Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk, eller kanskje packraft?


Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å kjøpe meg kajakk. Har forsøkt med lånt kajakk, og det er veldig, veldig gøy. Utfordringen min blir å få den med meg, alene, opp på biltaket... Greit nok med de turene hvor vi er flere, og jeg kan få hjelp, men jeg trives med å kunne ta spontane aleneturer. Liten vits å kjøpe kajakk hvis jeg ikke får den med meg. Har studert masse filmer på youtube med tips og triks til hvordan løfte den, men jeg er usikker på hvor gjennomførbart det er i virkeligheten. Dere jenter (som ikke er Pippi,) hvordan løser dere det å få med dere kajakken? 

Alternativt funderer jeg på packraft. Den skal jeg klare å bære. Men jeg tenker litt (helt uten erfaring og kanskje uten grunn?) at en packraft er mer et transportmiddel for å komme seg over vannet...To forskjellige typer båter, to forskjellige typer bruksområder. Er det like gøy å padle med en packraft? Jeg lurer på om for mitt tiltenkte bruksområde passer kajakk best. Som jeg kanskje ikke får med meg på tur. Bedre med en packraft. Og sånn går jeg rundt i ring :frantics:

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg funderer på å kjøpe meg packraft selv, ser for meg det er noe forskjellig bruksområde ja. Blant annet vil jeg tro mange kajakker er raskere enn packraft, uten at jeg noengang har prøvd en og kan si sikkert. Noen har sikkert det, forhåpentligvis.

Når det gjelder å få med seg kajakk alene, så er jo ett triks å tenke på vekt når man kjøper. Det er stor forskjell på å løfte 18 kilo og 28 kilo.

Så kommer det an på bil og stativ. Jeg prøvde sånne skåler man setter fast med sugekopper og skyver kajakken opp, jeg hadde et stativ med stang og rulle bakover som jeg kunne skyve den opp i, jeg har sett noen ha en matte på taket som man kan legge baugen på og skyve kajakken opp - ingen av disse funker videre bra når man er alene og det blåser. Men ellers - greit nok. Det funker.

Men jeg kjøpte etter hvert Kari Tek som jeg tar ned på siden av bilen når den skal av og på, og det er en helt annen verden. Siden har jeg knapt hatt vondt i ryggen, noe jeg relativt ofte hadde før. (I knivskarp versjon.)

Men det stativet er dyrt. Dog har jeg konstatert, at når det jeg har en dag blir ødelagt, så kjøper jeg et nytt om så til full pris. (Forrige ble kjøpt brukt halv pris.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg funderer på å kjøpe meg packraft selv, ser for meg det er noe forskjellig bruksområde ja. Blant annet vil jeg tro mange kajakker er raskere enn packraft, uten at jeg noengang har prøvd en og kan si sikkert. Noen har sikkert det, forhåpentligvis.

Når det gjelder å få med seg kajakk alene, så er jo ett triks å tenke på vekt når man kjøper. Det er stor forskjell på å løfte 18 kilo og 28 kilo.

Så kommer det an på bil og stativ. Jeg prøvde sånne skåler man setter fast med sugekopper og skyver kajakken opp, jeg hadde et stativ med stang og rulle bakover som jeg kunne skyve den opp i, jeg har sett noen ha en matte på taket som man kan legge baugen på og skyve kajakken opp - ingen av disse funker videre bra når man er alene og det blåser. Men ellers - greit nok. Det funker.

Men jeg kjøpte etter hvert Kari Tek som jeg tar ned på siden av bilen når den skal av og på, og det er en helt annen verden. Siden har jeg knapt hatt vondt i ryggen, noe jeg relativt ofte hadde før. (I knivskarp versjon.)

Men det stativet er dyrt. Dog har jeg konstatert, at når det jeg har en dag blir ødelagt, så kjøper jeg et nytt om så til full pris. (Forrige ble kjøpt brukt halv pris.)

