Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger man bunnduk til superlightserien til Helsport?


hgmann

Anbefalte innlegg

Bunnduk eller ikke bunnduk. Lite skiller friluftsfolket i så sterkt adskilte grupperinger med en tilhørende polarisert diskusjon som dette temaet...  😄

 

Men er ikke bunnduken egentlig lett å lappe og relativt lett å få byttet om uhellet skulle være ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Blaser skrev:

For de som har med seg skumunderlag og oppblåsbart trenger man nødvendigvis ikke bunnduk..

Jeg legger skumunderlaget under teltet.

Nei, men vil ikke ett skumunderlag veie mer enn en bunnduk?
Jeg har footprint til Unna og det veier iflg. Hilleberg 280 gram.
Har også Exped Evazote 4mm liggeunderlag (2x1m) og det er mindre enn footprint og veier 290 gram.
Jeg bruker selvfølgelig begge deler men hadde nok valgt bunnduk for beskyttelse og ikke Exped foam undelaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, men vil ikke ett skumunderlag veie mer enn en bunnduk?
Jeg har footprint til Unna og det veier iflg. Hilleberg 280 gram.
Har også Exped Evazote 4mm liggeunderlag (2x1m) og det er mindre enn footprint og veier 290 gram.
Jeg bruker selvfølgelig begge deler men hadde nok valgt bunnduk for beskyttelse og ikke Exped foam undelaget :)

mitt mamut alpine mat underlag veier 310 gram.   Dette har jeg med fordi det brukes under exped chair kit uansett . Det gir god nok beskyttelse for 0.1 tonn :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese hele tråden, men: 

Er det noen som har sjekket med Helsport hva de tar for å sy inn helt ny bunnduk? Tipper det ikke er mer enn at jeg kommer til å fortsette å ikke bry meg stort om underlaget når jeg setter opp teltet annet enn at det vil gi sovekomfort....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 30.5.2018 den 14.33, Thomas E skrev:

Jeg vil nok muligens oppfattes litt ekstrem, men på mitt solotelt om sommeren bruker jeg slik vindusisolasjon under bunnen. Veier rundt 50 gram og koster "ingenting", så jeg tenker ikke så mye over det, men det holder til gjengjeld bunnduken ren og pen. Telt kan ikke vaskes, så syns det er greit å holde den ren. Har holdt stand uten hull (i footprintet) i ca 30 overnattinger nå uten noen hull. Kommer ikke til å bytte det ut ved små hull heller.

Jeg har lyst til å skaffe en bunnduk til teltet mitt, slik at jeg kan sette det på våte underlag uten å måtte deale med fukt. Etter litt research virker det billigste og letteste alternativet å være "polycryo", som visstnok er det samme som vindusfilm. Hvordan gjorde du det for å lage en bunnduk av produktet du linket? 

Det virker som folien er selvklebende. Var det noe problem? 

Målene er 1,7 x 1,5 m. Festet du sammen flere stykker for å få en stor nok duk? Evt. kjenner du til andre steder hvor man kan kjøpe samme materiale i andre størrelser? 

Plasten krymper med varme. Varmebehandlet du den før du lagde duk av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange har svart på denne, men deler uansett min erfaring fra noen dager siden. Jeg har akkurat kjøpt Reinsfjell med footprint. Det hadde regnet en uke i bergen, men var opphold når vi skulle på tur. Det var veldig vått på bakken og gjørmerte. Jeg valgte derfor å bruke footprint. Det var helt fantastisk. Veier lite, tar liten plass, tør og fint, utnytter lagringsplassen og ga en behagelig følelse i hele teltet. Anbefaler på det sterkeste, men tar det selv bare med når jeg vet det er my fukt i bakken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva veier et helsport footprint til Reinsfjell SL 2?

Det er klart fordeler med footprint. Trenger ikke være vått eller for det damper av bakken uansett.

Men jeg har liksom ikke kjøpt SL for å øke vektregnskapet så jeg prøver uten. 

Foreløpig bare 3 netter i det men er veldig positivt overrasket, og det gikk fort over å være så redd for bunnduken. 

