Gå til innhold
  • Bli medlem

Type brenner? Utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min Dragonfly siden en eller annen gang før juli 2004. I begynnelsen brukte jeg helst rødsprit til forvarming. Det føltes tryggere. Imidlertid er det flere år siden sist jeg brukte rødsprit. Det går helt greit med miljøbensinen.

Ingen av delene er "feil". Bruk det du føler deg mest komfortabel med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 3.6.2018 den 21.34, Heriks skrev:

Siden du henviser til kvinnelige moderatorer får jeg vel bare si at alle som baker litt vet sånn ca hvor mye en halv spiseskje er .. Forøvrig helt riktig at det krever noen forsøk på å bli kjent med en brenner, og har da uendelig med forsøk på meg såvidt jeg har forstått .. eller, helt til jeg går tom for bensin eller fyrstikker da. Når man da tenner på i friluft (når det ikke er brannfare mer), og sørger for å holde nesa og panneluggen litt unna så tenker jeg det går helt fint jeg. 

Selv om 2,5 ml med rødsprit funker for deg så trenger det jo slett ikke gjøre det for meg, kanskje jeg somler litt mer med fyrstikkene så den fordamper, kanskje jeg er dårligere til å måle opp osv. osv. osv .. Sorry, ser ikke problemet med å følge bruksanvisningen.      

Blar litt tilbake i tråden her, og må jo le litt.  Det kan alltids være gøy å få opp temperaturen i en tråd som denne, men det med kjønn har jeg igrunn ikke tenkt på. Det er kanskje et tegn på å bli gammel :-) 
For å være ær
lig så har jeg med årene blitt litt mere forsiktig, selv om jeg også har gått fra parafin til bensin. Når det gjelder kjønn så er nok gutta litt mer uvørne enn jentene, og kommer da av til på løsninger som faktisk også virker, på tross av at fornuften tilsier at dette burde vi ikke prøve.
Å bruke et kokeapparat som trenger forvarming vil enten kreve en omstendelig og slavisk etterlevelse av bruksanvisningen, eller at man etter noe erfaring velge både forvarmings-medie og mengde etter hav man har, og hvilke forhold som råder.  Mengde går normalt på øyemål, blir ofte vel rikelig. Er det kaldt, eller mye vind må man kanskje bruke ekstra mye sprit eller bensin selv om det ikke står i bruksanvisningen. Det er ganske logisk at feter drivstoff har lettere for å legge igjen sot, rødsprit med 15% metanol selges som denaturert sprit i enkelte land (les rødsprit) og det soter ikke!  På den annen side er det jo en kjent sak at metanol kan gi skader...  Det er faktisk lov å bruke hue.  Noe av det viktige med dette forumet er at vi deler erfaringer, og gjerne tar med motforestillinger andre lett kan overse. På dette grunnlaget så kan man velge egen løsning.

Uansett så bør alle ha takhøyde for at andre mener tror eller gjør noe spinnvilt, argumenter i mot, spesielt med tanke på sikkerhet, men ikke bli fornærmet eller forsøk å fornærme noen. Noen konflikter blir det nok....

dsk

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Står å vurderer å trykke  kjøp knappen på en MSR Whisperlite universal, var å så på den på xxl å synes den var diger. Flott brenner men lurer på om kjelen jeg har tenkt med vil passe? 

Er det noen her som bruker Whisperlite å kan si om en kjele på 1,3 liter blir for liten for denne brenneren?

Kjelen som er trengt brukt er denne! https://www.outnorth.no/msr/ceramic-solo-pot

brenneren skal brukes i Asia på en backpacker tur over 5-6 mnd i vinter å vil ha mulighet til å lage meg litt enkel mat/kaffe der jeg er😊 kjelen er den jeg skal ha pga av steke/kokemuligheter med den!

Brenner

https://bikeshop.no/tursykling/turkjøkken/multifuelbrenner/msr-whisperlite-universal-brenner-testvinner-ekstremt-allsidig-06630-p0000157424

Når jeg så dn på xxl så synes jeg brenneren var så stor at jeg var redd for at den skulle kun brenne av ytterkant av kjelen😳 kjelen er 17,8 cm bred? Noen med som kan bekrefte eller avkrefte om kjelen er for liten eller ikke til brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Noen med som kan bekrefte eller avkrefte om kjelen er for liten eller ikke til brenneren?

Jeg bruker akkurat denne kjelen til en WhisperLite. Fungerer bra for meg. Må legge til at kjelen er akkurat stor nok til vann for 2 porsjoner real + en kopp kaffe, og god plass til real + varm drikke for én. Og den er akkurat grunn nok til å steke egg i. Ser for meg pannekaker blir litt trøblete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Jeg bruker akkurat denne kjelen til en WhisperLite. Fungerer bra for meg. Må legge til at kjelen er akkurat stor nok til vann for 2 porsjoner real + en kopp kaffe, og god plass til real + varm drikke for én. Og den er akkurat grunn nok til å steke egg i. Ser for meg pannekaker blir litt trøblete.

Konge svar😄 Da blir det mitt neste kjøp kjøp Whisperlite og kjelen på 1,3 L! Får den får 1359 på bikeshop med kode å det er vel ingen upris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎06‎.‎2018 den 22.08, Heriks skrev:

Så når jeg sitter alene på gårdsplassen og skal gjøre ting jeg ikke har gjort før, og folk foreslår at jeg _ikke_ skal følge bruksanvisningen. Da kaller jeg det eksperimentering, så kan alle dere andre kalle det akkurat hva dere vil :D Bensinbrenner fyrt med bensin og forvarmet med bensin er hva det blir, i begynnelsen i alle fall så får vi se om det endrer seg med erfaringer man gjør senere, case closed. 

Støtter deg hundre prosent. Ikke fordi man ikke kan varme med både pasta, rødsprit, never, lighter og fandens oldemor, men fordi det handler om å tilegne seg kunnskap om produktet sitt gjennom egen prøving, og få denne gleden over mestring.

Gratulerer med ny brenner!

Oops, så nå at den delen av tråden var gammel..

 

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.