Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet på stekt kjøttdeig på tur?


derp

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med hvordan holdbarheten til stekt kjøttdeig er på tur? Tenkte lage meg noen tacolefser å ha med på tur, ferdig laget og pakket inn i alu folie og en frysepose.
På google så står det at kjøttdeig holder seg i 4-5 dager i et kjøleskap, men fant lite om hvordan det fungerer på tur. 
Jeg ser jo for meg at det skal holde et par dager, men kanskje 4-5 dager på tur blir å strekke det litt langt? Hadde vært kjekt å hørt fra noen som har prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdig stekt holder lenger en ferskt det er garantert. Men kan være vanskelig å si da det er vanskelig å kontrollere varmen i løpet av noen dagers tur. Får du mange temperatur svingninger så slår det seg raskere så alt avhenger av å kontrollere tempen på matvarene. Når det er sagt så har jeg aldri hatt problemer med 2-3 dager på forhåndsvarmet kjøtt. Alt over dette er vanskelig å si noe sikkert om :) Bruk lukten og varm det alltid veldig godt!

EDIT:
Viktig også å velge riktige kjøttvarer. Kjøtt med mye fett og salt holder lenger, f.eks flesk, bacon og pølser. Hold deg unna kylling og slikt type kjøtt da det kan utvikle temmelig farlige bakterier i varmen. Når du steker så bruk gjerne litt ekstra salt, det konserverer under lagring.
Om du ikke ferdig steker så holder kjøtt med rene overflater bedre en farse som kjøttdeig. Med koteletter og karbonader og lignende så legger bakterier seg stort sett på overflaten og kan skrapes/stekes bort ganske lett. I farse produkter utvikles bakterier innvendig også så krever skikkelig varming og er vanskeligere å kontrollere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tørke kjøttdeig på ukesturer. Det holder lenger enn de 7 dagene jeg har prøvd, men må da rehydreres. Det er relativt uaktuelt å bære på kjøleelementer for min del, så da blir det alternative metoder. Ellers som Tor-Erik nevner kommer det veldig an på temperaturen.

Jeg kjører den gode maten først og posemat med tørket tilbehør i slutte. I nødstilfeller kan jeg ty til Real.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hva menes med «sterk» kjøttdeig i denne sammenheng? Er den krydret med noe som bare gir sterk smak for å kamuflere smaken til kjøtt som begynner å bli dårlig (en krydderboks kan også inneholde mye bakterier som blir tilført kjøttet), eller er den krydret med noen spesifikke krydder som konserverer kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Hva menes med «sterk» kjøttdeig i denne sammenheng? Er den krydret med noe som bare gir sterk smak for å kamuflere smaken til kjøtt som begynner å bli dårlig (en krydderboks kan også inneholde mye bakterier som blir tilført kjøttet), eller er den krydret med noen spesifikke krydder som konserverer kjøttet?

Stekt. Ikke sterk. 

Men det sies at noe chilli ol hemmer noe bakterievekst. Jeg tror heller det bare skjuler lukt/smak. For som du sier så kan det være bakterier og e-coli i krydder også  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Stekt. Ikke sterk. 

Men det sies at noe chilli ol hemmer noe bakterievekst. Jeg tror heller det bare skjuler lukt/smak. For som du sier så kan det være bakterier og e-coli i krydder også  

 

Åja, bare en skrivefeil da. Jeg todde at der var snakk om kjøttdeig stekt i sterkt krydder (tacokrydder), og den sterke krydringen var en del av spørsmålet.

For det sies jo at en del krydder kan brukes til å konservere kjøtt, mens andre kilder sier at kryddersmaken kamuflerer bare smaken av kjøtt som begynner å bli dårlig.

 

4083AD4A-8256-437D-9881-4E63E58D1792.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mareng skrev:

Åja, bare en skrivefeil da. Jeg todde at der var snakk om kjøttdeig stekt i sterkt krydder (tacokrydder), og den sterke krydringen var en del av spørsmålet.

For det sies jo at en del krydder kan brukes til å konservere kjøtt, mens andre kilder sier at kryddersmaken kamuflerer bare smaken av kjøtt som begynner å bli dårlig.

 

4083AD4A-8256-437D-9881-4E63E58D1792.jpeg

Hehe. La ikke merke til at jeg hadde skrevet feil selv, men ja, skulle stå stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mareng skrev:

Åja, bare en skrivefeil da. Jeg todde at der var snakk om kjøttdeig stekt i sterkt krydder (tacokrydder), og den sterke krydringen var en del av spørsmålet.

For det sies jo at en del krydder kan brukes til å konservere kjøtt, mens andre kilder sier at kryddersmaken kamuflerer bare smaken av kjøtt som begynner å bli dårlig.

 

4083AD4A-8256-437D-9881-4E63E58D1792.jpeg

Krydder må være gammabestrålt for ikke å tilføre bakterier til maten. Mye krydder inneholder jo bakterier og var også årsaken til at flere barn ble alvorlig syke av e-coli for noen år siden. 

Så å konservere med krydder, skal man ikke helt stole på tror jeg. Historisk har jo urter og krydder blitt brukt for å skjule lukt/smak av dårlig kjøtt. Så jeg vil ikke tro alt av krydder konserverer. Men vil tro salt konserverer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 15.47, Thomas E skrev:

Jeg pleier å tørke kjøttdeig på ukesturer. Det holder lenger enn de 7 dagene jeg har prøvd, men må da rehydreres. Det er relativt uaktuelt å bære på kjøleelementer for min del, så da blir det alternative metoder. Ellers som Tor-Erik nevner kommer det veldig an på temperaturen.

