Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia - viktig å få gassbrenner satt riktig på plass.


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vel greit å få  presentert all fakta på slike hendelser før vi starter å spekulere? (For å unngå å spre misoppfatninger om hva som kan skje.)

F.eks.:

Stod den på helt plant underlag? Var brenneren satt helt riktig på plass (hakket i klemmene på siden)? Stod reflektorplata på skrå når brenneren var montert, eller ble plata skrå når brenneren ble tatt ut av underdelen? Smeltet alt som mangler på vindskjermen eller ble noe borte/brekt av under oppstyret/i etterkant? (ganske mykt metall i disse, lett å skade om man er hardhendt.) Hva slags panne/kokekar ble benyttet og hvor mye klaring var det mellom kokekar/panne og vindskjerm? Hva var justeringen (gassmengden) satt på og hvor lenge stod den og brant før dette skjedde? Osv. osv.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg forsto ikke hva du hadde gjort her? Kan du utdype?

Jeg har ikke gjort dette, men kjenner til problemet med at plata flytter seg. Har hold kurs for fruen om dette. 

7 minutter siden, Terka skrev:

Det er vel greit å få  presentert all fakta på slike hendelser før vi starter å spekulere?

Den undre vindskjermen sto plant, men brennere kan ikke settes den slik at den står rett, når den sklir ned slik som på bilde, all varmen går til en side. 

Aluminium smelter på 660 grader, så det er ikke så mye som skal til for å få til dette. 

Vet ikke noe om kjele etc.  

Den «uoriginale» til magasinet/ eBay har ikke dette problemet. 

Er en ren og skjær brukerfeil. Og når plata havner slik som på bilde, er den litt klundrete å få tilbake på plass. Og ikke minst du får ikke satt brenneren ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er et "amatør-problem". Jeg ser at det kan skje, men ikke blant ordinære brukere av det originale Trangiasettet med gassbrenner.

Jeg hadde nylig en konkurranse blant mine friluftslivelever (14-15 år gamle ungdommer) skulle koble opp og koke kaffevann på et Trangia stormkjøkken med gassbrenner. Et par slike skeive oppsett observerte jeg. De fikk kokende vann de også, med skeivt oppsett. Ingen skader på vindskjerm/annet utstyr.

Jeg tror det må være ekstremt feil oppsett for at slikt kan skje.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg tror det må være ekstremt feil oppsett for at slikt kan skje.

Hvis det er helt vindstille, blir vindskjermen veldig varm, når du fyrer for fullt. Type gassboks etc vil påvirke. Men dette er kjent fra de som bygger inn bensinbrenner i trangia stormkjøkken. Greier ikke helt å se om det er det stor eller det lille settet, men syns det minner mest om det lille. 

Men artig å ha sett et bilde av tilfelle også med gass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Terka skrev:

Det er vel greit å få  presentert all fakta på slike hendelser før vi starter å spekulere? (For å unngå å spre misoppfatninger om hva som kan skje.)

Dette var vel et eksempel sakset fra en svensk facebook gruppe, så da skal det vel litt til å få alle fakta her. Syns ellers selv at jeg spekulerte rimelig bra. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, zimwalker said:

Dette var vel et eksempel sakset fra en svensk facebook gruppe, så da skal det vel litt til å få alle fakta her. Syns ellers selv at jeg spekulerte rimelig bra. ;-)

Joda! 😄👍

Er bare jeg som er litt var mot misforståelser og antagelser som etterhvert blir harde fakta når de får gro fast og vokse utover i omgivelsene.  Uhell, brukerfeil, produktfeil.. greit å ting fremstilt riktig. Har litt for mye erfaring med det motsatte 😄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.