Forstår jeg deg riktig med at du mener de triksene med pledd eller sugekopper osv funker når man alene, men ikke når det blåser? Det var jo litt oppløftende, så sant det ikke blåser opp før jeg skal hjemover igjen 😊

Jeg har sett på sånn stativ ja, men de er så dyre 😱 Både kajakk OG et sånt stativ er ganske urealistisk akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løser det med kajakk på en enkel måte 😇 kjekt med en sterk og kjekk mann 😁 

Men alene vil jeg nok slite ja. Kajakktralle ville vært et must og å få den opp på bilen er jeg usikker på om går (også pga en stiv skulder). Hadde jeg vunnet greit i Lotto så hadde jeg tvert kjøpt stativ med en sånn vippesak. Har testa det med elvekajakk og det var jo latterlig enkelt å få kajakken på taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg løser det med kajakk på en enkel måte 😇 kjekt med en sterk og kjekk mann 😁

Kansje ikke nå jeg bør ta opp diskusjonen når det kommer til likestilling, men................. 🤡

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg løser det med kajakk på en enkel måte 😇 kjekt med en sterk og kjekk mann 😁 

Men alene vil jeg nok slite ja. Kajakktralle ville vært et must og å få den opp på bilen er jeg usikker på om går (også pga en stiv skulder). Hadde jeg vunnet greit i Lotto så hadde jeg tvert kjøpt stativ med en sånn vippesak. Har testa det med elvekajakk og det var jo latterlig enkelt å få kajakken på taket. 

Hmmmm.... Så jeg må skaffe meg en mann FØR jeg skaffer meg kajakk??? Får man de på Fjellsport også? Med fjellforum-rabatt? Eller er det bedre utvalg på xxl? Så mye å sette seg inn i... Jeg som såvidt hadde begynt å lese meg opp på ror vs senkekjøl :rolleyes:

  • Liker 1
  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snutemor skrev:

Hmmmm.... Så jeg må skaffe meg en mann FØR jeg skaffer meg kajakk??? Får man de på Fjellsport også? Med fjellforum-rabatt? Eller er det bedre utvalg på xxl? Så mye å sette seg inn i... Jeg som såvidt hadde begynt å lese meg opp på ror vs senkekjøl :rolleyes:

Tipper du kommer langt med sjarmerende blunking.   Ingen mann kan motstå en blondine i nød ;-)

Men for å være litt mer seriøs: er du langt unna å klare å takle en kajakk alene?  Kunne du ha trent opp styrken i overkroppen og armene til å klare det selv, også i vind?   En sterk og funksjonell kropp er jo bra uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helhaug skrev:

Tipper du kommer langt med sjarmerende blunking.   Ingen mann kan motstå en blondine i nød ;-)

Men for å være litt mer seriøs: er du langt unna å klare å takle en kajakk alene?  Kunne du ha trent opp styrken i overkroppen og armene til å klare det selv, også i vind?   En sterk og funksjonell kropp er jo bra uansett.

Haha, takk for tipset 😊 Men jeg kan jo stå der og blunke på meg senestrekk, det hjelper fint lite hvis det ikke er noen i nærheten 😄

Joda, jeg kan trene opp styrke. Men det tar jo litt tid. Og jeg vil ut og padle NÅ! (Og bare for å ha sagt det, jeg er ganske sterk altså. Klarer fint å løfte både 18 og 28 kilo, det gjør jeg hele tiden på jobb. Men de kiloene er liksom mer samlet, og (stort sett) litt mer samarbeidsvillig enn en kajakk som ikke gidder å hjelpe til i det hele tatt  :ermm:  Gi meg en treåring i trassalderen, når som helst, liksom...)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

West system har forskjellige stativ for lastehjelp. Se gjenom alle de har der, og se om det finnes noe du kunne tenke deg.

De selger også kano/kajakktraller, til korte avstander synes jeg biltema sin har fungert ypperlig.

Jeg mener kajakk må være best de fleste steder man ikke trenger å bære. Må man bære er det pacraft.

Kano blir vel kanskje å anse som en ting imellom?

Spørs bruksområdet, og hvor du bor? Bor du nær sjøen eller store innsjøer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du helst vil klare helt selv så kan denne være et billig alternativt: 

https://www.finn.no/41480163

Løft ene enden oppå først, deretter den andre enden osv. blir ca halvparten så tungt.