Om det er noe så syns jeg bunnduken var veldig glatt og håpløst å ligge i litt helling. Det er kansje ekstremt når silikonen er ny?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bunduk på min Ringstind 1-2 men det er pga jeg bruker den og som regn punsho hvis det skulle komme en skur og man sitter og spiser. Perfekt til 1 voksen og barn :) og de ville jeg hatt med uansett (jerven duken ligger igjen )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 6.7.2019 den 16.50, Thomas E skrev:

Jeg kjøpte større størrelser. Er ikke selvklebende på den måten at er noe lim hvertfall. Jeg har flere ulike, men denne er hvertfall i 4x1.5 meter. Det holdt til mitt telt.

Nei, ingen varmekrymping. Det er et forbruksprodukt, så litt prøving og feiling er innafor:)

Fant ikke noen større størrelser, så jeg endte opp med å prøve noe av den sorten her. Det funket ganske greit. Duken holdt fukten unna og veide bare 50 gram, men den tålte ikke så veldig mye. Hadde fått en del hull ved inngangspartiet etter tre netter, så jeg kvittet meg med den. Jeg tror plasten tok litt skade av at jeg strakk den da jeg forsøkte å tilpasse den til teltet mitt (Salewa litetrek III), så tenker å skjære ut et nytt stykke og prøve igjen. 

Hadde håp om å prøve å bruke presenningen som ly ved kortere raster også, men det ble ikke noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Thomas E skrev:

Det er nok ikke sterkt nok til å være mer enn under bunnduken.

Trolig. Det virker som det var mønsteret på fjellskoene som forårsaket mest slitasje. Ville vindusfilmen du bruker tålt slikt, eller er tror du det er ca. samme slitestyrke?

Jeg likte å kunne sette fra meg sekken på et tørt underlag, så jeg er fremdeles usikker på om jeg skal beregne plast til inngangspartiet på neste forsøk. Forøvrig leker jeg også med tanken på å bruke dekkfolien til å lage et slags "frittstående fortelt", ettersom teltet mitt knapt har noe fortelt å lagre utstyr i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
tubbs skrev (På 4.6.2019 den 11.42):

Da beklages det herfra 🙂

Da ble jeg feilinformert der jeg kikket på Unna og Niak 🤔

Mulig du ikke trenger å beklage deg @tubbs 😉 (kanskje det er jeg som må beklage for å vekke til live en gammel tråd)
Dette er for meg uklart. Har funnet forskjellig info ang gulvet i yellow label. 

Jeg har et yellow label telt som skal brukes i sommer/høst på fjellet og en uke i Feundsmarka. Jeg har bunnduk til dette, men hvis teltgulvet er like solid som red label vil jeg droppe bunnduken for å spare vekt (bunnduken dekker heller ikke vestibylen i mitt Niak uansett) 

Anyways -det er motstridende info fra Hilleberg selv. Mulig de har endret stoffkvalitet?
Her står det at Yellow label har 50 denier nylon og at red label har 70 denier nylon, men i den nye teltkatalogen står det at red og yellow label har 70 denier nylon -se vedlagt bilde

katalog.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnduken som allerede er sydd fast i teltet er til for å brukes, den tåler mye bruk før den får hull eller blir utslitt etter min erfaring.

Barentsoutdoors har fast pris på skifting av bunnduk til 950kr om det skulle trenges. Sømhuset tar 2500+ for samme jobben. Du gjør det selv enda billigere hvis du vil.

Jeg har ett hilleberg Unna fra 2008, dette brukes mye til padling. Jeg slår det opp på svaberg, og underlag full av kvister. Først nå er det kommet noen hull i bunnduken som er så små at jeg ikke finner de. Jeg hadde ikke trengt å bry meg med de, men jeg smurte like greit en blanding av baderomssilikon og white-spirit under teltet, og duken er igjen 100% tett og like myk og fin som fra før. (1 del silikon, 2-3 deler WS smøres tynt ut med svamp). Regner med det holder 10 år til, minst.

Store hull er det enkleste å fikse, for de trenger man ikke en gang å lete etter. En lapp tear aid eller dampsperreteip, så er den god som ny (men det har jeg aldri trengt å gjøre).

Løs bunnduk blir for meg mindre bruksglede, og enda en ting å styre med på tur når teltet skal opp og ned.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Bunnduken som allerede er sydd fast i teltet er til for å brukes, den tåler mye bruk før den får hull eller blir utslitt etter min erfaring.

