Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekking til Everest Basecamp/ Island Peak


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er helt fersk i gamet å ønsker å få litt tips og hjelp.
Jeg planlegger å ta en tur til Nepal, nærmere bestemt en tur til Everest basecamp, og vurderer å ta turen opp til Island Peak.
Jeg har aldri vært over 3000 moh før, og har null erfaring med klatring generelt, med tanke på Island peak. De ulike arrangørene krever ulike erfaringer iforhold til toppturen, men spørsmålet mitt er om noen har deltatt på denne turen og kan dele sin erfaring?
Jeg har enda ikke bestemt 100% hvilke arrangør jeg ønsker å bruke. Men er i dialog med Ascent Himalaya. Jeg har også sett på Eco Adventures Nepal og ser at de er billigere selvom de tilbyr det samme, evt. noen andre aktører som er seriøse?  
Hvem her har vært borti denne turen eller disse organisasjonene, og kan dele erfaringer og tips?
Jeg reiser alene, og ønsker å delta i en gruppe, å vandre oppi fjellene aleine er uaktuelt. uansett om det kun blir å trekke opp til EBC, eller om jeg tar med Island Peak.
Takker for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er vant med å reise så ville jeg leid guider der nede. Hos lokalt firma. Man MÅ forresten ha guide til nasjonalparken - det er ikke et valg man kan ta (om det ikke har blitt endret nylig).

Fordeler:

  • treffer mennesker fra hele verden som tilfeldigvis også er i samme ærend som da blir i samme "gruppe". 
  • Kanskje benytte tea-houses i stedet for telt. Støtter lokalt næringsliv.
  • er ikke en del av en norsk gruppe der gruppen holder sammen (man treffer mindre andre folk når man er i en gruppe).
  • gjennom prosessen med å handle lokalt, blir man bedre kjent med forholdene.
  • Krever mer planlegging og lesing, men kanskje mer utbytte.
  • rimeligere.
  • lokale kan ha mer tips angående valg av rute, værforhold.

For Island Peak: Tren på å gå på bre, rapellering, bruk av isøks gå i taulag - før turen.

Vurder å kutt ut Everest Basecamp og heller bare gå Kala Pattar som akklimatisering før Island Peak. Om du tar turen i høysesongen er det jo ingen og ingenting i basecampen allikevel..bare en grushaug.

Jeg har for øvrig ikke noen erfaring med noen av de norske tilbyderne, Hvitserk og sånn. De er proffe og gjør sikkert en utmerket jobb, og de støtter vel alle på sin måte lokal næring også. Personlig syns jeg det har en egenverdi å handle mest mulig lokalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.