Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på langtur for storspiste


Andreas Gram

Anbefalte innlegg

Halvveis i Norge på langs har jeg nå gått lei av sakte vekttap, og ønsker å klare å proppe i meg litt mer kalorier slik at jeg kan holde vekta sånn nogenlunde, men helst uten at sekken blir nevneverdig tyngre. 

Jeg er av den meget storspiste typen: en gutt på 20 år som til vanlig må spise 2500-3000  kcal/dag for å holde vekta. På langtur med dager på litt under 3 mil i snitt blir dette gjerne 4-5000 kcal/dag på meg :(

Så langt har 3 dl havregrøt til frokost, 4-5 skiver logan til lunsj og en hel torogryte til middag holdt meg mett og gående. (det legges naturligvis klumper med smør i alle måltider) 

Det jeg lurer på er om noen har andre gode råd til mat jeg bære på som helst er lettere enn torogryter med kjøtt. (hvis noen tenker å foreslå real, kan jeg svare med at det for det første ikke selges på vanlig matbutikk, men for det andre spiser jeg ikke drytech med mindre jeg må!) Det viktigste blir nesten kaloriinnhold, for jeg har nok krydder med meg til at det kan smake godt nok uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting som er lettere enn en toro gryte, det blir nok vanskelig. Vet at noen på lengre turer bruker olje(oliven/kokos) i maten, er mye kalorier pr gram. Hadde med en liten plastflaske på rundt 100ml med olje i vinter. Kan ha en skje olje i havregryna f.eks.  Ellers er det jo meieriprodukter, nøtter/frø og sjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men det er litt begrensede muligheter når vekta må holdes nede. Jeg tror jeg ville kjørt på med sjokolade, godteri, potetgull, nøtter og masse smør i tillegg til det du allerede spiser. 
Nå vet jeg ikke hva du har i Toro-grytene, men i seg selv er det svært lite kalorier i disse grytene. Spe på med potetmos, ris eller pasta for å få mest mulig ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkjer at du med fordel kan få i deg litt meir protein på dagtid, har ein lange dagar treng ein protein litt tidlegare enn ved middagstid. Treng ikkje ver allverda, kanskje 50 gr tørka kjøtt saman med brødet? Og spe på med selolje eller cocosa i tillegg til smøret. Det har høg energitettleik. Selolje er også betennelsesdempande, eit lite triks på langtur.

Karbohydrat av type stivelse er bra for å ta opp feitt, så om du sper på middagen med ein halv pakke potetmos (veg lite) vil du få ei anna utnytting av feittet du et. 

Det handlar also ikkje berre om mengde men også om kombinasjonane. 

Eg veit også at nokre sper på frukosten med proteinpulver med ein eller anna smak dei likar. Eg har ikkje gjort det, men har hatt i ein del næringsrike frø og kjerner. Om du ikkje har i deg selolje kan du vurdere å ta trankapslar. Gode fettsyrer der også som påverkar totalbalansen i kroppen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 3 dl havregrøt til frokost høres spesielt mye ut.  Regner med du mener grøt av 3 dl havregryn, ikke 3 dl grøt totalt.  3 dl havregryn tilsvarer ca. 120 g havregryn ifølge denne siden om vekt og mål.

På lengre turer lager jeg grøt av 5-7 dl vann, tror det går med noe under 200 g havregryn til det.  Ihvertfall regner jeg rundt 200 g havregryn per dag, da har jeg litt å gå på om turen blir litt lenger enn beregnet.

Tidligere måte jeg regne med å gå ned en kg i uka på tur, men nå har jeg oppdaget pannestekte brød!   Var på en femdagers tur i pinsen, og laget brød hver dag av 200 g melblanding.  Til lunsj var det ferskt brød og spekepølse.  Etter turen hadde jeg ikke spist opp sjokoladerasjonen, så det ferske brødet hjalp nok godt.   Brød inneholder ca. 40% vann, så det slipper jeg bære med meg, men til gjengjeld vil det gå mer gass.  Har ikke finregnet på hva som lønner seg vektmessig, men det er ihvertfall mer trivsel på tur når det er rikelig med ferskt brød :-)

Vet ikke hvordan pannestekte brød vil fungere på virkelig lange turer, men for meg som går turer på opptil en og en halv, kanskje to uker, og som ikke blir skikkelig mett av knekkebrød, tror jeg det passer ypperlig.

P1010567.jpg.e2b22641b0f36f3d5b53e0914ceb8e58.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøtt i Torogryta? Høres uansett ut som lite fett og veldig lite proteiner der. 