Barentsoutdoors har fast pris på skifting av bunnduk til 950kr om det skulle trenges. Sømhuset tar 2500+ for samme jobben. Du gjør det selv enda billigere hvis du vil.

Jeg har ett hilleberg Unna fra 2008, dette brukes mye til padling. Jeg slår det opp på svaberg, og underlag full av kvister. Først nå er det kommet noen hull i bunnduken som er så små at jeg ikke finner de. Jeg hadde ikke trengt å bry meg med de, men jeg smurte like greit en blanding av baderomssilikon og white-spirit under teltet, og duken er igjen 100% tett og like myk og fin som fra før. (1 del silikon, 2-3 deler WS smøres tynt ut med svamp). Regner med det holder 10 år til, minst.

Store hull er det enkleste å fikse, for de trenger man ikke en gang å lete etter. En lapp tear aid eller dampsperreteip, så er den god som ny (men det har jeg aldri trengt å gjøre).

Løs bunnduk blir for meg mindre bruksglede, og enda en ting å styre med på tur når teltet skal opp og ned.

Den ekstra bunnduken er da ikke løs den sitter fast gjennom hele sesongen det blir da ikke noe styr av det. Jeg har brukt Ringstind SL både med og uten ekstra bunnduk, det virker som den ekstra bunn duken isolerer mot bakken og gir mindre kondens i teltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 17.6.2021 den 15.03):

Jeg har ett hilleberg Unna fra 2008, dette brukes mye til padling. Jeg slår det opp på svaberg, og underlag full av kvister. Først nå er det kommet noen hull i bunnduken som er så små at jeg ikke finner de. Jeg hadde ikke trengt å bry meg med de, men jeg smurte like greit en blanding av baderomssilikon og white-spirit under teltet, og duken er igjen 100% tett og like myk og fin som fra før. (1 del silikon, 2-3 deler WS smøres tynt ut med svamp). Regner med det holder 10 år til, minst.

Takk for bra tips!  Jeg har et nærmere 20 år gammelt Nammatj 2 som kan trenge litt kjærlighet.

Hvor mye silikon/WS-blanding trengte du til Unna-bunnduken, et par desiliter?   Hvor lang tid tok det før bunnduken var tørr og klar til bruk?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (5 timer siden):

Takk for bra tips!  Jeg har et nærmere 20 år gammelt Nammatj 2 som kan trenge litt kjærlighet.

Hvor mye silikon/WS-blanding trengte du til Unna-bunnduken, et par desiliter?   Hvor lang tid tok det før bunnduken var tørr og klar til bruk?   

Barentsoutdoors skifter duken billig om den er veldig slitt.

Brukte ett par dl ja, sånn omtrent. Man må riste, røre og blande godt for å få det blandet ut.

Bunnduken var tørr dagen etterpå, jeg gjorde det på badet.

Prøvde først med litt tynnere blanding, da tørket det veldig fort.

Heller litt for tynn blanding to ganger, enn for tykk blanding tenker jeg. Spre godt ut med svampen, ingen poeng i å ha dammer på duken. Bruk en boks med lokk på sånn at du kan riste, og sånn at du kan spare resten av blandingen til evt. runde 2.

Undersiden av duken tar til seg støv litt lettere der jeg har vert litt raus med blandingen, men det gir seg nok etter litt bruk.

Det var @rayun som fikk meg på idèen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(mitt inlägg försvann vilket ej skett tidigare)

Men kortfattat Sl är inget för mig ifs sedan provat förra året mkt bra att ha väderskydd(tält) hela turen även om det blir 15-20 m/s detta tål ej dessa tält mer än några dygn då blir det billigare att ta in på en turist stuga på en kort tur.

EPS(luft i polystyren)från byggmarknad som anv under laminatgov fung bra som footprint men tar plats kan ju fästas utv på ryggsäck.

30-40D på väv är det jag kommer att ha och de har ofta ändå kraftigare botten väv(kollade på ett 25 år HB Nallo 2 end.inpr.hade släppt inv på golvet iöv.helt ok men luktade så detta blev ej köpt)

Att ha footprint på SL är som att ha livrem och hängslen jag skulle då välja ett Naturehike 15 D tunneltält på E-ville(verkar vara seriösa) från Finland isf. Wish el Alibaba dessa håller ju oafs.bara några turer än då.https://www.e-ville.com/sv/3045505-talt/41691-naturehike-opalus-2-persons-tunneltalt.html

Vill man ha lätta tält är Dyneema enda alt men kostar då som ett vinter EXP modell för ett sommar tält med Mesh som innert.

