antok at du kjente til Allak siden du tydeligvis syntes løsningen til Hilleberg er tungvint.

Jeg har prøvd Soulo. Allak er meg helt ukjent.

 

10 minutter siden, Bsv skrev:

Her er vi 100% enige, men Hillebergs løsning innebærer begge deler. Korte stangkanaler nederst, så hemper. Dette fungerer utmerket i sterk vind.

Hvis vi er enige så er det jo flott. Hadde vært enda lettere med kun hemper og ikke de korte kanalene er min personlige erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Mens dere har diskutert iglo telt og oppsetting av disse i vind har jeg kjøpt meg et Ringstind SL 2. Skal ta en test og så evt sende det inn for modifisering med ekstra hemper etter tips på forumet her..

 

Takk for innspill:-)

Endret av endred
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, endred skrev:

Hei!
Mens dere har diskutert iglo telt og oppsetting av disse i vind har jeg kjøpt meg et Ringstind SL 2. Skal ta en test og så evt sende det inn for modifisering med ekstra hemper etter tips på forumet her..

 

Takk for innspill:-)

Bruker @Per Fredrik og @Tor-Erik-L-77har modifisert sine telt, med godt resultat. Den ene mer modifisert enn den andre, men resultatet ser funksjonelt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jan@ skrev:

Bruker @Per Fredrik og @Tor-Erik-L-77har modifisert sine telt, med godt resultat. Den ene mer modigisert enn den andre, men resultatet ser funksjonelt ut!

Har kikket på modifikasjonene Tor-Erik har gjort. Er Per Fredrik sine modifiseringer beskrevet i samme tråden? De hadde vel Ringstind SL 1-2 telt, men regner med at forskjellene mellom 1-2 og 2 ikke er så store utenom noen cm her og der. Konstruksjonen er vel lik?

Endret av endred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, endred skrev:

Har kikket på modifikasjonene Tor-Erik har gjort. Er Per Fredrik sine modifiseringer beskrevet i samme tråden? De hadde vel Ringstind SL 1-2 telt, men regner med at forskjellene mellom 1-2 og 2 ikke er så store utenom noen cm her og der. Konstruksjonen er vel lik?

Det går på størrelsen på teltet - konstruksjonen er lik. Skal se om jeg finner teltet til Per Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Her er det 

Synes det er en fornufting modifisering som jeg fort kunne valgt selv

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ofte jeg ser Ringstind og akto blir nevnt som 1-mannstelt, men svært sjeldent nevnes Fjellrevens abisko lite 1. Er det pga at det er få som har testet dette teltet eller er det ikke noe særlig? Jeg er også der at jeg ser etter ett 1-mannstelt og syns løsningene, bruksområdet og delvis vekten ser veldig bra ut på dette teltet. Faller mer og mer mot dette kontra ringstind og Akto. Youtube er sperra her så får ikke postet noen link til reviews men syns dette teltet har flere gode muligheter og løsninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte mitt ringstind vår ikke fjellreven teltet kommet enda, det er bare to år gammelt, så det kan være noe av grunnen. Men teltet virker absolutt bra utifra hva jeg kan se. Største minus for min del er at sittehøyden bare er 90 cm, og at jeg liker plass til ca 1,5 personer i innerteltet, slik at jeg kan ha litt stash ved siden av meg. Så får min del blir det akkurat litt for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tklami skrev:

Da jeg kjøpte mitt ringstind vår ikke fjellreven teltet kommet enda, det er bare to år gammelt, så det kan være noe av grunnen. Men teltet virker absolutt bra utifra hva jeg kan se. Største minus for min del er at sittehøyden bare er 90 cm, og at jeg liker plass til ca 1,5 personer i innerteltet, slik at jeg kan ha litt stash ved siden av meg. Så får min del blir det akkurat litt for lite

Ja, ser den med 1,5 plass. Selv har jeg 2-mannstelt nå og syns det er greit å kunne ta inn sekken, klær osv men ser man får litt plass selv til å ta inn bytteklær i abisko 1. også greit med lommer for å få ting opp fra teltbunnen og dermed mer inn i innerteltet. Lettvindt å justere bredden på innertelt alt etter om man skal koke eller sove. 

Ser også ut til at det har veldig gode ventilasjons muligheter, velge mellom "tett" innertelt eller full utsikt med myggnetting, samt det å kunne bruke kun innertelt alene på sommerstid, kombinere dette med en tarp feks. 

Vinterstid og eller i mer utsatte forhold er det muligheter med doble stenger, tettere innertelt, stenge/åpne ventilasjon mot vindretning samt åpne myggnetting mtp ising.

90cm maks høyde i innertelt er det jeg også har i dag, bare at da er denne makshøyden kun ved inngangen til innertelt. Dermed må jeg sitte der i åpningen om jeg skal få behagelig sittehøyde. Dette føler jeg ikke byr på noen problemer i dag, men med dette teltet så blir jo maks høyde mitt i innerteltet noe som gjør ting litt lettere mtp omkledning osv.   

Om noen her har ett slikt i fargen oliven eller sand så er jeg en interessert kjøper :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

2018 Helsport Reinsfjell SL 2 og mulig Helsport Lofoten SL 2 er intressante. Flott med de endringene Reinsfjell SL har fått fra 2018.

Hilleberg Unna er helt klart med nå som prisen på farge sand er ganske lav.

Vektmessig er Lofoten SL klart lettest, mens det skiller bare 500 gram mellom Unna og Reinsfjell SL. Prismessig hadde jeg tenkt billig, men lettvektsoppsett vil trolig bli brukt mest, derfor kan og bør jeg gå opp i pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.