Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger innspill til valg av hengekøye


rusleape

Anbefalte innlegg

Skal til gå til innkjøp av hengekøye(r). Trenger to stk for å ta med guttungen på 6 år på lavterskelturer i nærmiljøet. Den ene køya vil også brukes til lek og avslapning i hagen på fine sommerdager. Ellers vil jeg gjerne ha dobbeltbunnet for å kunne legge liggeunderlag i (skum), men vil nok etter hvert gå for under quilt. Myggnetting er et must, men må gjerne kunne tas av.

Hvilke anbefalinger har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dutchware Chameleon og Warbonnet XLC er de jeg kommer på i farta som har avtagbart myggnett og kan bestilles med dobbel bunn.

Hvis du kommer til å kjøpe underdyne etter hvert så er det nok like greit å gå for køyer med enkelt bunn og legge underlaget oppi så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har anskaffet Dutchware's Chameleon, hvis trådstarter har spørsmål om denne. Jeg vet ikke hvordan det vil være for et barn å ligge i en slik hengekøye på 11 fot (tror jeg det var).

Jeg har ingen erfaring med såkalt 'under quilt', som henges under hengekøya. Men jeg har lært, at selv på sommerstid, så blir rumpa kald, hvis det ikke er noen form for liggeunderlag i hengekøya. Mulig at det hjelper godt med bare soveposen, har ikke selv testa på sommerstid, med kun sovepose. En kan f.eks trekke glidelåsen på soveposen halvveis opp, og så heller ta på en fleece genser nattestid og ha toppen på soveposen åpen, når det blir kjølig nattestid.

Jeg kjøpte:

  • Chameleon wide (den er bare litt mer bred enn den vanlige tror jeg, men man er begrenset til færre materialvalg)
  • Dobbel bunn, for å kunne legge i et tynt liggeunderlag (f.eks 'grand canyon' liggeunderlag fra Bikester.no, Tysk firma, men norsk butikk muligens)
  • Myggnetting
  • Topp (topp + en liten spalte med myggnetting i enden for lufting)
  • 'Beetle buckle' suspension (dette er belte som tres rundt treet via en løkke i enden, og så har man en "beetle buckle" (metallkrok) der man henger på den ene enden av hengekøya)
  • 'Burnt orange' på innsiden, og 'dark olive' på utsiden. Myggnettingen er sort.

Jeg ble overrasket over hvor lett det var å sette opp hengekøya for første gang. :) Det å ligge under myggnettinga og se mygg, veps og annet småkryp fly rundt på utsida, var betryggende. :D Likevel, det kan virke som om at myggnettinga blokkerer vind i en viss grad, slik at man med fordel kan ha en åpning, for å få mer sval luft inn, når det er litt vind i området. En må kanskje ikke alltid ha myggnettingen lukket 100% heller tror jeg, når man er på innsiden og når det er varmt.

En må jo passe på å ordne med skygge, så jeg brukte en stor duk i diamant form, over hengekøya, men med utsikt alle veier, bundet til trærne rundt. Seinere så flyttet jeg noen av taua mer ned, for å bedre tilpasse duken til det som kom av regn, slik at regn ikke samlet seg opp i duken over hengekøya, men hvor vannet, kunne falle naturlig ned og av duken.

Når en velger komponentene, så må man bestemme seg om man vil ha symmetrisk eller asymmetrisk myggnetting. Jeg valgte asymmetrisk. Og man kan velge stropper (gratis tror jeg) som plugges i bakken på hver side og kobles til to ringer på hver side for å gjøre hengekøya litt mer bred uten å måtte ligge i den. Jeg er 183 cm høy, og når jeg ligger i hengekøya, så er det ca 10 cm kant ved føttene og bak hodet, som kanskje er greit, for man vil nok unngå å legge så altfor mye press på selve myggnettinga som går langs kanten med glidelåsen der på hver side.

Det følger med en liten pose til toppen, og til myggnettingen, og så får man selve hengekøya som ligger i en liten pose, som man stapper hengekøya i når man pakker sammen. Jeg valgte å ha myggnettinga på da jeg pakket sammen hengekøya nå sist og det gikk greit. 

Glidelåsen på myggnettinga, er grei å bruke, men det er litt krølla, så det kan f.ek hjelpe å trekke til glidelåsen med begge hendelene, som finnes på innside og utside. Ukjent om litt smøring kan gjøre glidelåsen litt mer smidig, dette har jeg ikke peil på.