Jag har ett HB Unna på ingång är detta lätt beg tält ok så får det bli det lättaste fast ca 2300 gr då MSR h.h.n2 EJ klarade senaste testet i blåst och regn(se inst.tält provn) på 1700gr.

När Dyneema blir billigare och det är dags för stor rep.av tält kommer jag ta mått på de gamla och sy ett 100% dynema då sömnad ej är ng probl.men mönsterkonsruktion och tillskärning och bågar och pinnar kostar mkt men oft.håller två vävar om tex Dac 9-10 mm(end kop.för eg.br.)

Får ni bytt golv för 1000 nkr inkl material lönar sig det ej själv (om man ej jobbar gratis iöv,)räknat på att sy själv och ej ha partipriser på material blir vinsten max 2000 skr på att sy ett helt tält utan lön.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

(mitt inlägg försvann vilket ej skett tidigare)

Men kortfattat Sl är inget för mig ifs sedan provat förra året mkt bra att ha väderskydd(tält) hela turen även om det blir 15-20 m/s detta tål ej dessa tält mer än några dygn då blir det billigare att ta in på en turist stuga på en kort tur.

EPS(luft i polystyren)från byggmarknad som anv under laminatgov fung bra som footprint men tar plats kan ju fästas utv på ryggsäck.

30-40D på väv är det jag kommer att ha och de har ofta ändå kraftigare botten väv(kollade på ett 25 år HB Nallo 2 end.inpr.hade släppt inv på golvet iöv.helt ok men luktade så detta blev ej köpt)

Att ha footprint på SL är som att ha livrem och hängslen jag skulle då välja ett Naturehike 15 D tunneltält på E-ville(verkar vara seriösa) från Finland isf. Wish el Alibaba dessa håller ju oafs.bara några turer än då.https://www.e-ville.com/sv/3045505-talt/41691-naturehike-opalus-2-persons-tunneltalt.html

Vill man ha lätta tält är Dyneema enda alt men kostar då som ett vinter EXP modell för ett sommar tält med Mesh som innert.

Jag har ett HB Unna på ingång är detta lätt beg tält ok så får det bli det lättaste fast ca 2300 gr då MSR h.h.n2 EJ klarade senaste testet i blåst och regn(se inst.tält provn) på 1700gr.

När Dyneema blir billigare och det är dags för stor rep.av tält kommer jag ta mått på de gamla och sy ett 100% dynema då sömnad ej är ng probl.men mönsterkonsruktion och tillskärning och bågar och pinnar kostar mkt men oft.håller två vävar om tex Dac 9-10 mm(end kop.för eg.br.)

Får ni bytt golv för 1000 nkr inkl material lönar sig det ej själv (om man ej jobbar gratis iöv,)räknat på att sy själv och ej ha partipriser på material blir vinsten max 2000 skr på att sy ett helt tält utan lön.

Min erfaring med Helsport Ringstind SL 1-2 er at teltet tåler 14 - 16 m/ dette har jeg prøvd etter en tråd vi hadde for en tid siden om hva SL teltene tålte.  det er ett tøff lite telt. Om det tåler 20 m/s har jeg ingen erfaring med. Jeg har tre Ringstind telt og ekstra bunn duk på alle. Fordelen slik jeg opplever det er at det gir mindre kondens i teltet. Videre får jeg et fortelt som er tørt mot bakken så sekken ikke blir våt og så kan jeg sitte i teltåpningen på den ekstra bunn duken uten å bli våt bak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kanske är vi brukare som är olika i risktagande och vissa som jag vill ej hamna i sådana situationer som andra kan aceptera och då väljer man olika produkter och i mitt fall mer roubusta utrustningar och vilar oftare med kortare dagsetapper och någon planerad vilodag som kan kombineras med en topptur om man känner sig pigg.

Jag var ju även ung och elittränad(17mil löpning/v) förr och 3 mil i kuperad terräng med 30+kg var inget större problem detta får ju för övrigt fjällgägare göra i flera dagar isträck,tyvärr så får man ett ´ryck´i bland och springer med de yngre på stavgångs rundan och får betala med träningsverk någon dag senare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.