Alternativt øv inn et "olympisk løft" og enten vettet av potensielle beilere når du rykker kajakken opp over hodet på strake armer, før du slipper den ned i kajakkstativet på taket av bilen. 😁 (Den funker denne teknikken altså. 😉)

Finnes mange andre måter å gjøre det på også. F.eks. søsteren min la et håndkle bak på biltaket, løfta oppå den ene enden og skøyv deretter kajakken frem og opp i kajakkstativet.

.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som nevnt før så er det stor forskjell i vekt på kajakker helt fra 12 kg for en kapp kajakk = 0 stabilitet til 25 30 kg for havkajakker. Materialet er avgjørende for vekten. Lette kajakker gir også større padle-glede. Men som regel er de dyrere - og i blant mindre solide.

Pack craft er en liten "gummibåt" som formentlig er svært lite retningsstabil, hvis du ønsker å padle lenger distanse på store vann/sjø. På tur i villmarken er den sikkert praktisk.  

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De variantene der man først plasserer baugen, så går bak og skyver opp, varierer mye på hvor bra de funker. Det har med hvilken bil man har å gjøre, og hvilken kajakk. Korte kajakker og de med mye spring er det verre med, og så kommer det an på hvor "bratt" bilen er bak også - og hvor høy. Hvor langt innpå takstativet står - og så videre. En del løsninger funker greit nok, og noen sånn høvelig.

Kari-Tek fungerer aldeles strålende. Men jeg padler veldig ofte, kjøpte til halv pris og har nå hatt den i flere år så den har etter hvert kostet lite per gang, sett mot hvor utrolig mye enklere det er med denne.

Det er dyrt, ingen tvil om det, og man må jo se det opp mot andre ting og pengeboka. Men jeg må si jeg fikk endret syn på hva det var verdt etter at jeg hadde fått meg det og brukt det litt. Sa her om dagen til ei, at jeg ganske sikkert hadde padlet sjeldnere dersom jeg hadde det gamle stativet ennå. Rett og slett fordi det var så mye mer styr og tyngre når kajakken skulle på taket og ned igjen og opp igjen etter turen og ned igjen når jeg kom hjem. Det er jo fire operasjoner per tur, faktisk. Så jeg vil virkelig anbefale, dersom man har mulighet, ett av disse stativene som virkelig letter jobben. Ser i klubben min at mange av de som bor alene skaffer seg et sånt etter hvert.

https://www.eian.no/products/malone-k-rack-single-mpg353
Dette er siste løsningen jeg hadde før jeg kjøpte Kari Tek. Ble ikke brukt så mange ganger - er nok ganske bra for bilene det passer utmerket til. (Men sjekk også pris totalt for både vanlig stativ og slike hjelpedingser. Det koster det også - bruk Karitek kostet ikke så mye mer enn forrige stativ og disse totalt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snutemor skrev:

Forstår jeg deg riktig med at du mener de triksene med pledd eller sugekopper osv funker når man alene, men ikke når det blåser? 😊

Ja, det funker sånn at man får løst det. Min venninne har ganske høy bil, hun løser det med matte bak på bilen. Legger baugen i skåla, setter skammelen (totrinns sammenleggbar som gardintrapp) bak bilen og skyver opp. Hun har klart det, men tar imot hjelp når vi er flere - og har kjøpt seg et sidestativ hun også nå, etter to år. Men hun synes bilen ser så teit ut med det at hun bruker det gamle systemet ennå - så SÅ mye bedre synes altså ikke hun at det er. :)

- Det er altså ikke noe hinder. Du finner alltids en løsning som funker til din bil og din kajakk sånn at du kommer deg av gårde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snutemor skrev:

...To forskjellige typer båter, to forskjellige typer bruksområder. Er det like gøy å padle med en packraft? Jeg lurer på om for mitt tiltenkte bruksområde passer kajakk best. Som jeg kanskje ikke får med meg på tur. Bedre med en packraft. Og sånn går jeg rundt i ring :frantics:

Noen som har noen tanker?

