Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på ukestur


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg håper på fisk til middag flere dager, men kan ikke satse på det, så annen middag må med. Både vekt og volum betyr endel.

Vil styre mest mulig unna Real og Trek’n Eat, men noen poser blir med. Pannekaker er på menyen to dager. Potetmos og ris til fisken, men uteblir fisken blir det reserveløsning. Posemat med 20 min koketid er uaktuelt.

Tips ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregryn, blæh.. søkkelei det, men det funker!:) Polarbrød holder seg ganske greit. Slike spekepølser er kjekk å ha med seg:) egg! Holder godt, bare de ikke knuser i sekken!:) 

Jeg kjører veldig enkelt på tur, må bare ha noe mat som fyller kropp med energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 min koketid, og du kan enkelt putte oppi andre ingredienser. Bruker selv en klatt med smør og ev. litt pøse/spekepølse i.
Pasta Formaggio (Firstprice): https://nettbutikk.spar.no/varer/middag/middag-kit/pastarett-kit/pasta-formaggio-7311041019757
(bruker å ta innholdet over en brødpose eller ziplock)

Ligger noen bra tråder her inne om tørking av mat, både ved bruk av vanlig komfyr og dedikert tørker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takker😊

Nye ideer er gull verdt. Mat er høydepunkt på turen. Har sett meg blind, så ny inspirasjon er topp👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker variere en del på tilbehør da identiske fiskemåltid blir kjipt etter noen dager på tur. Krydder, urter, mel etc. Benytter couscous, potetmos og hurrigris. Couscous skal kun trekke, altså blir det lite gassbruk. Tar gjerne med chorizo og/eller annet spekekjøtt. Fungerer som erstatning for fisk, eventuelt som snacks. Skader ikke med en liten bit manchego i tillegg.. 

Iste er bra som avveksling til vann av og til. Ikke bortkastet vekt da det tross alt er en del karbo.

Frokostblanding blir gjerne blandet på porsjonsposer før tur. Melkepulver, nøtter, tørker frukt etc etc.

Ser du ønsker å styre unna posemat. Et annet alternativ i samme kategori er plasrbeger som fylles med varmt vann tilsvarende real. Eksempelvis knorr sin pasta carbonara. Antar kjent og utelukket.

Selv pakker jeg med mye knekkebrød, muslibarer og sjokolade. Har sansen for porsjonspakkene med knekkebrød da de fungerer bra å spise mens en er i bevegelse. Bonus at de kan pakkes lett tilgjengelig uten risiko for at det skal bli vått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Til frokost har jeg tenkt frokostblanding og tørrmelk. Mulig det blir ett par unntak, som knekkebrød med tubeost/syltetøy. Første dagen blir den lengste så da sper jeg på med endel energi underveis. Dårlig til å spise når jeg går jevnt og trutt, men har med barer og nok drikke. Mulig en liten halvliter sportsdrikk i tillegg til vann. Faller blodsukkeret kraftig på slutten har jeg noe på lur😊

Middag blir to dager pannekaker, forhåpentligvis ørret med tilbehør. Uteblir fisken har jeg noe Real og Trek’n Eat, i tillegg tips i denne tråden. Målet er å ta med mindre Real. Fikk tips av @Bjarne H.S.om Chorizo pølse dersom fisken blir i vannet. Mange gode tips her😊

Til kvelds tenker litt forskjellig, avhengig hvor sulten jeg er. Real, Trek’n Eat, posemat, Mountain House dessert etc. Har med sjokoladedrikk, kaffe og tar med iste.

Første dagen lurte jeg på en gryterett med 10 min koketid og ferdig stekt biffterninger/kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et lite slag for Knorr sine pastagryter som avveksling/backup. Passe som en varm lunsj, eller middag med litt tilbehør. koker opp gryten, og lar stå og trekke den oppgitte koketiden. Gir et lite oppkok til slutt. Like enkelt som nudler og betydelig mer mettende.

Ellers kan chorizo som du nevner, spekemat og annet som holder seg god brukes sammen med potetmos og eller ris om det ikke blir fisk. En variant jeg har brukt noen ganger er å ta med en tube med tomatpuree, bacon og litt krydder. Lager da en enkel tomatsaus med bacon sammen med potemos eller pasta. 

En annen variant er wrap med linser, tomatpuree, en liten løk, chilli og parmesanost (kan også lages med bacon). Alt ting som holder seg godt en uke på tur: https://www.tursiden.net/2012/01/spicy-vegetar-tortilla/

Eller hva med pitapizza med bacon/chorizo/spekeskinke og smøreost eller annen ost som holder seg godt? https://www.tursiden.net/2012/10/enkel-pitapizza/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her og for fjelltur er mine i samme stil.

Frokost er som regel egenkomponert frokostblanding med innslag av mye tørket frukt og litt lettkokt havre. (Eller knekkebrød og tubeost)

Lunsj blir nesten alltid nudler med, eller uten litt spekepølse oppi. (Eller knekkebrød og tubeost)

Middag er Maggi potetmos m/melk og gressløk sammen med fisk, eller spekepølse. (Eller lapper/pannekake)

Til kvelds enten et knekkbrød, eller litt frokostblanding.

For egen del liker jeg litt variasjon og får jeg mye fisk, sånn som i fjor bruker jeg det til alle måltider.

For de av oss som syns nudler er et greit innslag så kan jeg tipse om denne:

IMG_0583.thumb.JPG.ecac52bdbcfae9caf9292c46a9082b90.JPG

Foruten selve nudlene inneholder den en pose krydderblanding og en liten pose veg. olje + en liten pose tørket chili.

Disse nudlene har mer smak enn de fleste andre jeg har prøvd og jeg kjøper de i innvandrerbutikk/ Asiabutikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at  @Zimwalker sin first price pasta er god. Prisen er det ingenting å si på. Ellers er litt spekemat som reserveløsning til fisken en fin idé, og potetmosen har man med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

- Toro 5 min grøtris, med ett par skjeer tørrmelk 👍

- Egg/omelett. Pakk de trygt inn, de holder lenge i varmen på den måten. Omelett med stekte fiskebiter inni er også godt, veldig greit om du bare får små sardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.