Spis i hvert fall godt med proteiner og fett den dagen du handler/bunker opp med mat. Avokado og egg på handledager, og et realt lager med nøtter og sjokolade i tillegg til maten, de dagene du går med all mat i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør morsmelkerstatning i havregrøten. Dette selges på vanlig butikk, jeg bruker som regel type 3 om jeg ikke husker helt feil. Vet det har blitt brukt på flere større polare ekspedisjoner med godt hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, sinje skrev:

Kjør morsmelkerstatning i havregrøten. Dette selges på vanlig butikk, jeg bruker som regel type 3 om jeg ikke husker helt feil. Vet det har blitt brukt på flere større polare ekspedisjoner med godt hell. 

Syns å huske at NAN 1 smaker mer lignende som helmelk, NAN 3 smaker mer metall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Syns å huske at NAN 1 smaker mer lignende som helmelk, NAN 3 smaker mer metall...

Kan nok hende du har helt rett i det på smak, men tror NAN 3 er mest næringsrik om jeg ikke husker feil. Jeg vet at ullvang og co gjennom Nordvestpassasjen brukt NAN 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme selv, nesten uansett hvor mye jeg spiser så går vekta nedover. Er en måned på vei fra Lindesnes til Nordkapp nå og har sikkert gått ned 5kg allerde... I motsetning til deg spiser jeg frysetørka turmat, 2 stykker om dagen med en skvett olje i. Til frokost er det müsli med sukker og tørmelk. I løpet av dagen går det i nøtter, kjeks, sjokolade, proteinbarer, hjemmelaga energibarer og lignende. Potetgull, pølser, burgere, kjøttkaker og annen "skikkelig mat" går ned på høykant når vi er i tettsteder/sivilisasjonen. Lurer fælt på hva jeg faktisk veier nå, bra alt beltet er "uendelig" justerbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag så langt :)

Oppklarende svar: Ja, jeg har naturligvis kjøttdeig/annet kjøtt i gryterettene mine. Prøver å ta første natt etter handletur på steder med kjøkken slik at jeg kan steke alt på forhånd. Sparer både vekt og reduserer faren for sykdom :)

Med 3 dl havregrøt mener jeg da 3 dl tørre gryn og litt rosiner og nøtter for smakens skyld. 

Pannestekt brød prøvde jeg, men det tok såpass lang tid og smakte ikke så utrolig godt, at jeg falt tilbake på havregrøten. Mulig jeg bare landet på en dårlig/kjedelig oppskrift. 

Jeg har nå oppdaget delfiafett og Flott matfett. Fantastiske saker å blande en hundregramsklump av i middagen og 50 g til frokost! Dette virker som at har gitt resultater, for jeg begynner å kjenne beltet mitt igjen :)

Både hurtigris og potetmos har omtrent samme antall kalorier per gram, så det går vel mer eller mindre for det samme. En stor klunk av det ene eller det andre i middagen, så blir man litt mer mett. 

Hvis morsmelkerstatning har høyere kaloriinnhold enn tørrmelk, så får jeg bare bytte handlevanene mine ved første butikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 19.38, Anders_G skrev:

Lurer fælt på hva jeg faktisk veier nå, bra alt beltet er "uendelig" justerbart. 

Uendelig justerbart belte hadde nok vært smart. Jeg har heldigvis ikke måttet klippe nye hull siden Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en problemstilling, gi det noen år på ræven, så skal du se at du savner tilbake til denne tiden hvor fettet bare renner av kroppen ved litt bevegesle :-P Det skjer noe når man bikker 30.... 

Fett, tilsett fett.... masse kalorier og opprettholder balansen mellom kallorier inn/ut. Om du har behov for å kikke på sammensetningen din av måltider på tur, vet du best selv. Men ta med deg en flaske med flytende smør f.eks eller en type olje. Om jeg ikke husker feil, fra den tiden jeg hadde oppheng på næring og inntak. Så tilsvarer vel 1 dl olivenolje ca 900 kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan komme til et vennligsinnet menneske med dusj, og stekeovn, kunne du jo lage denne:

Oboy-kuler med havregryn

Tilberedningstid: 30min

Oboykuler er raske å lage og supergode! De inneholder havregryn og sjokolademelkpulver og har mild sjokoladesmak. Kulene bør oppbevares i kjøleskapet, men kan fint sendes med i lunsjboksen eller tas med på tur.

Garantert populære hos store og små!

Oppskrift og foto: Kristine Ilstad/Det søte liv.

