Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trollhetta 95l vs. Bergans Alpinist 100l


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fortsatt ikke kjøpt meg storsekk... Jeg er en smule gnien, så det sitter langt inn å bruke så mye penger uten å føle meg sikker på at det blir bra, og det blir man jo egentlig aldri når det gjelder sekker... :)

Men jeg hadde omsider kommet fram til at jeg skal ha Osprey Xenith 105l. Helst kjøpe brukt, så jeg har søkt endel på Finn uten enda å finne rette størrelse. Et alternativ til Osprey'n er Bergans Trollhetta 95l. Jeg liker veldig godt at den kan åpnes helt frampå. Jeg har fra før en 65l Bergans, så jeg tenker at når den er god å bære blir vel en annen Bergans også det. Det er flere slike på finn, men av den gamle utgaven.

Men så oppdaga jeg plutselig Bergans Alpinist 100l lady. Denne ser jo genial ut :) Så da kommer vi til spørsmålet:

Hva er forskjellen på Trollhetta og Alpinist? Er det noen som har erfaring med dem? Til info så skal sekken brukes på tur med barn hvor jeg må bære mye og 20-25kg,kanskje mer. 

Håper noen gidder svare, det er jo spurt om dette med store sekker mange ganger, men jeg finner ikke svar om disse 2 sekken når jeg søker og leter her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Linn Mari skrev:

Hva er forskjellen på Trollhetta og Alpinist? Er det noen som har erfaring med dem? Til info så skal sekken brukes på tur med barn hvor jeg må bære mye og 20-25kg,kanskje mer. 

Håper noen gidder svare, det er jo spurt om dette med store sekker mange ganger, men jeg finner ikke svar om disse 2 sekken når jeg søker og leter her inne. 

Eg har brukt både Trollhetta lady og alpinist.

Alpinist har høgare eigenvekt. Fordel med Alpinist er at den er enklare å pakke pga vidare i toppen og toler meir vekt. Hadde for meg for breidt hoftebelte så eg enda med å selje (klemde på setemusklane). Gode skulderstropper. Gode justeringar. Praktiske funksjonar. Gode sidelommer. Kort sagt super sekk om ein ser vekk frå eigenvekt og for breidt hoftebelte til meg.

Trollhetta vart litt smal på skuldrane til meg, men dette handlar jo om passform. Elles ein ok sekk som toler meir vekt enn det ser ut til. Vart likevel ingen favoritt for meg, litt smal å pakke og inntrykk av "små liter", kanskje av samme grunn? Meir "tetris".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Trollhetta og er veldig fornøyd med den. Er riktignok den eneste store sekken jeg har, så lite å sammenligne med. Er selv fan av at den kan åpnes helt foran, gjør det enkelt å komme til alt man har pakket. Som du ser på bildet så kan du enkelt ta av topplokket for god tilgang på resten av sekken, og på sidene har du stropper som gjør det enkelt å feste liggeunderlaget. Mesh lommer foran og på sidene kommer også godt med. Komforten syns jeg er bra, men igjen, har ingenting å sammenligne mot. Den sitter godt og stødig med 20-30kg på ryggen.
Eneste "minuset" jeg kommer på er at selve sekken ikke er 95L, da topplokket er 10L eller noe slikt. 

20160626_161927.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2018 den 9.51, Linn Mari skrev:

Hei!

Jeg har fortsatt ikke kjøpt meg storsekk... Jeg er en smule gnien, så det sitter langt inn å bruke så mye penger uten å føle meg sikker på at det blir bra, og det blir man jo egentlig aldri når det gjelder sekker... :)

 

Blir det samme her. Jeg er alltid litt usikker, så jeg fortsetter med min 25 år gamle Lillsport sekk, vel vitende om at det aller meste egentlig er bedre enn den gamle sekken. Jeg har lyst på osprey Xenit, men ingen butikker i nærheten har den så jeg får ikke testet den skikkelig. Blir nok Lillsport i år også :)

 

Lykke til med ny sekk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.