I løpet av den siste mnd har jeg testa kajakk, packraft og kano. De to sistnevnte er nyanskaffelser, kajakken lånte jeg bare en liten testtur. Packraften er kul, men etter tre turer må jeg si at padleegenskapene er dårligere enn jeg trodde. Fordelen er først og fremst lav vekt og lite pakkevolum. For min del ble den kjøpt for å være en fiskefarkost, og jeg vil si bruksområdet grenser mer mot en bellyboat enn en kajakk. Jeg skal ta den med på en overnattingstur til helgen, og får da testet med oppakning. Vi var på familietur med kano og Kajakk på søndag, og erfarte at du skal jobbe ganske bra med packraften for å holde følge med en kano som padles av et barn og en sedat voksen. Om den voksne tar et par - tre skikkelige åretak, er det bye-bye til packraften. Packraften var da lastet med en voksen og ett barn og kanoen med en voksen og tre barn (ja, vi er mange ...).

Kajakk har jeg som sagt bare så vidt testa, men jeg vil tro at om du er ute etter fart og trening, er denne langt å foretrekke. Du kan for så vidt få trening i en packraft, særlig om du skal holde følge med en kano, men fart får du ikke ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Snutemor said:

Alternativt funderer jeg på packraft. Den skal jeg klare å bære. Men jeg tenker litt (helt uten erfaring og kanskje uten grunn?) at en packraft er mer et transportmiddel for å komme seg over vannet...To forskjellige typer båter, to forskjellige typer bruksområder. Er det like gøy å padle med en packraft? Jeg lurer på om for mitt tiltenkte bruksområde passer kajakk best. Som jeg kanskje ikke får med meg på tur. Bedre med en packraft. Og sånn går jeg rundt i ring :frantics:

Noen som har noen tanker?

Jeg synes @TOT har en bra sammenlignig over her.

Selv har jeg brukt kajakken min på alt fra ettermiddags trimtur/luftetur til tur på 3 uker med overnatting. Normalt er det så kajakkturen som er hoveddelen av turen, men jeg har f.eks. turer hvor jeg har padlet inn Gjende for å gå Svartdalspiggane.  Motsatt så har jeg aldri giddet å bære langt på den ekstra vekten og volumet en "båt" gir for å kunne padle på et vann når jeg er på fottur, men det er mine preferanser.

 Kano er tilsvarende uaktuelt for min del. Jeg kjøpte i stedet egne kajakker til barna forrige vinter (10 og snart 9 år nå.) for å få den med på denne typen friluftsliv. Det har fungert helt ypperlig for oss.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er konklusjonen at packraft utgår. Og at jeg må trene opp muskulatur i overkroppen og trene på å blunke. Eventuelt skaffe meg en mann. Eller bedre betalt jobb. Og en lettest mulig kajakk 😊

  • Liker 2
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snutemor skrev:

Takk for svar. Da er konklusjonen at packraft utgår. Og at jeg må trene opp muskulatur i overkroppen og trene på å blunke. Eventuelt skaffe meg en mann. Eller bedre betalt jobb. Og en lettest mulig kajakk 😊

Eventuelt en kajakk parkert på en kajakkstall. Der vil det være enkelt å få den på vann. Men da er du låst til å ha padleturenen derfra. 

Ser mange i Oslo har sine lagret slik og det er for dem enkelt med en morgentur før jobb osv. Eneste man trenger å tenke på, er hva man har på seg selv. Men igjen så er man mer låst. Om man da ikke tar soloturene fra brygga og padleturer i lag med andre på andre steder for da har man løftehjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Eventuelt en kajakk parkert på en kajakkstall. Der vil det være enkelt å få den på vann. Men da er du låst til å ha padleturenen derfra. 

Ser mange i Oslo har sine lagret slik og det er for dem enkelt med en morgentur før jobb osv. Eneste man trenger å tenke på, er hva man har på seg selv. Men igjen så er man mer låst. Om man da ikke tar soloturene fra brygga og padleturer i lag med andre på andre steder for da har man løftehjelp. 

Det visste jeg ikke eksisterte. Takk for tips! Man blir jo som du sier noe bundet. Jeg bor litt utenfor Oslo, og tenkte å bruke kajakken dels på Glomma og Vorma, dels på halvstore vann her i nærheten, dels i Valdres der vi har hytte. Og kanskje i Oslofjorden når jeg tør 😄 (Stoooore båter som lager stoooore bølger i Oslofjorden 😬) Men det er en mulighet det er verdt å tenke nærmere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 21.25, svingen skrev:

Du går jo slik takstativ som kan få ned på siden av bilen,da bør det vel gå? Padle packraft på lange vann blir nok rimelig kjedelig.