 

Ingrediens

8personer

150 g smør

2 dl melis

2 dl sjokolademelkpulver

6 dl havregryn små, lettkokte

1 dl melk

Pynt

150 g kokos

 

Slik gjør du

1.    1. Bland smeltet smør med melis og sjokolademelkpulver. Ha i havregryn og melken. Rør blandingen godt sammen og la den stå i kjøleskapet i minst 30 minutter. Da vil havregrynene svelle opp og gjøre massen fastere.

2.    2. Ha kokos i en flat suppebolle eller liknende. Form små kuler av deigen med hendene og rull dem forsiktig i kokosen. Det kan være lurt å fukte hendene med vann jevnlig for at havregrynsmassen ikke skal klistre seg for mye til fingrene.

3.    3. Sett Oboykulene på et brett og sett brettet i kjøleskapet til kulene har stivnet. Når kulene er stive kan du ha dem i en kakeboks eller en liten plastikpose som oppbevares kjølig.

4.    (Publisert 25.08.2016, endret 25.08.2016)

Torodd Kristoffersen, AK74 og Imp reagerte på dette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er på rett spor. Løsningen er så enkel som å spise mer, men siden det skal bæres er det ikke like lett. Fett gir mye kalorier, og alt smaker bedre med en skje eller to med smør på lengre turer. På en så lang tur tilpasser kroppen seg belastningen og henter det meste av energien fra fettforbrenning. Så det er en god løsning å legge til mer fett, så lenge du greier å spise det. 

Ville også fulgt rådet til @Tessatroll om å sørge for litt mer protein i kosten hele dagen. Det trenger ikke være så mye, så litt tørket kjøtt eller nøtter sammen med det du allerede har på menyen er bra. Valnøttkjerner (15g/100g) og Cashewnøtter (17g/100g) har mye protein i tillegg til mye fett og nærinsstoffer. Som snack underveis bytter jeg gjerne ut sjokoladen med Bigbar proteinsjokolader som selges på de fleste Extra butikker. 

Og å plukke opp en pakkreim du kan bruke til belte neste gang du går forbi en butikk er ikke dumt :)

2 timer siden, tshansen skrev:

For en problemstilling, gi det noen år på ræven, så skal du se at du savner tilbake til denne tiden hvor fettet bare renner av kroppen ved litt bevegesle :-P Det skjer noe når man bikker 30.... 

Fett, tilsett fett.... masse kalorier og opprettholder balansen mellom kallorier inn/ut. Om du har behov for å kikke på sammensetningen din av måltider på tur, vet du best selv. Men ta med deg en flaske med flytende smør f.eks eller en type olje. Om jeg ikke husker feil, fra den tiden jeg hadde oppheng på næring og inntak. Så tilsvarer vel 1 dl olivenolje ca 900 kalorier. 

hehe. Matematikken forandrer seg nok ikke med årene, men det kan nok virke slik ja :P 

Du husker nok rett, nesten. 100g olje gir ca. 900 kcal (men siden olje er litt lettere enn vann så blir det rett i overkant av 1dl). Ellers ca: 1g karbo = 4 Kcal, 1g Protein = 4Kcal, 1g fett = 9Kcal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oboy-kulene så jammen gode ut, så det blir fort litt snacks på turer fremover.

Jeg har til Narvik gått ned ca 5 kilo, så jeg tror jeg har klart å ta meg litt inn igjen.  Løsningen viste seg å være å bite tennene sammen og innse at mer mat, og dermed mer vekt de første dagene, resulterer i en bedre tur for meg hvor jeg ikke ender opp med å tære på meg selv :) 

Nå er det et års pause til jeg har anledning til å fullføre og dermed lang tid til å teste alle tips og triks ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som møring har jeg tenkt å ta med klippfiskbiter (og stekt bacon). Klippfisk selges  oppkuttet i kg pakninger, og har 65g protein pr 100g. Sammen med 1/2 dl (nøytral) olivenolje, smør og potetmos tror jeg det blir nok energi og protein.

Den bør vannes ut 1 natt før den tilberedes, bytt vann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 19.6.2018 den 11.08, Andreas Gram skrev:

Nå er det et års pause til jeg har anledning til å fullføre og dermed lang tid til å teste alle tips og triks ;)

Hjemme bruker jeg ofte linser og bønner som erstatning for kjøtt. På tur kan du kanskje prøve f.eks. røde linser i tillegg til kjøtt i en gryte? 100 gram røde linser (bruker de tørre, fra GoGreen), gir deg 24 gram protein. Et godt supplement dersom du ønsker å få i deg mer protein. Smaker godt gjør det også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.