Gå til innhold
  • Bli medlem

En fortvilet situasjon


Tom42

Anbefalte innlegg

Det er god terapi å skrive!

Før eller senere må stunden komme:  "Det er slutt på turer på Hardangervidda"!  Det er bare en hake, jeg er slett ikke mentalt der.  Ikke enda, og sikkert ikke --------.  Og det som hindrer meg er smerter i høyre kne.   Og tidsperspektivet, for aldersmessig begynner tiden å tikke ut. 

Tiden ja, det løper:  18 juni skal jeg på Smerteklinikken, 28 juni er det undersøkelse på sykehus, 7 juli skal jeg på nevrologisk undersøkelse (ikke hjernen)  og 9 september til et panel av kirurger, og som om ikke det er nok venter jeg hver dag på telefon som kan resultere i noe en operasjon i et nervesenter i ryggen.

Nå skal jeg ikke på tur, "koste hva det koste vil"  Den turen hadde jeg i fjor

Men likevel, likevel og likevel: jeg vrir hjernen min:  "Et det mulig å kommet på vidda eller et lignende sted, hvor gåing må innskrenkes til et minimum?  Jeg er tipset om Vestvidda, hvor jeg har søkt om dispensasjon for å kjøre på bomvei, hvert fall ett stykke.  Deretter har jeg tenkt å dra utstyret på nyinnkjøpt sykkelhenger.  Men å dra 25 kg  er ikke like tungt som å bære, men likevel skikkelig tungt, og jeg blir nå mer og mer i tvil om det er gjennomførbart.

En annen tanke er å dra til Kalhovd og kjøre på veien mot Gvepseborg.  Langs veien er det et utall av fiskevann, og der burde det være muligheter.

---------------------

Men siden jeg stort sett siden 1979 har trådd de samme stier, fra Synken, opp Mårshallene og videre innover,  betyr det at min horisont er en smule begrenset hva andre steder angår.

Derfor går jeg nå bredt ut, ikke minst for nattesøvnens skyld, og ber om gode råd, hvor dessverre bilen er et viktig middel for å nå et mål.

Og helst høre mitt elskede Akto, baldakinen, Lizz og blikkboksovnen med til opplevelsen.

 

675122088_10-14Etablertteltleir1307(640x384)(2).jpg.b8f767385756326f4cb32d999aac8115.jpg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe hyggelig @Tom42 når drømmeterrenget er vanskelig å nå. Men som du sier kan jo kanskje området øst for Gøystavatnet være lettere tilgjengelig. her selger Høkja fiskelag kort. Har bare syklet forbi der noen ganger, men aldri fisket der, eller tenkt fiske når jeg har tråkket forbi. Så vidt jeg husker var det biler parkert langs veien fra Gvepseborg mot Kalhovd. Så kanskje er det mulig å sette fra seg bilen et eller annet sted og ikke ha for langt ned til vannet. 

Kan også kanskje sjekke selve GøystavatnetStort vann, men lettere tilgjengelig?

Ellers er det vel også mulig å komme til / parkere bilen langs Kalhovdfjorden nærmere Stegarosfjorden. Fiskekortet fra Maarfjell Fiskelag dekker jo dette området også. Partiet mellom østre og vestre Stegaros pleier jeg ofte å se biler parkert langs veien. Dette kortet dekker også elva fra Mår og ned til Stegarosfjorden kan det se ut som.

Denne filmen og denne er vel fra dette  området. Kanskje du kan ta kontakt med "Villmarkslivet" og høre med dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold motet oppe @Tom42 selv om det er lett å spinne seg inn i bekymringenes sirkelganger.. Det kan være at disse medisinsk lærde kan få til en løsning som kan fungere. 

Regner med at det bor litt vilje og pågangsmot i deg Tom. Det er sterkt å lese innlegget ditt.

Kjetil E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når hodet vil, men ikke kroppen, høres ikke greit ut :(

Jeg har hatt flere fine turer med bare 5-15 minutter gåing fra bilen. Ikke på grunn av helse, men mangel på fritid til meg selv. Du skal ikke langt vekk fra bilen, og det skal ikke mer enn èn haug mellom deg og bilveien til før du verken ser eller hører sivilisasjonen og kan finne godt fiske :) Da kan du legge deg inn i aktoen, og fyre opp kvistbrenneren. Er det litt ustabilt vær, slik at du må opp med baldakinen din, er 95% av turgårere borte også 😉 En tur godt innenfor egen evne kan fort bli en skusess, en tur utenfor egen evne blir ikke en positiv opplevelse.

Med packraft, kano, robåt eller båt utstyrt med motor eller en liten elektrisk motor får du fort tilgang til leirplasser og området utilgjegelig for de fleste andre uten å slite ut bena. Bilen kan ofte kjøres til vannet.

Det finnes også masse flotte fjellstuer, statsskoghytter, private hytter og turistforeningshytter som er tilgjengelig med bil/tog eller kort fra bilvei.