Til tross for myggnetting, så er det gjemt bort, et litet hull i hver ende, noe som neppe er noe stort problem, med mindre man har maur med vinger som insisterer på å kryper bort i enden, så jeg stappa noe dasspapir i enden for å tette igjen hullet der. Selve hullet er dekket med et parti myggnetting, men småkryp kan velge å krype innunder og finne veien til hullet. Det er der glidelåsen på myggnettingen stopper, at det er et litet hull i hver ende.

Her under er forresten et bilde av myggnettingen, ganske finmasket vil jeg tro:

myggn.JPG.0f847a26370cc6838f469bf66e39a373.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hengekøya fra nettsida dems i USA, eller AFS som jeg liker å kalle dem. Jeg veit ikke om dette er å få tak i norge. Tror ikke det. Dette var visst et kickstarter prosjekt for en tid siden.

Pass nå endelig på å evt. få kjøpt alt du skal ha på en gang, for det er dyr frakt på småting og USPS er trege (!) Du kan f.eks ha lyst på "ridgeline organizer" en pose som tres på ridgeline for å ha småting i. En kan også finne papirtabletter, som ender opp som våte servietter når man heller litt vann på tablettene.

Kvaliteten på alt er ok, men sømmene er ikke 100% slik som antydet i en gammel youtube video. Altså, det var ikke noe galt med sømmene på selve hengekøya, men sømmen gikk ikke sånn rett og helt symmetrisk alle steder, en ubetydelig visuell skavank vil jeg tro. Er kanskje ikke spennende for dem å sy hengekøye nr 5000 tror jeg. Sømmen på denne lille pakkeposen for hengekøya var litt tvilsom, noe som kun er synlig hvis man kikker på innsida.Veldig lett å sette opp hengekøya for første gang. :) Glidelåsen for myggnettinga var litt treg noen ganger synes jeg, men skyldes nok fordi glidelåsen er krøllet i utgangspunktet, der den lå inne i en pose. Det hjelper å trekke i begge glidelåsedelene samtidig, men jeg vil undersøke om dette er noe som kan smøres litt sånn littegrann.

Pass på å ha med 2 teltplugger på tur til hengekøya (eller spikke nye), for man har et par stropper man kan sette på, på sidene.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennessy- køyer er lett tilgjengelige på XXl feks og er av bra kvalitet. Kommer med myggnetting fastmontert men er ikke et veldig problem. Den kan legges ned sånn noenlunde greit. Er med enkel bunn men går fint å bruke et bamseunderlag eller oppblåsbart i køya og. Køyene på XXL er vel for personer opp til 180 og du bør ha lengre køye om du er over 175 for å kunne ligge flatest mulig synes jeg. Endel norske nettbutikker fører også lengre Hennessy-køyer. Fjellsport og Skittfiske feks. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har denne: https://www.xxl.no/mackenzie-turhengekoye-m-overseil/p/1141943_1_style De elsker køyene sine :) men jeg husker ikke i farten om myggnettingen kan tas av.

Jeg har Ticket to the moon enkel, med bamse-underlag oppi er den knall, men med expeed oppblåsbart oppi blir det litt 'skummelt', skulle gjerne hatt dobbel da for å få mer kanter. Har dette myggnettet https://www.magasinet.no/friluftsliv/telt-og-lavvo/hengekoye/dovrefjell-sweet-dreams-myggnett-til-hengekoye Mye billigere enn å kjøpe orginalt ticket to the moon sitt, også er det svart ;) Det passer kanskje på flere hengekøyer...

Ingen av disse har dobbel bunn, men vi er fornøyde :) Å de kan vel iallefall vurderes som den som skal brukes i hagen i tillegg :)

Endret av Linn Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Det ble en TTTM-hengekøye og så kjøpte jeg UQ (Underquilt) fra DD i samme slengen, men ser at jeg trenger en mønesnor (ridgeline) for å feste UQ'en skikkelig. Hvor kan jeg skaffe en mønesnor til TTTM Double? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTTM er et trygt valg, spesielt om bruken skal være variert og med barn. Disse tåler utrolig mye juling å det er viktig så snart barna begynner å herje i dem :) Min TTTM har overlevd det utroligste. Billige er dem også!

Som @tshansen sier så trenger du ikke noe spesialtau til ridgeline. Men forsøk å finne noe på Biltema eller lignende som tåler litt juling men som samtidig ikke tar for mye plass og vekt. Jo tynnere jo bedre, er uansett ikke så store belastninger på slike liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.