Jeg kjører den gode maten først og posemat med tørket tilbehør i slutte. I nødstilfeller kan jeg ty til Real.

Dette er løsningen. Stekt kjøttdeig i tørket form er fint holdbart in lang tid. Om den er smuldret i veldig små biter, rehydreres den etter 15 min i kokende vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg ser at det går voldsomt mye koking med til å rehydrere hjemmetørket mat. Er det særlig mye vektbesparelse å snakke om på turer på noen dager? Man må jo ha med en del drivstoff der man ikke brenner bål, mens med ferdigstekt kjøttdeig holder det å varme opp eller spise tacoen kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lindap skrev:

Dette er løsningen. Stekt kjøttdeig i tørket form er fint holdbart in lang tid. Om den er smuldret i veldig små biter, rehydreres den etter 15 min i kokende vann.

Et triks jeg lærte en gang i tiden var å kna inn brødkrum("smuler") i den råe kjøttdeigen før den stekes for at den skal rehydreres bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

Jeg ser at det går voldsomt mye koking med til å rehydrere hjemmetørket mat. Er det særlig mye vektbesparelse å snakke om på turer på noen dager? Man må jo ha med en del drivstoff der man ikke brenner bål, mens med ferdigstekt kjøttdeig holder det å varme opp eller spise tacoen kald.

For min del rehydrerer jeg kjøttdeigen i slik posemat uansett, så om den er kun stekt eller også tørket spiller ikke inn på koketiden min. 

Rent matematisk har jeg faktisk ikke sjekket hva en stekt kjøttdeig veier, men ferdig tørket veier den ganske nøyaktig 100 gram. Da snakker jeg om en 400 grams pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si om du f.eks. legger maten til bløt si en times tid før matlaging i kaldt vann? Jeg har ikke noe grunnlag for dette, men jeg kjenner til at en del i superlett-segmentet bløtlegger maten i god tid før spising, bl.a. fordi mange av dem kutter ut varmekilden for å spare vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ost skrev:

Har det noe å si om du f.eks. legger maten til bløt si en times tid før matlaging i kaldt vann? Jeg har ikke noe grunnlag for dette, men jeg kjenner til at en del i superlett-segmentet bløtlegger maten i god tid før spising, bl.a. fordi mange av dem kutter ut varmekilden for å spare vekt. 

Jeg har ikke prøvd det selv, men det bør funke sånn i teorien. Alternativt kan man:

cp_2_1024x1024.jpeg?v=1490811302------>cp_3_1024x1024.jpeg?v=1490811303---->cp_4_1024x1024.jpeg?v=1490811304----->cp_5_1024x1024.jpeg?v=1490811305

 

:D

 

 

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

2-3 dager er min erfaring med holdbarhet på stekt kjøttdeig. Jeg har hatt med til de to første middagene. I den ekstreme varmen vi har nå, er jeg usikker på hvor lenge. Jeg bruker karbonadedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Holdbarhet på stekt kjøttdeig på tur?

Ser flere har nevnt å tørke kjøttdeigen. Som nevnt innledningsvis så var planen å ha med ferdig pakket tacolefser og holdbarheten på disse. 
Å skulle rehydrere kjøttdeigen under turen blir da veldig tungvint og uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det er så vrient som tørket kjøttdeig og vann i en kjele...

 

Omtrent like tungvint som å rehydrere en pose Real....

 

Forsøkt foliekledd parabol og pølse?

Holder det å helle kokende vann over og vente 5-10 min, som på real? Her snakkes det om å koke kjøttdeigen i 15 minutter for å rehydrere. Lengre tid og mye mer deivstofforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mareng skrev:

Holder det å helle kokende vann over og vente 5-10 min, som på real? Her snakkes det om å koke kjøttdeigen i 15 minutter for å rehydrere. Lengre tid og mye mer deivstofforbruk.

Ett kjapt søk på nettet etter «rehydrating food on trail» gir mange resultater. Bl.a. dette: https://www.wonderlandguides.com/backcountry-cooking/dehydrating-food/tips-for-re-hydrating-dried-foods-in-the-backcountry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, ost skrev:

Ett kjapt søk på nettet etter «rehydrating food on trail» gir mange resultater. Bl.a. dette: https://www.wonderlandguides.com/backcountry-cooking/dehydrating-food/tips-for-re-hydrating-dried-foods-in-the-backcountry

Takk, da er det akkurat som snakket om :) 

16 timer siden, derp skrev:

 Å skulle rehydrere kjøttdeigen under turen blir da veldig tungvint og uaktuelt.

Samme her forsåvidt. Blir for mye styr og tidsbruk med tørking og rehydrering til at jeg gidder å gjøre sånt.

En pose Real og lignende FRYSEtørket mat er tørket på en helt annen måte enn det man gjør hjemme. Jeg mener at det er porene i maten som ikke krymper når man frysetørker, og derfor sluker den fuktigheten mye raskere og lettere enn ved tøring ved hjelp av varme.

Relativt stor forskjell på tiberedningsmetode og -tid på de to typene tørket mat med andre ord.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.