Tenk nytt, prøv å ta turen du på forhånd vet er god innpå «overkommelig siden» slik at det blir suksess :)

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 8  år siden jeg ødela høyre kne på grunn av fall ned en regnvåt lakkert tretrapp (skikkelig glatt).  Ikke le takk:  Det skjedde tre ganger i løpet av sommeren 2010.  Som følge av skaden gikk kneet ofte ut av ledd.  Legene valgte å ikke opperere da de konklderte med at kneet kunne trenes opp igjen.  De hadde rett, men det tok 5 år før alt var 100% igjen. Er mer forsiktig nå.  Går ofte lange turer i skogen og fjellet når sjansen byr seg.  Men da jeg ikke vil slå opp skaden har jeg desverre måtte kutte ut både radonee og slalom kjøring.  Ønske r deg lykke til med operasonen der oppe i høyden og håper du snart blir bra igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Tom42

Trist å lese om kneproblemene dine. Det bør være muligheter å komme nært fiskevann på Haukeli vil jeg mene. Sjekk ut gamleveiene og anleggsveiene der, de som går utenom tunnelene f.eks. rundt Ulevåvatnet. Det er fin fjellørret i det vannet vet jeg. Ellers har jo veien til Kalhovd/Synken nettopp åpnet leste jeg et sted, der er du jo godt kjent. Tinnhølen er jo også en mulighet til å komme tett på fiskerike fjellvann. Halnefjorden på Hardangervidda med båt over denne inn til f.eks. Sleipa. Det er sikkert andre gode muligheter også rundt Hardangervidda.

God bedring! :)

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎06‎.‎2018 den 9.01, Jan@ skrev:

Tinnhølen kan være noe. Mange vann og du kommer langt inn på vidda med bilen. Mener å ha lest turrapporter med bilder av fin ørret. Kleivshovdtjørnan er nær veien.

http://bjarnesturblogg.blogspot.com/2010/07/hardangerviddatur-6-13-juli.html?m=1

@Bjarne H.S. sin turberetning har jeg lest - mange ganger og hentet inspirasjon

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krysser alt vi har og håper på full klaff med forestående inngrep. Ellers er jeg helt sikker på at det skal være mulig å finne en fin plass i Høkja´s kortområde også. 

Skal ofte ikke veldig langt fra bilen før en føler seg vel og kan senke skuldrene. Godt å se at du har en plan @Tom42 og lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tklami skrev:

Håper det løser seg for deg ved neste operasjon Tom

Takk for hyggelig hilsen.  Ja, dette blir mer enn spennende.  Egentlig har jeg tro på at det nå skal ordne seg.  fordi dette inngrepet lå i løypa også sist, men det er jo prisverdig at de opererer så lite som mulig, og særlig på et så sensitivt sted som i ryggraden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sykle? Sykling er mindre belastende for skjelett og knær. Kanskje en elsykkel er tingen? Finnes mange grusveier rundt om i dette landet som det er lov å sykle på, og som er fine utgangspunkt for turer. 

(hvis du prøver å sykle så bør du ha ganske strake bein slik at du ikke belaster knærne i nevneverdig grad). Ikke helt strake selvsagt (liten knekk i kneet når du har pedalen i helt nederste posisjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
20 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Har du prøvd å sykle? Sykling er mindre belastende for skjelett og knær. Kanskje en elsykkel er tingen? Finnes mange grusveier rundt om i dette landet som det er lov å sykle på, og som er fine utgangspunkt for turer. 

(hvis du prøver å sykle så bør du ha ganske strake bein slik at du ikke belaster knærne i nevneverdig grad). Ikke helt strake selvsagt (liten knekk i kneet når du har pedalen i helt nederste posisjon). 

Sykling er flott. Min erfaring med de som starter med sykling i voksen alder, er gjerne at knærne peker rett ut til siden. Dels manglene info om korrekt kjørestilling. Og jo større man er i kropp og bein, jo vanskeligere er det å få knærne inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Jeg er imponert over pågangsmotet ditt! Godt å lese at sykkel fungerer bra og at du har fått deg en utenatt. 

Imponert og imponert.  Vannet lå 40 meter fra bilvei.  Men det var en begynnelse.  Nå har jeg på legens oppfordring søkt om pasienterstatning, og får jeg det kan jeg jo leie meg kløvhest. 

For øvrig skal jeg nå modde tilhengeren, gjøre den 15 cm smalere.  Inbiller meg at da blir det letter å komme frem om veien skulle bli vel smal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tom42 skrev:

 har jeg på legens oppfordring søkt om pasienterstatning, 

Hadde ikke brukt mye energi på det. De bruker mange år på avklare saker, og om du har rett, hvilket du har tipper jeg, bruker de kortet at du ikke har lidd økonomisk tap, siden du har vært underholdt av staten via pensjon.....

Så mange har blitt skuffet over Npe. Blir som å bli overkjørt i et fotgjengerfelt, du har rett, men får all smerten!

Bruk heller energien din på noe konstruktivt fremover.

En 40 meters tur er bra! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:

De bruker mange år på avklare saker

Dette stemmer ikke nødvendigvis, da jeg kjenner noen som nylig har fått sin søknad behandlet. Behandlingstiden var ca 2 mnd etter man hadde fått vurdering fra 3 sakkyndige leger. Og i tillegg til økonomisk tap ble det vurdert i hvilken grad vedkommende har fått merkostnader som følge av skaden samt menerstatning for tap av mulighet for livsutfoldelse.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.