For min del så med motvind og kjipt vær, ja kjedelig. Godvær og blikkstille vann, kjempehygge og bare ålreit hvis man vet å sette pris på roen og kosen med å bare være på tur og på vannet. Greit det tar lengre tid enn med kajakk, men jeg har sjeldent dårlig tid på tur :) 

Meg selv sto overfor valget kano, kajakk og packraft når jeg skulle handle. Og det er kompromisser hele veien, må bare finne ut av hva man skal bruke den til og hvilke turer man liker å dra på :) Packraft ble valget mitt fordi den kan jeg bære med meg milevis inn i villmarken hvis jeg vil uten å slite meg i hjel med en tung kajakk eller kano. Skal man parkere bilen og padle rett utifra den eller eller padle rundt i havet og fjordene så er det jo kjekt med en kajakk fks. Alt til sitt bruk :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 21.09, Snutemor skrev:

Alternativt funderer jeg på packraft. Den skal jeg klare å bære. Men jeg tenker litt (helt uten erfaring og kanskje uten grunn?) at en packraft er mer et transportmiddel for å komme seg over vannet...To forskjellige typer båter, to forskjellige typer bruksområder. Er det like gøy å padle med en packraft?

Ja det er gøy å padle packraft! :) Padlet ti vann i Østmarka for noen helger siden som en kombinert vandre/padle tur. Kjempegøy! En packraft tar du enkelt med i sekken på toget, flyet og i bilen hvor det skal være. Padle-egenskapene på flatt vann er moderate, men der kajakken er rask er packraften lett manøvrerbar og snur på en femøring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Martin HJ skrev:

For min del så med motvind og kjipt vær, ja kjedelig. Godvær og blikkstille vann, kjempehygge og bare ålreit hvis man vet å sette pris på roen og kosen med å bare være på tur og på vannet. Greit det tar lengre tid enn med kajakk, men jeg har sjeldent dårlig tid på tur :) 

Meg selv sto overfor valget kano, kajakk og packraft når jeg skulle handle. Og det er kompromisser hele veien, må bare finne ut av hva man skal bruke den til og hvilke turer man liker å dra på :) Packraft ble valget mitt fordi den kan jeg bære med meg milevis inn i villmarken hvis jeg vil uten å slite meg i hjel med en tung kajakk eller kano. Skal man parkere bilen og padle rett utifra den eller eller padle rundt i havet og fjordene så er det jo kjekt med en kajakk fks. Alt til sitt bruk :) 

 

9 timer siden, RoyN skrev:

Ja det er gøy å padle packraft! :) Padlet ti vann i Østmarka for noen helger siden som en kombinert vandre/padle tur. Kjempegøy! En packraft tar du enkelt med i sekken på toget, flyet og i bilen hvor det skal være. Padle-egenskapene på flatt vann er moderate, men der kajakken er rask er packraften lett manøvrerbar og snur på en femøring. 

Slik dere beskriver det å padle med packraft høres det jo skikkelig trivelig ut. Søren også, nå ble jeg i tvil igjen :frantics:  ^_^  En packraft er fryktelig mye enklere å få med seg. Og tid har jeg nok av på tur...

Nå har jeg meldt meg på kajakk-kurs. Kanskje valget blir enklere den ene eller andre veien etter det. Skulle vært packraft-kurs også, så man fikk prøvd det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Snutemor skrev:

Nå har jeg meldt meg på kajakk-kurs. Kanskje valget blir enklere den ene eller andre veien etter det. Skulle vært packraft-kurs også, så man fikk prøvd det.

Det vil jeg tro, man lærer mye på kajakkurs - også om slike ting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
40 minutter siden, Snutemor skrev:

 

Slik dere beskriver det å padle med packraft høres det jo skikkelig trivelig ut. Søren også, nå ble jeg i tvil igjen :frantics:  ^_^  En packraft er fryktelig mye enklere å få med seg. Og tid har jeg nok av på tur...

Hvis du ikke trenger å pakke sammen båten, og bære langt, kan du jo vurdere rekreasjonskajakker?

De får du lette, relativt små, til 1/3 av prisen for en packraft, og trolig mye mye bedre padleegeskapder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.