Gå til innhold
  • Bli medlem

Haspelsnelle


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
23 minutter siden, Mareng skrev:

Ok, da er jeg med.

Om dimensjonene på snellen ellers er lik, og sveiven er like stor/lang, så må det bli tyngre å sveive hvis den går fortere per omdreining. Ellers må snellen ha batteri 😉

Det blir som på havsneller, med flere gir. Kjappere og tyngre, eller tregere og lettere.

Blir nok tyngre men hvor merkbart er det med en 7 grams sluk i enden? Fra 5,0:1 til 5,6:1. Er det mer tall enn faktisk opplevd?

Batteri var ikke dumt😁

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
Akkurat nå, Jan@ skrev:

Blir nok tyngre men hvor merkbart er det med en 7 grams sluk i enden? Er det mer tall enn faktisk opplevd?

Det går nok helt sikkert an å regne ut ;)

Hvis det er dobbel hastighet, blir det i teorien dobbelt så tungt å sveive. Med en 7 grams sluk spiller det nok ingen rolle om den blir 2, 3 eller 10 ganger så tung å sveive inn. Men med en større fisk kan det ha noe å si.

Man velger jo snelle etter bruksområde, du har sikker valgt en som passer ditt fiske 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Mareng skrev:

Man velger jo snelle etter bruksområde, du har sikker valgt en som passer ditt fiske 👍

Helt klart - ser ingen grunn til å sveive meg ihjel😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 minutter siden, Mareng skrev:

Det går nok helt sikkert an å regne ut ;)

Hvis det er dobbel hastighet, blir det i teorien dobbelt så tungt å sveive. Med en 7 grams sluk spiller det nok ingen rolle om den blir 2, 3 eller 10 ganger så tung å sveive inn. Men med en større fisk kan det ha noe å si.

Man velger jo snelle etter bruksområde, du har sikker valgt en som passer ditt fiske 👍

Ja, og hvor mye mer sliten blir man av å sveive en snelle med litt større utveksling enn å sveive en med dårligere utveksling? Du må sveive lenger tid eller fortere enn den som har høyere utveksling for å få sluken/fisken på land samtidig😁 Egentlig en meningsløs og tullete diskusjon. Jeg tar med to sneller på fjellturene, så får jeg rapportere hvem av dem som oppleves tyngst😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tungt det blir i forhold til utveksling har nok liten praktisk påvirkning selv om teorien nok sier så 😊 Derimot vil det ha ganske mye å si på hvordan agnet beveger seg ved innsveivingen. Er man vant en snelle med lav utveksling så må man passe på å justere innsveivingen om man går over til en med høy utveksling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
35 minutter siden, Jan@ skrev:

Ja, og hvor mye mer sliten blir man av å sveive en snelle med litt større utveksling enn å sveive en med dårligere utveksling? Du må sveive lenger tid eller fortere enn den som har høyere utveksling for å få sluken/fisken på land samtidig😁 Egentlig en meningsløs og tullete diskusjon. Jeg tar med to sneller på fjellturene, så får jeg rapportere hvem av dem som oppleves tyngst😁

Hvis du har syklet noen gang, så vet du gjerne hvordan det er å sykle med for høyt gir i oppoverbakker, selv om du trør pedalene færre ganger rundt. Og hvor mye mer effektivt det er på flatene å gire opp. På en snelle uten gir må du velge gir på forhånd.

Det er ingen diskusjon vel? Jeg presenterer kun fakta. Med dobbelt så høy utveksling, så blir det bobbelt så tungt per omdreining så sant andre forhold er like. 

Det er en grunn til at man har to gir på større havfiskesneller. Er det bare en lett sak man skal sveive opp, så bruker man høyt gir, er det tungt bruker man lavt gir. Anbefaler å teste ut havfiske med snelle med gir, så skjønner du det.

Akkurat som å kjøre bil med manuelt gir. Man velger det giret som passer best til kjøringen - lavt gir ved tung belastning, høyt gir ved lett belastning. Generelt kjører man vel på så høyt gir man kan uten at motoren (les: armen) begynner å synes det er for tungt.

På haspelsneller velger man den utveksingen (giret) som passer fisket man holder på med best. Det blir et kompromiss, hvis man ikke har snelle med automatgir. 

Og sånn er det, og det er vel alle enige i 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg @Mareng om det gjelder sjøfiske eller fiske hvor man slåss med svære greier i lange tider. Mente bare at til fiske i ferskvann og med fisk som kanskje er et par kilo om man er heldig så tror jeg ikke utveksling har stor praktisk betydning for det å slåss denne fisken i land på et minutt eller to 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
26 minutter siden, Mareng skrev:

Hvis du har syklet noen gang, så vet du gjerne hvordan det er å sykle med for høyt gir i oppoverbakker, selv om du trør pedalene færre ganger rundt. Og hvor mye mer effektivt det er på flatene å gire opp. På en snelle uten gir må du velge gir på forhånd.

Det er ingen diskusjon vel?

Har syklet mange tusen mil, så unødvendig å svare på dette. Har syklet landevei, terreng og hybrid, med ulike hjulstørrelser, utveksling og gir.

Edit: Har syklet mot Gaustatoppen/Flisetjønnskaret på for tung utveksling og sammen med racersyklister på terrengsykkel med mye mindre utveksling. Det siste ga meg veldig høy kadens og lite effekt. Noen kassetter på sykkel har f.eks 11-12-13-14-15-16..... tenner, mens andre har 11-12-13-14-15-17...... Under visse forhold merker du spranget fra 15 tenner til 17, det ene litt for lett og den andre litt for tungt. Sitter på sykkelen å ergrer seg over at kassetten ikke har 16 tenners drev :)

Enig i innlegget til @Tor-Erik-L-77

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Da er Shimano Nasci 1000 FB allerede på plass. Det er veldig god service fra Skitt Fiske😊 De snakket neste uke, men allerede i dag. Det ble litt snøre også.

Ikke mer enn 2-3 uker til fjellturen😊

20A242D7-58EB-45D2-978A-F51BAE8C8C6C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.